Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Mijn vraag:
Ik heb 20 Ni-MH cellen (zie foto) die ik moet opladen dit heb ik als 1 pakket en levert 24 volt.
Nu heb ik een accu van een sparta ion maar daar is het printje (zie foto) van kapot dus dan kan ik de cellen niet opladen.
Nu is mijn vraag kan ik het printje weg laten?
Maar dan stop hij volgens mij niet meer met laden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sparta ion accu
Sparta ion lader

Alvast bedankt!
Lader:
Lader

Cel:
Cel

Print:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j0TmaC1VSVCLBN5ZKqoFGYeS/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PADpaOhhy1C9W8saz8zECIhG/thumb.jpg

Beste antwoord (via Demotje op 16-05-2016 18:12)

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 20:40

Infant

It's a floating Dino!

De lader die je nu hebt, slaat automatisch af bij een volle accu. Ik heb exact dezelfde lader, ik laad hem ook zonder printje op.

Echter! Ik houd hem wel in de gaten. Ik heb een accu gehad waar een onbalans in zat, de ene helft van de cellen was stuk, de andere helft ging nog wel. Dan slaat deze lader niet af in zijn eentje. Het is dan de taak van het printje te detecteren dat deze cellen aan het opwarmen zijn, en de lader los te koppelen.

In mijn geval vertikte hij de accu op te laden, omdat de onbalans gedetecteerd werd.

Als je dan toch door gaat laden, gaan de cellen sissen, borrelen, het plastic smelt, kortsluiting... vuur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan de cellen zonder print opladen, maar ik kan je niet garanderen dat dat met de originele lader kan of dat ze dan nog gaan werken met die Sparta fiets.

NiMh cellen kan je opladen met elke willekeurige delta-V oplader, c.q. 'slimme' oplader.
Zo werken normale batterijladers ook. Tegen het einde van het opladen zakt het voltage van NiMh cellen een beetje, en dat wordt gedetecteerd zodat het opladen gestopt wordt.

Dus ja, de cellen kan je wel hergebruiken. De rest? no clue.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
McKaamos schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:37:
Je kan de cellen zonder print opladen, maar ik kan je niet garanderen dat dat met de originele lader kan of dat ze dan nog gaan werken met die Sparta fiets.

NiMh cellen kan je opladen met elke willekeurige delta-V oplader, c.q. 'slimme' oplader.
Zo werken normale batterijladers ook. Tegen het einde van het opladen zakt het voltage van NiMh cellen een beetje, en dat wordt gedetecteerd zodat het opladen gestopt wordt.

Dus ja, de cellen kan je wel hergebruiken. De rest? no clue.
Bedankt voor het antwoord!
Als ik de originele lader er direct aan de cellen hang gaat hij wel laden.
Maar ik weet niet als hij stopt met laden. Is hier op een makkelijke manier achter te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Demotje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:40:
[...]

Bedankt voor het antwoord!
Als ik de originele lader er direct aan de cellen hang gaat hij wel laden.
Maar ik weet niet als hij stopt met laden. Is hier op een makkelijke manier achter te komen?
Je kan er gif op innemen dat hij niet stopt.
Daar was dat mooie printje voor. Die regelt wanneer er gestopt en gestart wordt met laden.
De oplader is ook niet bedoeld om 1 cel op te laden, dus dat zou ik ook absoluut niet proberen. Het voltage van de lader is veel te hoog voor 1 cel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
McKaamos schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:45:
[...]

Je kan er gif op innemen dat hij niet stopt.
Daar was dat mooie printje voor. Die regelt wanneer er gestopt en gestart wordt met laden.
De oplader is ook niet bedoeld om 1 cel op te laden, dus dat zou ik ook absoluut niet proberen. Het voltage van de lader is veel te hoog voor 1 cel.
Oke...
Ik heb hem ook niet aan 1 cel gehangen maar aan 20 :)
Heb je misschien wat aan een foto van de binnenkant van de lader?
En trouwens het typenummer van de lader is 4c24040 en het merk TE

Ebay linkje van lader http://www.ebay.de/itm/171777718680

[ Voor 5% gewijzigd door Demotje op 15-05-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Dikke kans dat het printje ook het balanceren van de cellen regelt. Het is belangrijk dat dit ook gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Sparta ION, da's toch NI-MH? Zal vast niet spannend zijn om op te laden, balancer ga je niet nodig hebben. Waar je wel tegenaan loopt, als ik alles goed heb gelezen is dat als het printje in het accupack los is geweest dat 'ie het niet meer doet. Je zal het printje wel weg kunnen laten. en opladen met 24V maar hang het ding niet in de fiets waar het uitkomt, want het werkt gewoon niet meer. Je accu's zullen wel vol zijn. Dat dan weer wel..
Bij de buren, (CircuitsOnline.net) lopen meerdere discussies.
Hoop dat je hier wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
Anoniem: 239824 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 18:04:
Sparta ION, da's toch NI-MH? Zal vast niet spannend zijn om op te laden, balancer ga je niet nodig hebben. Waar je wel tegenaan loopt, als ik alles goed heb gelezen is dat als het printje in het accupack los is geweest dat 'ie het niet meer doet. Je zal het printje wel weg kunnen laten. en opladen met 24V maar hang het ding niet in de fiets waar het uitkomt, want het werkt gewoon niet meer. Je accu's zullen wel vol zijn. Dat dan weer wel..
Bij de buren, (CircuitsOnline.net) lopen meerdere discussies.
Hoop dat je hier wat mee kan.
De cellen zijn inderdaad NI-MH (staat ook in start post)
Het klopt inderdaad als de accu los is geweest van de print als hij het niet meer doet.
Maar ik ben een electrische fiets aan het bouwen dus heb het hele printje niet meer nodig behalve voor opladen.
Ik zit nu alleen met het probleem van het opladen.
Ik durf niet zo de sparta oplader er aan te knopen want ik weet niet zeker als hij stopt met laden.
Misschien weet 1 van jullie als de lader stopt met laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Of de lader op tijd stopt weet ik niet. Kijk nou maar even op de link(jes) die gegeven zijn, dan ga je vast wel je antwoord hebben.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k zou denk ik gewoon hulp draden tussen de cellen maken zodat je ze bv met een Imax B6 kan opladen :) 20Cellen in serie is voor menig lader gewoon teveel.. maar je kan er wel 4x5 van maken.. en dat kan menig lader wel laden :-) alleen kan je je accu dan helaas niet in 1x vol pompen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
Anoniem: 239824 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:50:
Of de lader op tijd stopt weet ik niet. Kijk nou maar even op de link(jes) die gegeven zijn, dan ga je vast wel je antwoord hebben.. :P
SMSfreakie schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:17:
k zou denk ik gewoon hulp draden tussen de cellen maken zodat je ze bv met een Imax B6 kan opladen :) 20Cellen in serie is voor menig lader gewoon teveel.. maar je kan er wel 4x5 van maken.. en dat kan menig lader wel laden :-) alleen kan je je accu dan helaas niet in 1x vol pompen..
Hallo, ik heb de lader gevonden maar dan zonder fan.
http://www.conrad.be/ce/n...oodgel-Loodzuur-Loodvlies
Kan ik hier uit opmaken als hij automatisch stopt met laden?
En bij circuit online heb ik helaas niks gevonden :(
En per paar cellen opladen word hem helaas niet voor een electrische fiets :(

[ Voor 4% gewijzigd door Demotje op 16-05-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de lader die je linkt gaat het iig niet worden, die is niet geschikt voor nimh

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

De lader die je nu hebt, slaat automatisch af bij een volle accu. Ik heb exact dezelfde lader, ik laad hem ook zonder printje op.

Echter! Ik houd hem wel in de gaten. Ik heb een accu gehad waar een onbalans in zat, de ene helft van de cellen was stuk, de andere helft ging nog wel. Dan slaat deze lader niet af in zijn eentje. Het is dan de taak van het printje te detecteren dat deze cellen aan het opwarmen zijn, en de lader los te koppelen.

In mijn geval vertikte hij de accu op te laden, omdat de onbalans gedetecteerd werd.

Als je dan toch door gaat laden, gaan de cellen sissen, borrelen, het plastic smelt, kortsluiting... vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
Infant schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:08:

Bedankt infant.
Weet je dit toevallig ook van de grijze laders van sparta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Die vond ik teveel lawaai maken, heb ik maar kort gehad. Dit heb ik daarbij niet getest, dus dat zou je moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
Infant schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:14:
Die vond ik teveel lawaai maken, heb ik maar kort gehad. Dit heb ik daarbij niet getest, dus dat zou je moeten proberen.
Dat laat ik dan nog wel horen :)
Heb toch genoeg accu's en laders om stuk te maken.
En ik heb redelijk veel inspiratie opgedaan van je tweakblogs.
Pagina: 1