Subwoofer gezocht voor kleine ruimte met enkele muren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:53
Hallo Tweakers,

Hulp gezocht om mijn kleine bioscoop zoldertje uit te breiden. Als filmliefhebber wil ik thuis optimaal kunnen genieten van films. Als ik in de woonkamer een filmpje opzet, dan gaat de buurvrouw klagen over het dreunende geluid (JBL soundbar sb400). Vriendinlief wilt geen grote speakers in de woonkamer hebben.... Daarom besloten om te verhuizen naar de zolder. Daar heeft niemand last van mij, alleen wil ik oppassen met de bass die er wordt geproduceerd. Buurvrouw heeft haar rust nodig en ik wil haar niet uit bed dreunen als ze ziek is.

Kort samengevat: loont het om een duurdere subwoofer te kopen, zodat die minder doordreunt dan een goedkopere?

Ik zoek een?

Subwoofer voor een zolderkamer van 3.5m x 3.5m. Een standaard bonkkast is nogal snel gekocht. Mijn doel is om zoveel mogelijk film ervaring te creëren en zo min mogelijk burenruzies :9 Daarom ben ik op zoek naar een subwoofer die zo min mogelijk zal doordreunen en toch een subtiele diepe dreun kan geven tijdens de film.

Wat is je budget?
200 tot 700 euro. Redelijk rekbaar budget gekozen. Mijn bioscoopzolder (liefkozend genoemd als "my first midlife crisis room" heb ik gemaakt met een klein budget in achterhoofd. Het bevalt zo goed, dat ik er gerust meer geld in wil investeren. Als een subwoofer in mijn geval echt 500 euro meer waard is, ga ik daar gewoon voor sparen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk om films mee te kijken

Wordt gebruikt in combinatie met een Jamo S626 5.0 set en een harman kardon AVR 247

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart)

Voor 250 euro lijkt mij dat veel subwoofer voor weinig geld. 12" is wellicht overkill voor een kleine ruimte zoals ik die heb. Dan denk ik maar zo: hoeft die ook minder hard te staan om toch de juiste geluidsgolven te produceren.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik lees over geluidsisolerende platen voor onder de subwoofer. Heb ik dat nodig? Nu heb ik: een betonnen vloer, ondervloer, tapijt, laminaat en daarover weer een laag tapijt.

Beste antwoord (via oosterhofjf op 22-05-2016 10:29)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 22:13
Die reviews op coolblue zou ik niet teveel waarde aan hechten. De producten scoren een 3,5/5 of hoger, of ze bevatten geen review. Met SVS, BK en Velodyne doe je zeker geen miskoop, met Rel en Sunfire wellicht ook niet, maar bij Klipsch blijf je het beste weg van de goedkopere modellen, tenzij je voor een multi-sub opstelling gaat.

Jag laat hier duidelijk zien wat de effecten zijn van meerdere subs;
Jag in "Het Grote Subwoofer Topic"

Er staan wat grafiekjes, het uiteindelijke doel is dat de weergegeven lijnen zo vlak mogelijk zijn, zodat volumeverschillen per frequentie zo min mogelijk afwijken van elkaar. In dit voorbeeld gaat het om 4x Jamo J10.

In alle gevallen is de plaatsing en afstelling zeker zo belangrijk als de capaciteit van de subwoofer. In de winkel staan subwoofers vaak op de juiste plek opgesteld, thuis ben je toch wat meer beperkt.
Desondanks is het goed om te horen waar jouw voorkeur ligt; Ported, sealed, passive radiator. En wat jij acceptabel vindt. De een wil van de bank getrild worden, de ander wil dat de subwoofer een verlengstuk van de front speakers vormt.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 18-05-2016 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
oosterhofjf schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:09:(liefkozend genoemd als "my first midlife crisis room"
_O-

Wat de duurdere subwoofers beter doen dan de goedkopere, is dat ze over hun hele frequentiebereik minder uitgesproken pieken en dalen kennen qua volume. Dit betekent dat ze over het algemeen gecontroleerder zullen klinken.

Een subwoofer van €250,- valt in de goedkopere categorie. De betreffende Klipsch is ook nog eens een gepoort model. Zonder em ooit gehoord te hebben denk ik dat deze onder de noemer "bonkdoos" geschaard kan worden. Daar gaat een geluidsisolerende plaat niets aan veranderen ben ik bang.

Uit eigen ervaring kan ik een BK xxls400 aanraden. Het is een gesloten subwoofer welke zowel in down- als frontfire te krijgen is. Aangezien de subwoofer op tapijt komt te staan, is er geen voorkeur voor van een van deze typen en zal het aankomen op persoonlijke voorkeur. Qua geluid zou er geen verschil moeten zijn. Dit type subwoofer is wat subtieler dan een gepoort model. Je zult minder van je bank gedreund worden (bij juiste afstelling).

Wil je iets meer "boom" dan zou een BK monolith ook een goede zijn. Dit is een gepoorte subwoofer. Ik heb slechts ervaring met een Energy S8.3 welke in de prijsklasse van de genoemde Klipsch valt. Die sub was vrijwel altijd aanwezig op de achtergrond, wat op een gegeven moment gewoon storend werd. Ik kan me echter voorstellen dat een Monolith (met zijn €620,-) dat minder zal hebben.

Ik lees echter ook goede verhalen over SVS, Rel en Velodyne, waarbij de laatste twee een minder gunstige prijs/kwaliteit verhouding hebben in deze prijsklasse.

Waar je geluk mee gaat hebben is dat het op zolder wat minder aan zal komen op de Wife Acceptance Factor, waardoor je zeer vrij bent in keuze en plaatsing. De onvermijdelijke staande golven kun je hiermee beter beperken. Staande golven zijn namelijk de reden waarom sommige subwoofers te luid afgesteld moeten worden om nog iets te horen op de luisterpositie, met als gevolg dat de buurvrouw flashbacks krijgt naar 75 jaar geleden, terwijl jij je af zit te vragen of de subwoofer wel verbonden is.

Een tweede optie welke je in overweging kunt nemen is om niet 1, maar 2 subwoofers tegenover elkaar te plaatsen. Op die manier beperk je de invloed van staande golven en krijg je meer output bij een lager volume. Het blijft wel belangrijk dat beide subwoofers van degelijke kwaliteit moeten zijn.

In de link hieronder staat meer handige informatie, evenals een incompleet overzicht van de verkrijgbare subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Svs pb1000 was de eerste subwoofer die bij me opkwam voor films in niet al te grote kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
Bedankt voor het lange bericht en de suggestie. Ondanks ik een hoop gelezen heb, weer bruikbare informatie erbij. Ik ga verder verdiepen in die Svs pb1000. Zie ook dat die een broertje heeft voor dezelfde prijs. Beetje jammer dat er maar een aanbieder is van dit merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Klopt de svs sb1000 maar dat is een gesloten subwoofer die kan niet zo laag en hard weergeven als de geporte pb1000.
De pb1000 schijnt zelfs beter te zijn dan de sb2000 voor films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dit budget hebt, dan zou ik die Klipsch ook lekker links laten liggen. De PB1000 outperformed de SB, maar is ook een flink stuk groter. Er zijn heel wat wel subs die binnen dit budget, voor grote meerwaarde gaan zorgen. BK hoort daar ook zeker bij, maar kijk ook ns naar de duurdere modellen van Klipsch R-110sw of R-112sw, deze worden ook op het HTForum erg gewaardeerd.

In het geval van de 110sw, kun je zoals LA-384 al aangaf, voor 'duals' gaan. 2 subs hoeven ieder minder hard te werken voor dezelfde out (logisch) ;) ). Daardoor heb je ook minder kans dat je 1 Subwoofer zo hard gaat zetten dat ie voor overlast zorgt. Daarnaast heb je alle andere voordelen zoals hierboven benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Ik vind alle voorstellen een beetje overkill voor deze situatie.

Als referentie in de TS word hier subje genoemd die bij een soundbar hoort van 350,-, dat is inderdaad een boombox die ook middentonen voor zijn rekening neemt.

Mijn advies: lekker een 2de hands subje kopen op marktplaats oid, van de bekende merken: Kef, Rel, Klipsch etc. (wel een echte sub, niet een die onderdeel was van een 5.1 setje) voor rond de €200,-

Daar een beetje mee spelen, zijn genoeg topics over plaatsing en afstelling, mocht dat niet bevallen, kan je hem altijd via de zelfde weg weer kwijt en een ander model kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
Tweede hands markt hou ik ook in de gaten. Zag toevallig na het plaatsen van deze post een SVS pb1000 op vraag en aanbod. De tweaker vroeg er 250 euro voor. Meteen een PM gestuurd, alleen zag ik de dag erna dat de subwoofer op gereserveerd stond :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:53

DjVe

Hatsaflats!

Er staat op MP ook een leuke Sunfire SDS-8 te koop. Niet de grootste woofer, maar Sunfire maakt zeer goede subwoofers. Ik heb zelf een HRS8 gehad en dat ding wist me elke keer weer te verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
vraag en aanbod via tweakers durf ik wel te vertrouwen. staat nu niks op in mijn omgeving. Via marktplaats zie ik wel interessante subwoofers. Ik ben alleen erg terughoudend met kopen via marktplaats.

Ik ga eerst eens naar een HIFI winkel om simpelweg te luisteren wat die subwoofers allemaal doen. Hier op tweakers krijg ik erg gedetailleerd advies en zou ik bijna blind een svs pb1000 kopen. Lees je op coolblue de meest lovende reviews over subwoofers van 200 euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die reviews op coolblue zou ik niet teveel waarde aan hechten. De producten scoren een 3,5/5 of hoger, of ze bevatten geen review. Met SVS, BK en Velodyne doe je zeker geen miskoop, met Rel en Sunfire wellicht ook niet, maar bij Klipsch blijf je het beste weg van de goedkopere modellen, tenzij je voor een multi-sub opstelling gaat.

Jag laat hier duidelijk zien wat de effecten zijn van meerdere subs;
Jag in "Het Grote Subwoofer Topic"

Er staan wat grafiekjes, het uiteindelijke doel is dat de weergegeven lijnen zo vlak mogelijk zijn, zodat volumeverschillen per frequentie zo min mogelijk afwijken van elkaar. In dit voorbeeld gaat het om 4x Jamo J10.

In alle gevallen is de plaatsing en afstelling zeker zo belangrijk als de capaciteit van de subwoofer. In de winkel staan subwoofers vaak op de juiste plek opgesteld, thuis ben je toch wat meer beperkt.
Desondanks is het goed om te horen waar jouw voorkeur ligt; Ported, sealed, passive radiator. En wat jij acceptabel vindt. De een wil van de bank getrild worden, de ander wil dat de subwoofer een verlengstuk van de front speakers vormt.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 18-05-2016 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterhofjf
De knoop uiteindelijk doorgehakt. Heb een SVS PB1000 besteld.

Gisteren twee hifi zaken bezocht. Daar kreeg ik netjes uitleg over verschillende subs. Ze hadden maar 1 sub die past in mijn budget. Dat was een final 110 subwoofer. Leuk ding en een klonk al een stuk subtieler dan ik gewend was van een bonk subwoofer.

Kort samengevat kreeg ik het zelfde advies als hier: vanaf de 700 euro beginnen de subs pas goed te worden. Alles wat daaronder zit is niet zuiver. Een goede subwoofer zou moet ondersteunen en aanvullen. Niet overheersen. Veel goedkope subwoofers hoor je van midden tot laag. Terwijl een goede subwoofer alleen maar laag hoort te doen.

Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Mooi hoor goede keus, geniet ervan zal zeker lukkken.
Met U-571 zal het zijn of ze de dieptebommen in je zolderkamer laten ontploffen.
Pagina: 1