Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 769391

Topicstarter
Vandaag startte ik mijn laptop op om mijn externe hdd 2tb WD MyPassport ultra usb3.0 aan te sluiten. Gisteren ging dit nog prima (en afgelopen pak 'm beet 20 maanden geen problemen ervaren), maar vandaag kreeg ik plotseling een melding over stroompiek (een onbekend usb device vraagt mogelijk teveel stroom) o.i.d.

Nu werkt mijn hdd niet meer. Is het mogelijk dat een hdd defect raakt bij bovenstaande?? Lijkt mij heel vreemd, maar niet onmogelijk.

Laptop Dell Lattitude 3440
Windows 10
USB hdd 2tb WD MyPassport ultra usb3.0

Heb al geprobeerd om aan te sluiten op ander systeem, maar ook daar geen reactie van hdd.
Bedrade muis werkt wel op usb-poorten, maar schijf niet meer. Andere schijven reageren ook niet op deze laptop.

Schijf defect door verkeerde spanning in usbpoort?? Kan iemand tips geven wat ik het beste kan doen? Service via WD?

Staat zo'n 1.6tb aan foto's op. Tot 2015 backup, maar helaas laatste maanden nog niet. :? Hopelijk kan ik de laatste maanden nog veilig stellen...

Ik hoor het graag.. alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 20:13

Emiel1984

Made in NL

Je kan het altijd kog open maken en de hdd los aansluiten op een sata aansluiting. Je moet dan enkel even een kabeltje hebben.

Oeps.. zie nu net in de video hieronder dat deze USB3 aansluiting onderdeel is van het printje..

YouTube: Western Digital MyPassport 2TB USB 3.0 HDD Disassembly

Je zou de optie om zelf de print van de HDD te vervangen kunnen overwegen.
Dus op zoek gaan naar een zelfde hdd met zelfde serienummer en jaar.

Echter als er een mechanisch defect is dan gaat dat ook niet helpen..

[Voor 40% gewijzigd door Emiel1984 op 15-05-2016 00:37]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Als je in device manager een usb device kan vinden desondanks het een uitroepteken heeft dan werkt de schijf nog en is deze toenaderbaar. Als je geen unknown device hebt dan heb je een groter probleempje.

Maak de MyPassport niet zelf open dan vervalt je garantie. Laat het doen door iemand die verstand heeft.

Het kan zijn dat je HDD printplaat tewarm is geworden. Herstart je computer. Als dat niet werkt maak een ticket aan bij WD met het probleem en laat je HDD even een paar dagen liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kans is groot dat die melding komt door een onderdeel van de printplaat van de harde schijf dat stuk is gegaan en niet omdat je computer te veel stroom gaf. Harde schijven met de USB connector op de printplaat zijn zeer vervelend om gegevens af te halen. Bij sommige kan je er een sata connector aan solderen maar het is niet eenvoudig en geen garantie dat het nog werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik las ergens dat USB 2.0 poorten maximaal 500 milliampère kunnen leveren, terwijl die WD MyPassport meer dan 500 milliampère (650 milliampère ?)nodig heeft om te werken. USB 3.0 poorten blijken max 900 milliampère af te kunnen geven en dus wel werken icm die WD. Voor USB 2.0 poorten hebben ze een "USB 2.0 Power Booster Cable" of 'Y cable" die dus meer milliampère kan leveren.

http://support.wdc.com/KnowledgeBase/answer.aspx?ID=1488

http://www.tomshardware.c...etecting-power-surge-port

[Voor 7% gewijzigd door Breezers op 15-05-2016 09:48]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donderdraak
Herinstalleer ook de 3.0 usb drivers van Dell.com want deze kunnen ook voor problemen zorgen zoals niet herkennen van schijven. Er zijn bij dell zelfs patches uitgebracht voor usb 3.0 welke voor een stabiele stroom zorgen. Het is even de moeite waard om dat ook even te bekijken.

[Voor 38% gewijzigd door donderdraak op 15-05-2016 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens kijken of ik een nieuwe driver kan installeren. Heb ik via Windows al gedaan, maar wellicht via Dell..

Verder ga ik even een ticket aanmaken bij WD. Hopelijk kunnen ze iets voor mij betekenen.
Ik laat nog wel even weten wat het resultaat is. Mochten er nog meer tips of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Contact gehad met WD. Ze adviseren mij om op een andere computer aan te sluiten met een ander kabeltje. Anders dikke pech en opsturen naar Data-recovery (diagnose ong. 200 euro en daarna nog backuppen v.a. 100 euro oplopend tot een 1500 euro o.i.d.)
Ik ben op dit moment nog niet heel erg enthousiast over de laatste optie.. :)

Momenteel ben ik ook een beetje huiverig om mijn andere harddisk's aan te sluiten op de USB 3.0 poort. Kan iemand advies geven hierover? Ik wil niet nog meer schade creëren.

• donderdraak
Probeer het dan eerst met een usb stick van 1 euro :| in plaats met een dure externe schijf

Ik denk dat er wat anders aan de hand is dan teveel stroom want alleen usb 3.1 kan meer vermogen leveren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:54
Een USB geeft niet te veel stroom, een apparaat vraagt te veel stroom. Een USB poort kan wel te veel spanning geven, maar dan zal er iets mis zijn met de 5V van de voeding. Dus het kan zijn dat het apparaat defect is en daarom wellicht te veel stroom gevraagd heeft.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 09:03

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Anoniem: 769391 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:29:
Contact gehad met WD. Ze adviseren mij om op een andere computer aan te sluiten met een ander kabeltje. Anders dikke pech en opsturen naar Data-recovery (diagnose ong. 200 euro en daarna nog backuppen v.a. 100 euro oplopend tot een 1500 euro o.i.d.)
Ik ben op dit moment nog niet heel erg enthousiast over de laatste optie.. :)

Momenteel ben ik ook een beetje huiverig om mijn andere harddisk's aan te sluiten op de USB 3.0 poort. Kan iemand advies geven hierover? Ik wil niet nog meer schade creëren.
Ik weet niet of hij dit nog doet maar misschien is het een doorgebrande zekering ofzo en dan kan Sebastius het wellicht voor je oplossen. dit doet hij wel vaker in zijn blogs. Zijn blogs liggen al wel enige tijd stil dus weet niet of hij hier nog steeds voor open staat maar hij vraagt in ieder geval geen €1500

[Voor 7% gewijzigd door PaRaDoX4 op 18-05-2016 08:31]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee