Beste setup voor PC geluid naar receiver/beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.856 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goedrobke160
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Momenteel ben ik op zoek naar een opstelling voor geluid en beeld over een receiver te laten lopen.

Doelstelling is films/games op pc draaien en laten afspelen via een receiver op een beamer en 7.1 geluidsysteem.Hiervoor had ik volgende vragen

Kan ik het geluid van mijn sound blaster x-fi kaart laten lopen via HDMI van videokaart? (er wordt geluid met HDMI naar mijn scherm gestuurd, maar ik kan niet achterhalen van welke bron)
Indien bovenstaande niet kan, hoe kan ik dan best mijn geluid en beeld naar beamer krijgen? optical audio naar receiver en beeld via hdmi rechtstreeks naar beamer?

...
gebruik van:

Sound blaster x-fi elite pro
Radeon R9 x285
receiver: Pioneer VSX-930 (nog aan te schaffen)

Beste antwoord (via Goedrobke160 op 15-05-2016 10:28)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

Die X-Fi kan je helemaal links laten liggen. Met Optisch haal je maximaal DTS dan wel Dolby Digital waar je met HDMI gebruik kan maken van de HD Audio-formaten. Met HDMI heb je dus maar één kabel nodig en het signaal wat door die kabel heen kan is hoger.

Beeld en geluid stuur je dan via de AMD naar de receiver op één van de HDMI-ingangen. De beamer sluit je aan op de HDMI Out van de receiver. De receiver filtert het geluid uit de totale track en zal dat afspelen op de aangesloten speakers, beeld wordt naar de HDMI Out gezet en op de beamer weergegeven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Die X-Fi kan je helemaal links laten liggen. Met Optisch haal je maximaal DTS dan wel Dolby Digital waar je met HDMI gebruik kan maken van de HD Audio-formaten. Met HDMI heb je dus maar één kabel nodig en het signaal wat door die kabel heen kan is hoger.

Beeld en geluid stuur je dan via de AMD naar de receiver op één van de HDMI-ingangen. De beamer sluit je aan op de HDMI Out van de receiver. De receiver filtert het geluid uit de totale track en zal dat afspelen op de aangesloten speakers, beeld wordt naar de HDMI Out gezet en op de beamer weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goedrobke160
Dit maakt het voor mij al zeer klaar. De opstelling is me duidelijk, echter de bron van het geluid niet. Is dit een soort geluidskaart op de videokaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 14:28
Ja, er zit een soort geluidskaart op de videokaart, alles wat deze doet is de bitjes die je erin stopt er ook weer uit sturen. Het is eigenlijk meer een soort van "mixer" welke de geluidsbits in de videostream meestuurt naar het scherm, veel puurder kun je het dus niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:39
Ik heb zelf een 10 meter HDMI kabel van mijn GeForce direct naar de beamer lopen en een 10 meter optische kabel van mijn X-Fi Elite naar de receiver om het DTS Connect signal te ontvangen. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld ook games in 5.1 geluid spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-05-2016 10:20 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Als je geluid via hdmi verstuurd. (dus rechtsonder bij het audio dingetje staat er dan HDMI - Beamer of iets dergelijks) dan verstuurd hij een digitaal signaal, dus geen audio via de kabel naar de beamer en word er pas door een geluidskaart in de beamer het signaal omgezet.

Of gaat er hdmi in je receiver en dan pas naar je beamer? In dat geval zal de geluidskaart van de receiver worden gebruikt en die zou goed genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goedrobke160
Allen bedankt van duidelijke antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sir_Hendro schreef op zondag 15 mei 2016 @ 10:19:
Ik heb zelf een 10 meter HDMI kabel van mijn GeForce direct naar de beamer lopen en een 10 meter optische kabel van mijn X-Fi Elite naar de receiver om het DTS Connect signal te ontvangen. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld ook games in 5.1 geluid spelen.
Het enige verschil wat jij dan hebt is dat de receiver "DTS" aan zal geven. Via HDMI kan je ook in surround gamen. Alleen zal de receiver dan iets van "LPCM" of "Multi Ch In" aangeven (afhankelijk van het merk). Dit omdat in het laatste geval de PC al decodeert en niet de receiver waardoor de receiver niet meer herkent wat het bronbestand was. Maar uiteindelijk is het hetzelfde signaal en verschilt alleen de locatie van decoderen: in de bron of de receiver. Waar je dan met HDMI een hogere bitrate kan behalen dan met optisch/digitale coax. Als het met HDMI kan, HDMI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Wat ik bedoel is dat films een 5,1 stream hebben en wanneer je deze zal afspelen herkend de receiver dat en zal dat ook al 5.1 afspelen. De rest zal gewoon stereo blijven. Als je een geluidskaart hebt met DTS Connect of Dolby Live dan kan de geluidskaart een 5.1 stream realtime encoden en doorsturen naar de receiver zodat je altijd 5.1 hebt en niet alleen bij films. Tenzij videokaarten nu ook 5.1 zelf kunnen encoden, maar dat is zover ik weet nog niet mogelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-05-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Films is inderdaad eigenlijk nooit een issue aangezien daar de DTS(-HD)- dan wel Dolby (TrueHD)-track in zit gebakken en via Pass Through door kan worden gezet via de HDMI Out.

Als je met optisch dan wel digitale coax gaat werken zal je DTS Connect dan wel Dolby Digital Live! nodig hebben om geluid on the fly om te zetten naar het bijbehorende formaat. Maar met HDMI gaat het naar mijn weten anders. Games hebben tot 7.1 LPCM wat via HDMI uitgevoerd kan worden naar bijvoorbeeld een receiver. Zoals gezegd zal je dan alleen "LPCM" (of "Multi Ch In" dan wel "MultiCh" afhankelijk van het merk receiver) zien op de display en geen DTS als je DTS: Connect (dan wel Dolby Digital in het geval van Dolby Digital Live!) gebruikt.

Als je receiver en de grafische kaart beschikken over HDMI stuur je beeld en geluid over HDMI. Dan is het zonde om een losse geluidskaart aan te sluiten met DTS Connect dan wel Dolby Digital Live! en naast de HDMI nog een optische dan wel digitale coax naar de receiver te leggen alleen voor het geluid. Of je moet heel graag Dolby Digital of DTS op het scherm van de receiver willen zien. Maar LPCM is in principe het uitgepakte bestand en kan qua bitrate ook nog hoger zijn aangezien HDMI de HD-formaten ondersteunt waar optische en digitale coax dat niet doen.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 15-05-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Games hebben geen encoder, dat heeft alleen hardware (via driver). Wel kunnen games geloof ik Pro Logic audio aanmaken en dat sturen over 2.0 wat de receiver in Pro Logic mode weer omzet naar 5.1. In ieder geval toen der tijd dat ik mij hier flink mee bezig hield (6 jaar geleden?) waren Dolby Live en DTS Connect de enige opties om alles in 5.1 te kunnen ontvangen bij games en daarvoor moest je een geluidskaart gebruiken die dat ondersteunt.

//edit:
Bij het zoeken naar de huidige stand van zaken lijkt het nog steeds zo te werken. HDMI alleen pass through (dus alleen 5.1 bij films) en de rest zal alleen in 5.1 werken bij gebruik van een DDL of DTS-C encoder. Je zou dan dus een DDL of DTS-C stream moeten doorsturen van een geluidskaart naar een videokaart maar dit kan volgens mij niet, dat zal ik nu nog even verder uitzoeken.

[ Voor 32% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-05-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DTS Connect dan wel Dolby Digital Live! is voor als de receiver geen HDMI heeft. Zie bijvoorbeeld dit topic waar 5.1 LPCM vanuit een grafische kaart over HDMI gewoon mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 15-05-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
Klopt denk ik wel van 6 jaar geleden de eerste gpu met hdmi was dacht ik de 500 serie van nvidia.
wel blijft een 2.0 bron bij hdmi 2.0 terwijl bij digital live daar ook een 5.1 signaal van gemaakt kan worden.
het enige nut van ddl is bij een serie of film opgenomen in stereo 5.1 weergeven.
bij muziek wil je het 2.0 signaal eingelijk niet upmixen naar 5.1 lijkt mij, dan kun je beter meerkanaals stereo gebruiken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Als ik het zo lees dan zou dit de werking zijn om 5.1 over HDMI te krijgen. Bij NVidia settings aangeven dat het naar de receiver moet en daarna in Windows je speakers op 5.1 zetten:

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/35aiulh.jpg

Dan krijg je dus 6 PCM streamsover HDMI? Ik heb dit nog nooit getest. Het is in mijn situatie ook niet handig receiver -> beamer te doen aangezien ze compleet aan de andere kant van de kamer tegen over elkaar staan (receiver staat in tv meubel onder het projectie oppervlakte).

[ Voor 31% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-05-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
Nee bij mijn weten blijft een 2.0 signaal over hdmi gewoon 2.0 enige optie is meerkanaals stereo aanzetten of dolby pro logic in versterker zelf.
net even getest met een 2.0 bestand over hdmi met geluid over 5.1 kanalen ingesteld in windows.
ie geeft dan stereo weer de achterste boxen en center doen niet mee.
Bij een game of film met meerdere kanalen audio zal het wel vanzelf over meerdere speakers gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gu22i
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-12-2023
Hoi ik heb een receiver mixer microfoon en beamer.

Ik wil karaoke van mijn laptop afspelen via mijn versterker op de beamer maar ook een microfoon gebruiken
Hoe kan ik dit aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@gu22i Een topic kicken om het daarna te kapen is niet gewenst. Tevens voldoet je post/vraagstelling niet aan de inhoud die we op GoT graag zien. Denk aan het noemen van merken en types. Plus wat je zelf al geprobeerd hebt.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.