Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Buitenboordmotor - 2takt of 4takt?

Pagina: 1
Acties:

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 18:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Hoi,

Wij zijn van plan een andere boot aan te schaffen dit jaar, omdat we nu meer met de kinderen op pad gaan.
Momenteel hebben we een gewoon vissersbootje, zonder kajuit met een 4pk 2takt motor. Maakt een behoorlijke pokke herrie, maar vaart prima.

Dat geluid is een punt van ergernis aan het worden, dus neig zelf om bij een volgende boot voor een 4takt te gaan. Het nadeel is het gewicht en de prijs.

Mijn vraag: hebben nieuwere 2-takt motoren nog steeds zo'n kabaal, of valt dat tegenwoordig wel wat mee? M'n huidig motor komt uit 1988, dus al bijna 20 jaar oud.

Op internet zie je veel tegenstrijdige verhalen en weet dat er hier wel meer mensen zitten met een boot(je), vandaar :)

Thanks!

Twitter

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 13:09

Bob

Mag dat nog, 2-takt op het water? Ik heb alleszins de indruk dat Belgie en de omliggende landen ze proberen uit te faseren, en los van wat mag en niet mag zou ik zelf ook nooit meer 2-takt kopen. Stinkt en vervuilt zoveel meer.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Bob schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:28:
Mag dat nog, 2-takt op het water? Ik heb alleszins de indruk dat Belgie en de omliggende landen ze proberen uit te faseren, en los van wat mag en niet mag zou ik zelf ook nooit meer 2-takt kopen. Stinkt en vervuilt zoveel meer.
In Amsterdam niet meer vanaf 1 jan.
http://akmaritimeservice....ns-voor-elektrisch-varen/

Op andere plekken zal dat ook niet lang meer duren. 2 takten zijn altijd jankijzers. Is de laatste jaren niet verbeterd en zal ook niet verbeteren.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bob schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:28:
Voor zover ik weet worden ze niet (of amper) nog gemaakt, maar ze mogen nog wel gebruikt worden.
Vandaar dat ik nog wat in dubio zit.
pacificocean schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:32:
[...]

In Amsterdam nieet meer vanaf 1 jan.
http://akmaritimeservice....ns-voor-elektrisch-varen/

Op andere plekken zal dat ook niet lang meer duren. 2 takten zijn altijd jankijzers. Is de laatste jaren niet verbeterd en zal ook niet verbeteren.
Ik zie dan ook dit staan:
De nieuwe generatie 2 takt motoren zijn qua uitstoot soms nog schoner dan oudere 4 takt buitenboord motoren.
Maar dat zal weinig te maken hebben met geluid...

Denk dat ik dan sowieso wel voor een 4-takt zal gaan. Wel iets duurder allemaal, maar de rust wordt wel ruw verstoord met zo'n "jankijzer" achter de boot.

Bedankt!

Twitter

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:58
Een 2 takt mag je in Nederland nog gewoon gebruiken, maar persoonlijk zou ik voor een 4 takt gaan, geen gerook, minder geluid en vooral minder verbruik
Enkel is het onderhoud van een 4 takt wel iets duurder

Daarnaast zou ik zelf niet naar een 1 cilinder kijken, hierbij maken ook de 4 takt een ontiegelijke herrie, met name Yamaha en Suzuki 1 cilinder 4 takt

Kijk dan bijvoorbeeld naar een 2 cilinder, deze lopen veel rustiger en beduidend stiller, maar dan moet je wel even naar het merk kijken, want bepaalde merken gaan vanaf 8 pk naar 2 cilinders, en andere merken gaan vanaf 6 pk naar 2 cilinders (bijvoorbeeld bij oudere modellen van Yamaha)

De 2 cilinders zijn vaak te herkennen aan wat dikkere staartstukken zoals bij Mercury, Yamaha, Honda of Suzuki

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 16:58

Illusion

(the art of)

Afhankelijk van afstand en vermogen kan je natuurlijk ook een elektrische buitenboordmotor overwegen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Dat gaat dus zeker een 4-takt motor worden.
Ben me momenteel wat aan het oriënteren en ben wat nieuwe termen aan het leren. Dingen als "Monokabelbesturing" etc.

Dit houdt dus in dat je kan sturen met het stuurtje, maar nog steeds gas moet geven op de motor zelf, toch?

Gooi het maar even in dit topic, want een nieuwe aanmaken is ook zo overbodig.

Thanks! :Y)

Twitter

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:58
Dennahz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:49:
Bedankt voor jullie reacties! Dat gaat dus zeker een 4-takt motor worden.
Ben me momenteel wat aan het oriënteren en ben wat nieuwe termen aan het leren. Dingen als "Monokabelbesturing" etc.

Dit houdt dus in dat je kan sturen met het stuurtje, maar nog steeds gas moet geven op de motor zelf, toch?

Gooi het maar even in dit topic, want een nieuwe aanmaken is ook zo overbodig.

Thanks! :Y)
Dat gaat natuurlijk geen succes worden, sturen dmv een stuur en gas geven met de knuppel

Bij een monokabelbesturing moet je ook gashendel monteren naast je besturing
Afbeeldingslocatie: http://aspius-buitenboordmotoren.nl/wp-content/uploads/2015/09/452748.jpg

Daarvoor moet je een ombouw pakket kopen voor de motor dat je de kabels kan aansluiten, al zou ik een stuur en gashendel monteren door een erkend bedrijf

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:40

Bob Popcorn

Plop!

Waar wil je gaan varen? Als je gewoon de grachtjes rond wilt met een flesje koude witte wijn kun je prima een fluistermotortje nemen, maakt helemaal geen geluid!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

2 takt zijn helemaal geen jankijzers, mits het een 2 cilinder is. Heb hier een 10 pk 2 takt 2 cilinder staan uit 1990. Prima apparaat. Maar onder de 10 pk is het meestal een 1 cilinder wat onrustig gejank teweeg brengt.

Laatst met iemand meegevaren die een nieuwe 4 takt 10 pk erop had hangen en vond dat ding best lawaai maken op volle snelheid. Vroeg ik m eens de kap te openen. Viel van mn stoel hoe dun t plastic van die kap is tegenwoordig en die zorgt juist voor de demping van het lawaai van de motor. Op de mijne staat tenminste nog Made in Japan.

Verder is ombouwen van je boot ook niet zo moeilijk naar een stuur. Je moet stuurbeugel monteren en een stuur. Daarnaast ff een ombouwset voor de motor zodat gas en schakel ook overgezet wordt.

Als je heel chique wilt monteer je ook even een startmotor en een accu. Mijn motor is gelukkig voorbereid hiervoor, hoefde alleen een 2e hands startmotor te scoren. 12v circuit zit er al op. En kan nu elektrisch starten, geen gedoe meer in een sluis met dat domme trekkoord, het is toch geen kettingzaag.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2016 17:18 ]

• DaanvdSpek
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 09:57
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:07:
2 takt zijn helemaal geen jankijzers, mits het een 2 cilinder is. Heb hier een 10 pk 2 takt 2 cilinder staan uit 1990. Prima apparaat. Maar onder de 10 pk is het meestal een 1 cilinder wat onrustig gejank teweeg brengt.
Nou, mijn Suzuki 5pk uit 1975 is gewoon een 190cc 2cyl hoor!
Pagina: 1