Goede computer ook videobewerking, langer dan 5 jaar plezie

Pagina: 1
Acties:

• oooskar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 12:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alledaagse dingen zoals streamen en downloaden. Beetje tekstverwerken enzo. Daarnaast wil ik zware muziekbewerkingprogramma's en videobewerkingprogramma's en photoshop werken.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Bijvoorbeeld cooledit/Adobe Pro (65 sporen FLAC 1,5h per stuk) naast elkaar. Vaak ook veel programma's tegelijk. Dus wanneer ik photoshop wil ik ook nog bv. Paint gebruiken en picasa gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Plusminus €700,- Maximum is €750,- Maar prijs/kwaliteit is het allerbelangrijkst
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2tb externe harde schijf
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sterke processor, minder sterke videokaart in verhouding. 8GB ram is toereikend, of denken jullie 16GB misschien?
Het systeem moet gewoon goed presteren, ook op de lange termijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag stil. Maar op dit moment gebruik ik een oude Dell desktop uit 2000, die bijna piept. Het moet minder geluid maken dan dat. Maar ik zal snel tevreden zijn. Echter staat 'ie wel altijd aan en moet die ook in de huiskamer stil zijn. Is er extra koeling nodig hiervoor denk je? Ik vind iets stil, dat wanneer ik hem uitzet dat dat me niet opvalt. Dus niet dat er ineens een soort koelkast-geluid verdwijnt en dat ik iets heb van; "oh wat een rust in een keer".

Ik wil een stille en zuinige voeding. Maakt de voeding certificatie nog iets uit? Zuinig zijn op de lange termijn is belangrijk, omdat die altijd aan zal staan.

En ik wil minimaal 6 usb-aansluitingen in totaal, maakt niet uit waar.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie controleren of het onderstaande systeem wat ik heb samengesteld goed zal werken? Hebben jullie nog tips? Ik heb 3 jaar geleden voor het laatst een systeem samengesteld, en wil geen fouten maken. Vandaar dat ik dit vraag. Daarnaast weet ik niet of er nog dingen zijn die ik nodig heb?

Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Veel bang-for-buck. Maar vooral gewoon een systeem dat optimaal werkt. Componenten die zonder meer goed op elkaar aangesloten zijn die alles goed kunnen doen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,50€ 179,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING€ 124,-€ 124,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 66,95€ 66,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 63,95€ 63,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 660,20

[ Voor 13% gewijzigd door oooskar op 15-05-2016 17:03 ]

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
ik zou toch voor iets als de 970 gaan en dan die 2e hands ergens te halen ik verwacht dat hij een stuk goedkoper 2e hands te vinden kan worden na de launch van de 1070.

• TvanM
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10-2022
]Bijvoorbeeld cooledit/Adobe Pro (65 sporen FLAC 1,5h per stuk) naast elkaar. Vaak ook veel[i][i]programma's tegelijk. Dus wanneer ik photoshop wil ik ook nog bv. Paint gebruiken en picasa gebruiken

Voor dit soort dingen is 16GB RAM toch wel aan te raden denk ik zo.

• oooskar
Oké!

Maar voor de toepassingen (CPU intensieve programma's) is toch geen supersterke gtx 970 nodig? Er worden geen games gespeeld.

Zou je dan aanraden om 2 reepjes van 16GB te nemen? Dan kan er later nog geüpgraded worden.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Als ik lees wat jij met het systeem wilt doen, dan is een Core i7 hexacore toch echt wel het minimum wat ik aan zou raden. Helemaal als je er 5+ jaar mee wilt doen.

Echter, gezien je budget is dat niet een mogelijkheid. Misschien is een Core i7 quadcore dan wel aan te raden. Die heeft hyperthreading en dat helpt gigantisch in vergelijking met een i5.

Ik kom dan op zoiets uit;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Fractal Design CORE 2500€ 51,-€ 51,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,95€ 26,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 54,95€ 54,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,93

Een wat beter presterende SSD die ook nog eens iets groter is. Een stille voeding en stille cpu koeler en 16GiB geheugen.

Een videokaart is niet nodig als je niet gaat gamen, dan kun je gewoon de igpu van de i7 gebruiken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat je beter af bent met een i7 qua rendersnelheid.

De software op een SSD is een must, maar de verwerkte files zou je gewoon op een HDD kwijt kunnen. Bedenk wel dat het inladen vanaf een HDD wél wat trager zal gaan.

Vanwege het inladen (dit kan behoorlijk oplopen) is 16GB ook geen overbodige luxe.

Succes met het kiezen.

• oooskar
Heel erg bedankt voor de reacties!

Daar kan ik wat mee.

- Het wordt sowieso 16GB ram in twee reepjes!
- De andere SSD erin. Hoeveel winst levert dit concreet op?
- Maar is er echt geen videokaart nodig? Ik dacht altijd dat je voor Photoshop, zware videobewerking en audiobewerking minimaal überhaupt een dedicated videokaart nodig hebt. Het gaat in tegen een diepgeworteld gevoel dat ik heb, maar het lijkt inderdaad heel goed advies volgens deze site: https://turbofuture.com/computers/Build-Photo-Editing-PC
- Dan als laatste: De persoon voor wie ik de computer bouw heeft misschien niet de kracht nodig van een I7-6700. Misschien dat hij het belangrijker vind dat de prijs naar €180,- zakt en die iets minder prestaties haalt dan dat hij het beste heeft wat er te krijgen is. Denken jullie dat hij zonder videokaart met I5-6400 goed af is?
- Hoeveel sneller zou een I7-6700 zijn? Ik weet niet hoe ik dat concreet kan uitdrukken, kunnen jullie me helpen?
-Vanwaar de Be Quiet? In de reviews van de cooler master zijn ze positief, ook over de stilte van de voeding.

[ Voor 8% gewijzigd door oooskar op 17-05-2016 18:31 ]

• TvanM
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10-2022
Over de processor kan ik niet zoveel zeggen, wel leverd een ssd bij sommige dingen een enorme tijdwinst. Opstarten kan soms wel 3 tot 4 keer zo snel zijn. Hier een linkje waar je goed het snelheids verschil kan zien. YouTube: SSD vs. HDD Performance Comparison deze is dan wel in laptops maar dat maakt niet echt verschil

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

oooskar schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:20:
Maar voor de toepassingen (CPU intensieve programma's) is toch geen supersterke gtx 970 nodig? Er worden geen games gespeeld.
Als je niet gaat gamen, is een GTX 750 Ti ook niet nodig, aangezien de CPU een iGPU heeft. Wel zou je het eventueel kunnen gebruiken om te en- of transcoden etcetera. Maar dan volstaat Quicksync ook prima.
Zou je dan aanraden om 2 reepjes van 16GB te nemen? Dan kan er later nog geüpgraded worden.
Is wel makkelijker als je later wil upgraden naar meer RAM. :)
NitroX infinity schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:45:
Echter, gezien je budget is dat niet een mogelijkheid. Misschien is een Core i7 quadcore dan wel aan te raden. Die heeft hyperthreading en dat helpt gigantisch in vergelijking met een i5.
Photoshop heeft echter 0 baad bij Hyperthreading, Photoshop is meer gebaad bij clockspeeds. ;) Hoe dat voor andere applicaties geldt, weet ik even niet. Maar hyperthreading is niet de holy grail met dit soort zaken. Ik kan mij voorstellen dat voor encoding (wat ook nodig zal zijn) ook eerder gebaad is bij hogere clockspeeds dan CPU-cores.

• MichaelGH
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 07:42
Qua voeding heb je zonder videokaart niet zoveel nodig. Ik zou eerder deze pricewatch: Super Flower Golden Green HX 350 watt of deze pricewatch: Seasonic G-series 360 watt kiezen. Die hebben allebei een hogere efficiëntie en kosten maar amper meer dan je originele voeding.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ik zou er gewoon een 750ti in zetten. Bepaalde bewerkingen kan je hierdoor een stuk vloeiender toepassen en het renderen gaat veelvoudig keer zo snel. De iGPU is leuk voor browsen etc maar niet voor zware bewerkingen waar er daadwerkelijk calculaties op de GPU gedraaid kunnen/moeten worden.

Ook heeft photoshop wel baat bij meer threads in veel scenario's en met videobewerking heb je er al helemaal veel profijt van. Google anders even wat benchmarks... Of een i7 de meerprijs waard is is dan vervolgens een persoonlijke keuze.

[ Voor 29% gewijzigd door rickbovenkamp op 19-05-2016 09:55 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Videokaart is niet noodzakelijk voor jouw gebruik, een 750Ti is een optie als je graag een dedicated videokaart wilt (zie reactie rickbovenkamp). De 970 is een heel slecht idee, behoorlijk zware gamekaart die je niet nodig hebt en waar je helemaal geen budget voor hebt.

Ik zou ook zeker voor de i7 gaan met MINIMAAL 16GB RAM. Koop wel 2x8GB, zodat je later nog een keer 2x8GB erbij kan zetten (denk dat met jouw gebruik 32GB nog best nuttig kan zijn). Lijstje van Nitrox is een mooie basis.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1