Welke router?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestantt
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-08 06:20
Beste forumleden allemaal,

Ik wil een nieuwe router gaan kopen.

Graag wil ik op deze router de 5ghz functionaliteit. 802.11ac en USB3.0 functionaliteiten zijn fijn, maar is niet perse verplicht.
Ook vind ik het wel fijn als er het een en ander aan mogelijkheden op zit, zoals: QoS, Traffic control, firewall.

Mijn budget is ongeveer €100,-

De volgende routers heb ik gevonden:

Asus RT-N66U
Asus RT-AC55U
Asus RT-AC1200G plus
D-Link dir868L.
??

Welke router zouden jullie aanraden of kiezen.

Alvast bedankt.

Barendd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik neem aan dat je zelf weet hoe de pricewatch werkt en hoe je de reviews van verschillende producten kunt vinden? Wat verwacht je precies nog meer?

Ik zou je iig aanraden voor AC te gaan, dat is gemakkelijk mogelijk met je budget. Wat je met USB3.0 zou moeten op een router is mij een raadsel. QoS, Traffic control en firewall zijn ontzettend basale functies die volgens mij iedere router heeft, zeker in deze budgetklasse.

http://tweakers.net/categ...DM6XYWh2QuBmSuKGpJUi8thYA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestantt
Zeker weet ik hoe de pricewatch werkt, daar heb ik ook gekeken, maar heeft iemand ervaring met bijv. de Asus RT-AC1200g Plus. Deze router heeft nl. nog geen reviews. (is ook een vrij nieuwe router). De Asus RT-AC56U heeft bijv. slechte reviews. Is dat al verbeterd ten opzichte van de RT-AC55U?

Dan overweeg ik een router met AC.

QoS, traffic control zaten bijv. niet op onze FritzBox. Vandaar dat ik dat erbij noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht handig ook te vermelden wat voor internetverbinding + modem/NTU je nu hebt, welke snelheden je bedraad en draadloos denkt te willen halen (en bij draadloos: met wat voor client).

En sowieso wat je draadloze verwachtingen zijn. Als je bijv een eengezinswoning hebt met op zolder slechte dekking doe je er veel beter aan twee eenvoudigere AP's te nemen dan een heel zware (want die komt ws ook niet door die vloeren heen).

Tenslotte: hoe kijk je tegen zelf hobbyen aan? Er zijn meerdere routers met prima hardware maar beroerde firmware binnen je budget waar je zelf met DD-WRT of OpenWRT erg goede routers van kunt maken met al jouw genoemde eisen.

Oh, en mbt de AC56U - let bij reviews op exact *wat* men slecht vond eraan. Je ziet vaak dat mensen met de gekste verwachtingen dingen kopen en dan teleurgesteld raken. Als je gebruikersreviews leest, alleen reviews serieus nemen van mensen die een correcte verwachting bij hun apparaat hebben. En alleen zaken die voor jou ook relevant zijn meenemen in je oordeel. Maw, als je er zelf te weinig verstand van hebt om die oordeel goed te vellen, gebruikersreviews volledig negeren en gewoon goede profi reviews (zoals op smallnetbuilder.com bijv) lezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:02
Barendd schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:07:
Zeker weet ik hoe de pricewatch werkt, daar heb ik ook gekeken, maar heeft iemand ervaring met bijv. de Asus RT-AC1200g Plus. Deze router heeft nl. nog geen reviews. (is ook een vrij nieuwe router).

[...]
http://www.digitalcitizen...routers-you-can-buy-today

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestantt
Het gaat om onze nieuwe woning. De NTU weet ik nog niet, die moet nog komen. Ik krijg een glasverbinding van 100/100. De standaard modem/router die wordt meegeleverd is de FritzBox 7430. Deze voldoet gewoon niet aan mijn eisen.

Het wifibereik weet ik dus nog niet uit ervaring, maar de huidige bewoners gebruiken een KPN experiabox, en die komt gewoon tot de zolder zonder problemen.

Ik was idd van plan als het beschikbaar is om DD-WRT of OpenWRT op te zetten als de standaard firmware niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht eerst even dit lezen?
Aankoopadvies topics naar CAA

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Aangezien het om glasvezel gaat is het vaak lastig om je router zo maar te vervangen tenzij je weet hoe je met Vlan's om moet gaan en hoe je je nieuw router in moet stellen met betrekking tot de Vlans en evt IGMP proxy enz (zie netewerkje.com voor wat meer info hierover). Zeker al er ook nog (routed) IPTV bij zit. Al een idee wie je provider gaat worden en of je er IPTV bij neemt?

Als het je vooral om de 5ghz gaat zou ik adviseren om er een accespoint bij te nemen en de fritzbox te laten staan. Kun je gelijk het accespoint op een betere plek in huis plaatsen als je dat wil (maar je dan hem ook gewoon naast je fritzbox hangen).

De fritz doet zelf al QoS alleen noemen ze het daar "prioritization" al weet ik zo niet of je er zelf exacte regels voor kan schijven kwa bandbreedte. Daarnaast heeft hij ook een VNP server voor als je vanaf het internet contact zou willen maken met je thuis netwerk. Ook heeft hij een USB poort die je kan gebruiken als printer server en als server voor een usb stick/usb hdd om deze via het netwerk toegankelijk te maken.

kortom alles wat je volgens mij aangeeft behalve dus de 5ghz wlan ondersteuning. Gezien je aangegeven opties heb je volgens mij nog niet aan het hele vlan gebeuren wat bij glasvezel komt kijken gedacht omdat een aantal geen Vlan ondersteuning hebben. Vandaar het advies om gewoon een goed AP te halen (evt met ook USB voor als je er nog een bij wilt) en de FRITZ te houden als router.

zie hier http://en.avm.de/fileadmi...FRITZ_Box/7430_man-en.pdf de hele handleiding van het ding. Hou er wel rekening mee dat dit uitgaat van de originele firmware. Sommige providers leveren (helaas) hun eigen soms dichtgetimmerde firmware mee.... Als je ons meer info geeft over wie je provider is/word kunnen mensen daar mischien op reageren (want ik weet zo zelf ook niet precies welke provider wat doet wat dat betreft).

[ Voor 12% gewijzigd door VVV-007 op 15-05-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestantt
Het wordt alleen internet. Geen iptv of voip. De provider ben ik nog niet helemaal uit.

Het is inderdaad ook een optie om een accespoint te nemen, maar de fritz box heeft 100mbps poorten waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:55
De provider ben je nog niet uit maar je weet wel dat er een FritzBox 7430 geleverd wordt?
De enige provider die ik ken die normaal een FritzBox levert is XS4ALL.
En bij een glas aansluiting leveren zij een 7390 of 7490, toch iets anders als de 7430.
Sterker nog, AVM (de fabrikant van FritzBox) geeft zelf aan dat de 7430 niet meer als 90 tot 93 Mbps aan kan.
Als een provider een modem levert die de internetsnelheid gegarandeerd niet kan halen zou ik naar een andere provider kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Solcon en Fiber.nl leveren ook een FritzBox, maar dan wel een ander type.

Daarnaast zal je provider als het goed is niet die fritzbox mee gaan leveren als je 100 mbps of sneller internet af gaat nemen. Als je daar onder zit en je wil graag gigabit op je thuis netwerk zet er dan gewoon een switch achter met gigabit poorten of sluit alles aan op je accespoint met gigabit met daarbij dan 1 kabel van je fritz naar je accespoint/switch.

Maar zoek eerst je provider uit, want bij sommige kun je ook gewoon wel eenvoudig je eigen router aansluiten (caiway glas bijvoorbeeld) maar zonder die informatie kunnen we je niet echt goed helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > CEA

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prestantt
de provider die ik heb benadert(kliksafe en solcon) leverde allebei deze fritzbox en niets anders. Eventueel de 7490, maar deze vond ik een beetje duur om 'aan te schaffen'. Vandaar dat ik een eigen router wilt met alle functionaliteiten. Ik kan idd ook een switch en accespoint neerzetten.
Pagina: 1