Rubman schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:00:
USB stickje is geen optie lijkt me, zeker niet als de wifi kaart vervangen kan worden.
En wat betreft het niet meer aankopen van Acer, onzin want deze chip zit ook in vele andere laptops waaronder Lenovo en Acer en veroorzaken hier ook in combinatie met Windows 10 dezelfde problemen. Alleen geen enkele partij lijkt er iets aan te willen/kunnen doen.
Wil wel graag gebruik blijven maken van 5Ghz (gezien alles in huis dat ondersteund)
Ik ga die driver eens proberen, maar zoek ook nog steeds in de oplossing voor ver vervangen van de kaart hoor. Kan ik meteen een M2 ssd erin proppen
Sja, 'geen enkele partij lijkt er iets aan te willen doen'... Ze zijn stuk voor stuk aangewezen op de fabrikant van de chips, dus het is enkel Qualcomm die weigert. Het is niet alsof de laptopfabrikanten zelf hun drivers maken.
Customizen soms nog wel, maar volledig maken doen ze nooit.
Anyway, wifi kaartjes vervangen werkt lang niet altijd omdat veel laptopfabrikanten een whitelist inbouwen.
Zit er een kaartje in die niet op de whitelist staat (welke ingebakken zit in de BIOS/UEFI), start je laptop gewoon niet op en toont alleen een melding dat er een unsupported wireless device in het slot voor de WiFi kaart zit.
Nou kan Acer een uitzondering zijn, heb weinig ervaring met hun spullen in dat opzicht, maar het gebeurt vrij veel bij de merken waar ik wel ruime ervaring mee heb.
Nu is het wel mogelijk om die whitelists te verbouwen door zelf je BIOS aan te passen door een hex-editor los te laten op een BIOS-update bestand en deze aangepaste update dan in te flashen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het risico dat je de hele BIOS bricked is sterk aanwezig.
Kortom, zoals meerdere mensen al zeggen: USB WiFi stick, da's universeel de beste keus als het op gemak aan komt.
Wil je er iets meer werk in steken, dan zou ik eens gaan kijken of die laptop ook is geleverd met andere merken WiFi kaarten. Je kan dan op zoek gaan naar een passend kaartje, maar die vind je meestal niet in de losse verkoop. Dan kan je t beste even gaan Ebayen of iets dergelijks. Daar vind je nog wel eens laptop onderdelen die uit slopers zijn gekomen.
[
Voor 8% gewijzigd door
McKaamos op 15-05-2016 14:29
]