PC voor videoproductie

Pagina: 1
Acties:

• Poesmij
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 22:08
Dag Tweakers,
Voor mijn werk kreeg ik de opdracht om een nieuw systeem samen te stellen.
Zelf ben ik niet helemaal thuis in de hardware wereld, vandaar dat ik hier er graag meer over hoor.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk voornamelijk in video-editing, animatie en 3D vormgeving. 3D vormgeving en animaties is hetgeen wat ik het meest zal gaan doen met dit systeem. Ik werk in cinema 4d, ik wil dus vooral een erg snelle processor omdat cinema 4D van zichzelf niet doet aan GPU rendering. Hierbuiten om ben ik ook veel bezig in programma’s als after effects en premiere.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 4000 en 5000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen, muis en toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD groter dan 500GB is niet echt nodig, we werken vooral vanaf HDD’s.
Een zeer goede CPU.
Een krachtige GPU. Ik wil graag wachten op de GTX1080(wil er hier uiteindelijk 2 van inzetten, dus beginnen met 1), tot deze tijd zal een GTX970 voldoen.
Veel werkgeheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed€ 2.199,95€ 2.199,95
1MSI X99A GODLIKE Gaming€ 477,95€ 477,95
2Nvidia GeForce GTX 1080 8GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 101,-€ 101,-
2Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 169,50€ 339,-
1Corsair RM850x€ 131,95€ 131,95
1Samsung 840 Pro 512GB€ 261,80€ 261,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.511,65

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia grafische kaarten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat de PC goed koel blijft, hij zal vaker hele weekenden aan het renderen zijn.

Ga je overklokken?
Moet ik me meer in gaan verdiepen, maar denk nee.

Wat verwacht je van ons?
Feedback op de huidige samenstelling die ik gevonden heb. Is dit een goede setup voor de prijs en gaat alles met elkaar samenwerken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vertel nog wat meer over wat je precies doet, wat voor media je mee werkt; soort werk in C4D (zware scenes/veel geometrie?), frameformaten, resoluties, codecs in en uit, workflow, etc. Dat kan uitmaken.

Paar opmerkingen alvast

- 2 gpu's zal niet zo veel zin hebben voor wat jij doet. (je gpu rendert niet) Viewport van C4D doet er niks mee, en AE ook niet. PR pro kan dat wel maar waarschijnlijk is 1 snelle high end gpu al zat.

- sowieso wachten op de nieuwe i7's en/of v4 xeons

- 26xx xeons zijn relatief duur en je haalt er eigenlijk alleen voordeel uit als je er 2 haalt op een dual socket bord(bij het renderen bijv.) Een nieuwe 10 core i7 zal waarschijnlijk met renderen evensnel zijn/in de buurt komen als veel high end xeons, en als je hem overklockt heb je helemaal veel waar voor je geld en door de hoge clocks een allround betere ervaring in C4D. Als je maar voor 1 socket gaat is een i7 meer waar voor je geld en met oc helemaal.

(- de 2690 is ip zich wel 1 van de betere xeons hiervoor door de hogere turbo die nog best ok is. Voor werken met c4d is dat belangrijk. Daarom dat een i7 op 4ghz op dat vlak zo fijn is.)

Heeft men een idee bij hoeveel rendersnelheid ze willen? Dus x maal sneller dan een huidige pc, bijv?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 15-05-2016 16:27 ]

specs

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
maratropa schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:18:
- sowieso wachten op de nieuwe i7's en/of v4 xeons
De Broadwell Xeon V4's en Broadwell I7's zijn al te koop. :)
Poesmij schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:47:

Feedback op de huidige samenstelling die ik gevonden heb. Is dit een goede setup voor de prijs en gaat alles met elkaar samenwerken.
De voeding zou net genoeg moeten zijn voor vier GTX 1080's, voor twee, waarbij twee dus waarschijnlijk al overdreven is, heb je niks aan zo'n voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Poesmij
Ik werk over het algemeen wel aan grote scenes met veel geometrie, mijn huidige GTX970 heeft het er nu soms al moeilijk mee. Weet alleen niet hoe ik een polygon count kan zien binnen cinema 4D, ik kom af van 3ds max, dus dit is vrij nieuw voor me.

We werken eigenlijks altijd op 25fp, full hd, maar dit word steeds meer 4K.
De codecs die voornamelijk gebruikt worden zijn de apple quicktime codecs om uit te renderen. Wat we gebruiken via de camera weet ik zo niet even uit mijn hoofd.

- Kwa GPU zal het dan inderdaad nuttiger zijn om bij 1 videokaart te blijven.

- Naar welk van deze nieuwe kan ik dan het beste gaan kijken?

• maratropa
  • Niet online
Poesmij schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:35:
Ik werk over het algemeen wel aan grote scenes met veel geometrie, mijn huidige GTX970 heeft het er nu soms al moeilijk mee. Weet alleen niet hoe ik een polygon count kan zien binnen cinema 4D, ik kom af van 3ds max, dus dit is vrij nieuw voor me.

We werken eigenlijks altijd op 25fp, full hd, maar dit word steeds meer 4K.
De codecs die voornamelijk gebruikt worden zijn de apple quicktime codecs om uit te renderen. Wat we gebruiken via de camera weet ik zo niet even uit mijn hoofd.

- Kwa GPU zal het dan inderdaad nuttiger zijn om bij 1 videokaart te blijven.

- Naar welk van deze nieuwe kan ik dan het beste gaan kijken?
Wat voor specs heeft je huidige machine? Is het ook echt de 970 die aan z'n max zit? Heb je wel eens met de taskmanager open en msi afterburner je cpu, ram, gpu etc samen in de gaten gehouden?

In 3dsmax vertragen geometrisch zware scenes ook vaak op de singlecore prestaties van de cpu. Maar ik heb geen ervaring met C4D, vandaar > meten is weten :)

Maar stel dat het wel die 970 is, dan zou ik de 1070 begroten ofzo. Al schijnt amd in c4d ook goed te presteren. premiere moet ook goed werken met opencl, en ae gebruikt in princiepe geen compute. Maar als die 970 nog ok is spaar je geld uit. :) Of blijft de oude machine en heb je sowieso ook een gpu nodig?

Ik neem aan dat je ook de optie hebt overwogen om een aparte machines(s) voor meer renderkracht neer te zetten? Verhoudingsgewijs kan dat vaak veel goedkoper met bijv. wat oudere server oid.

Jouw moederbord is heel duur, jouw ram te snel en een nvme ssd lijkt me ook eenmust.

Onder een basis voor het idee;

- asrock is prima en heeft xeon en reg/ecc support. Voor meer pci sloten zou je kunnen upgraden naar een x99 ws maar dan moet je ook een eatx behuizing hebben.
- voor xeons v4's is 2400mhz de max qua ddr4. Met een xeon zou ik omdat het kan reg/ecc ddr4 pakken.
- nvme ssd lijkt me op z'n plek. En als je naar losse frames rendert uit c4d wil je die eigenlijk op een ssd hebben staan als je er mee gaat editen. Een HD bottlenecked werken/editen met losse frames.

Hier kan op zich dus nog wel 3k voor een cpu vanaf; (is het inc of ex btw?)

2697v4 18 core, 2700 euro, scoort 2300+ punten in cinebench en turbo'd naar 3,6ghz wat heel redelijk is.

2690v4, 2687w v4, 2689 v4 en nogwat zijn ook misschien interessant. Alleen de 10 core i7 zal zonder oc zo rond de 1700 punten in cinebench doen, en met overclock 2000+ scoren, en die zal zo'n 1500 euro kosten lees je hier en daar..

Extra performance bovenop de 10 core i7 (en helemaal als je overclocked) met een xeon kost dus relatief veel extra. Als je overclocked met de i7 kost het je dus 1000+ euro om 300 cinebench punten extra in renderpower te krijgen met een xeon, als je niet overclocked krijg je er 600 voor, plusmin. Dat is iig een afweging om even mee te nemen, ondanks je flinke budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock X99 Extreme6€ 238,-€ 238,-
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 659,-€ 659,-
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2400C14€ 249,95€ 249,95
1Samsung 950 Pro 512GB€ 310,95€ 310,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.775,76

Als je zonder nieuwe gpu zou kunnen en/of het 5000 euro ex btw is valt er mogelijk ook nog wel een dual socket systeem van te maken die niet te veel inboet op singlecore prestaties.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 16-05-2016 10:01 ]

specs

• Poesmij
maratropa schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:44:
[...]

Wat voor specs heeft je huidige machine? Is het ook echt de 970 die aan z'n max zit? Heb je wel eens met de taskmanager open en msi afterburner je cpu, ram, gpu etc samen in de gaten gehouden?

In 3dsmax vertragen geometrisch zware scenes ook vaak op de singlecore prestaties van de cpu. Maar ik heb geen ervaring met C4D, vandaar > meten is weten :)

Maar stel dat het wel die 970 is, dan zou ik de 1070 begroten ofzo. Al schijnt amd in c4d ook goed te presteren. premiere moet ook goed werken met opencl, en ae gebruikt in princiepe geen compute. Maar als die 970 nog ok is spaar je geld uit. :) Of blijft de oude machine en heb je sowieso ook een gpu nodig?

Ik neem aan dat je ook de optie hebt overwogen om een aparte machines(s) voor meer renderkracht neer te zetten? Verhoudingsgewijs kan dat vaak veel goedkoper met bijv. wat oudere server oid.

Jouw moederbord is heel duur, jouw ram te snel en een nvme ssd lijkt me ook eenmust.

Onder een basis voor het idee;

- asrock is prima en heeft xeon en reg/ecc support. Voor meer pci sloten zou je kunnen upgraden naar een x99 ws maar dan moet je ook een eatx behuizing hebben.
- voor xeons v4's is 2400mhz de max qua ddr4. Met een xeon zou ik omdat het kan reg/ecc ddr4 pakken.
- nvme ssd lijkt me op z'n plek. En als je naar losse frames rendert uit c4d wil je die eigenlijk op een ssd hebben staan als je er mee gaat editen. Een HD bottlenecked werken/editen met losse frames.

Hier kan op zich dus nog wel 3k voor een cpu vanaf; (is het inc of ex btw?)

2697v4 18 core, 2700 euro, scoort 2300+ punten in cinebench en turbo'd naar 3,6ghz wat heel redelijk is.

2690v4, 2687w v4, 2689 v4 en nogwat zijn ook misschien interessant. Alleen de 10 core i7 zal zonder oc zo rond de 1700 punten in cinebench doen, en met overclock 2000+ scoren, en die zal zo'n 1500 euro kosten lees je hier en daar..

Extra performance bovenop de 10 core i7 (en helemaal als je overclocked) met een xeon kost dus relatief veel extra. Als je overclocked met de i7 kost het je dus 1000+ euro om 300 cinebench punten extra in renderpower te krijgen met een xeon, als je niet overclocked krijg je er 600 voor, plusmin. Dat is iig een afweging om even mee te nemen, ondanks je flinke budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock X99 Extreme6€ 238,-€ 238,-
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 659,-€ 659,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.775,76

Als je zonder nieuwe gpu zou kunnen en/of het 5000 euro ex btw is valt er mogelijk ook nog wel een dual socket systeem van te maken die niet te veel inboet op singlecore prestaties.
Bedankt voor de uitgebreide post :) .

Mijn huidige systeem:
Intel Haswell Core i7 4790K
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX970 Gaming 4GB
Gigabyte mATX Moederbord GA-Z97MX-Gaming 5
en 16GB geheugen, weet uit mijn hoofd niet welk.

het probleem hiervan is, is dat dit mijn systeem van thuis is. Op mijn werk werken ze allemaal met apple systemen, de mac pro 2013 met 3,7 GHz 4-Core Intel Xeon E5 en 2x AMD FirePro D300 (2 GB) erin.
Deze presteerd gewoon nog slechter in cinema 4D en in de rest ook, naast mijn eigen pc.
Nu kreeg ik dus ook de keuze of om zelf een goede windows samen te stellen rond deze prijs, of de apple te krijgen. Dit laatste vind ik dus jammer van het geld en zet ik er liever een goed windows systeem neer.

Of mijn 970 aan de max zit zal ik inderdaad eens moeten gaan testen door dit te meten, maar ik geef eerlijk toe dat ik geen held ben op hardwaregebied. Op mijn werk hebben mensen dat ook niet, en gaat er een standaard apple mentaliteit rond(niet negatief bedoeld): max prestaties zonder enig gedoe, prijs maakt daarin niet veel uit.
Zo heb ik eigenlijks ook een beetje de eerste samenstelling gedaan, dus jouw samenstelling is inderdaad een stuk reëler.

De 2689 v4, met OC klinkt ook heel erg intressant gezien de prijs. Maar kan dit gewoon makkelijk een weekend lang staan renderen zonder problemen, als je goede koeling gebruikt? Ik heb totaal geen ervaring in OC dus ben liever wat voorzichtiger en geef liever wat meer geld uit dan risico te lopen. Is er al enig idee wanneer deze processoren leverbaar zijn in nederland?
De prijs is overigens inclusief BTW.

Ik heb inderdaad ook gekeken naar aparte machines voor het renderen. Dit is heden nog niet de planning van het bedrijf om dit te gaan doen.

Ik heb dus wel echt een nieuwe GPU nodig, met heel misschien in de toekomst de kans dat er ook VR gaat komen leek mij de 1080 juist wel weer een mooie :)

Maar ik zie door de bomen het bos ook niet compleet meer, dus sorry als ik soms iets onduidelijk ben :) .

• -The_Mask-
  • Niet online
Met een Core i7 4790K, 16GB geheugen en een GTX 970 heb je natuurlijk al een vrij snel systeem.

Maar idd zoals maratropa al zegt meten is weten. Als je in taakbeheer kijkt zie je dan alle 4 core's en 8 threads op 100% belasting draaien op momenten dat het je niet snel genoeg gaat?
Zelfde geld ook bij het geheugengebruik, loopt de 16GB helemaal vol in taakbeheer?
En de belasting op de videokaart kun je simpel uitlezen met GPU-z in het tabblad sensors.

Post anders eens wat screenshots van taakbeheer en GPU-z (tabblad sensors) tijdens zware belastingen.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 16-05-2016 11:44 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Hier heb ik een lijstje voor je. M2 ssd 512gb zeer snel vooral voor de dingen die jij zal doen heb je profijt aan. 64GB quad channel dat supporten ook de x99 moederborden als de beste. Mocht je meer gb ram later nodig hebben dan heb je nog 4 ram sloten open. max is 128GB. Ik denk dat je aan een gold 650W voeding genoeg hebt mocht je meer nodig hebben zou je naar de 750 kunnen gaan. Merk van de voeding spreekt voor zich kwalitatief goed zeer stil gold rated. Cpu koeler heb je natuurlijk nodig. Daarvoor heb ik de noctua genomen koelt heel goed en stil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed€ 2.199,95€ 2.199,95
1MSI X99A SLI Plus€ 213,-€ 213,-
2Nvidia GeForce GTX 1080 8GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM650x€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.258,71

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:44:
[...]

De Broadwell Xeon V4's en Broadwell I7's zijn al te koop. :)
Broadwell i7's socket 2011-3 schijnbaar niet, dacht dat ik ze had gezien, maar zie ze nu niet meer. :p Verwachting is echter juni, dus over een maand.

AMD Nieuwsdiscussie

• maratropa
  • Niet online
Poesmij schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:26:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide post :) .

Mijn huidige systeem:
Intel Haswell Core i7 4790K
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX970 Gaming 4GB
Gigabyte mATX Moederbord GA-Z97MX-Gaming 5
en 16GB geheugen, weet uit mijn hoofd niet welk.

het probleem hiervan is, is dat dit mijn systeem van thuis is. Op mijn werk werken ze allemaal met apple systemen, de mac pro 2013 met 3,7 GHz 4-Core Intel Xeon E5 en 2x AMD FirePro D300 (2 GB) erin.
Deze presteerd gewoon nog slechter in cinema 4D en in de rest ook, naast mijn eigen pc.
Nu kreeg ik dus ook de keuze of om zelf een goede windows samen te stellen rond deze prijs, of de apple te krijgen. Dit laatste vind ik dus jammer van het geld en zet ik er liever een goed windows systeem neer.

Of mijn 970 aan de max zit zal ik inderdaad eens moeten gaan testen door dit te meten, maar ik geef eerlijk toe dat ik geen held ben op hardwaregebied. Op mijn werk hebben mensen dat ook niet, en gaat er een standaard apple mentaliteit rond(niet negatief bedoeld): max prestaties zonder enig gedoe, prijs maakt daarin niet veel uit.
Zo heb ik eigenlijks ook een beetje de eerste samenstelling gedaan, dus jouw samenstelling is inderdaad een stuk reëler.

De 2689 v4, met OC klinkt ook heel erg intressant gezien de prijs. Maar kan dit gewoon makkelijk een weekend lang staan renderen zonder problemen, als je goede koeling gebruikt? Ik heb totaal geen ervaring in OC dus ben liever wat voorzichtiger en geef liever wat meer geld uit dan risico te lopen. Is er al enig idee wanneer deze processoren leverbaar zijn in nederland?
De prijs is overigens inclusief BTW.

Ik heb inderdaad ook gekeken naar aparte machines voor het renderen. Dit is heden nog niet de planning van het bedrijf om dit te gaan doen.

Ik heb dus wel echt een nieuwe GPU nodig, met heel misschien in de toekomst de kans dat er ook VR gaat komen leek mij de 1080 juist wel weer een mooie :)

Maar ik zie door de bomen het bos ook niet compleet meer, dus sorry als ik soms iets onduidelijk ben :) .
Het is dus 5000 euro ex btw?

Eerst je huidige pc checken en de knelpunten vinden. De wens voor sneller renderen is duidelijk en simpel; gewoon meer mhz en/of meer cores. Maar wat zijn exact de handelingen , los van renderen, waar je nu denkt; dat moet beter? En renderen in c4d, wat voor minimale speedup wil je?

Maar als je tijdens het werken issues hebt moet je dus even goed checken wat dat is. Met zware scenes kan je gpu op z'n max zitten (Installeer msi afterburner en kijk naar de grafiekjes van het vram en gpu gebruik tijdens het werken.), maar wat ook kan is dat je cpu 1 core op 100% heeft en daarop bottlenecked. Als je taskmanager tijdens het werken in je viewports in C4D rond de 12,5% zit, of meervouden daarvan dan is dat mogelijk aan de hand. Het enige wat je daar echt aan kan doen trouwens is overclocken (met een 4, 6 ,8 of 10 core i7), want een 4790k is al erg snel singlethreaded.

Besef wel als je niet overclocked (en het lijkt me ook gezien de werk situatie niet iets wat je 123 doet) je met de keuze van een socket 2011-3 cpu je altijd in coresnelheid achteruit gaat tov jouw huidige cpu. Maar natuurlijk is werken met zware scenes meer dan alleen maar hardware power; slimme scene magagement maakt alles makkelijker. Ik doe ongeveer hetzelfde soort werk als jij, en ik heb er laatst voor gekozen om naar een dual xeon te gaan ipv weer een overclocked i7 te nemen (ik kom van een 3930k op 4,6ghz + wat renderbakken, een xeon v3 op +/-3,6 ghz turbo komt singlethreaded in de buurt van m'n 3930k en dat is genoeg voor mij, terwijl je met 2 xeons veel meer renderpower in 1 machine hebt)

Met xeons heb je dus geen overclock mogelijk heden, dat is meer voor de 6950x 10 core i7. Met oc is dat een hele goeie deal en zal in alles behalve renderen over het algmeen sneller zijn dan veel high end xeons. Maar een OC is niet een keuze die ik je op wil dringen.

Ik noemde de 2689 v4 maar die is in z'n eentje eigenlijk niet interessanter dan de aankomende 6950x. Hij heeft wel een hoge turbo maar is wel 1000+ euro duurder dan de 6950x. Of bedoeld je de 6950x?

Overclocken met beleid zorgt niet voor problemen, in mijn ervaring, ook niet met renderen. Maar niet te ver, niet te gek en goed koelen, zo doe ik het al jaren. Bijv workstationbouwer BOXX verkoop ook overclocked cad/3d systemen.

specs

• Poesmij
Ik zal hopelijk morgen al even wat testjes gaan draaien om te kijken wat nu de bottleneck is.
Het is niet dat ik er nu echt last van heb,en denk inderdaad dat als ik mijn scene meer optimalizeer(net nieuw in cinema 4d) dat het al helemaal prima zal gaan draaien. het enige wat ik echt zou willen voor nu is dat mijn rendertijd versneld word en ik ook langere animaties zelf kan renderen ipv dit door te moeten sturen naar een renderfarm.

Ik begin nu wel beter te begrijpen hoe dit werkt, bedankt daarvoor. hoop morgen dus tijd te hebben om te zien hoe mijn ram, GPU en cpu het doen tijdens belasting :). Hier zal ik op terug komen.

*edit,

Ik heb van het weekend windows 10 geinstalleerd op mijn pc. Ik heb het idee dat mijn hele performance minder is. Ook word quicktime niet meer ondersteund. ik wil dus graag bij windows 7 blijven, heeft dit enig invloed op welke processor of videokaart ik moet aanschaffen?

[ Voor 18% gewijzigd door Poesmij op 17-05-2016 11:32 ]

• maratropa
  • Niet online
Poesmij schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:47:
Ik zal hopelijk morgen al even wat testjes gaan draaien om te kijken wat nu de bottleneck is.
Het is niet dat ik er nu echt last van heb,en denk inderdaad dat als ik mijn scene meer optimalizeer(net nieuw in cinema 4d) dat het al helemaal prima zal gaan draaien. het enige wat ik echt zou willen voor nu is dat mijn rendertijd versneld word en ik ook langere animaties zelf kan renderen ipv dit door te moeten sturen naar een renderfarm.

Ik begin nu wel beter te begrijpen hoe dit werkt, bedankt daarvoor. hoop morgen dus tijd te hebben om te zien hoe mijn ram, GPU en cpu het doen tijdens belasting :). Hier zal ik op terug komen.

*edit,

Ik heb van het weekend windows 10 geinstalleerd op mijn pc. Ik heb het idee dat mijn hele performance minder is. Ook word quicktime niet meer ondersteund. ik wil dus graag bij windows 7 blijven, heeft dit enig invloed op welke processor of videokaart ik moet aanschaffen?
Er zijn ook allerlei redenen om niet bij windows 7 te blijven. Bijv geen dx12 support, en uberhaupt gaat support een keer aflopen. Ik zou het zelf niet doen. Wat loopt er minder goed dan?

Als het je vooral om rendertijden gaat moet je je ook afvragen of je niet wat aparte goedkope renderbakkies moet neerzetten. Als je aan stills werkt of enkele frames is een snelle preview wel erg fijn en dat is een reden om voor dual xeon te gaan. Ook moeten meerdere systemen gemanaged worden. Dat waren ook voor mij redenen om van 3 weer naar 1 systeem te gaan. Maar animaties uitrenderen is wel iets wat een aantal renderslaven heel goed kunnen. C4D biedt ook vast de mogelijkheid to een X aantal gratis rendernodes, dus de kosten hoeven het niet te zijn. Voor een paar 1000 euro kun je een aantal wat oudere xeon servertjes op de kop tikken, daarmee haal je zeker meer rendersnelheid uit je geld.

Wil je wel meer renderpower in 1 machine dan moet je goed bedenken hoeveel speedup je wilt. Zo rond de 2x zo snel als jouw 4790k gaat de prijs wel oplopen. Wat grove cijfers;

4790K - 880 Cinebench r15

5960X op 4GHZ - 1530 CB, richting 1,7x zo snel (dus met oc)

2687W v3 - 1530 CB, 1,7x
2690 v3 - 1850 CB, 2,1 x
2697 v3 - 2010 CB, 2,3 x
2690 v4 - 2140 CB, 2,4 x
2699 v3 - 2250 CB, 2,5 x
2697 v4 - 3210 CB, 2,6 x
2698 v4 - 2490 CB, 2,8 x
2699 v4 - 2700 CB, 3,0 x ( 12x zo duur als de 4790k, rendert 3x snel )

Ik noem alleen xeons met 3,5 en 3,6ghz turbo's; ik zou zelf niet echt lager gaan ivm coresnelheid voor tijdens het werken zelf.

De 2690 v4 zal wel zakken tot de prijs van de v3 als hij breder verkrijgbaar is en dan zou je in een budget van 5000 ex btw wel 2 stuks moeten kunnen krijgen; dan heb je wel bijna 5x zo veel snelheid als jouw 4790k. Voorbeeldje: (wel geen gpu upgrade voor je zo..)

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed€ 2.199,95€ 4.399,90
1Asus Z10PA-D8€ 336,25€ 336,25
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 325,-€ 325,-
2Noctua NH-U12DXi4€ 57,50€ 115,-
1Crucial CT4K16G4RFD424A€ 356,61€ 356,61
1Corsair RM850x€ 132,95€ 132,95
1Samsung 950 Pro 512GB€ 306,43€ 306,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.073,14

Fijne aan dat mobo is dat het ATX en betaalbaar is. Nadeel is de wat beperkte ruimte, beperkte pci- uitbreiding, gimped m2 slot (wat niet volle lengte is) (dus lange m2 op insteekkaartje) en er moet ook een asus mio audiokaart in. Met de Z10PE-D8 WS (of supermicro X10DAX bijv.) heb je veel meer ruimte en mogelijkheden. Nadeel van deze borden is dat de behuizingkeuze erg gelimiteerd is, of je moet wat gaan bijboren.

enkele 26x xeons moeten in deze context concurreren met de 8 en 10 core i7's met oc(= meer waar voor geld en betere werkervaring met de interface) Je kunt ook voor ES/QS of OEM 2dehands xeons gaan, veel meer waar voor je geld maar vaak geen btw of investeringsaftrek en geen garantie etc. (en in het geval van ES nog wel eens issues)

specs

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Kleine opmerking over windows 10 overigens. Windows 10 is zelfs lichter dan Windows 7 waardoor je PC er niet langzamer op hoort te worden. Is dit wel het geval dan is dat waarschijnlijk een placebo effect of iets dergelijks.
Pagina: 1