Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek waarom alles in het unicersum draait. Er is vrij veel te vinden waarom het doordraait, maar niets wat die draaiing veroorzaakt heeft.

Volgens het model was er eerst niets en toen de grote knal. Daarbij schiet alles vanuit één punt naar alle kanten toe, de snelste worden daarbij niet door langzamere ingehaald.

later begon de zwaartekracht's effect te sorteren en klonterde alles samen en kregen we nevels en uiteindelijk zonnen en planeten. ook die aantrekking moet radieel geweest zijn.

Kortom en is niets dat een moment heeft veroorzaakt. Of is het zo dat in de eerste picoseconden van de big-bang alles al een draaiings-moment had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alleen de zwaartekracht werkt zoals jij beschrijft.
Alle andere krachten (zoals wrijving bij botsingen) zorgen wel voor rotatie.
En als een object eenmaal roteert, blijft het dit bij gebrek aan wrijving gewoon doen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
Dat is niet het enige antwoord, lees deze simpele uitleg in dit linkje hieronder ook eens, en je komt erachter dat het 'ook' om positief en negatief geladen toestanden gaat, genoemd; elektrische aantrekkingskracht. en om een kern en lagen (schil) er omheen bij atomen. De kleinste bouwstenen in ons universum.

http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/atomen.html

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Juup schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:04:
Alleen de zwaartekracht werkt zoals jij beschrijft.
Alle andere krachten (zoals wrijving bij botsingen) zorgen wel voor rotatie.
En als een object eenmaal roteert, blijft het dit bij gebrek aan wrijving gewoon doen.
als twee deeltjes met even grote snelheid vanuit een punt vliegen (dat was toch de kern van de big-bang) en ze trekken elkaar aan, dan kunnen ze toch alleen maar centraal botsen? Als er eentje sneller ging dan de ander kunnen ze elkaar noot raken. Ik ben het met je eens dat de roatie nooit ophoudt, maar waar komt het vandaan?

In de vrije ruimte is geen wrijving. Het is een vrijwel absoluut vacuum. en alle eventuele deeltjes in dat vacuum schieten ook radieel weg van de plek van de oerknal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Materie klontert toch ook samen? bv om sterren te vormen.
Dan is er wel wrijving en deze werkt zeker niet alleen maar "centraal".

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
boner schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:55:
[...]

als twee deeltjes met even grote snelheid vanuit een punt vliegen (dat was toch de kern van de big-bang) en ze trekken elkaar aan, dan kunnen ze toch alleen maar centraal botsen? Als er eentje sneller ging dan de ander kunnen ze elkaar noot raken. Ik ben het met je eens dat de roatie nooit ophoudt, maar waar komt het vandaan?

In de vrije ruimte is geen wrijving. Het is een vrijwel absoluut vacuum. en alle eventuele deeltjes in dat vacuum schieten ook radieel weg van de plek van de oerknal.
Denk er eens over na: twee stukjes stof trekken elkaar aan. Ze vliegen naar elkaar toe. Wat gebeurt er tijdens die botsing? Ze ketsen weer van elkaar af, krijgen een zijwaardse snelheid, en draaien dus om elkaar heen. Omdat ze nog steeds aangetrokken zij tot elkaar, uit zich dit in een blijvende rotatie om een gezamenlijk punt.

En dit geldt evengoed voor twee deeltjes, als voor een gigantische stofwolk.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Kijk, jongens en meisjes, volgens de relativiteitheorie zorgt materie voor een kromming van de ruimte, wat inhoudt dat alles rechtdoor gaat maar vervolgens krom lijkt te gaan. Echter gaat het helemaal niet krom, het gaat gewoon rechtdoor. De grap is dus dat niets draait, maar dat het lijkt alsof alles draait om het simpele feit dat de ruimte gekromd is, waardoor dus recht doorgaande bewegingen krom worden. Nu heeft voor zover ik weet alles in het universum een snelheid waardoor alles per definitie rechtdoor gaat. En omdat de ruimte krom is draait alles. (er vanuit gaande dat er geen absolute minimumsnelheid bestaat, net zoals er wel een absolute maximumsnelheid bestaat (de lichtsnelheid). Want als er een absolute minimumsnelheid zou zijn dan zou niet alles per definitie rechtdoor gaan en daarom zou niet alles draaien, maar nu begeef ik me op glad ijs)

Volgende vraag die je kunt stellen is wat het inhoudt dat de ruimte gekromd is. Tsjahh, daar heb ik eventjes geen antwoord op. Nee, dat zou ik niet weten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
boner schreef op zondag 15 mei 2016 @ 10:52:
Ik ben al een tijdje op zoek waarom alles in het unicersum draait. Er is vrij veel te vinden waarom het doordraait, maar niets wat die draaiing veroorzaakt heeft.

Volgens het model was er eerst niets en toen de grote knal. Daarbij schiet alles vanuit één punt naar alle kanten toe, de snelste worden daarbij niet door langzamere ingehaald.

later begon de zwaartekracht's effect te sorteren en klonterde alles samen en kregen we nevels en uiteindelijk zonnen en planeten. ook die aantrekking moet radieel geweest zijn.

Kortom en is niets dat een moment heeft veroorzaakt. Of is het zo dat in de eerste picoseconden van de big-bang alles al een draaiings-moment had?
Dit YouTube filmpje gaat van een iets andere vraag uit dan de jouwe, maar kan misschien wel (een gedeelte van) jouw vraag beantwoorden:

YouTube: Why is the Solar System Flat?

"Waarom is ons zonnestelsel plat?"

Samenvatting:
Alle deeltjes trekken elkaar aan, botsen tegen elkaar, ketsen van elkaar af, etc.
Als je een grote gaswolk neemt waar uiteindelijk een zonnestelsel uit voortkomt, zal deze gaswolk een netto richting hebben waarin deze draait. Veel deeltjes draaien anders, maar gemiddeld draaien er genoeg deeltjes puur toevallig een richting op om te zeggen dat de wolk een draairichting heeft.
Deze gemiddelde draaiing wordt behouden (behoud van momentum), terwijl individuele bewegingen van deeltjes, zowel op en neer als tegen de draaiing in, zullen door botsingen uiteindelijk uitsterven en zelfs meedraaien met de gemiddelde draaiing.
Uiteindelijk eindig je met een relatief platte schijf die een bepaalde kant op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Accretie is de juiste benaming voor het samenklonteren van deeltjes. Ik zag ooit een testje in de ruimte met zoutkorrels geloof ik, die de theorie van accretie bevestigde. Het gevolg hiervan is inderdaad rotatie.

Maar sterrenstelsels zelf lijken nergens omheen te draaien, die maken deel uit van een relatief stabiel cluster dacht ik. (Ik ben geen expert ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
De zwaartekracht trekt 2 objecten naar elkaar toe, zoals newton beschrijft. Als één ervan een snelheid heeft wordt die in een hoek getrokken naar de ander toe, zoals een bal in een boog vliegt en rond de aarde zou vliegen als die wat kleiner zou zijn. 2 objecten met snelheid 0 worden in een rechte lijn naar elkaar getrokken.
Uiteindelijk zal de maan op aarde botsen en de aarde op de zon.
De reden dat alles draait is omdat alles een snelheid heeft en naar elkaar toegetrokken worden.

Zie angular momentum voor de wiskundige beschrijving van roterende objecten, hun snelheid en hoek.
Wikipedia: Angular momentum

Wat de oerknal en relativiteit te maken hebben met rotatie kan ik niet thuisbrengen. Ze draaien zoals de wetten van fysica dat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Drakin-Korin schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:49:

Wat de oerknal en relativiteit te maken hebben met rotatie kan ik niet thuisbrengen. Ze draaien zoals de wetten van fysica dat zeggen.
Dat is niet zo vreemd aangezien die wetten zelf gebasseerd zijn op de observaties van dezelfde objecten en wat axioma's

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
Fish schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:59:

Dat is niet zo vreemd aangezien die wetten zelf gebasseerd zijn op de observaties van dezelfde objecten en wat axioma's
-Angular momentum : Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/math/8/1/b/81bad61abc5ec69b64bda80ae9f164dd.png
-Coreolis kracht: [img]https://upload.wikimedia....2521c0230a6f2d20ad7d1.png[/img]
-De speciale relativiteitentheorie kan ik je vanbuiten zeggen : 1 gedeeld door vierkantswortel 1 - v kwadraat over c kwadraat. Kan je op een excell sheet zetten.
-De universele is ook zo'n mooie alleen moeilijk om mee te rekenen.

Het zijn wiskundige beschrijvingen van de realiteit die los staan van achterliggende observatie of axioma's.

[ Voor 13% gewijzigd door Drakin-Korin op 16-05-2016 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je twee puntmassa's hebt die stil staan, dan worden die inderdaad recht naar elkaar toe getrokken.

Als je echter drie puntmassa's hebt die stil staan, dan wordt puntmassa A naar een punt ergens tussen B en C getrokken, puntmassa B naar een punt ergens tussen A en C, etc. Stel dat de puntmassa A en B het dichtst bij elkaar staan en dus het eerst bij elkaar zijn, dan zorgt die puntmassa C ervoor dat A en B elkaar net missen; daardoor worden ze om elkaar heen geslingerd.

In een gigantische wolk deeltjes in de ruimte zijn wel iets meer dan drie deeltjes... Al die ontelbare miljarden deeltjes beïnvloeden elkaar allemaal. Er zijn er die samenklonteren tot grotere massa's, er zijn er die heel hard weggeslingerd worden door een near miss met een grotere massa. Door de chaotische verdeling van alle verschillende massa's in zo'n wolk krijg je dus een allerlei momenten. En doordat het zo chaotisch is, is de resulterende netto beweging nooit nul. Uiteindelijk "settelt" het geheel zich dus in een grote draaiende schijf.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1