Nieuwe CPU voor streamen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deserteaglezero
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-06-2021
Mijn vraag
Ik ben al een tijdje aan het streamen op twitch en merk dat mijn cpu hier erg veel moeite mee heeft. Ik vraag me af of het veel nut heeft om mijn pc up te graden met een nieuwe processor of dat ik beter een compleet nieuwe pc kan kopen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Moederbord Asus P8h67;
Processor: Intel Core i5- 2320 CPU @3.00GHz;
8 GB ram
AMD Radeon R9 200 Series

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Mijn videokaart speelt de games die ik speel gewoon zonder problemen af tijdens het streamen. Ik speel de games dan op 60 fps maar de stream 'stottert' af en toe door de high CPU usage. Wordt dit verholpen door een i7 processor aan te schaffen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:18
Heb je al geprobeert om met je GPU te streamen ipv de CPU? Zou wellicht aardig wat verschil kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:36
Volgens mij kan je inderdaad je iGPU gebruiken om te encoden.
Dan word het minder CPU intensief gebruikt.

Intel gebruik Quicksync voor encoding. Kijk eens in Twitch of die kan selecteren.

Als je die optie niet hebt dan kan je nog AMD VCE gebruiken en kan je in de app van AMD (gaming evolved) zelf instellen.
Dit is echter niet verstandig omdat je deze GPU al gebruik voor je game.

Werkt dit niet dan kan je inderdaad overwegen een beter CPU te kopen.
Welke je dan minimaal moet hebben weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

SpiriTNL schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:42:
Volgens mij kan je inderdaad je iGPU gebruiken om te encoden.
Dan word het minder CPU intensief gebruikt.

Intel gebruik Quicksync voor encoding. Kijk eens in Twitch of die kan selecteren.

Als je die optie niet hebt dan kan je nog AMD VCE gebruiken en kan je in de app van AMD (gaming evolved) zelf instellen.
Dit is echter niet verstandig omdat je deze GPU al gebruik voor je game.

Werkt dit niet dan kan je inderdaad overwegen een beter CPU te kopen.
Welke je dan minimaal moet hebben weet ik niet.
Quicksync zit niet in Sandy Bridge, was pas geïntroduceerd met Haswell. Om verbetering te merken moet je minimaal naar een i7 2600 of eventueel kijken naar een Ivy bridge i7 3770 als je bord het ondersteunt.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 15-05-2016 21:21 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:36
nelizmastr schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:20:
[...]

Quicksync zit niet in Sandy Bridge, was pas geïntroduceerd met Haswell. Om verbetering te merken moet je minimaal naar een i7 2600 of eventueel kijken naar een Ivy bridge i7 3770 als je bord het ondersteunt.
Ok, daar heb ik niet echt naar gekeken en wist ik dus niet :X

Dan zit er denk ik niets anders op dan een CPU upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deserteaglezero
bedankt voor jullie reacties! ik ga nog even proberen om mijn gpu te gebruiken om te streamen als dat niet werkt ga ik denk een nieuwe processor kopen. Hebben jullie enig idee welke dan een goed alternatief zou zijn? Sowieso een i7 lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk wel, dat cpu encoding in principe de beste kwaliteit geeft. Gpu encoding is dan een goede middenweg en quicksync is dan weer wat minder. Hier is genoeg over te vinden op internet. Wil je dus zo goed mogelijke kwaliteit streamen, dan kun je het beste upgraden naar een i7, ivm hyperthreading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

deserteaglezero schreef op maandag 16 mei 2016 @ 08:06:
bedankt voor jullie reacties! ik ga nog even proberen om mijn gpu te gebruiken om te streamen als dat niet werkt ga ik denk een nieuwe processor kopen. Hebben jullie enig idee welke dan een goed alternatief zou zijn? Sowieso een i7 lijkt me?
Voor jouw platform heb je een paar opties:

i7-2600 of 2600K
i7-2700K
i7-3770 of 3770K

Edit: en de Xeon E3-1245 v2, feitelijk een i7-3770 maar soms goedkoper te vinden.

De K chips zijn geschikt voor overklokken maar je chipset ondersteunt dit niet, daarvoor moet je p67 of z68 binnen de 6-serie, dus feitelijk zijn de opties de i7-2600 en i7-3770.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 16-05-2016 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:34

dodo79

witte dikke tonnie

nelizmastr schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:20:
[...]

helaas zit je er naast:
Quick Sync was introduced with the Sandy Bridge CPU microarchitecture on 9 January 2011, but not into Sandy Bridge Pentiums or Celerons

En de TS heeft een i5, dus het zit er wel in

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deserteaglezero
nelizmastr schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:39:
[...]

Voor jouw platform heb je een paar opties:

i7-2600 of 2600K
i7-2700K
i7-3770 of 3770K

Edit: en de Xeon E3-1245 v2, feitelijk een i7-3770 maar soms goedkoper te vinden.

De K chips zijn geschikt voor overklokken maar je chipset ondersteunt dit niet, daarvoor moet je p67 of z68 binnen de 6-serie, dus feitelijk zijn de opties de i7-2600 en i7-3770.
Ik ben ook wel bereid om een nieuw moederbord te kopen als dit nog verder bijdraagt aan het upgraden van mijn pc. Ik heb meer zoiets van, een goede upgrade, kan ik beter alles goed upgraden in plaats van een kleine upgrade van enkel mijn processor, wanneer upgrade van MOBO + Processor veel slimmer zou zijn op de lange termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

deserteaglezero schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:05:
[...]

Ik ben ook wel bereid om een nieuw moederbord te kopen als dit nog verder bijdraagt aan het upgraden van mijn pc. Ik heb meer zoiets van, een goede upgrade, kan ik beter alles goed upgraden in plaats van een kleine upgrade van enkel mijn processor, wanneer upgrade van MOBO + Processor veel slimmer zou zijn op de lange termijn?
Ligt er een beetje aan wat je wil uitgeven. De i5-2320 is een beetje moe geworden voor een dubbele taak als jij uitvoert, maar als je de best mogelijke ervaring wil zal je meer moeten neertellen. Voor 100-150 euro heb je een 2600, maar als je het echt goed wil doen zit je aan een skylake set of een 4790k, afhankelijk van de prijzen en of je tweedehands wil. Dan praten we al snel over een goeie 400 euro aan componenten.
dodo79 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:51:
[...]

helaas zit je er naast:
Quick Sync was introduced with the Sandy Bridge CPU microarchitecture on 9 January 2011, but not into Sandy Bridge Pentiums or Celerons

En de TS heeft een i5, dus het zit er wel in
Sh*t je hebt gelijk! Al was het pas zinnig in Haswell, though. Maar I stand corrected :)

[ Voor 19% gewijzigd door nelizmastr op 16-05-2016 20:02 ]

Pagina: 1