club3d r9 290 royalking fan problemen

Pagina: 1
Acties:

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Ik heb recent een club3d r9 290 royalking van een medetweaker overgenomen. Kwam allemaal prima verpakt en draaide in 1e instantie ook goed, totdat het mij opviel dat hij throttled als een maniak.

Dit komt doordat de 2 ventilatoren maar op 1 constante ventilator snelheid draaien namelijk 1100 rpm. afterburner en overdrive geven aan dat het percentage wel op 100% zit, als ik ze handmatig op 100% zet veranderd er ook niks. Wat ik heb geprobeerd;

- andere pc
- nieuwe windows installatie
- laatste drivers (beta en non-beta)
- repaste (maar het is echt een fan probleem)
- ventilatoren van een andere videokaart aansluiten, helaas werden deze in windows niet herkend dus kon niet testen of die wel aangestuurd konden worden.
- bios flashen naar club3d reference en sapphire tr-x, atiwinflash geeft aan dat er geen juiste adapter gevonden kon worden dus helaas.

Hopelijk hebben jullie nog wat ideeën wat dit kan zijn, het is een van de vreemste problemen die ik ooit ben tegen gekomen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoe warm is je gpu idle en onder load? Voor hetzelfde geld maakt je gpu geen goed contact met de heatsink, voel eens of je heatsink warm word? (ik las dat je een repaste had gedaan maar het kan nog steeds zijn dat het contact slecht is).

Bios update van je moederbord? Geen rare dingen in je bios die je gpu fans sturen?

Volgens mij heeft Club3d hun eigen variant op MSI Afterburner, misschien dat je die kan proberen (Royal Flush heet het?).

Fan een keer aansluiten op je moederbord fan controller en op 100% zetten? :P

• aminam
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:18:
Hoe warm is je gpu idle en onder load? Voor hetzelfde geld maakt je gpu geen goed contact met de heatsink, voel eens of je heatsink warm word? (ik las dat je een repaste had gedaan maar het kan nog steeds zijn dat het contact slecht is).

Bios update van je moederbord? Geen rare dingen in je bios die je gpu fans sturen?

Volgens mij heeft Club3d hun eigen variant op MSI Afterburner, misschien dat je die kan proberen (Royal Flush heet het?).

Fan een keer aansluiten op je moederbord fan controller en op 100% zetten? :P
De heatsink wordt gloeiend heet ik kan er niet aan zitten, zoals ik al zei heb ik hem al gerepaste. "koude" start temperatuur begint bij 32 en loop gelijdelijk op naar de 94 waar hij gaat throttelen. Note, er zijn geen spikes in de temperaturen te zien, daaruit maak ik op dat het contact goed is. Ik zal nog eens wat aanklooien met die fans, ben al wel bezig geweest maar het is aardig lastig :p
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Zq6BADqFQaSU8X350ZMFTzBi/thumb.jpg

Ik heb hem in 2 pc's geprobeerd bieden met de laatste bios, wel met aangepaste fan instellingen maar dat alleen voor chassis en cpu. Geloof dus niet dat ik daar gekkigheid aan gehaald heb.

EDIT: Ik heb zojuist met ddu alle drivers er af gehaald en vervolgens catalyst 13.2 geinstalleerd vanaf de originele driver cd, had echter totaal geen impact op het gedrag van de fans het is nog steeds hetzelfde verhaal. Daarna club3d royalflush geinstalleerd maar die kon er ook geen verandereing in brengen :(

Het bizare van het verhaal is nog wel dat de tweaker waarvan ik hem kocht er totaal geen problemen mee gehad heeft, de fans zijn ook niet beschadigd want het was goed verpakt en er zit ook geen weibel of ratel in de fans als ze draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door aminam op 16-05-2016 12:07 ]

• aminam
Heeft iemand nog een idee of het aan de fans of aan de "interne fancontroller" ligt? Of waar ik in europees vasteland vervangende fans vandaan haal. het gaat om model: PLD09210D12HH van Power Logic

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iX4M8tomQLgcfCiTV4ueqq4s/medium.jpg

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

In het ergste geval kan je beter de hele koeler vervangen...

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• aminam
nelizmastr schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:45:
In het ergste geval kan je beter de hele koeler vervangen...
Ja klopt, ik zat ook al te kijken naar die corsair hg10 en nzxt kraken waterkoel setjes. Maar als ik de koeler zou vervangen weet ik dus nog niet zeker of de fans van de nieuwe koeler wel onder een variabel rpm kunnen draaien. :S

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Desnoods hang je die aan een fan controller oid. Beetje houtje-touwtje, maar het klinkt eerlijk gezegd alsof de fan controller van je kaart een beetje gaar is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• aminam
nelizmastr schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:16:
Desnoods hang je die aan een fan controller oid. Beetje houtje-touwtje, maar het klinkt eerlijk gezegd alsof de fan controller van je kaart een beetje gaar is.
Ja behoorlijk zuur allemaal, ik heb er nu maar een fan opgeknoopt die ik had liggen en hem iets geunderclockt. Werkt prima temps van rond de 80 onder volle belasting, nu maar op jacht naar een goedkoop waterkoel setje denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/t9hMtZTcUe7vgCNRkurNhQW0/medium.jpg

Pagina: 1