Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06 17:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Ik heb een Acer Aspirre vn7-591G nitro met daarin de wat ik nu lees omstreden qualcomm QCA61x4 die alleen maar problemen veroorzaakt met wifi en windows 10.

Nu heb ik op het Acer support forum gelezen dat iemand hem wilt vervangen met een Intel Dual Band Wireless-AC 7265 kaartje.

Maar voordat ik er zelf ook 1 aanschaf om hem te vervangen heb ik gezocht of dit überhaupt mogelijk is en hierop niet veel sjoege gekregen.
Vandaar dat ik het even hier vraag of er mensen zijn die zo 123 weten of dit gewoon kan of dat je met compatibility issues zit.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik beschik over dezelfde laptop en heb ook lang problemen gehad met wifi. Achter alle mogelijke drivers af te gaan is er toch één uitgekomen die goed blijkt te werken voor mij (11.0.0.373). Driver komt niet van de Acer website maar van een andere fabrikant met dezelfde wifi chipset, dus op eigen risico...

Snelheden zijn goed (tot 100Mbit, 2.4Ghz, beperkt door router), maar verbindingen zijn vooral stabiel (wat voor mij de grootste zorg is).

Als je de Wlan kaart toch wil vervangen, hou er rekening mee dat het een mini pci half size, waar er dus ook full size in omloop zijn.

Heb de driver upgeload naar http://www.filedropper.com/1100373

Edit:

Kopiëren van bestanden over lan, snelheid beperkt door router: http://prnt.sc/b48ijo

Afbeeldingslocatie: http://img.prntscr.com/img?url=http://i.imgur.com/nrQXRIq.png

[ Voor 12% gewijzigd door Dark_f op 15-05-2016 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 667821

Voor 5 euro heb je tegenwoordig een wifi stickje die je in de USB poort duwt. Steken amper uit. Goedkoop en snelle oplossing.

En natuurlijk nooit meer Acer kopen, maar dat terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En slechter bereik... Dus nee, is alleen een noodoplossing.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
USB stickje is geen optie lijkt me, zeker niet als de wifi kaart vervangen kan worden.
En wat betreft het niet meer aankopen van Acer, onzin want deze chip zit ook in vele andere laptops waaronder Lenovo en Acer en veroorzaken hier ook in combinatie met Windows 10 dezelfde problemen. Alleen geen enkele partij lijkt er iets aan te willen/kunnen doen.

Wil wel graag gebruik blijven maken van 5Ghz (gezien alles in huis dat ondersteund)
Ik ga die driver eens proberen, maar zoek ook nog steeds in de oplossing voor ver vervangen van de kaart hoor. Kan ik meteen een M2 ssd erin proppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Rubman schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:00:
USB stickje is geen optie lijkt me, zeker niet als de wifi kaart vervangen kan worden.
En wat betreft het niet meer aankopen van Acer, onzin want deze chip zit ook in vele andere laptops waaronder Lenovo en Acer en veroorzaken hier ook in combinatie met Windows 10 dezelfde problemen. Alleen geen enkele partij lijkt er iets aan te willen/kunnen doen.

Wil wel graag gebruik blijven maken van 5Ghz (gezien alles in huis dat ondersteund)
Ik ga die driver eens proberen, maar zoek ook nog steeds in de oplossing voor ver vervangen van de kaart hoor. Kan ik meteen een M2 ssd erin proppen
Sja, 'geen enkele partij lijkt er iets aan te willen doen'... Ze zijn stuk voor stuk aangewezen op de fabrikant van de chips, dus het is enkel Qualcomm die weigert. Het is niet alsof de laptopfabrikanten zelf hun drivers maken.
Customizen soms nog wel, maar volledig maken doen ze nooit.

Anyway, wifi kaartjes vervangen werkt lang niet altijd omdat veel laptopfabrikanten een whitelist inbouwen.
Zit er een kaartje in die niet op de whitelist staat (welke ingebakken zit in de BIOS/UEFI), start je laptop gewoon niet op en toont alleen een melding dat er een unsupported wireless device in het slot voor de WiFi kaart zit.
Nou kan Acer een uitzondering zijn, heb weinig ervaring met hun spullen in dat opzicht, maar het gebeurt vrij veel bij de merken waar ik wel ruime ervaring mee heb.
Nu is het wel mogelijk om die whitelists te verbouwen door zelf je BIOS aan te passen door een hex-editor los te laten op een BIOS-update bestand en deze aangepaste update dan in te flashen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het risico dat je de hele BIOS bricked is sterk aanwezig.

Kortom, zoals meerdere mensen al zeggen: USB WiFi stick, da's universeel de beste keus als het op gemak aan komt.

Wil je er iets meer werk in steken, dan zou ik eens gaan kijken of die laptop ook is geleverd met andere merken WiFi kaarten. Je kan dan op zoek gaan naar een passend kaartje, maar die vind je meestal niet in de losse verkoop. Dan kan je t beste even gaan Ebayen of iets dergelijks. Daar vind je nog wel eens laptop onderdelen die uit slopers zijn gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 15-05-2016 14:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
McKaamos schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:22:
[...]

Sja, 'geen enkele partij lijkt er iets aan te willen doen'... Ze zijn stuk voor stuk aangewezen op de fabrikant van de chips, dus het is enkel Qualcomm die weigert. Het is niet alsof de laptopfabrikanten zelf hun drivers maken.
Customizen soms nog wel, maar volledig maken doen ze nooit.

Anyway, wifi kaartjes vervangen werkt lang niet altijd omdat veel laptopfabrikanten een whitelist inbouwen.
Zit er een kaartje in die niet op de whitelist staat (welke ingebakken zit in de BIOS/UEFI), start je laptop gewoon niet op en toont alleen een melding dat er een unsupported wireless device in het slot voor de WiFi kaart zit.
Nou kan Acer een uitzondering zijn, heb weinig ervaring met hun spullen in dat opzicht, maar het gebeurt vrij veel bij de merken waar ik wel ruime ervaring mee heb.
Nu is het wel mogelijk om die whitelists te verbouwen door zelf je BIOS aan te passen door een hex-editor los te laten op een BIOS-update bestand en deze aangepaste update dan in te flashen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het risico dat je de hele BIOS bricked is sterk aanwezig.

Kortom, zoals meerdere mensen al zeggen: USB WiFi stick, da's universeel de beste keus als het op gemak aan komt.

Wil je er iets meer werk in steken, dan zou ik eens gaan kijken of die laptop ook is geleverd met andere merken WiFi kaarten. Je kan dan op zoek gaan naar een passend kaartje, maar die vind je meestal niet in de losse verkoop. Dan kan je t beste even gaan Ebayen of iets dergelijks. Daar vind je nog wel eens laptop onderdelen die uit slopers zijn gekomen.
Met een USB stick ga je slechter bereik hebben, minder snelheid, een USB poort kwijt en duurder. Acer doet totaal niet aan whitelisten, praktische geen enkele consumenten laptop. Net zoals bij wifi kaarten kan je voor USB-sticks slechte drivers hebben. Geen enkel idee waarom jij denkt dat een USB stick een oplossing zou zijn ?

Opgelet als je een m2 ssd wil inbouwen, als deze niet aanwezig is van uit de fabriek bestaat de kans dat de connector niet gesoldeerd is op het moederbord. Zo heeft mijn model een m2 ssd maar een niet populated Sata poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dark_f schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:29:
[...]

Met een USB stick ga je slechter bereik hebben, minder snelheid, een USB poort kwijt en duurder. Acer doet totaal niet aan whitelisten, praktische geen enkele consumenten laptop. Net zoals bij wifi kaarten kan je voor USB-sticks slechte drivers hebben. Geen enkel idee waarom jij denkt dat een USB stick een oplossing zou zijn ?

Opgelet als je een m2 ssd wil inbouwen, als deze niet aanwezig is van uit de fabriek bestaat de kans dat de connector niet gesoldeerd is op het moederbord. Zo heeft mijn model een m2 ssd maar een niet populated Sata poort.
Met een USB stick is dat niet per defnitie waarheid.
Ja, de traditionele, lekker compacte modelletjes. Dan heb je absoluut gelijk.
Probleem is dat ze veel te kleine antennes hebben en te dicht bij signaal-absorberend materiaal zitten.
Dat merk je het ergste met desktops waar je een WiFi USB stick direct in de USB poort prikt.

Koop je een model die een externe antenne heeft (uitklapbaar of via een kabeltje aansluitbaar) is dat hele probleem foetsie.
Je hebt voldoende antenne oppervlak om signaal te vangen en zit ver genoeg van een laptop om het uitgestuurde signaal niet direct geabsorbeerd te krijgen.

Kortom, scheer niet alle USB WiFi sticks over één kam. Er zijn weldegelijk hele goeie te krijgen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 16:08
McKaamos schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:33:
[...]

Met een USB stick is dat niet per defnitie waarheid.
Ja, de traditionele, lekker compacte modelletjes. Dan heb je absoluut gelijk.
Probleem is dat ze veel te kleine antennes hebben en te dicht bij signaal-absorberend materiaal zitten.
Dat merk je het ergste met desktops waar je een WiFi USB stick direct in de USB poort prikt.

Koop je een model die een externe antenne heeft (uitklapbaar of via een kabeltje aansluitbaar) is dat hele probleem foetsie.
Je hebt voldoende antenne oppervlak om signaal te vangen en zit ver genoeg van een laptop om het uitgestuurde signaal niet direct geabsorbeerd te krijgen.

Kortom, scheer niet alle USB WiFi sticks over één kam. Er zijn weldegelijk hele goeie te krijgen.
True, maar dan nog. Zit je met je "compacte" laptop. Heb je er nog zo'n B1nulnul antenne aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Nogmaals USB WiFi antenne is geen oplossing vanwege USB poorten en extra apparaten mee sleuren e.d.
Inmiddels de driver die Dark_f androeg geïnstalleerd en het lijkt allemaal wat stabieler. De WiFi wordt niet meer overbelast lijkt het en ook geen BSOD gehad. Al ging het voorheen ook wel eens dagen goed.

Heb ook verder gelezen over het vervangen voor een Intell kaartje en dat schijnt gewoon te kunnen zonder issues. Mocht de driver toch nog issues geven dan gaat er een nieuw kaartje in. Voor die 25 euro wil ik het wel proberen ook al gaat het niet.

Wat betreft SSD toevoegen daar is echt een slot voor beschikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 831327

Beste dark f,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn wifi op mijn acer laptop. Hoe weet ik welke site om deze driver te downloaden veilig is en hoe doe ik dat precies?

Alvast bedankt.
Groet, Fleurke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 20:59
Zou ik ook graag willen weten, heb een laptop uit dezelfde serie met hetzelfde probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door PMast op 05-02-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILIYASxNL
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-04-2020
Beste Rubman,

Zie hier een foto van je laptop.
http://www.notebookcheck...._Innereien_def5dedf48.jpg
Daar rechts zie een een Wi-Fi kaart. Dit zou zomaar ook de jouwe kunnen zijn.
Een Dual Band variant kan je kopen bij Azerty, en mij is het gelukt in m'n medion notebook. Nu jij nog. €20,- is het proberen waard.
https://azerty.nl/product...5-netwerkadapter-m-2-card.

Over de m.2 ssd zou je ook kunnen nadenken. Kies alleen GEEN N-VME SSD i.v.m. Compatibiliteits problemen van het moederbord. Loop daar geen risico mee.
Voor je OS is 240GB voldoende. Zie link.
https://azerty.nl/product...lid-state-drive-gecodeerd

Groetjes Iliyas :)
Pagina: 1