In het kort mijn probleem: als ik mijn Huawei E3272s-153 4G/LTE USB modem aansluit op 1 van de USB poorten van mijn Fritzbox 4790, loop ik tegen het rare fenomeen aan dat afhankelijk van de SIM welke in de dongel aanwezig is, ik wél of géen IP adres krijg toegewezen via het betreffende 3G/4G netwerk.
Mijn firmware van de Huawei E3272s-153 en Fritzbox 4790 zijn up to date.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb, met 4 verschillende SIM kaarten:
KPN SIM met data abonnement only:
Werkt met USB dongle in PC met KPN mobile connect software (LTE en HSPA+ netwerken getest).
Werkt niet icm Fritzbox 4790 (wordt wel herkend, pin is valide, KPN UMTS netwerk wordt herkend in GUI Fritzbox, maar er wordt geen IPv4 IP adres toegewezen).
KPN SIM met voice en data abonnement:
Werkt met USB dongle in PC met KPN mobile connect software (HSPA+ netwerk getest)
Werkt niet icm Fritzbox 4790 (wordt wel herkend, pin is valide, KPN UMTS netwerk wordt herkend in GUI Fritzbox, maar er wordt geen IPv4 IP adres toegewezen).
XS4ALL SIM met alleen data abonnement:
Werkt met USB dongle in PC met KPN mobile connect software (HSPA+ netwerk getest)
Werkt wel! in icm Fritzbox 4790, KPN UMTS/WCMDA wordt herkend en connecteert op UMTS, krijgt een IP adres toegewezen en LAN devices hebben daarna internet toegang.
BEN SIM met data/voice abonnement:
Werkt wel! in icm Fritzbox 4790, BEN UMTS wordt herkend en connecteert op UMTS, krijgt een IP adres toegewezen en LAN devices hebben daarna internet toegang.
De BEN SIM herkend zoals boven aangegeven 'BEN NL, UMTS'.
Ik heb al gevonden dat je op de 'PC UI Interface' van het modem can connecteren via putty en dan AT commando's kan geven aan de Huawei E3272 modem. Hiermee heb ik oa. zoveel mogelijk niet benodigde zaken op het modem 'uitgezet':
^SETPORT:A1: CDROM
^SETPORT:A2: SD
^SETPORT:16: NCM
Alleen de volgende zaken staan nog aan in het modem:
^SETPORT:10: 4G MODEM
^SETPORT:12: 4G PCUI
Hierdoor worden er zo min mogelijk devices aangeboden aan de hardware waarin je de USB modem steekt.
Wat kan er nou aan dit probleem ten grondslag liggen?
Ik zelf denk in de volgende richting;
1. Er is iets met de SIM kaarten aan de hand. Wellicht zijn sommige te oud zijn om in de dongle te werken, zodra je deze gebruikt in een USB poort van een router, de KPN Data only SIM is meer dan 5 jaar oud, de KPN Data/Voice SIM heb ik +- 3 jaar en de XS4all SIM heb ik nu bijna 2 jaar, BEN SIM heb ik slechts een paar maanden).
2. Het werkt niet als bij de APN de velden 'user' en 'password' leeg zijn, wat deze bij KPN dienen te zijn. Bij XS4all en bij BEN kan je hier iets invullen (BEN moet eigenlijk ook leeg zijn, maar werkt met 'ppp' en 'ppp').
Dit ^ was dus de oorzaak. Nadat ik gewoon wat random onzin heb ingevuld bij user name en password in de APN sectie, werkt het nu ook met de KPN SIM. Ongeloveloos maar waar, in ieder geval blij dat het werkt.
Mijn firmware van de Huawei E3272s-153 en Fritzbox 4790 zijn up to date.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb, met 4 verschillende SIM kaarten:
KPN SIM met data abonnement only:
Werkt met USB dongle in PC met KPN mobile connect software (LTE en HSPA+ netwerken getest).
KPN SIM met voice en data abonnement:
XS4ALL SIM met alleen data abonnement:
Werkt wel! in icm Fritzbox 4790, KPN UMTS/WCMDA wordt herkend en connecteert op UMTS, krijgt een IP adres toegewezen en LAN devices hebben daarna internet toegang.
BEN SIM met data/voice abonnement:
Werkt wel! in icm Fritzbox 4790, BEN UMTS wordt herkend en connecteert op UMTS, krijgt een IP adres toegewezen en LAN devices hebben daarna internet toegang.
In 3 gevallen (KPN en XS4all SIM) ziet de KPN software bij gebruik van de dongle in mijn PC dat er een KPN SIM aanwezig is en biedt dan ook de APN profielen aan van KPN (Internet, fastinternet en een 4G APN). Zodra de USB modem in de Fritzbox zit, worden de netwerken van de 2 KPN SIM's herkend als KPN (WCDMA, UMTS), als ik de SIM van XS4all in de FB stop, dan wordt deze herkend als XS4all WCDMA/UMTS.Network Availability
Status Mobile Communications Network Data transmission
[60] UMTS, connected Ben NL Online Monitor
De BEN SIM herkend zoals boven aangegeven 'BEN NL, UMTS'.
Ik heb al gevonden dat je op de 'PC UI Interface' van het modem can connecteren via putty en dan AT commando's kan geven aan de Huawei E3272 modem. Hiermee heb ik oa. zoveel mogelijk niet benodigde zaken op het modem 'uitgezet':
^SETPORT:A1: CDROM
^SETPORT:A2: SD
^SETPORT:16: NCM
Alleen de volgende zaken staan nog aan in het modem:
^SETPORT:10: 4G MODEM
^SETPORT:12: 4G PCUI
Hierdoor worden er zo min mogelijk devices aangeboden aan de hardware waarin je de USB modem steekt.
Wat kan er nou aan dit probleem ten grondslag liggen?

Ik zelf denk in de volgende richting;
1. Er is iets met de SIM kaarten aan de hand. Wellicht zijn sommige te oud zijn om in de dongle te werken, zodra je deze gebruikt in een USB poort van een router, de KPN Data only SIM is meer dan 5 jaar oud, de KPN Data/Voice SIM heb ik +- 3 jaar en de XS4all SIM heb ik nu bijna 2 jaar, BEN SIM heb ik slechts een paar maanden).
2. Het werkt niet als bij de APN de velden 'user' en 'password' leeg zijn, wat deze bij KPN dienen te zijn. Bij XS4all en bij BEN kan je hier iets invullen (BEN moet eigenlijk ook leeg zijn, maar werkt met 'ppp' en 'ppp').

[ Voor 24% gewijzigd door Lord_Dain op 14-05-2016 17:51 ]