utp splitter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 769477

Topicstarter
Mijn vraag

Voor het inrichten van een paar werkplekken is het noodzakelijk dat er dubbele netwerkverbindingen op het bureau aanwezig zijn. 1 voor het aansluiten van de pc en 1 voor de brother labelprinter.

Nu is het zo dat er te weinig aansluitingen uit de muur komen en er dus een andere oplossing moet komen. Het leek mij een handig idee om de netwerk kabel op te splitsen door middel van een vrouwelijke splitter 1 in 2 uit. Alleen vraag ik me af of dit technisch mogelijk is en beide apparaten bruikbaar zijn.

Een hub er tussen zetten zou eventueel ook kunnen alleen is voeding dan weer een probleem. Of zijn er andere mogelijkheden om dit op te lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:38
Jij zoekt naar een "switch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 08:33
Er bestaan power-over-ethernet switches, anders zou ik gewoon een normale switch kopen. De pc/laptop heeft tenslotte ook power nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zomaar splitten gaat je niet lukken. Als een hub (of liever een switch, hubs zijn van vorige eeuw) lastig wordt, kun je ook nog overwegen om een extra netwerkkaartje in de PC te drukken en daar de labelprinter aan te hangen. Moet je wel wat instellingen doen op de PC om de netwerkverbinding te delen, maar dat zou een optie zijn.

PoE kan ook, zoals YaYo zegt, maar houdt er rekening mee dat je dan wel iets moet hebben waar je je stroom vandaan plukt.

http://www.blackbox.nl/en...KrUu4zx28wCFUSVGwodGG4Asg
dit bestaat blijkbaar ook USBpowered switches :)

Powerline is ook nog een optie, maar niet echt betrouwbaar, dus daar zou ik pas naar gaan kijken als er echt niets anders werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 15-05-2016 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

Blokker_1999

Full steam ahead

splitten kan wel degelijk met een splitter. Dit is het basisprincipe:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6bDSLl3uREfSbymoCIKG4LUq/full.gif

Je moet natuurlijk een splitter gebruiken aan beide kanten van de lijn. Op deze manier kan je op eenvoudige en goedkope wijze van 1 aansluitpunt een dubbel aansluitpunt maken.

Merk dus wel op dat deze splitters meestal cat 5e zijn en je dus max. 100mbit zult kunnen halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:42:
Merk dus wel op dat deze splitters meestal cat 5e zijn en je dus max. 100mbit zult kunnen halen.
Het is niet het feit dat 'de splitter cat 5e' zijn, maar dat je 4 aderparen (8 aders) nodig hebt voor gigabit. 100mbit gebruikt maar 2 van de 4 aderparen (4 aders van de 8.) en daardoor werkt deze truuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:51
Op m'n vorige werk gebruikten we ook utp-splitters, indien het echt niet anders kon. Ging daarbij om een aansluiting voor data en een andere voor VoIP, data en VoIP waren volledig gescheiden netwerken, gewoon zakelijk xDSL voor data en dedicated SDSL met Gold SLA-achtig-iets voor VoIP. Je moest wat bij gebrek aan coax/fibre op die locatie, maar zat koperaansluitingen in het pand.

Was zoiets: http://webshop.lcd4u.eu/i...MWByr7528wCFdgaGwodQUIJZQ

Maar als in jouw situatie de pc en labelprinter in hetzelfde netwerk zitten, lijkt een switch me de makkelijkste oplossing.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Om hoeveel werkplekken gaat het in totaal?

Ik heb nog wel een aantal UTP splitters zoals hierboven liggen.

Wat ook kan is een PoE Switch, je krijgt dan een situatie als deze:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IkzvL9oC8940oqkXtCMWk9kn/full.jpg

De Power-Injector plaats je op de locatie waar nu ook de uplink vandaan komt (patchkast?) waardoor vervolgens zowel spanning als data over 1 UTP label loopt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:42:
[...]

Met cat5e kun je prima gigabit halen. cat6 kan 10 gigabit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 05:37

tozzke

aka tozzert

Whatson schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:21:
[...]

Met cat5e kun je prima gigabit halen. cat6 kan 10 gigabit aan.
Dat is niet het probleem... het probleem is dat je met die splitters de kabel op gaat splitsen in 2x4 aders en over 4 aders kun je niet meer dan 100mbit krijgen. gbit heeft alle 8 de aders nodig.
Kuhlie schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:57:
[...]

Het is niet het feit dat 'de splitter cat 5e' zijn, maar dat je 4 aderparen (8 aders) nodig hebt voor gigabit. 100mbit gebruikt maar 2 van de 4 aderparen (4 aders van de 8.) en daardoor werkt deze truuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 12:00
Prezies zoal tozzke al aan geeft.

Je kan dus 'utp' splitters kopen. Moet je aan beide kanten van de kabel gebruiken (dus in patch kast en bij de outlet. Daarmee creer je als het ware 2 max 100 mbit kabels uit 1 volle snelheid kabel. Dit kan omdat de meeste netwerk kabels zoals aangegeven 4 ader paren hebben, welke alle 4 nodig zijn voor gigabit en hogere snelheden, echter kun je dit ook splitten in 2x2 aders paren met zo'n splitter welke dan maximaal 100 mbit aan kunnen. Voordeel is wel dat ze volledig electrisch van elkaar gescheiden zijn dus je zou dan inderdaad prima 2 totaal verschillende netwerken die niet met elkaar verbonden zijn over 1 kabel kunnen laten lopen.

Als ik TS zo lees zitten de printer en PC echter in hetzelfde netwerk dus daarvoor is dit niet noodzakelijk.

Keuze hangt dan samen met de vraag :
is 100 mbit/s snel genoeg voor de PC? zo ja dan zou je dus splitters zoals aangegeven door Blokker_1999 kunnen gebruiken.

Is dat niet het geval, dan moet je dus een switch gaan gebruiken. Mocht netspanning dan inderdaad een probleem zijn dan zijn er dus (duurdere) PoE switches te koop waarbij de voeding voor de switch vanaf de patch kast kan komen via die 1e beschikbare LAN kabel. Ik mag aan nemen dat dit met muur kabels wel goed ... MAAR hou er rekening mee dat PoE alleen goed werkt over volledige koper kabels en Niet goed werkt over de goedkope CCA kabels (wat aluminum kabels zijn met een heel dun laagje koper er om heen). let daar ook zeker op bij de patch kabels tussen power injector aan de patch kast kant en de patch kabel tussen de muur en de switch aan de bureau kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Koop dus een switch, de rest is niet meer van deze tijd, dus te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Koop een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat die werkplekken vlk bij elkaar staan, kun je met een switch met een aantal poorten al uit de voeten. Wall outlet naar de switch en van daar uit verder.
Zo'n ding kost een paar tientjes. De rest is overbodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrrrrrr
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 14:07
Sorry als dit draadje te oud is, maar mijn korte vraag/ervaring sluit hier op aan.

Ik dacht ook even een utp kabel te splitsen in 2 met dit ding....

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/isdn-0011.jpg

Maar dit lijkt niet te werken, 1 kabel komt van de modem/router, de uitgaande kabel gaat in de pc.
Zolang ik er maar 1 kabel uit laat komen werkt het, maar prik ik de andere er bij, ook al is deze nergens op
aangesloten dan valt de verbinding weg, ik snap niet waarom, maar goed, das mijn probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
Je kunt een kabel delen door aan twee kanten dergelijk splitter te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XngGu1x.gif

Je kunt ook een poort delen door deze digitaal te splitten met een switch.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1320869437.jpeg

Ethernet is voor point-to-point, aan beide kanten van het koper moet èèn apparaat zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 05-07-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrrrrrr
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 14:07
...

[ Voor 104% gewijzigd door rrrrrrrrr op 05-07-2017 18:27 ]

Pagina: 1