SSD verdwijnt telkens uit het systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:52
Niet zo lang geleden heb ik voor mijn vriendin een andere computer samengesteld.

Sinds kort verdwijnt de ssd steeds uit de bios waardoor het systeem niet meer wil opstarten. Soms komt de ssd tevoorschijn, soms ook niet. In het systeem zit tevens een 320GB 2,5" hdd die wel zichtbaar blijft.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- sata kabels verwisseld en ook geprobeerd op een andere sata poort
- Firmware upgrade gedaan van de ssd

Het gaat om de volgende hardware:
- pricewatch: MSI A68HM-E33 V2
- pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed
- pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Hieronder staan de SMART waarden van de SSD:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1z4ik5v.jpg

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Upgrade je firmware. Dit was volgens mij een bekende issue met m4 SSD's van Crucial.

Nevermind, ik moet leren lezen :P
Helaas ben ik dan bang dat je SSD aan het aftakelen is...

[ Voor 38% gewijzigd door strandbal op 14-05-2016 18:30 ]

Hier stond een dode link.

• Snowwie
strandbal schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:30:
Upgrade je firmware. Dit was volgens mij een bekende issue met m4 SSD's van Crucial.
Lees de TS even aub, dit heb ik al gedaan. :)

Mijn YouTube Channel

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zie het, sorry!
Ik heb een stapeltje Intel 520 60GB SSD's hier liggen, wil je er eentje om het goed te maken? :P

Hier stond een dode link.

• Snowwie
strandbal schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:38:
Ik zie het, sorry!
Ik heb een stapeltje Intel 520 60GB SSD's hier liggen, wil je er eentje om het goed te maken? :P
Een stapeltje nog wel? ;) gratis? :P

Ik wil eerst zeker weten waar het probleem ligt. Of de ssd inderdaad op z'n einde loopt of dat het misschien toch iets anders is. Misschien dat het moederbord niet geheel compatible is met dit merk en type ssd's.

Mijn YouTube Channel

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
unexpected power loss count 951?

lijkt een brakke power connectie.

[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 14-05-2016 18:56 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Tens schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:51:
Deze viel mij ook op, is de power/sata aansluiting nog wel goed?

• Snowwie

ToFast schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:56:
[...]

Deze viel mij ook op, is de power/sata aansluiting nog wel goed?
Moeilijk te zeggen, maar ik ben blij dat jullie dat zien aangezien ik niet zoveel kennis heb van SMART waarden.

Ik heb nu de ssd op dezelfde stroomkabel gezet waar de hdd ook op zit. Even aankijken hoe het de komende tijd gaat. Wellicht dat het ook door de voeding komt, aangezien dit een vrij goedkope Codegen 420 watt voeding is.

SSDlife geeft trouwens ook nog aan dat de ssd in prima conditie is en nog wel even mee kan..
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2wgrm74.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Snowwie op 14-05-2016 20:51 ]

Mijn YouTube Channel

• Snowwie
Oke te hard geroepen dus, ondanks het verleggen van de kabel was de ssd weer poter.

Aangezien ik niet denk dat het door de de ssd komt zou het ook wel eens aan de voeding kunnen liggen.

Helaas heb ik geen voedingen op voorraad liggen... :/

Mijn YouTube Channel

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Andere kabel of een molex naar sata adaptertje?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

Naast het feit dat hij bijna 4000 power cycles gehad heeft.... Dus ook een gigantische berg expected power loss ;)

• Snowwie
Damic schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:08:
Andere kabel of een molex naar sata adaptertje?
Die had ik er al tussen gedaan, en aangesloten op dezelfde kabel waar de hdd ook op zit.
Croga schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:10:
[...]

Naast het feit dat hij bijna 4000 power cycles gehad heeft.... Dus ook een gigantische berg expected power loss ;)
Wat valt onder de noemer "expected power loss"? Het gewoon uitdoen van de pc?

Maar even over die voeding, kan het gewoon zijn dat het aan die voeding ligt? Die Codegen 420 watt is nu niet bepaald A-merk spul.

[ Voor 48% gewijzigd door Snowwie op 14-05-2016 23:23 ]

Mijn YouTube Channel

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

Snowwie schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:17:
Wat valt onder de noemer "expected power loss"? Het gewoon uitdoen van de pc?
Dat vraag ik me dus ook af.... In nog geen 4 maanden tijd zo'n 3000 "expected" power loss klinkt mij als een beetje vreemd.....

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hmm, even volgen deze. Heb hier sinds vandaag precies dezelfde SSD die niet meer helemaal wil, ook met goede SMART. Heb je de SSD toevallig recentelijk in de V&A gekocht?

• Snowwie
Kaalus schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:24:
Hmm, even volgen deze. Heb hier sinds vandaag precies dezelfde SSD die niet meer helemaal wil, ook met goede SMART. Heb je de SSD toevallig recentelijk in de V&A gekocht?
Nee ik heb em een paar geleden gekocht voor mijn vriendin haar computer, ik denk ergens in 2014.

Niet via V/A in elk geval.

Mijn YouTube Channel

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hmm oké, puur toeval dan. De SMART van die van mij is helemaal in orde, maar hij valt soms weg en Windows krijgt de OS partitie niet geformateerd. OS wat erop stond is er vorige week uitgeknalt met een BSOD op de SSD en wilde daarna niet meer starten..
Ga morgen de SMART waarden nog maar wat verder onderzoeken als ik de disk in een andere systeem heb hangen.

Verwijderd

Mijn tip zou zijn; backuppen en vervangen die SSD;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heren/dames, het is Unexpected, niet Expected :P

En wat is Unexpected Power Loss bij een SSD?
Dat is elke keer dat hij onvoldoende prik krijgt terwijl hij geen 'park' commando heeft gehad.

Elke drive krijgt normaliter, wanneer het systeem wil dat de schijf stopt met werken, een commando (wat ik voor het gemak maar het 'park' commando noem).
Die zorgt er voor dat de schijf z'n leeskop boven de platters vandaan haalt en dan de platters laat stoppen met draaien. Bij een reguliere harddrive moet dat zo, omdat de leeskop boven de platter zweeft op een laagje lucht wat wordt gegenereerd door het draaien van de platters.
Zou de schijf zomaar stoppen met draaien, dan krijg je een headcrash. Letterlijk de leeskop die een kras gaat trekken over de platter.

Nou is dat niet echt een zorg voor een SSD, wegens gebrek aan mechanische delen.
Echter, een SSD ontvangt alle data in een buffer die is gemaakt van normale RAM chips.
En zoals iedereen weet, verliest RAM zijn inhoud zodra de stroom uitvalt.
Een SSD moet zich ervan verzekeren dat de data die nog in de buffer zit, naar het flashgeheugen wordt weggeschreven alvorens hij zichzelf uitschakelt.

Die situaties zijn normaal en tellen op bij de Power Cycle Count. Hoe vaak is de schijf/SSD ingeschakeld en uitgeschakeld.

Unexpected Power Loss is elke situatie waarin de schijf/SSD onvoldoende stroom krijgt om verder te werken. Dit is dus de totale tegenpool van de normale procedure.
Het kan veroorzaakt worden door een heel aantal dingen, zoals een spike in het stroomverbruik. Bijvoorbeeld als een normale harddisk in zijn 'park' stand stond en weer in actie moet komen. Dan trekt hij even een extra hoeveelheid stroom.
Of stel dat de CPU ineens vol gas moet gaan, of de GPU. Of er is gewoon een dipje in de stroom toevoer vanuit het stopcontact.
Er ontstaat dan een kortstondige zakker in het voltage wat de voeding uitgeeft, want hij kan niet snel genoeg compenseren. Daar voor zijn uiteraard wel condensatoren voor aanwezig, maar dat is niet altijd voldoende.

Eitherway, voor een SSD is een dipje/zakker in het voltage veel erger dan voor een normale harddisk.
De buffer verliest z'n inhoud en daardoor er treed datacorruptie op. Of midden in een write zakt de stroom weg waardoor een flash cel beschadigd raakt. En het kan ook zorgen dat de SATA controller z'n verbinding met de SSD verliest en niet weer herinitialiseert tot de volgende reboot. Om maar even een paar dingen te benoemen.

Een gewone harddisk heeft er minder last van, want de massatraagheid van de platters zorgt dat ze nog even blijven draaien en de motor werkt dan tijdelijk als een dynamo die de drive nog van genoeg prik voorziet om de leeskop te parkeren. Plus dat de printplaat dus ook nog eventjes prik heeft.
Kortom, een gewone harddisk heeft nauwelijks tot geen last van een kortstondig dipje.

Dat is dan ook weer de reden dat er tegenwoordig SSD's zijn met ingebouwde condensatoren. Die zorgen dat kleine dipjes overbrugd kunnen worden.
B.v. de Crucial MX100/200, Samsung 850 Pro/Evo en 950 Pro. Maar de Crucial BX100/200 dan weer niet.
Bij een aantal staat deze eigenschap ook netjes vermeld in de Pricewatch trouwens.

Kortom, een hoge Unexpected Power Loss counter is baaaaaaad, m'kay?
En dat ligt niet aan de SSD, maar aan de rest van je systeem. Het kan een onvoldoende zware voeding zijn, onvoldoende condensatoren om dipjes te vangen in de voeding, slechte Power Factor Correction of voltage monitoring circuits (ook in de voeding), overige hardware die erg grote swings kan maken in stroomverbruik, instabiele prik uit de muur, e.d.

Ik zou eens proberen wat er gebeurt als je een paar condensatoren in de stroomkabel van de SSD soldeert. Een paar voldoende grote, om zo dipjes op te vangen, speciaal voor de SSD.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Snowwie
Dat kan allemaal zijn maar mijn vriendin heeft tot dusver nog geen datacorruptie gehad op die ssd, ondanks het feit dat de ssd al minstens 10x slecht gedetecteerd wordt in de bios.

Mijn YouTube Channel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Snowwie schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:57:
Dat kan allemaal zijn maar mijn vriendin heeft tot dusver nog geen datacorruptie gehad op die ssd, ondanks het feit dat de ssd al minstens 10x slecht gedetecteerd wordt in de bios.
Daarom zeg ik ook, zet eens een paar condensatoren in de voedingslijn voor de SSD. Misschien helpt het.
Is n fix van 25cent, of zelfs helemaal gratis als je condensatoren van een oude printplaat af soldeert.

En er hoeft niet persé datacorruptie op te treden natuurlijk. Als de buffer al leeg was, raak je ook niks kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 15-05-2016 00:00 ]

• Snowwie
McKaamos schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 23:59:
[...]

Daarom zeg ik ook, zet eens een paar condensatoren in de voedingslijn voor de SSD. Misschien helpt het.
Is n fix van 25cent, of zelfs helemaal gratis als je condensatoren van een oude printplaat af soldeert.
Dat is toch geen oplossing? Hoeveel mensen hier hebben condensatoren op de voedingslijnen naar hun ssd's?

Er moet toch een meer aannemelijke verklaring zijn. Misschien loopt die ssd idd wel al tegen het eind van z'n latijn. Misschien is die voeding wel de schuldige, want die voeding is ook net zo oud. De voeding kwam samen met de systeemkast, die we in een computerwinkel voor 35 euro hadden gekocht. Nou dan kun je wel nagaan wat voor budgettroep die voeding is.

Mijn YouTube Channel

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-12-2025
Heb hier nog wel een andere PSU waar je 'm mee kan testen :) PBtje eraan wagen?

• Snowwie
vdstaak schreef op zondag 15 mei 2016 @ 00:05:
Heb hier nog wel een andere PSU waar je 'm mee kan testen :) PBtje eraan wagen?
Goed aangeboden, maar dat zou betekenen dat ik 2x met verzendkosten zit + het wegbrengen naar een postnl loket (die is helaas niet hier om hoek).

Dan koop ik liever een extra voeding, mocht het dan niet baten dan heb ik tenminste een reserve voeding liggen. Ik heb al een bericht gestuurd naar de tweaker met deze voeding, die lijkt me prima geschikt voor mijn vriendin's computer. :)

Mijn YouTube Channel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Snowwie schreef op zondag 15 mei 2016 @ 00:01:
[...]

Dat is toch geen oplossing? Hoeveel mensen hier hebben condensatoren op de voedingslijnen naar hun ssd's?

Er moet toch een meer aannemelijke verklaring zijn. Misschien loopt die ssd idd wel al tegen het eind van z'n latijn. Misschien is die voeding wel de schuldige, want die voeding is ook net zo oud. De voeding kwam samen met de systeemkast, die we in een computerwinkel voor 35 euro hadden gekocht. Nou dan kun je wel nagaan wat voor budgettroep die voeding is.
Sja, het is een goedkope workaround. En nee, er zijn allicht weinig mensen die een paar condensatoren erbij solderen, maar dat maakt het geen onlogisch iets om eens te proberen om te zien of dat het probleem oplost.
Dan weet je in ieder geval of het aan de SSD ligt of aan de stroomvoorziening en kan je het dit weekend nog testen. Iets met pinksteren en weinig winkels open...

Pagina: 1