Gaming/development build optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
laatste tijd ben ik veel actief geweest in de forums en veel mensen geholpen maar nu heb ik zelf toch ook een vraag betreffende de cpu die ik ga aanschaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil een nieuw systeem voor voornamelijk 1440p/144hz gaming. daarbij ga ik hem ook gebruiken voor school. ik studeer hbo-ict & media-design, dit bestaat voornamelijk uit development , editing ( standaard adobe stuff) , af en toe een videootje editen en ga ik binnenkort beginnen met android app development.
tot slot wil ik ook mijn games gaan streamen.

de games die ik wil gaan spelen zijn de triple AAA titels zoals the Witcher 3, The division en dergelijke, wat RTS games zoals total war e.d. en ga ik weer beginnen met WOW.

Wat mag het systeem gaan kosten?

ongeveer 1500 euro exclusief randapparatuur en dergelijke. een windows licentie heb ik van school.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het moederbord : pricewatch: MSI Z170A GAMING M7
en de pricewatch: NZXT H440 New Edition Zwart/Rood heb ik al liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

ik heb tot nu toe het volgende lijstje :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Raijintek Triton 240mm AIO€ 80,01€ 80,01
1G.Skill Ripjaws V F4-2800C15D-16GVR€ 81,-€ 81,-
1Corsair RM750x€ 106,95€ 106,95
1Kingston HyperX Savage SSD 480GB€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,91

de voeding is normaal gesproken overkill, maar ik wil de mogelijkheid tot SLI/CF openhouden. de gpu heb ik leeg gelaten omdat ik waarschijnlijk nu tweedehands een 290 (of een 390 als de prijs genoeg daald) ga aanschaffen terwijl ik wacht op vega en de high end Nvidia gpu's

de triton vind ik gewoon een mooi ding die me zeker veel plezier gaat opleveren totdat ik er uiteindelijk een custom loop in bouw. 16gb ram omdat de prijzen momenteel zo ongelofelijk laag zijn. een mooie zwart/rode ssd omdat de ssd's op de psu-shroud komen. enige twijfel puntje is de cpu.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nope op de intel cpu na.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

zoals je ziet wil ik gaan voor een zwart/rode build. zodra ik de nieuwe gpu heb ga ik er een custom loop inzetten.

Ga je overklokken?

Yupppp

Wat verwacht je van ons?[i]

een blik over de build en advies over de cpu, ik twijfel zelf nog tussen een 6600k of een 6700K.
al ben ik er bijna zeker van dat ik ga voor de i7.

• Christiaan99jl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-10 14:43
Voor GPU kan je wachten tot de GTX 1070 of de 1080 zoals je zei, maar als je wacht totdat ze uit zijn dan kan je misschien ook ergens een GTX 980 TI op V&A plukken die voldoet ook prima

• Ergo
Christiaan99jl schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:11:
Voor GPU kan je wachten tot de GTX 1070 of de 1080 zoals je zei, maar als je wacht totdat ze uit zijn dan kan je misschien ook ergens een GTX 980 TI op V&A plukken die voldoet ook prima
hier zit wel wat in, maar denk niet dat de 980ti voor dezelfde prijs verkocht gaan worden als de 290(x).
ik hoef nu ook niet per direct een dikke gpu, gezien ik voorlopig nog zit te gamen op een 1080p scherm.

na dat ik de pc heb ga ik sparen voor de aanschaf van een dikke nieuwe gpu + 144hz 1440p monitor met g/free synch.

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
De dikste videokaart en de grootste SSD die je kunt betalen ;)

Als je veel wilt gaan programmeren / ontwikkelen is vooral veel kernen en RAM geheugen interessant, omdat je waarschijnlijk een paar VM's tegelijkertijd wilt kunnen draaien.

• Ergo
SymbolicFrank schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:42:
De dikste videokaart en de grootste SSD die je kunt betalen ;)

Als je veel wilt gaan programmeren / ontwikkelen is vooral veel kernen en RAM geheugen interessant, omdat je waarschijnlijk een paar VM's tegelijkertijd wilt kunnen draaien.
zelf denk ik momenteel dat 16gb genoeg moet zijn, omdat ik momenteel voornamelijk webdevelopment doe heb ik nog geen vm's nodig gehad. mocht dit ooit nodig zijn kan er altijd nog een setje bij prikken.

al denk ik wel dat zodra ik android ga programmeren, ik wel een vm nodig ga hebben.
talen zoals python en dergelijke zullen ook nog wel voorbij komen, maar omdat ik hier nog niet mee bekend ben heb ik geen idee wat ik hier voor nodig ga hebben.

enige puntje van twijfel dat ik momenteel heb is de cpu. dit komt met name omdat ik denk dat het voor programma's zoals photoshop en illustrator wel mee zou vallen, maar dingen zoals video-editing enzo zijn toch een stuk cpu intensiever, ook moet ik denken aan het streamen/recorden. ik ben me ervan bewust dat programma's zoals obs ook met de gpu kunnen werken maar verlies ik dan iets tegenover streamen/recorden met de cpu ?

• SymbolicFrank
Zeker als je zelf web development en mobile wilt gaan doen, heb je al heel snel zowel een aparte server als een doelcomputer nodig. En alhoewel het ontwikkelen vaak onder Windows gebeurt (en het gamen, natuurlijk), is een server bijna altijd Linux.

Als je professionele websites gaat maken, heb je ook al snel een aparte database server nodig (ook Linux).

En je moet niet testen op je ontwikkelmachine, dat heeft geen nut. Daar heb je dus ook nog een paar VM's voor nodig.

Als je Eclipse gaat gebruiken, kan ik je ook aanraden om per applicatie minimaal een nieuwe installatie te gebruiken, of een aparte VM.

Enzovoorts. Zo werkt dat tegenwoordig.

Een 8-core AMD is voor dat soort dingen ideaal (mijn vorige PC, nu heb ik daar eigenlijk mijn laptop voor, en een laptop van de baas, en een heleboel servers).

Er zijn inderdaad programma's die de GPU kunnen gebruiken, maar dat is een heel versnipperd landschap en de verschillende standaarden vliegen je om de oren en verouderen snel. Voor video editing werkt dat goed.

Voor iOS en OS-X heb je natuurlijk een Apple nodig.

• Ergo
SymbolicFrank schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:11:
Zeker als je zelf web development en mobile wilt gaan doen, heb je al heel snel zowel een aparte server als een doelcomputer nodig. En alhoewel het ontwikkelen vaak onder Windows gebeurt (en het gamen, natuurlijk), is een server bijna altijd Linux.

Als je professionele websites gaat maken, heb je ook al snel een aparte database server nodig (ook Linux).

En je moet niet testen op je ontwikkelmachine, dat heeft geen nut. Daar heb je dus ook nog een paar VM's voor nodig.

Als je Eclipse gaat gebruiken, kan ik je ook aanraden om per applicatie minimaal een nieuwe installatie te gebruiken, of een aparte VM.

Enzovoorts. Zo werkt dat tegenwoordig.

Een 8-core AMD is voor dat soort dingen ideaal (mijn vorige PC, nu heb ik daar eigenlijk mijn laptop voor, en een laptop van de baas, en een heleboel servers).

Er zijn inderdaad programma's die de GPU kunnen gebruiken, maar dat is een heel versnipperd landschap en de verschillende standaarden vliegen je om de oren en verouderen snel. Voor video editing werkt dat goed.

Voor iOS en OS-X heb je natuurlijk een Apple nodig.
hmmmm, dan vraag ik me toch af hoe het kan dat de meeste mensen die bij mij op school zitten alles gewoon doen met hun standaard i5/i7 laptop. verder heb ik nog nooit gewerkt met eclipse. momenteel is de IDE die ik het meest gebruik PHP storm. heb nog geen idee wat ik moet gaan gebruiken voor android development, dit komt ook pas over een half jaar. voor mijn sql server en dergelijke gebruik ik momenteel wamp. ik ben trouwens wel van plan om nog een linux pctje te bouwen als nas/server. dual boot had ik ook wel leuk gevonden maar ik heb zon donkerbruin vermoeden dat mijn killer nic dan voor problemen gaat zorgen.

wel weet ik dat AMD momenteel niet heel interessant is aangezien de intel cpu's momenteel toch een stuk sneller zijn dan de AMD processoren al begin ik nu wel te twijfelen of ik toch niet voor een X99 build moet gaan icm met een i7 5820k. ik kan het mobo natuurlijk altijd nog verkopen maar ik twijfel over of investeren in x99 nu nog verstandig is gezien de broadwell refresh de laatste generatie gaat zijn die op het 2011-3 socket gaat werken als ik het goed heb.

• SymbolicFrank
Ik zou zeggen, vraag het ook eens aan een paar andere ontwikkelaars. En op school is het allemaal flink vereenvoudigd. Net omdat de meeste studenten maar een simpele laptop hebben.

Ik ben het met je eens, dat AMD op het moment niet zo interessant is, zeker niet als je ook wilt gaan gamen op die machine. Maar als je wilt gaan gamen + ontwikkelen op dezelfde machine, dan kan ik je aanraden om de goedkoopste Intel CPU met de meeste kernen te nemen.

Hyperthreading werkt heel slecht tussen verschillende VM's, maar is natuurlijk wel fijn omdat je er dan meer kunt maken, die allemaal hun eigen kern en twee threads hebben.

Misschien is een build met een Xeon voor jou het beste. Ik zal eens kijken wat ik zou doen.

• SymbolicFrank
Kijk hier eens naar 8)

• Ergo
SymbolicFrank schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:40:
Ik zou zeggen, vraag het ook eens aan een paar andere ontwikkelaars. En op school is het allemaal flink vereenvoudigd. Net omdat de meeste studenten maar een simpele laptop hebben.

Ik ben het met je eens, dat AMD op het moment niet zo interessant is, zeker niet als je ook wilt gaan gamen op die machine. Maar als je wilt gaan gamen + ontwikkelen op dezelfde machine, dan kan ik je aanraden om de goedkoopste Intel CPU met de meeste kernen te nemen.

Hyperthreading werkt heel slecht tussen verschillende VM's, maar is natuurlijk wel fijn omdat je er dan meer kunt maken, die allemaal hun eigen kern en twee threads hebben.

Misschien is een build met een Xeon voor jou het beste. Ik zal eens kijken wat ik zou doen.
Ik denk dat ik voor nu gewoon ga voor een 6700k setup met 16gb werkgeheugen. Uitbreiden kan altijd nog. Mocht ik willen gaan voor een 6+ core setup wacht ik wel eventjes tot de skylake refresh. Voorlopig heb ik nog geen vm's nodig.

Ook kan ik met een z170 mobo ook gewoon sli draaien + een nvme schijf als ik het goed heb. Voorlopig voor mij meer dan voldoende.
Klinkt ook heel leuk, maar het uiterlijk van mijn pc vind ik ook belangrijk dus dat gaat 't niet worden. Toch bedankt voor de tip :)

• Ergo
Iemand nog suggesties? Of ziet t er zo allemaal wel goed uit?
Pagina: 1