Wel of niet upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 22:28
Hallo mensen,

Ik ben aan t overwegen om mijn cpu en moederbord te gaan upgraden, maar twijfel aan of het loont. Afgaande op de benchmarks zit er wel verschil in maar hoor graag praktijkervaringen.

Ik draai nu met deze setup:

I7-860
Gtx970 Asus
Asus p7p55d-le moederbord
8 gb ram
Intel 320 160 gb ssd
700 watt tagan piperock voeding.

Doel is om met name de nieuwere games vlotter te laten draaien en af en toe film kijken. Op dit moment speel ik battlefield 4 en Ark survival.

Ik wil upgraden naar minimaal een 4e generatie of hogere cpu en waarschijnlijk is een i5 voor mij dan de beste optie aangezien ik geen videobewerking doe.

Kan iemand mij vertellen hoeveel % sneller een nieuwere generatie ruwweg is?

Een andere optie is dat ik een snellere SSD in mijn pc plaats. Heeft dit nog veel invloed?

Ik hoor graag jullie mening/adviezen.

Alvast bedankt.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-02 16:29

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik zie dat je de 1e generatie I7 cores van 5 jaar geleden gebruikt, dit kan bottlenecken.
Bij je moederbord wordt pata (verouderd) en sata-300, voor je SSD wel genoeg, maar het kan zijn door de langzame zijn als je moederbord met die sata-600 heeft.
Ram die kan je gebruiken als je naar 4e generatie wilt gaan, maar om naar Skylake te gaan moet je wel nieuwe DDR4 ram kopen.
Ik gok ook dat je 5 jaar je voeding hebt en dat ook voor vervangen moet worden.

Ik ben bang dat je bijna je hele systeem moet vervangen.....

Review QNAP TS-230 NAS

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
1e genaratie core I processors beginnen nu wel een beetje op hun eind te raken. Dat is ook de enige upgrade die zin gaat hebben. Met de Gpu zit je al goed op dit moment. SSD upgrade heeft geen zin omdat het mobo max Sata 2 ondersteund en de nieuwste Sata 3 nodig hebben om de volledige snelheid te halen.

Ark is een erge CPU heavy game dus daar kun je wel een voordeel in behalen.

Dus mobo en CPU zijn toe aan vervanging en dan is de voeding gelijk vervangen ook aan te raden

[ Voor 11% gewijzigd door MichaelvD op 14-05-2016 11:46 ]

• jerrot
Ok, mijn SSD laat ik dan gewoon zitten.

Kan ik mijn huidige RAM wel gebruiken of werkt dat niet met de 5e of 6e generatie processors en moederborden? Voeding vervangen zie ik eigenlijk nog niet zitten, behalve als het echt noodzakelijk is.

En zijn vanaf 4e generaties veel sneller dan mijn generatie?

En kunnen jullie een bepaald combinatie aanraden binnen een budget van grofweg 300 euro?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Ik zou zeggen, kijk eens naar de BBG's: reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

Als je hieruit de relevante componenten selecteert heb je een goed startpunt.

Je huidige RAM kun je niet meeverhuizen. Of je zou een alweer verouderde architectuur moeten kiezen, maar dat zou natuurlijk zonde zijn. Dan kun je het beter gewoon verkopen.

Overigens lijkt het me niet noodzakelijk om je voeding te vervangen. Dit zou wel wat energieverbruik schelen, voornamelijk als je systeem 24/7 aan zou staan. Anders is de kans dat je dat terugverdient is niet bijster groot. Als je wel een nieuwe voeding wilt, zou ik ook direct een nieuwe kast nemen zodat je je oude systeem nog werkend kunt verkopen.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
jerrot schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 12:01:
Ok, mijn SSD laat ik dan gewoon zitten.

Kan ik mijn huidige RAM wel gebruiken of werkt dat niet met de 5e of 6e generatie processors en moederborden? Voeding vervangen zie ik eigenlijk nog niet zitten, behalve als het echt noodzakelijk is.

En zijn vanaf 4e generaties veel sneller dan mijn generatie?

En kunnen jullie een bepaald combinatie aanraden binnen een budget van grofweg 300 euro?
Voor grofweg €300 heb je al een Skylake (nieuwste gen) setje met 16GB RAM:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,50€ 179,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,40

Informaticus of vakkundig Googler?

• jerrot
TheTinusNL schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 12:21:
[...]

Voor grofweg €300 heb je al een Skylake (nieuwste gen) setje met 16GB RAM:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,50€ 179,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,40
Kijk, dat is nog n redelijke meevaller. Alleen als ik op www.cpuboss.com kijk dan scoort de 6400 niet heel veel beter behalve bij single core performance. Zijn de games van tegenwoordig veel gemaakt voor multicore want dan is hij amper beter.

Of is het n beter idee een i7 te pakken voor gaming, dat is misschien nog interessant afhankelijk van wat mijn ram,cpu en moederbord nog opleveren.

Want ik vraag mij af hoeveel performance winst ik ga krijgen met een 4e of 6e generatie cpu.

Ps als ik op internet zoek lijkt een 4e generatie zelfs nog beter, daar sta k sowieso ook nog voor open mits de performance n stuk beter is dan de 860, energiezuinigheid vind k niet belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door jerrot op 14-05-2016 14:11 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
jerrot schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:00:
[...]

Kijk, dat is nog n redelijke meevaller. Alleen als ik op www.cpuboss.com kijk dan scoort de 6400 niet heel veel beter behalve bij single core performance. Zijn de games van tegenwoordig veel gemaakt voor multicore want dan is hij amper beter.

Of is het n beter idee een i7 te pakken voor gaming, dat is misschien nog interessant afhankelijk van wat mijn ram,cpu en moederbord nog opleveren.

Want ik vraag mij af hoeveel performance winst ik ga krijgen met een 4e of 6e generatie cpu.
tl;dr:
Van een Skylake CPU ga je veel plezier hebben en kun je weer flinke tijd vooruit.

Dat is een waardeloze site om te vergelijken. Die kijken alleen naar verschillen op papier en baseren benchmarks voornamelijk op Passmark. Die vergelijken bij wijze van spreken appels met vliegtuigen en beoordelen dan de processor op het vermogen om te kunnen voetballen. Elke processor wordt op een andere kloksnelheid getest. Elke processor werkt in een ander systeem, van daaruit wordt een gemiddelde score berekend. Dat is niet hoe je een processor benchmarkt.

Echter, het vinden van goede benchmarks tussen een i7 860 en een i5 6400 is erg lastig, gezien het leeftijdsverschil. Je kan wel naar de individuele kracht van de generatie gaan kijken: http://nl.hardware.info/r...pc-81-sneller-dan-haswell. Daar zie je dat de Skylake flink krachtiger is dan de Nahelem (860) cores. Daarmee haal je een flinke bottleneck weg. Bijkomend voordeel van Skylake is natuurlijk DDR4 RAM, maar ook veel nieuwere aansluitingen (M.2 PCIe, USB 3.1 bijvoorbeeld).

Een i7 voor gaming is sowieso altijd af te raden, tenzij je geld te veel hebt. Games hebben nog steeds meer dan genoeg aan de 4 cores van een i5. Met DX12 op komst worden CPU's ook minder belast.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
jerrot schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:00:
[...]

Daar moet je nu echt nooit op vergelijken, cpuboss.com.
De test die ze gebruiken zijn al bud en een groot deel van de vergelijking is weer op dingen zoals clocksnelheid ipv echte performance. Of op procesgrootte, wat niet boeiend is, het gaat uiteindelijk om de performance en verbruik.

En ook is vaak de uitkomst van de testen onjuist. Zoals hier ook weer:
Geekbench:
i5 6400: 4.460 MB/s
i7 860:134.600 MB/s (dat is 30x sneller, terwijl de i5 hier speciale hardware-ondersteuning voor heeft!?

Passmark:
i5 6400: 1.277
i7 860: 5.092 (4x sneller?!)

Het enige voordeel dat de i7 heeft is, is hypertreating, that's it. In de rest is de 6400 veel beter.

https://translate.googleu...J2nc2mEef1nHle6ZZFnbpCTlQ

Daar staat een i5 750 (ietsje trager dan je nu hebt) en ook een 4770k (bijna-topmodel generatie 4).

I 5 750: minimum 22, gemiddeld 26,5
i7 4770k: minimum 52, gemiddeld 59,5

Of de vergelijkingen op deze site:
http://www.anandtech.com/bench/product/191?vs=1646

Dit is een i5 760 vs i5 6600.

• jerrot
Ok, dus kort samengevat. In ieder geval een i5 processor van 4e of 6e generatie. Voordeel is bij 4e generatie dat ik mijn ram over kan zetten.

De prestratiewinst is dus in ieder geval behoorlijk. Wat zou mijn cpu,mobo,ram nog op kunnen leveren, want anders zou budget eventueel nog naar rond 350 euro kunnen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-02 14:36

Thomg

Aww yiss

MichaelvD2203 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:45:
1e genaratie core I processors beginnen nu wel een beetje op hun eind te raken. Dat is ook de enige upgrade die zin gaat hebben. Met de Gpu zit je al goed op dit moment. SSD upgrade heeft geen zin omdat het mobo max Sata 2 ondersteund en de nieuwste Sata 3 nodig hebben om de volledige snelheid te halen.
Ik kan het hier niet meer mee oneens zijn.
De sterkte van SATA's zit onder andere in de lekker hoge lees- en schrijfsnelheden, maar owee als men beweert dat SATA II killer is voor nieuwe SSD's.
Bekend met access times? Random read en write? Deze zijn echt erbarmelijk bij HDD's vergeleken met SSD's, dit is wat de SSD snappy en zo snel aan laat voelen. Denk je dat een tragere bus hier invloed op heeft?
Kijk aub niet dood op een SATA II poort.

Sata I is wel lastig te verantwoorden ja...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben niet bekend met Ark of Survival, maar ik neem aan bij BF4 dat je al zo ongeveer op maxed out speelt? Tenzij je een significant voordeel krijgt bij Ark of Survival zou ik anders het gewoon nog lekker een tijdje laten tot het moment komt waar je daadwerkelijk problemen hebt met de prestaties van je systeem.

• jerrot
Sissors schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:30:
Ik ben niet bekend met Ark of Survival, maar ik neem aan bij BF4 dat je al zo ongeveer op maxed out speelt? Tenzij je een significant voordeel krijgt bij Ark of Survival zou ik anders het gewoon nog lekker een tijdje laten tot het moment komt waar je daadwerkelijk problemen hebt met de prestaties van je systeem.
Battlefield 4 kan ik inderdaad op max setting spelen, heb alleen wel anti aliasing iets lager gezet. Ark survival is grafisch ook heel zwaar.

Maar is de upgrade wel zinvol voor games, ook voor eventuele toekomstige games

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Ik verwacht van wel. Zelf merkte ik met mijn i5 750 op 4 GHz al een flinke boost in bf4 toen ik die verving door een i5 2500k: vootal in grotere maps online was mijn cpu de bottleneck. Ook ark is berucht qua cpu power.
Je zou kunnen wachten op de Zen cpus van amd over een paar maanden. Heb je geen geduld dan is een skylake quadcore geen gekke keuze.

Een ssd plaatsen zal zeker nog uitmaken. Alleen je windows op je ssd plaatsen wordt of flink rommelen, of een clean install.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Thomg schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:13:
[...]

Ik kan het hier niet meer mee oneens zijn.
De sterkte van SATA's zit onder andere in de lekker hoge lees- en schrijfsnelheden, maar owee als men beweert dat SATA II killer is voor nieuwe SSD's.
Bekend met access times? Random read en write? Deze zijn echt erbarmelijk bij HDD's vergeleken met SSD's, dit is wat de SSD snappy en zo snel aan laat voelen. Denk je dat een tragere bus hier invloed op heeft?
Kijk aub niet dood op een SATA II poort.

Sata I is wel lastig te verantwoorden ja...
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik zeg dat een SSD zinloos is op Sata II. Het is nog steeds de beste upgrade voor een systeem. Echter heeft de OP al een SSD in z'n systeem en hij vraagt of het slim is om een snellere SSD aan te schaffen en dan is het een NEE omdat de hogere snelheid niet wordt benut. Dan heeft het geen zin om voor High end SSD te gaan.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-02 14:36

Thomg

Aww yiss

MichaelvD2203 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:07:
[...]

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik zeg dat een SSD zinloos is op Sata II. Het is nog steeds de beste upgrade voor een systeem. Echter heeft de OP al een SSD in z'n systeem en hij vraagt of het slim is om een snellere SSD aan te schaffen en dan is het een NEE omdat de hogere snelheid niet wordt benut. Dan heeft het geen zin om voor High end SSD te gaan.
Zeer scherp, finaal overheen gelezen.
Wat ik zei klopt inderdaad nog steeds, maar of het nou sata II of sata III is, ssd upgraden is het niet waard tenzij het voor opslag is of de ssd echt goed oud is.
I stand corrected ;)

• jerrot
Ok, het word in ieder geval geen ssd upgrade. Nu alleen nog de vraag word het Skylake upgrade of bijvoorbeeld een 4690 cpu.

Zeker met 2e hands prijzen en behoud van mijn geheugen wel interessant denk ik. Skylake is dacht ik max 8% sneller

Ps welke processors van AMD zijn eventueel de moeite/interessant?

[ Voor 12% gewijzigd door jerrot op 14-05-2016 20:56 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
jerrot schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:44:
Ok, het word in ieder geval geen ssd upgrade. Nu alleen nog de vraag word het Skylake upgrade of bijvoorbeeld een 4690 cpu.

Zeker met 2e hands prijzen en behoud van mijn geheugen wel interessant denk ik. Skylake is dacht ik max 8% sneller
Haswell is nieuw niet erg interessant, maar ook tweedehands niet echt. Een tweedehands i5 4460 kun je voor €150 krijgen, tweedehands moederbord is weinig interessants te vinden, kun je beter gewoon nieuw aanschaffen à €75. Dan ben je voor €225 klaar.

Met Skylake ben je voor €325 klaar, zie mijn eerdere lijstje (of €300 als je 8GB RAM kiest). Dan heb je een krachtigere en zuinigere processor, 16GB DDR4 RAM en een moederbord met veel en meer nieuwe aansluitingen (M.2 PCIe 3.0x4, SATA Express, USB 3.1 en USB 3.1 Type C). Als je een latere upgrade wilt voorkomen is Skylake the way to go.
Ps welke processors van AMD zijn eventueel de moeite/interessant?
Daar kunnen we kort over zijn: geen. Intel domineert al tijden de high-end markt. AMD speelt eigenlijk alleen een rol in het budget/APU segment, maar daar heb jij niets te zoeken.

• jerrot
Ok ik ga in ieder geval voor een i5, heb wat biedingen uit staan op 4e generatie zodat k wat geld uit kan sparen voor geheugen eventueel. Skylake is interessant als k n goede prijs krijg voor mijn huidige set.

Mocht je wat hebben liggen inclusief mobo stuur me dan een bericht.
Pagina: 1