Een vaag probleem met de Wifi van een laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:06
Hallo mede Tweakers,

Ik zit nogal met een vaag probleem waarvan ik eigenlijk niet snap waarom het nou niet werkt..

Hier thuis hebben we twee HP probooks staan, zelfde serie. Precies hetzelfde. Alle twee draaien met Windows 10. Ik heb met 1 laptop totaal geen problemen met internet maar met de andere des te meer. Ik krijg echt op random tijden een ''DNS melding'' of dat ik mijn proxy instellingen moet controleren.

Ik kan wel naar Ziggo bellen maar gebruik mijn eigen router achter het modem van Ziggo (Asus AC68u). Met andere apparaten totaal geen probleem met internet dus ik denk dat het niet aan de router ligt.

Ik als leek zou kijken dan bij de laptop, maar tja met Windows 10 en de instellingen ben je al snel verdwaald in allerlei instellingen met lastige termen. Dat is het probleem nog niet, maar laat ik nu net niet weten waar ik moet zoeken..

Op de computer komt o.a. de melding ''de proxyinstellingen van dit netwerk kunnen niet automatisch worden gedetecteerd.'' Daaronder staat nog erbij dat ik contact moet opnemen met de netwerkbeheerder.

Mijn gevoel zegt dus dat ik iets moet resetten zodat hij de computer als een nieuw apparaat ziet.
Maar ik weet niet waar ik moet zoeken in de instellingen en bij welke menu.

Als iemand me zou willen helpen zou dat heel fijn zijn!
Alvast bedankt voor het helpen!

Groet,
Jordyz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
Hoe staan dan je proxyinstellingen en al eens geprobeerd om de proxy uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Meest eenvoudige manier natuurlijk om dit te testen is om die Asus even een tijd uit je netwerk te halen en alleen de Ziggo router te gaan gebruiken.. Treedt het probleem dan niet op, dan weet je zeker dat het in je Asus zit. Treedt het probleem wel op, dan kan je met zekerheid gaan zoeken op het werkstation. Lijkt mij simpel genoeg...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Breezers schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:00:
Meest eenvoudige manier natuurlijk om dit te testen is om die Asus even een tijd uit je netwerk te halen en alleen de Ziggo router te gaan gebruiken.. Treedt het probleem dan niet op, dan weet je zeker dat het in je Asus zit. Treedt het probleem wel op, dan kan je met zekerheid gaan zoeken op het werkstation. Lijkt mij simpel genoeg...
Ja inderdaad, maar aangezien we hier een 20 apparaten aan het netwerk hebben hangen moet ik dat overal vervangen en de router wordt door meer personen gebruikt. Zat ik in het begin ook aan te denken maar zo gemakkelijk is dat toch niet.
pacificocean schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:00:
Hoe staan dan je proxyinstellingen en al eens geprobeerd om de proxy uit te zetten?
Je bedoelt in de computer of in de router?

[ Voor 15% gewijzigd door Jordyz op 14-05-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Wat geeft je ipconfig /all als DNS server aan ?

Ik vermoed dat jij in de Asus hebt ingesteld dat deze de DNS server mag zijn, terwijl de Ziggo router deze ook is (en anders natuurlijk de Ziggo DNS servers). Hierdoor gaat de cliënt waarschijnlijk over zijn nek omdat er geen geldige DNS wordt opgehaald of DNS server gevonden kan worden ?

nevermind, dan zouden alle clients dit ook hebben.

Staat die Ziggo modem/router wel bridged of staat die Asus zijn eigen netwerk te serveren achter die van Ziggo ?

[ Voor 20% gewijzigd door Breezers op 14-05-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
Ik bedoel in de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:45
Krijg je het ook als je via kabel aangesloten bent?
Als je die melding krijgt hoe staat de wifi in de apparaatbeheer lijst?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:47
Jordyz schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:01:
[...]

Ja inderdaad, maar aangezien we hier een 20 apparaten aan het netwerk hebben hangen moet ik dat overal vervangen en de router wordt door meer personen gebruikt. Zat ik in het begin ook aan te denken maar zo gemakkelijk is dat toch niet.

[...]
missc zitten die 20 anderen,, net als jij?, steeds je router instellingen aan te passen.

als het maar 2 apparaten zijn die dit vertonen, zal ik daar eens de adapters deinstallen en installen, missc dat het dan oke is.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
@mell33, ze kunnen niet bij de router instellingen komen. (20 apparaten zijn het maar van verschillende mensen die hier binnen lopen).. De adapter instellingen heb ik al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ook de drivers al een keer laten updaten door Driver Booster.

@Tens, nee op de netwerk kabel heb ik dit niet. Het is ook random en maar op 1 laptop. De rest is ook allemaal via wifi aangesloten en die hebben nergens last van.

@Breezers, de router van Ziggo staat in bridge mode.
Mijn DNS server bij ip config geeft hij niks aan.

Bij verbinding staat er op dit moment ''netwerknaam'' beperkt met een uitroepteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Welke DNS server staat er bij de laptop die wel werkt ?

[ Voor 83% gewijzigd door Breezers op 14-05-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Breezers schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:36:
Welke DNS server staat er bij de laptop die wel werkt ?
Deze staan ook ingesteld in de Asus router volgens mij.
Op de andere laptops werkt dit wel.

Of zou ik dit nog ergens in de laptop moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Kan je wel pingen naar bijvoorbeeld 216.58.212.35 ? (Google.nl)

PS : ik zie dat er ook een nieuwe firmware voor je Asus is ? downloads: Asus RT-AC68U 3.0.0.4.380.3264

[ Voor 59% gewijzigd door Breezers op 14-05-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:48
Als het probleem op treedt, kun je dan:
pingen naar jouw router?
pingen naar 8.8.8.8?
pingen naar google.nl?
een ipconfig /all uitvoeren op beide apparaten.

dit soort info is wel een beetje cruciaal bij verbindingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:47
Waar staan de twee laptops? Onderliggende vraag is of het probleem niet een van plaats is. Wat gebeurt er als je de laptops gaat verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
EricJH schreef op zondag 15 mei 2016 @ 05:20:
Waar staan de twee laptops? Onderliggende vraag is of het probleem niet een van plaats is. Wat gebeurt er als je de laptops gaat verplaatsen?
Ik zit ook regelmatig met de andere zelfde laptop op de zelfde plek in de woonkamer en daar heb ik geen problemen mee. In het begin dacht ik dat ze elkaar in de weg zaten, dan deed ik de een wifi uitzetten om te testen en gek genoeg werkte toen de andere laptop wel.

1 laptop geeft constant problemen, de andere heeft bijna nooit last van verbindingsproblemen.
Wat ik vergeten erbij te vertellen was is dat als je op een ander wifi netwerk aanmeld met die laptop dat er dan niks aan de hand is. Laatst met de laptop ergens anders geweest, toen nergens last van gehad en werkte het in een keer.
Breezers schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:53:
Kan je wel pingen naar bijvoorbeeld 216.58.212.35 ? (Google.nl)

PS : ik zie dat er ook een nieuwe firmware voor je Asus is ? downloads: Asus RT-AC68U 3.0.0.4.380.3264
De nieuwe firmware heb ik al geïnstalleerd. De laptop die problemen heeft is ook nog vrij nieuw (ik denk een maand oud) de andere laptop had hier nooit last van.
DJSnels schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 22:25:
Als het probleem op treedt, kun je dan:
pingen naar jouw router?
pingen naar 8.8.8.8?
pingen naar google.nl?
een ipconfig /all uitvoeren op beide apparaten.

dit soort info is wel een beetje cruciaal bij verbindingsproblemen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lO26Zit.png

[ Voor 39% gewijzigd door Jordyz op 15-05-2016 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Je kan dus prima externe adressen pingen (je hebt dus internet verbinding), dus het is puur een DNS server probleem.

Als je in je browserbalk in typt : 216.58.192.227 kom je bij Google.nl uit, maar als je in je browserbalk typt : Google.nl krijg je dus een DNS foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Breezers schreef op zondag 15 mei 2016 @ 08:23:
Je kan dus prima externe adressen pingen (je hebt dus internet verbinding), dus het is puur een DNS server probleem.

Als je in je browserbalk in typt : 216.58.192.227 kom je bij Google.nl uit, maar als je in je browserbalk typt : Google.nl krijg je dus een DNS foutmelding
Dit moet ik dan doen wanneer ik weer problemen heb? Vanmorgen heeft hij in het begin goed gedaan en tot nu toe nog geen problemen. Zodra hij dadelijk problemen gaat vertonen zal ik het uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Probeer eens cmd uitvoeren als administrator de volgende commando's :

netsh int ip set dns
netsh winsock reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Kijk eens in je Asus onder WAN.
Hier moet je wel de DNS servers van Ziggo (of een andere DNS partij) invullen en NIET aangeven dat deze automatisch moeten zijn

Punt 4: (zie afbeelding)

https://support.opendns.c...uration-for-ASUS-RT-AC68U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
Bedankt, ik heb alvast in de router de DNS instellingen aangepast naar de DNS servers van Ziggo.

213.51.129.37
213.51.144.37

Deze twee heb ik van Ziggo ingesteld.

Ik zal dadelijk eens de CMD gaan doen. Tot nu toe doet hij het nog steeds. Misschien is het probleem wel dat de DNS servers niet automatisch ingesteld stonden? Ik hoop het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Jordyz schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:05:
Bedankt, ik heb alvast in de router de DNS instellingen aangepast naar de DNS servers van Ziggo.

213.51.129.37
213.51.144.37

Deze twee heb ik van Ziggo ingesteld.

Ik zal dadelijk eens de CMD gaan doen. Tot nu toe doet hij het nog steeds. Misschien is het probleem wel dat de DNS servers niet automatisch ingesteld stonden? Ik hoop het.
Precies, automatisch DNS ophalen met een router van een 3e partij rechtstreeks bij een ISP geeft vaak problemen (apart is wel dat de andere 20 clients daar geen last van hadden ?) Hierdoor is het "normaal"dat je deze handmatig aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Breezers schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:21:
[...]

Precies, automatisch DNS ophalen met een router van een 3e partij rechtstreeks bij een ISP geeft vaak problemen (apart is wel dat de andere 20 clients daar geen last van hadden ?) Hierdoor is het "normaal"dat je deze handmatig aangeeft.
Inderdaad daarom dacht ik dat de oorzaak ook niet bij de router ligt.
Tot nu toe heb ik niemand meer horen klagen die achter de laptop zit.

Ik ga het vandaag nog even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Tot nu toe geen problemen meer ondervonden! Erg fijn!
De oplossing was:

De DNS server van Ziggo in de Asus router invoeren.

Ik hoop dat het blijft werken.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Breezers schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:21:
[...]

Dit was helaas niet de oplossing, het is de afgelopen tijd weer klote.
Heb de DNS servers van Google nog geprobeerd maar ook die werken niet.

Alleen 1 laptop heeft er last van. Er zit ook geen regelmaat in en vooral met het opstarten.
We snappen er ook niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Jordyz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:26:
[...]

Dit was helaas niet de oplossing, het is de afgelopen tijd weer klote.
Heb de DNS servers van Google nog geprobeerd maar ook die werken niet.

Alleen 1 laptop heeft er last van. Er zit ook geen regelmaat in en vooral met het opstarten.
We snappen er ook niks van.
Heb je al eens een virusscanner/adware/spyware scan laten lopen ? het zou iets van een virus kunnen zijn of een software programma dat telkens DNS probeert aan te passen naar een proxy verbinding ? (of een antivirus/firewall die dwars ligt)

Als dat geen resultaten geeft zou ik eens een nieuwe installatie van het OS proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Breezers schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:29:
[...]

Heb je al eens een virusscanner/adware/spyware scan laten lopen ? het zou iets van een virus kunnen zijn of een software programma dat telkens DNS probeert aan te passen naar een proxy verbinding ? (of een antivirus/firewall die dwars ligt)

Als dat geen resultaten geeft zou ik eens een nieuwe installatie van het OS proberen ?
Jep heb ik al geprobeerd, maar er komt niks uit.

Een nieuwe installatie van het OS wil ik wel proberen maar dat is toch altijd een heel gedoe, dat wil ik pas gaan doen wanneer er echt echt niks anders op zit.

Kan ik misschien nog wat screenshots maken van het CMD zodat er gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18

lier

MikroTik nerd

Jordyz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:34:
Jep heb ik al geprobeerd, maar er komt niks uit.
Wat heb je precies gedaan oftewel, welke tooling heb je gebruikt?
Kan je een keer testen met een liveCd van een willekeurige Linux distro?
Kan je tot slot alle vragen beantwoorden die hierboven al gesteld zijn?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:41
Jordyz schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:34:
De adapter instellingen heb ik al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ook de drivers al een keer laten updaten door Driver Booster.
Zomaar een wilde suggestie hoor, maar is het een idee de huidige stuurprogramma's er eens af te kieperen en ze direct van de leverancier van de netwerkkaart in die laptop te downloaden (niet per se in die volgorde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
lier schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:40:
[...]

Wat heb je precies gedaan oftewel, welke tooling heb je gebruikt?
Kan je een keer testen met een liveCd van een willekeurige Linux distro?
Kan je tot slot alle vragen beantwoorden die hierboven al gesteld zijn?
Ik heb hier geen liveCD liggen van een Linux besturingssysteem.
De vragen die gesteld zijn heb ik naar mijn weten allemaal beantwoord?

Wat bedoel je precies met welke tooling ik heb gebruik? Mijn virusscanner op de computer is AVG, nog nooit problemen gehad met deze virusscanner. Ook op mijn andere laptop die precies hetzelfde is draait AVG.
Twam schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:09:
[...]

Zomaar een wilde suggestie hoor, maar is het een idee de huidige stuurprogramma's er eens af te kieperen en ze direct van de leverancier van de netwerkkaart in die laptop te downloaden (niet per se in die volgorde)?
Dat kan ik nog eens proberen! Ga ik doen, ik laat het weten of het dan opgelost is.

Ik ga in mijn Asus AC68u ook weer de DNS servers terug zetten naar Ziggo, die van Google zijn ingesteld maar gebruik liever die van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Zojuist even alle drivers voor de Wifi herinstalleert. En sindsdien werkt het weer een beetje (30 minuten zonder problemen).

[ Voor 62% gewijzigd door Jordyz op 25-05-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 15:12

Zorian

What the fox?

Jordyz schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:34:
@mell33, ze kunnen niet bij de router instellingen komen. (20 apparaten zijn het maar van verschillende mensen die hier binnen lopen).. De adapter instellingen heb ik al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ook de drivers al een keer laten updaten door Driver Booster.

@Tens, nee op de netwerk kabel heb ik dit niet. Het is ook random en maar op 1 laptop. De rest is ook allemaal via wifi aangesloten en die hebben nergens last van.

@Breezers, de router van Ziggo staat in bridge mode.
Mijn DNS server bij ip config geeft hij niks aan.

Bij verbinding staat er op dit moment ''netwerknaam'' beperkt met een uitroepteken.
Ik heb vaker gehoord dat driver booster foutieve drivers installeert. Haal dat programma eens weg, verwijder de drivers en pak de officiële drivers van de site van de fabrikant.

//Laatste post niet gezien. Neem aan dat OP het op die manier heeft gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 25-05-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Zorian schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:51:
[...]

Ik heb vaker gehoord dat driver booster foutieve drivers installeert. Haal dat programma eens weg, verwijder de drivers en pak de officiële drivers van de site van de fabrikant.

//Laatste post niet gezien. Neem aan dat OP het op die manier heeft gedaan?
Driver Booster gebruikten ik wel altijd maar zal het dan maar van de computers eraf gooien.
Heb vandaag wel de drivers van de HP website afgehaald en 'handmatig' geïnstalleerd. Ik heb de laptop een keertje opnieuw opgestart en tot nu toe geen problemen gehad. Het blijft even afwachten want er zit niet een regelmaat in. De vorige keer toen ik de DNS instellingen had aangepast ging het ook 2/3 dagen goed voordat hij weer gek begon te doen.
Pagina: 1