Ik heb een paar maanden geleden ook dit type geheugen gekocht: ik heb de twee DIMMs van 512MB (destijds zo'n 150 euro) vervangen door twee DIMMs van 1GB (nu samen 10 euro inclusief verzendkosten).
In eerste instantie heb ik gezocht in de Vraag&Aanbod, maar de prijzen waren daar toen veel te hoog. De laagste prijzen vond ik bij tweedehands winkels in Engeland via eBay. Uiteindelijk heb ik bij 2 verschillende verkopers besteld via AliExpress.
De eerste AliExpress levering was brand-on-brand, maar aan de chips kon je zien dat ze al een paar jaar oud moesten zijn en ze waren al diverse keren uitgetest (sporen op de gouden contacten). Een van de twee DIMMen was kapot (fouten in Memtest86) maar de leverancier deed er niet moeilijk over om me het aankoopbedrag terug te betalen. De andere heb ik een tijd lang gebruikt samen met een van mijn oude DIMMs en dat ging goed. Ik denk dat deze DIMMs uit gebruikte computers komen en dat ze beschadigd zijn geraakt door er lomp het stof af te poetsen.
De tweede AliExpress verkoper stuurde ook brand-on-brand en deze waren zo goed als nieuw. Ik wist niet dat dit oude type geheugen nog steeds gefabriceerd werd. Deze werken intussen een paar maanden zonder problemen.
Nog een paar punten:
- De meeste tweedehands aanbieders hebben "Registered" of "Buffered" (of "Server") geheugen, maar dat gaat niet werken op een normaal moederbord.
- Het lijkt of in de loop van de jaren de spanning voor DDR1 modules een paar tienden van Volts naar beneden bijgesteld is. In de praktijk zal het niet veel uitmaken, maar voor de zekerheid heb ik gezocht naar DIMMs die gespecificeerd werden voor de geheugenspanning van mijn moederbord.
- Er bestaan verschillende interne architecturen voor 1GB modules. Sommige architecturen schijnen alleen te werken op de AMD moederborden uit die tijd, niet op Intel. Volgens het boekje van mijn moederbord zou ik ze allebei moeten kunnen gebruiken, maar voor de zekerheid heb ik er toch maar gekocht waarvan de leverancier aangaf dat ze op "Intel" zouden werken.
- Mijn moederbord ondersteunt ook 2GB modules DDR1, maar die vind je bijna nergens.
Ik heb er trouwens een filmpje van gemaakt en op YouTube gezet.