[GPU] mini-onderdeel afgebroken; te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Beste Tweakers,

Er is een klein stukje van een onderdeel, waarvan ik de naam niet weet, afgebroken van de onderkant van m'n R9 290. Iets met te strakke mount. Resultaat is dat de kaart niet meer wordt herkend in de UEFI en devmgmt, denk ik. Ik weet niet of dit de oorzaak is van de no-POST, maar ik vermoed zoiets.

Mijn vragen zijn:
- Hoe heet dit onderdeel?
- Is het te vervangen (door mijzelf, soldeerleek?
- En zo ja, hoe dan :P?

Bij dezen beeldmateriaal:
http://s32.postimg.org/frv1tgar9/kapot.jpg

Pro-bonus, de afgefikte FAN-poort (ik heb al een GPU-FAN naar FAN adapter gefabriceerd hiervoor). Ik verwacht niet dat deze nog te repareren is..?
http://s32.postimg.org/5tjblzsl1/IMG_20160515_151908.jpg

Alvast erg bedankt voor de input :)

[ Voor 10% gewijzigd door Allubz op 15-05-2016 15:25 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
Foto1: Als je niet weet wat voor onderdeel weg is valt er weinig te repareren, als je het onderdeeltje nog hebt; het is met een luxe soldeerstation met fohn goed te doen. Na een aantal oefen bordjes te verprutsen lukt het zelfs met een gewone fohn.

foto2: eerste indruk: jammer maar helaas.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Ik weet wel waar het onderdeel is, vandaar het rode cirkeltje. Het zijn allemaal hetzelfde type onderdelen, toch? Of zie ik dat verkeerd. Het wemelt onderop het van die rechthoekjes. Hebben ze allemaal verschillende functies, of zijn het meer verbindingsstukjes?

Het onderdeel heb ik niet meer, want ik ben er net pas achtergekomen dat dit onderdeel stuk is. Gisteren viel de kaart uit tijdens desktop, met prima temperaturen.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Allubz schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:39:
Ik weet wel waar het onderdeel is, vandaar het rode cirkeltje. Het zijn allemaal hetzelfde type onderdelen, toch? Of zie ik dat verkeerd. Het wemelt onderop het van die rechthoekjes. Hebben ze allemaal verschillende functies, of zijn het meer verbindingsstukjes?

Het onderdeel heb ik niet meer, want ik ben er net pas achtergekomen dat dit onderdeel stuk is. Gisteren viel de kaart uit tijdens desktop, met prima temperaturen.
Die kleine blokjes zijn zeker geen verbindingsstukjes.
Ze hebben allemaal een eigen doel.
Het is zogeheten SMD electronica, aka 'Surface Mounted Device'. Dat kan verder van alles wezen, het is maar een aanduiding voor hoe groot het is en hoe je het monteert.
Weerstanden, condensatoren, transistoren, ze bestaan allemaal in SMD vorm.

Soms staat er heeeeeeeeeeel klein in gelaserd wat het is door middel van een nummer. Dat is meestal wel te lezen met een vergrootglas.
Kan je dat onderdeeltje los krijgen, en je hebt een soldeerbout met een piepklein puntje, dan kan je dat nog weer terugsolderen.

2de foto: sja, dat kan je vergeten. En hopen dat dat geen probleem veroorzaakt voor het verdere functioneren van de kaart. Je kan het proberen met een losse ventilator of door een adaptertje naar een normale aansluiting op het moederbord te gebruiken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
is een weerstandje of capaciteit, maar je weet de waarde niet. dus je weet niet wat ervoor in de plaats moet.
Die verkleuring links boven dat missende onderdeel; ligt dat aan de foto of is dat de werkelijke kleur?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Allebei wel te fixen denk ik. Je moet alleen even de juiste onderdelen zien te vinden. Van Die fanconnector lijken de pads nog gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
@McKaamos, bedankt voor de uitleg :)

Is er een manier om erachter te komen wat voor weerstandje of capaciteit er dan weer opgesoldeerd moet worden?

De verkleuringen zijn puur van de foto.

Ik ben bereid een beter soldeerapparaat ervoor te kopen, mits ik weet wat ik erop kan solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Allubz schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:12:
Is er een manier om erachter te komen wat voor weerstandje of capaciteit er dan weer opgesoldeerd moet worden?
Een donor print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Mja, dan moet ik letterlijk een defecte R9 290 vinden om daar dat onderdeel vanaf te solderen en hier er weer op, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Klopt. Of je haalt hem eraf, meet wat het is met een LCR meter, en zet hem weer terug.
Maar dat zal je met de ontplofte transistor niet lukken. Die kun je namelijk niet zo makkelijk meten.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 15-05-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Is het een idee om b.v. iemand in mijn woonplek op te zoeken die het materiaal hiervoor heeft, en een donor R9 290 hiervoor inzetten? Of is dat een recipe for distaster c.q. twee defecte R9 290's?

Ik krijg er namelijk woensdag nog een binnen, ook reference-design. Op zich ben ik wel benieuwd naar of dit te repareren is; dat zou de moeite en het geld waard kunnen zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
De kans bestaat ook dat je met een te strakke mount ook de (interne) printbanen kapot getrokken hebt. Als dat zo is is deze weerstand/condensator het makkelijkst te repareren probleem.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
De mount klemde alleen over dit onderdeel heen, en heeft 'm daarom denk ik gebroken. Ik weet niet of dit uitmaakt, maar de backmount is een soort kruis bij de R9 290 reference, welke ik heb gebruikt. Hier zit wat rubber op om direct contact te voorkomen, en hierdoor gaat het ding erg stuk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rond de gpu zelf wemelt het van de condensatoren, waarde is meestal in de orde grote van 100nF*, met zo 1 ontbrekende condensator zal de kaart onder normale omstandigheden gewoon opstarten, het is pas als je vermogen begint te trekken dat je problemen gaat krijgen en dan nog.

Vermits je fan aansturing ook defect is zal daar wel het probleem liggen en ligt de algemene voeding in sluiting en zegt de kaart: "geen goesting zoek het maar uit".

En nee ik herstel dat niet.
Tens schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:35:
Foto1: Als je niet weet wat voor onderdeel weg is valt er weinig te repareren, als je het onderdeeltje nog hebt; het is met een luxe soldeerstation met fohn goed te doen. Na een aantal oefen bordjes te verprutsen lukt het zelfs met een gewone fohn.

foto2: eerste indruk: jammer maar helaas.
Meen je dat nu met een hete lucht blazer voor wat simpele smd stuff, nee geef mij maar een soldeer bout ;)

*Disclaimer: ik kan er naast zitten

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 15-05-2016 19:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ik zou zeggen maak de kaart eesrt goed schoon.
Ik doe dat altijd met remteiniger.
ZOek de juiste componenten die er op moeten. En probeer gewoon.
Anders is het gewoon zonde

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
@Damic

De FAN-poort is al eerder afgebrand. In de tusssentijd deed 'ie het prima met ref koeler, maar toen ben ik overgestapt op een non-ref koeler die dus te strak is gemonteerd.

Je denkt omdat er naast de FAN-poort een ander defect is, de kaart niet meer start? Het is dus mogelijk niet afhankelijk van dat ene onderdeel?

@itcouldbeayone

Het vinden van de juiste componenten probeer ik nu, soort van. Ik heb er nl. niet veel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 10:01

royhoi

-

Als ik zo naar je eerste foto kijk zijn er aan de rechter zijde nog 2 stuk toch?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

royhoi schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:13:
Als ik zo naar je eerste foto kijk zijn er aan de rechter zijde nog 2 stuk toch?
Heb je gelijk in.

@ts: ha ok geen probleem, ik dacht dat het een gevolg daar van was maar als het al eerder was en de kaart werkte dan heeft het normaal er niets mee te maken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 19:17
Zonde van de kaart...
Al doende leert men om de volgende keer niet meer zo`n strakke mount te maken.

Ik denk niet dat je de kaart nog opgelapt krijgt, gezien er onderdelen missen en het e.e.a. door is gebrand.
Je had beter geen spanning erop kunnen zetten nadat je onderdelen afgebroken had.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
Oh wow ja ik zie het. Helaas! Zo zij het.

Al doende, inderdaad.

Ik had helaas niet door dat de onderdelen waren gebroken. Het is m'n eigen schuld, zo gaan die dingen.

Bedankt voor alle hulp en informatie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Allubz op 15-05-2016 20:55 ]

Pagina: 1