Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe mainstream gamepc bouwen en ben aan het kijken welke oude onderdelen van mijn (zeer) oude pc uit 2004 ik nog kan gebruiken. Mijn oude voeding, een tagan tg480-u22, doet het nog prima alleen ik vraag me af of ik mijn tzt nieuwe SSD (waarschijnlijk een crucial bx100) van prik kan voorzien? Of heb je daar nieuwe modernere aansluitingen voor nodig? Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Anders kan je er wel een verloopje voor krijgen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Een 12 jaar oude voeding zou ik niet meer meenemen. Zelfs high end voedingen zijn na 10 jaar mogelijk al aan vervanging toe. Je zou op een ferrari ook geen 12 jaar oude banden zetten omdat je die toevallig nog had liggen.

Een oude voeding die mogelijk al versleten is kan ook de levensduur van andere componenten negatief beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een PC van 12 jaar oud?

Helemaal niks kan dan mee.

Voedingen van die tijd hadden nog veel prik op 5v en 3.3v, en dat zie je hier ook wel: http://www.epowertec.com/pdf/TG-480_u22.pdf. nu is 360w in principe wel genoeg voor mening nieuwe PC met een i5 en een aankomende 14nm of 16nm videokaart, maar, je komt dan ook bij de vraag: hoe goed zal een 12 jaar oude voeding nog zijn? Tagan was volgens mij een vrij goed merk, maar gezien je voor 50 euro al een prima nieuwe voeding hebt, zou ik het echt niet riskeren,

En tja, als de rest van de PC ook uit 2004 komt, zou ik echt niks meenemen. Zelfs de kast is waarschijnlijk troep vergeleken met wat je nu voor 30 euro koopt. Ook hardeschijven, als die het überhaupt nog doen na 12 jaar uiteraard niet gebruiken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:40:

Mijn oude voeding, een tagan tg480-u22, doet het nog prima
Dat lijkt mij vrij sterk. Ik zou ervan uitgaan dat die al jaren stuk is en een gevaarlijk hoge ripple afgeeft.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:50:
Ook hardeschijven, als die het überhaupt nog doen na 12 jaar uiteraard niet gebruiken.
Waarom niet? Verkloot je er nieuwe onderdelen mee? Ik ben wel benieuwd of ze het nog doen...en ze zijn tegenwoordig wel goedkoop maar waarom zou ik 500gb weggooien en nieuwe kopen als de oude het nog doet? (Tenzij risico is dat je andere onderdelen er mee naar de ju helpt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De hardware gaat niet eeuwig mee maar zolang een harddisk z'n ding blijft doen zou ik hem ook niet zomaar wegdoen. Een degelijk back-up plan maakt dat je dat schijfje gewoon op kan maken.
Wat wel zorgt voor een vroege vervanging is het ruimtegebrek door de jaren heen, maar als een schijf nog gezonde smart waardes heeft kan je die evt. verkopen.

De voeding (daar ging het over) zou ik inderdaad minder happig op zijn om die tot zijn einde te gebruiken. Je mist waarschijnlijk de sata aansluitingen en ook al zijn daar verloopjes voor, kijk eens rond voor een nieuwe voeding, want daar zal de spreekwoordelijke rek wel uit zijn. Voedingen slopen makkelijker je systeem dan harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Inderdaad zou je alleen een HDD mee kunnen nemen. Maar dan zou ik er nog steeds niks belangrijks opzetten want de kans is natuurlijk groot dat hij er binnenkort mee ophoud.

Voeding van 10+ jaar zou ik altijd vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MichaelvD2203 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:14:
Voeding van 10+ jaar zou ik altijd vervangen.
Dat is niet perse nodig. Moderne high-end voedingen komen tegenwoordig ook niet voor niks met garantie van 10 jaar.

Probleem van de Tagan TG480-U22 is alleen dat de kwaliteit van secondaire condensators gewoon slecht is. Meer dan 10 jaar is in principe gewoon onmogelijk voor condensators als deze, laat staan 12 jaar. Zelfs defect binnen 5 jaar zou ik niet raar van opkijken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:35:
[...]

Waarom niet? Verkloot je er nieuwe onderdelen mee? Ik ben wel benieuwd of ze het nog doen...en ze zijn tegenwoordig wel goedkoop maar waarom zou ik 500gb weggooien en nieuwe kopen als de oude het nog doet? (Tenzij risico is dat je andere onderdelen er mee naar de ju helpt :P )
Omdat een gemiddelde HDD richting een jaar of 5 al onbetrouwbaar begint te raken.

Of, beter gezegd, de kans dat hij erg plotseling erg snel allerlei problemen krijgt begint dan toch wel op te lopen. SMART waardes controleren wordt dan je nieuwe hobby :P

Natuurlijk kun je back-ups draaien, maar natuurlijk heb je die sowieso wel als de data echt belangrijk is ;)

Een nieuwe HDD kost geen fluit vergeleken met al die jaren terug, gewoon vervangen, scheelt een hoop gedoe mocht je HDD met al je games erop eraan gaan, en nieuwe HDD's zijn ook flink stiller, zuiniger en sneller.

Ook had je 12 jaar terug volgens mij nog geen SATA-schijfjes, dus dan moet je weer prutsen met PATA-SATA ombouwers, voor wat schijven die best na 3 maanden dood kunnen zijn. Lekker vervangen voor verse HDD's, en die oude verkopen voor een paar centen.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1