Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Gents,
Ook ik ga aan de zonnepanelen maar ik zie door de bomen het bos niet echt meer vrees ik.
Eerste probleem is dat de bedrijven die de dingen plaatsen als paddestoelen uit de grond lijken te zijn geschoten en als je een offerte opvraagt niemand de moeite lijkt te nemen om daadwerkelijk te kijken naar de vraag....
Ik heb recentelijk een garage laten bouwen met ligging ZZW en een oppervlak van 5,8 breed en 6,5 diep.
dit wil ik volgooien met panelen waarbij het uiterlijk mij eigelijk niet uitmaakt gezien ik er zelf niet op kan kijken (alleen tegen het montagemateriaal:))
Een heleboel bedrijven lijken "maar" 9 panelen te kunnen plaatsen op zonneplan en zon7 na.
Zon7 is voor mij eigelijk geen optie (18 solar frontier panelen of 12 suntech mono maar wel in portrait mode en dan staan ze wel veel meer in het zicht. los van de 800 euro duurdere prijs)

Zonneplan:
12x Zonnepanelen Trina Solar 265 Wp Poly (3180 Wp)
Omvormer Zeverlution 3000S
2978kWh/596 euro per jaar besparing
totaal 4295 ex btw

Nu is dit ook mogelijk met JA Solar 290 panelen waarbij ik op 4950 uit kom met een 3257kWh/651 euro per jaar besparing.

Gezien de eerste in 7.2 jaar is terugverdient en de 2e 7,6 jaar is in principe dus de eerste een betere investering.

Ik heb geen ervaring met deze panelen en omvormer natuurlijk en ik kan er ook bijzonder weinig van vinden vrees ik. Ook lees ik her en der dat de omvormer is uit te lezen maar dan met een apart kastje? iemand ervaring?
Het enige wat ik wel als referentie heb is een huis of 5 verderop in de straat met exact dezelfde ligging die zonneplan heeft gekozen vorig jaar en daar echt blij mee is. Hun berekening lijkt erg goed uit te komen (nog iets positiever).
Iemand tips/ervaringen/andere goede referenties in de buurt van Hoofddorp?
Sorry for the long post :+

ps: ik wil het niet zelf aanleggen, het moet gewoon goed gebeuren 8)
pps: ik heb aangevraagd bij eneco/zon-IQ, zon7, zonneplan, energiewonen, zondag en een lokale waarbij energiewonen 9 panelen kwijt kon en zondag een afspraak heeft afgezegd en vervolgens niets meer heeft laten horen.... lokale partij was ongeveer 4k maar had niet eens de moeite genomen om mijn naam en de ligging goed in de offerte te zetten }:O )

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
12x een mono paneel met 6" cellen zoals Trina Solar 265 Wp Poly, JA Solar 290.
of als je meer wil http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html >:)
op een omvormer met 1 mpp zoals de Zeverlution 3000S, is vrijwel perfect voor een hoge opbrengst. ;)
(als je die LG's wil, raad ik wel een iets zwaardere omvormer aan. ;) )
aantal Wp is niet aantal W omvormer, het gaat om het aantal Vmpp wat de panelen leveren.
(natuurlijk wil je ook weer niet dat de aantal Wp teveel van de W omvormer afwijkt.
maar een 30% is vaak geen probleem.)
en natuurlijk met solarfrontier kan dit ook, maar aantallen zijn dan heel anders. ;)

je dak is ruimschoots groot genoeg voor meer als 12 panelen.
zelfs een 18 panelen lijkt mij nog goed te doen. (maar heb een beetje problemen de juiste gegevens uit je post te halen.)
en dan kun je ook een omvormer gebruiken met 2x een mpp.
dan doe je 2x9x260Wp en heb je ook ruimschoots je aantal Wp die je wil.

ga gerust in over productie. ;)
niet alleen de elektra rekening is terug te draaien, maar ook het verwarmen kan met elektra en zo bespaar je gas.
doe je dat met een warmte pomp is het dubbel kassa. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-05-2016 12:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ik kan inderdaad van die solar frontier 18 panelen kwijt want die zijn kleiner maar de standaard 160x100 (die ik dus in landscape wil) gaan er denk ik 12 passen.
Overproductie vind ik prima hoor, ik wil eigelijk gewoon zo rendabel mogelijk mijn garagedak volgooien:)
Ik heb helaas geen warmtepomp en kook op gas maar verbruik toch gewoon zo'n 3500kw per jaar (en nu een dochter erbij waar het verbruik niet van afneemt...)
Ik heb overigens wel een slimme meter dus hij telt apart ipv terugdraaien:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Koken op gas kun je natuurlijk veranderen door een inductieplaat in je keukenblad te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Joh;) ik heb net een nieuwe 5pitter!:)
enneh... ik ga over de techniek en de keuken is voor iemand anders hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
www.greenybros.com

Hebben ook een winkel in Amsterdam waar je kunt binnenlopen voor informatie

[ Voor 76% gewijzigd door No Hands op 14-05-2016 18:39 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DRuw schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:39:
Joh;) ik heb net een nieuwe 5pitter!:)
enneh... ik ga over de techniek en de keuken is voor iemand anders hahahaha
dat kan nog goed veranderen. >:)
het zal de eerste niet zijn die dat heeft na de eerste set zonne panelen. >:)
(je blik op de wereld verandert als je er aan begint. )

je hebt het over 5,8 breed en 6,5 diep,
tja, dan denk ik met de juiste type panelen dat ik er met gemak een 15 kan leggen. ;)
in de maat 160X100 of te wel mono/poly.
maar als ik iets preciezer ga kom ik nog wel een heel eind verder. ;)

je kunt ook voor solarfrontier gaan.
dan heb je een lagere hoeveelheid Wp, maar wel meer kWh per Wp.
(maakt mij eigenlijk niet uit, is meer een persoonlijke keuze.)

maar je hebt het ook over hoofddorp, is je dak echt goed dan is een 1,1kWh per Wp zeer goed mogelijk.
(en ja ik heb dan ook zzw al mee genomen, een 1.2kWh per Wp is misschien ook mogelijk maar die word lastig.)

verder heb ik natuurlijk geen idee waar mee jij je tvt berekend?
maar pak jij de standaard van 0,85kWh per Wp?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik ben net nog even mijn dak op geweest en ik heb effectief een oppervlak van 6 bij 5,5 meter. hierbij heb ik de marges al verrekend (ik heb een oplopend stukje aan mijn randen en die heb ik eraf gehaald en die is ook dermate hoog en breed dat dit de wind weghaalt van de panelen).
Zo te zien, als ik standaard panelen van 160x100 in portrait zet kan ik 3 rijen van 5 kwijt maar weet iemand hoe plat ik die kan leggen onder echt in te leveren in opbrengst?
Ik heb ook begrepen dat portrait minder goed werkt doordat vuil op de onderste richtel gaat verzamelen en daardoor alle strengen beïnvloed tov landscape waarbij er slechts 1 wordt " aangetast".
Wat bedoel je overigens met "echt goed"? ik heb een plat dak zonder ook maar enig schaduwoppervlak op zzw, volgens mij is dat ideaal:)
vwb berekeningen ben ik puur uitgegaan van de opgaves van de bedrijven en weinig zelf berekend....

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 15-05-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DRuw schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:58:
Ik ben net nog even mijn dak op geweest en ik heb effectief een oppervlak van 6 bij 5,5 meter. hierbij heb ik de marges al verrekend (ik heb een oplopend stukje aan mijn randen en die heb ik eraf gehaald en die is ook dermate hoog en breed dat dit de wind weghaalt van de panelen).
Zo te zien, als ik standaard panelen van 160x100 in portrait zet kan ik 3 rijen van 5 kwijt maar weet iemand hoe plat ik die kan leggen onder echt in te leveren in opbrengst?
Ik heb ook begrepen dat portrait minder goed werkt doordat vuil op de onderste richtel gaat verzamelen en daardoor alle strengen beïnvloed tov landscape waarbij er slechts 1 wordt " aangetast".
Wat bedoel je overigens met "echt goed"? ik heb een plat dak zonder ook maar enig schaduwoppervlak op zzw, volgens mij is dat ideaal:)
vwb berekeningen ben ik puur uitgegaan van de opgaves van de bedrijven en weinig zelf berekend....
portrait/landscape, ja er zitten diodes in een paneel die een stukje van het paneel kunnen uit schakelen bij schaduw.
en hoe de diodes zijn ingedeeld maakt wel uit of portrait/landscape beter werkt op een plat dak. ;)
maar vervuiling is dan niet de factor, het is dat je rijen achter elkaar maakt, dus je hebt kleine momenten van schaduw van het paneel er voor. ;)

minimale hoek, is lastig.
vind je niet erg om af en toe te poetsen, dan is plat of 5 graden niet erg.
maar liever een hoek van minimaal 10-15 graden. (ook voor de opbrengst ;) )

hier een voorbeeld paneel:
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
die heeft een extra functie in de rand voor betere water afvoer.
(en uit mijn hoofd dacht ik dat de diodes voor jouw opstelling goed zaten.
maar zoizo, dit is erg duur spul >:) )

zoals jij schrijft klinkt het dak "goed".
voor echt goed moet je niet naar het dak kijken, maar op het dak kijken.
en dan de richtingen op waar de zon op komt en onder gaat.
staan er geen bomen / flats / huizen in die richtingen dan word het "echt goed"
het gaat niet over de hoeveelheid zon licht, maar over de hoeveelheid uren zon licht. ;)
(over het algemeen zijn garages lager als de omliggende bebouwing, en daar door meestal iets minder hoge opbrengst, maar goed is ook goed. ;) )

ik zou zelf niet teveel van schattingen van bedrijven uit gaan.
die hebben een commercieel belang er bij.
(ik zou zelfs de schatting van mij negeren.)

ik zie 2 leuke mogelijkheden voor je dak.
1. 15X b.v. zoiets http://natec.nl/producten/canadian-solar-cs6p-255/
(goedkoop paneel met weinig Wp)
op een stecagrid/fronius omvormer.
(hoge V omvormer, erg hoog rendement, iets meer last van schaduw)
2. 12X zoiets http://natec.nl/producten/ja-solar-percium-290/
en dan dat op een simpele TL omvormer zoals sma/omnik/goodwe/power-one etc etc etc.
(normalere omvormer, minderlast van schaduw)

en een voorbeeldje om een idee van prijzen te hebben:
http://shop.winkelman-zon...20+%20SMA%20SB3000TL.html
of
http://www.sun-solar.nl/i...5-euro-incl-btw-sunsolar/
zelf zou ik geen sma nemen, vind ze te duur voor wat ze bieden, verder echt niks mis mee.
er hoeft nu alleen nog een set met bevestiging spul bij. (of aanpassing van het spul)
(plat dak is meestal wel iets duurder als schuindak)
al met al kun je het spul wel scoren voor minder als 4k€, en dan kun je zelf het op dak leggen.

zo heel moeilijk is dat niet op een garage dak.
genoeg leveranciers te vinden die je vast een hele set met alles er op en aan wil leveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tja, mijn garage is inderdaad 3 meter hoog maar ik heb als enige een garage en ook straatlantaarns staan er niet in de buurt toevallig genoeg.
De bebouwing vanaf de zonkant staat er minimaal 30 meter vanaf en is ook niet echt hoog dus ik denk dat ik in de categorie "echt goed" val:)
Ik zou het graag aan laten leggen ook gezien de verantwordelijkheden en garantie maar ik zie wel in de loop van de week.
Einde van de week wil ik de boel wel een beetje rond hebben...
vanmiddag komt er nog een partij langs en ik hoop nog op een reactie van een installateur per email die ik via via heb gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 19-05-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Kleine update (nee ik ben er nog niet uit:))
Ik heb aardig wat offertes (veel meer dan een normaal mens zou opvragen...) en ik ben er bijna uit.
Ik wacht alleen nog even op 1tje van een installateur direct die ik ken:)
Toevallig kwam ik nog op iets leuks... Ik kan dus een dak op het zzw 12 panelen op een normale manier kwijt... In noord/zuid opstelling kan ik er echter 16 correctie 18 kwijt:)
nu lees ik wel verhalen dat het enige nadeel is dat ze sneller vuil worden en de initiële investering hoger is maar voor de rest alleen maar plusjes (waaronder ook de terugverdientijd).
Iemand met ervaringen hiermee die ik moet weten?
TNX!

[ Voor 2% gewijzigd door DRuw op 22-05-2016 19:20 . Reden: aantal panelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

noord/zuid?

Je bedoelt waarschijnlijk een schans? http://www.westlandsolar.nl/solar/zonneschans#.V0K1Rvk2cv0
(ik heb er zelf 3 op het zuid zelf gemaakt) werkt prima. (Niet alle installateurs maken schansen)

Groot voordeel is dat je het hele opervlak kan gebruiken.
De minimum hoek is 10 graden. Bij een lagere hoek regenen de panelen niet echt meer schoon.
Nadeel is dat het aan de achter kant misschien wat hoog word.

Je moet bij 10 graden ook wel eens schoonmaken. (ten minste ik doe dat wel eens)
Maar is ook eenvoudig te doen op een platdak. Je kan ook bijv 15 graden kiezen.

ook oost/west opstelling overwogen? '
Rendement van een schans is natuurlijk wel hoger.

[ Voor 17% gewijzigd door Q1Q op 23-05-2016 10:11 ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Q1Q schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:51:
noord/zuid?

Je bedoelt waarschijnlijk een schans? http://www.westlandsolar.nl/solar/zonneschans#.V0K1Rvk2cv0
(ik heb er zelf 3 op het zuid zelf gemaakt) werkt prima. (Niet alle installateurs maken schansen)

Groot voordeel is dat je het hele opervlak kan gebruiken.
De minimum hoek is 10 graden. Bij een lagere hoek regenen de panelen niet echt meer schoon.
Nadeel is dat het aan de achter kant misschien wat hoog word.

Je moet bij 10 graden ook wel eens schoonmaken. (ten minste ik doe dat wel eens)
Maar is ook eenvoudig te doen op een platdak. Je kan ook bijv 15 graden kiezen.

ook oost/west opstelling overwogen? '
Rendement van een schans is natuurlijk wel hoger.
Ik bedoelde een oost/west opstelling maar dan dus gedraaid.
Met een normale oost/west passen er niet veel meer op mijn dak maar als ik ze draai zodat de ene serie naar het zuiden staat en de andere naar het noorden is dat wel het geval.
Er kunnen er normaal 12 naar het zuiden in 4 rijen van 3 maar als ik ze back-to-back zet in 10 graden red ik er in de breedte nog steeds 3 maar kan ik 6 rijen vormen:)
Krijg ik er met een schans ook meer op dan (ik zie even niet hoe...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

De helft van de Panelen op het noorden zetten kan, maar is minder rendabel dan een schans op het zuiden.
noord/zuid is wel minder qua hoogte.

Met een schans zet je ze alle op het zuiden en bedek je het hele oppervlak richting zuid. Je maakt in feiten een schuindak op een platdak.
Zie de plaatjes in de link.
https://www.google.nl/sea...biw=2144&bih=1206&dpr=0.9

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Q1Q schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:56:
De helft van de Panelen op het noorden zetten kan, maar is minder rendabel dan een schans op het zuiden.
noord/zuid is wel minder qua hoogte.

Met een schans zet je ze alle op het zuiden en bedek je het hele oppervlak richting zuid. Je maakt in feiten een schuindak op een platdak.
Zie de plaatjes in de link.
https://www.google.nl/sea...biw=2144&bih=1206&dpr=0.9
Ik zat inderdaad naar die hoogte te kijken want ik ga dan vol tegen die hoogte aankijken als ik er een schans van maak. Als ik ze op 10 graden zet noord/zuid zie ik ze waarschijnlijk helemaal niet... Klopt hetbdat het een procent of 15 scheelt noord tov zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Gaat het nog om SF panelen?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 12:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Die had ik inderdaad gezien maar die geldt toch voor zonnepanelen in het algemeen? SF schiet ik weinig extras mee op volgens mij.
Ik kijk nu naar 265/270/290 panelen. Bijv van JASolar.
Edit: SF zijn 30cm kleiner maar hebben ruim 1/3 minder wp en ik kan er niet 1/3x meer kwijt dus volgens mij gaat dat mij niet helpen....

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 23-05-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Minder wp per m2 maar meer kwh per wp.
Ze doen het best lekker op noord bij mij...vangen ook veel diffuus licht (33 graden helling)
Maar goed, ieder zijn keuze en je moet nemen wat het beste past.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:44:
Minder wp per m2 maar meer kwh per wp.
Ze doen het best lekker op noord bij mij...vangen ook veel diffuus licht (33 graden helling)
Maar goed, ieder zijn keuze en je moet nemen wat het beste past.
In feite gaat het om kwh per m2 en volgens mij is dat ook lager tov een 265 of 290 paneel. Dat vangen van diffuus licht is toch iets van alle panelen? (SF is wel iets efficienter daarin heb ik gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit is vandaag:
http://oi68.tinypic.com/214xsgo.jpg

3430 wp monopanelen zuid (klein beetje oost) op 33 graden, gele lijn)
2550 wp SF-170S noord (klein beetje west) op 33 graden, rode lijn.

Verder miezerige dag.

Of andere panelen dat ook goed doen, laat ik me niet over uit...
(geeft een hoop discussies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:06:
Dit is vandaag:
http://oi68.tinypic.com/214xsgo.jpg

3430 wp monopanelen zuid (klein beetje oost) op 33 graden, gele lijn)
2550 wp SF-170S noord (klein beetje west) op 33 graden, rode lijn.

Verder miezerige dag.

Of andere panelen dat ook goed doen, laat ik me niet over uit...
(geeft een hoop discussies)
Hier een wwardeloze snertdag waar we mooi schoon van zouden worden;) maar zo te zie zit er bij jou grofweg 25 procent verschil tussen waarbij je 30 procent minder wp hebt hangen dus in feite is jouw noord efficienter dan je zuidopstelling of reken ik nou heel gek?
Is dit ook zo bij mooie dagen? En gebruik jij nog power optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

DRuw schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:27:
Gezien de eerste in 7.2 jaar is terugverdient en de 2e 7,6 jaar is in principe dus de eerste een betere investering
Moet de rest nog lezen maar dit viel me op.. na die 7,4 / 7,6 jaar houd het natuurlijk niet op.. de betere investering is die in de totale economische duur het meeste heeft verdiend.

Simpel genomen, laat je ze 15 jaar liggen haal je € 2.023,20 meer uit de 2e:
596*12*7,8=55.785,60
651*12*7,4=57.808,80

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ja, en daarnaast worden die getallen ook redelijk verzonnen valt me op. Ik kijk nu naar technisch gelijke offertes waarbij ik het geinstalleerde vermogen door de prijs deel. Kom ik op euro per wp en dat is nog het beste om te vergelijken als ik daar de laagste van pak met het hoogste geinstalleerde aanral wp.
Snap je hem nog;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DRuw schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:12:
[...]

Hier een wwardeloze snertdag waar we mooi schoon van zouden worden;) maar zo te zie zit er bij jou grofweg 25 procent verschil tussen waarbij je 30 procent minder wp hebt hangen dus in feite is jouw noord efficienter dan je zuidopstelling of reken ik nou heel gek?
Is dit ook zo bij mooie dagen? En gebruik jij nog power optimizers?
Dat is de mooie wissel werking tussen zuid (mono) en noord.SF.
Bij bewolkt weer doen de SF heel leuk mee.

Bij volledig onbewolkt en zonnig weer, blijven ze achter (zien dan ook geen zon en weinig weerkaatsing)
Maar knallen de zuid panelen des te meer.
Pas in de avonduren draait het dan weer ff lekker mee wanneer er zon op komt.
Ideaal als salderen vervalt... Hele dag opbrengst, maar een mindere hoge efficientie natuurlijk.met Z+N

Ga je exact vergelijken met een zuid / oost / west dak opstelling, blijf ik wel ietsjes achter qua efficientie.
Maar ach, je moet wat he... :)

Draait beide op 1 sma 5000 TL-21 (mppt 1 en mppt 2)
1 string van 14x 245 wp op zuid en 3 stringen van 5x SF-170S op noord

Zuid heeft last van dakkapel van de buren (wordt ook mooi weggewerkt door optitrac)
En noord heeft natuurlijk ook een hele slechte invalshoek bij mij. (en dat boeit de sf'jes niet ;-) )

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:06:
[...]
Hele dag opbrengst, maar een mindere hoge efficientie natuurlijk.met Z+N

Ga je exact vergelijken met een zuid / oost / west dak opstelling, blijf ik wel ietsjes achter qua efficientie.
Maar ach, je moet wat he... :)

Draait beide op 1 sma 5000 TL-21 (mppt 1 en mppt 2)
1 string van 14x 245 wp op zuid en 3 stringen van 5x SF-170S op noord

Zuid heeft last van dakkapel van de buren (wordt ook mooi weggewerkt door optitrac)
En noord heeft natuurlijk ook een hele slechte invalshoek bij mij. (en dat boeit de sf'jes niet ;-) )
hoe bedoel je minder hoge efficiëntie met Z+N? t.o.v. wat dan want volgens mij heb je weinig keus gehad.
die invalshoek maakt inderdaad weinig uit volgens mij want hij pakt licht en niet zozeer zon..
Maarre (en nu ga ik waarschijnlijk een beerput open trekken vermoed ik) ik gebruik vaak de site van zonnepanelen.net en daar staat in dit stukje: https://www.zonnepanelen.net/dunne-film/
"Het verhaal dat dunne film zonnepanelen vooral met indirect zonlicht beter presteren is onjuist. Volgens ons onderzoek tussen Solar Frontier (dunne film) en Conergy (poly kristallijn) zijn er nauwelijks verschillen op bewolkte dagen."
laat ik het zo zeggen: de optie bij mij is nu 12 panelen op ZZW of 9 panelen ZZW en 9 op NNO.
panelen van 265/270/290 en dan heb ik toch het idee dat ik met de 18 panelen beter uit ben dan met de 12...
Het past allemaal alleen wel neten op het dak :9 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

Als je zelf een beetje handig bent kun je zelf ook alles kopen en aanleggen. Helemaal voor een plat dak is het zeer gemakkelijk om het aan te leggen en kun je het in je uppie in 1 dag zelf doen.

Je kunt de panelen ook plat op het dak leggen. Totaal zul je er dan 20 kwijt kunnen (2 x 6 in landscape, daarnaast 2x4 in portrait). Als je voor gebruikte zonnepanelen ga met een nieuwe omvormer dan is de TVT echt zeer kort.

Als voorbeeld kun je deze set op je dak leggen; 3600 Wp voor 1570 euro (btw kun je terugvragen). Tel hierbij 200 euro bij voor een extra aardlek, schakelautmaat en een dikke stroomkabel (3x4mm is echt minimum) en tel hier 100 euro bij voor het huur van een busje/aanhanger om alles te halen, plus 100 euro voor klein grut en je bent voor nog geen 2.000 euro klaar. Je TVT is dan 4 jaar.

Wil je je dak helemaal vol leggen met enkel nieuwe panelen dan kan dat ook:
20 maal 250 Wp panelen voor totaal 2500 euro
4400 Wp omvormer voor 535 euro.

Dan zit je, inc de 400 euro aan extra kosten op totaal 3435 euro voor een 5.000 Wp set. De TVT is dan rond de 5 jaar. (vanuit gaand dat je 4000 Kwh per jaar verbruikt)

Het zelf aanleggen is gewoon zoveel goedkoper dan het aan laten leggen... En helemaal op een plat dak is het echt een eitje.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

Ja vind ik ook een echte tweaker doet het zelf. Scheelt veel geld en is leuk om te doen. _/-\o_

Nieuwe panelen van 260wp voor 132,- zijn ook beschikbaar.
Nieuwe Inverters staan ook op MP voor rond de 475,--

[ Voor 41% gewijzigd door Q1Q op 23-05-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tja... ik twijfel er al langer over om het zelf te doen...
een plat dak opgaan is het probleem niet inderdaad, ook wel stukje veiliger dan een schuin dak;)
Wel bang dat ik iets sloop en hoe weet ik of ik voldoende ballast heb bijvoorbeeld?
De aansluiting van de meterkast moet sowieso verzekeringstechnisch toch gedaan worden door een electricien?
De aantrekkingskracht om het zelf te doen is wel groot....
Kabeltrekken is eitje, net als de afwerking (heb alle elektra in de garage zelf gedaan) dus dat is het niet.
Puur het dak-deel.
maarja:
18x https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-290wp/
met https://zaanzon.nl/shop/o...laredge-omvormer-se-5000/
bij elkaar 4.400 euro ex hang en sluitwerk en optimizers maar heb je wel een systeem waar je bij anderen 1000 of meer extra voor betaalt (los van installatiekosten van 500 tot 800 euro).
om maar een voorbeeld te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

DRuw schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:41:
Wel bang dat ik iets sloop en hoe weet ik of ik voldoende ballast heb bijvoorbeeld?
Daar heb je rekenmodellen voor.. enige dat lastig is is het uitzoeken wat de max. draagconstructie is van je platte dak. Maar ook al besteed je dat uit dan moet je die info nog steeds zelf aanleveren.
https://www.zonnepanelen.net/ballast-zonnepanelen-plat-dak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik heb mijn garage 2 jaar geleden laten bouwen en daar heb ik ook de berekening bij gekregen als ik het met goed herinner.
ik dacht dat hij berekend is op 5 cm water totaal op het dak maar dat moet ik even kijken of ik het vinden kan.
In principe heb ik ook minder ballast nodig als ik de oost/west op 10 graden doe zag ik dus dat is ook voordeliger.
Het idee is dan dit (let even niet op mijn paint skils:):
mijnidee
als ik nu uit ga van de 12 panelen situatie en panelen van 270WP dan is dit mijn berekeningetje:
12x270x1= 3240 ten opzichte van (9x270x0,93)+(9x270x0,79)=4179,6wp effectief waarbij ik de 12 panelen ideaal op 30 graden had (100%) en de 18 panelen op 10 graden zuid resp. noord op 93% en 79%.
of doe ik nou iets heel geks :+

[ Voor 37% gewijzigd door DRuw op 23-05-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DRuw schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:26:
[...]

hoe bedoel je minder hoge efficiëntie met Z+N? t.o.v. wat dan want volgens mij heb je weinig keus gehad.
die invalshoek maakt inderdaad weinig uit volgens mij want hij pakt licht en niet zozeer zon..
Maarre (en nu ga ik waarschijnlijk een beerput open trekken vermoed ik) ik gebruik vaak de site van zonnepanelen.net en daar staat in dit stukje: https://www.zonnepanelen.net/dunne-film/
"Het verhaal dat dunne film zonnepanelen vooral met indirect zonlicht beter presteren is onjuist. Volgens ons onderzoek tussen Solar Frontier (dunne film) en Conergy (poly kristallijn) zijn er nauwelijks verschillen op bewolkte dagen."
laat ik het zo zeggen: de optie bij mij is nu 12 panelen op ZZW of 9 panelen ZZW en 9 op NNO.
panelen van 265/270/290 en dan heb ik toch het idee dat ik met de 18 panelen beter uit ben dan met de 12...
Het past allemaal alleen wel neten op het dak :9 :X
Helemaal met die website eens.
Poly doet het ook lekker...
Maar er wordt nergens gesproken of mono het ook zo goed doet als SF en Poly met diffuus licht ;)

Gooi dit op je dak en zoek er een leuke 2e hands omvormer bij.
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
tvt < 5 jaar
DRuw schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:41:
18x https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-290wp/
met https://zaanzon.nl/shop/o...laredge-omvormer-se-5000/
bij elkaar 4.400 euro ex hang en sluitwerk en optimizers maar heb je wel een systeem waar je bij anderen 1000 of meer extra voor betaalt (los van installatiekosten van 500 tot 800 euro).
om maar een voorbeeld te noemen...
Waar heb je optimizers voor nodig?
Heb je zoveel moeilijke schaduw?
Of is dat aangeboden... :X

Vergelijking met zuid-noord en zuid/oost/west
http://pvoutput.org/compa...7683&sid=17556&sid1=16883

Ligt hemelsbreed 56 km uit elkaar dus niet helemaal representatief qua weersomstandigheden.
Laatste maand ligt er ook 850 wp meer bij mij bij...
Efficiëntie is beter van Rol-co, maar qua kWh komt het wel redelijk in de buurt. (hij heeft beter weer als ik en 2 steca's :*) )

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:49:
[...]
Helemaal met die website eens.
Poly doet het ook lekker...
Maar er wordt nergens gesproken of mono het ook zo goed doet als SF en Poly met diffuus licht ;)

Gooi dit op je dak en zoek er een leuke 2e hands omvormer bij.
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
tvt < 5 jaar
[...]
Waar heb je optimizers voor nodig?
Heb je zoveel moeilijke schaduw?
Of is dat aangeboden... :X
van dezelfde site: (https://www.zonnepanelen....ono-en-poly-zonnepanelen/) Verschil in opbrengst
Het poly zonnepaneel doet het met diffuus (indirect) licht beter, het mono zonnepaneel met direct licht. Kijken we naar het Nederlandse klimaat dan is het verschil in praktijk minimaal.
SF wordt niet meegenomen inderdaad maar stel ik zou die op noord zetten dan heb ik in plaats van 9 poly panelen van bijvoorbeeld 270 WP , 12 170WP panelen. scheelt 400WP en een hoop gedoe met de montage omdat ik aan de ene kant een andere afmeting heb dan aan de andere (en de rij is neit iedere keer even breed)
Komt mooi uit, ik kijk naar monos (poly gaat tot ongeveer 250 zo te zien?).

Optimizers heb ik voor het uitlezen per paneel. Ik weet dat het meer een dure gadget is voor die reden (ik heb 0.0 schaduw) maargoed ook met voordeel dat een optimizer 25 jaar garantie heeft en de omvormer eigelijk door het beetje wat hij nog hoeft te doen ook langer mee gaat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ok, dus je kiest voor fancy en veel max opbrengst.
Daar hangt dus een behoorlijk prijskaartje aan.
En de bijbehorende TVT

Het is een platdak, who cares hoe het eruit ziet...
Ik heb het liever snel terugverdiend.
Wie weet wat er in 2020 staat te gebeuren...
En over 10 jaar is de boel hopeloos verouderd, tov wat er dan te verkrijgen is....
Maar goed, is mijn mening....
Ik respecteer ieders ander mening natuurlijk en wil er niet teveel woorden aan "vuil" maken.
Logging kan ook prima per mpp... Heb je geen optimizers voor nodig...Enkel bij moeilijke schaduwgevallen zou ik het toepassen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Volgens mij valt de tvt wel mee als ik het zo zie, rond de 7 jaar en daarna blijft het wel veel opleveren.
Ik ben nog aan het overwegen of er mono 265 of de 290 zwarte panelen want daar zit ook wel een verschil in qua startprijs.
In principe is de optimizer op allen te gebruiken en de omvormer ook vervolgens maar hoe heb jij dat gedaan met dat bijplaatsen dan? een overcapaciteit omvormer vanaf het begin in gebruik?
mee eens dat er over 10 jaar veel is veranderd, over 5 waarschijnlijk ook al, maargoed ik wil nu de investering doen en er een hele tijd niet meer naar kijken (ik blijf hier ook niet de rest van mijn leven wonen maar een jaar of 5 a 10 nog wel;))
Ik heb 4 jaar geleden ook 2000 euro aan een tv uitgegeven die nu hopeloos verouderd is maar op dat moment was het wel een superding (en nog heel tevreden mee!).
Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik ook iedere keer kan veranderen met de nieuwste techniek maar dan blijf ik aan de gang en, hoewel ik dat best a la tweaker kan gaan doen, lijkt me dat als eerste ervaring niet zo'n heel goed idee;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je eenmaal panelen hebt, wil je meer, dat is een feit (tot je geen dak meer hebt)

3 jaar geleden 12x 245 wp senersun gekocht op een SMA 2500 HF via solarnrg.

Ik "durfde" het toen niet aan om er 14 weg te leggen, kwam dicht tegen de nok aan.
2 jaar geleden nog 2 paneeltjes kunnen vinden en alles van landscape naar portrait gedraaid.
Een nieuwe SMA-4000 TL gekocht, vanwege te klein door de 2 extra paneeltjes.

1 jaar geleden 10x SF gekocht voor op noord.. (toch wel leuk he die "gratis" stroom)
De nieuwe SMA-4000 TL weer verkocht en een 2e hands SMA-5000 TL-21 gekocht met weinig op de teller.
Nu een goede maand geleden nog 5x SF erbij... en nu ben ik wel klaar...dak is vol.

Dus inderdaad niet op de groei gekocht...maar wel op zoek naar de goedkopere alternatieven via MP... (sma is ook duur, maar dik tevreden mee)
En alle omvormers hebben weer een goede bestemming gevonden.. (met wat verlies van mijn kant natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
haha, mooi virus dat zonneenergie:)
ik kijk wel ff, mijn dak is vol met 18 panelen dus om later mijn woonhuis vol te gaan hangen kan hoor maar dan ben ik dat 100% aan het terugleveren (ik ga met de 18 panelen al goed over mijn verbruik heen).
tnx voor alle tips en uitleg iig!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tuurlijk ga je over je verbruik heen, als je daar nog niet aan gewerkt hebt ga je als je de panelen hebt in verbruik nog wel een flink stuk zakken en hou je nog meer over.
En dan ga je zoeken wat je er mee kan doen, bijv warmtepomp verwarming wat leuk op je gas scheelt, maar dat blijkt weer meer te verbruiken dan de hoeveelheid die je over hebt en ga je op zoek naar een plekje voor meer panelen.
Voor dat je het weet heb je 2x zoveel pv, geen dak meer over maar ook geen energie rekening....he bah. :)

Ik hier ook van 1000Wp in 2012 naar een totaal van 5650Wp in 2015...... Nee het is geen virus hoor....echt niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Whahaha moet je eens met domotica beginnen;)
Tis dat ik nu een dochter heb die al de tijd opmaakt die ik "over" heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

DRuw schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:25:
Ik heb mijn garage 2 jaar geleden laten bouwen en daar heb ik ook de berekening bij gekregen als ik het met goed herinner.
Je kan ook met consoles gaan werken, deze belasten minder maar de hellingshoek is denk ik ook minder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Je kan er prima op lopen hoor.
Je loopt dan over de harde isolatielaag maar die kan meerdere mensen prima hebben.
Ik denk dat ik meer op het maximum totaalgewicht moet letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

DRuw schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:46:
Ik denk dat ik meer op het maximum totaalgewicht moet letten...
Juist daarom.. zijn minder wind gevoelig en hebben daardoor minder ballast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik het woord consoles hoor, denk ik aan plastic vervormde bakken door de warmte. (Ubbink?)
Er ziijn ooit wel eens fotos van geweest hier op het zonnepaneel forum (ik kan ze even niet vinden)
Geen enkele vorm van koeling meer, door een lekker windje eronder.

Is betonvoeten geen beter idee als het dak toch stevig is? Is altijd lichter dan een hoop stoeptegels en minder sjouw werk.

De echte tweakert maakt ze zelf :)
mb1 in "Zelf betonschans maken voor zonnepanelen"
mb1 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Of gewoon kopen:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/ (icm panelen)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
dat is lichter dan tegels?? vraag ik me af. en daarnaast naturlijk minder makkelijk naar boven tillen;)
deze console bedoel je? http://www.bengshop.nl/de...MuMtoKF8swCFeUV0wod-EYDJw
zal niet echt koelen inderdaad (of afvullen met water;))
Ik was wel gecharmeerd van die flatfix fusion spulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Consoles vul je ook met grind of tegels, ondingen. Dan nog beter flatfix eco

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

AUijtdehaag schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:19:
Als ik het woord consoles hoor, denk ik aan plastic vervormde bakken door de warmte. (Ubbink?)
Geen enkele vorm van koeling meer, door een lekker windje eronder.
Gelukkig is er wel e.e.a. verbeterd aan lucht circulatie maar idd, open geplaatste panelen koelen beter maar vangen ook meer wind. Dat is juist de afweging die je moet maken.
Vooralsnog is niet aangetoond dat warmte schade aan de panelen brengt, alleen het rendement kan omlaag gaan. Dit hangt per paneel af en hoe vaak zou je er nou echt last van kunnen hebben.

Ik zelf zit er aan te denken om 4 panelen op mijn dakkapel te plaatsen, omdat ik de constructie niet te zwaar wil belasten denk ik dat consoles daar de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DRuw schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:05:
dat is lichter dan tegels?? vraag ik me af. en daarnaast naturlijk minder makkelijk naar boven tillen;)
deze console bedoel je? http://www.bengshop.nl/de...MuMtoKF8swCFeUV0wod-EYDJw
zal niet echt koelen inderdaad (of afvullen met water;))
Ik was wel gecharmeerd van die flatfix fusion spulletjes
probeer weg te blijven van die consoles.
het is te duur voor slecht spul.
te veel nadelen.

maar omdat het je eerste setje is die je wil gaan doen.
neem een leverancier in de arm die je DHZ setje wil leveren.
(en dan is het wel even afwachten of je flatfix fusion krijgt, het is maar net wat die leverancier kan leveren.
en of het wel echt zo goed is.)

of je nu solarfrontier of mono/poly wil gebruiken, echt het boeit niet zo heel veel.
komt toch allemaal rond de zelfde opbrengst uit. (marginale verschillen)
de slechtste opbrengst zijn nog altijd dakpannen/dakbedekking. ;)

er is maar 1 echt lastig punt.
de set moet ook nog worden aangesloten op de meter kast.
(ik heb niet iets gezien in de post wat dat al vertelt, maar kan er over heen hebben gelezen.)
dit is ook niet moeilijk, maar wel veel theorie en mogelijkheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

migjes schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:28:
er is maar 1 echt lastig punt.
de set moet ook nog worden aangesloten op de meter kast.
Met de nieuwe nen1011 regels is dat wel een stuk makkelijker geworden maar met 12/18 panelen heb je wel al snel 2 groepen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DukeBox schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:35:
[...]

Met de nieuwe nen1011 regels is dat wel een stuk makkelijker geworden maar met 12/18 panelen heb je wel al snel 2 groepen nodig.
mmm, ik heb er nu 24 stuks op 1x een 16A groep >:)

5,66kWp, lol is wel oost-west op een omvormer die 2kw per mpp doet en in totaal 3,3kW is.
dus zoveel meer mogelijk met een beetje planning, en nog steeds zeer ruim binnen de nen1010 regels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Lol,
nog een vraagje jongens, hoeveel is jullie dakbelasting per m2 door de zonnepanelen?
Ik heb net begrepen dat mijn dak 30kg/m2 kan hebben.....
Nu is dit gemiddeld maar het lijkt me niet heel veel:(
Door een flatfix-achtig systeem is het zeker niet mogelijk om de ballast zoveel mogelijk naar de buitenste panelen te brengen zeker...?

[ Voor 32% gewijzigd door DRuw op 24-05-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

DRuw schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:42:
Ik heb net begrepen dat mijn dak 30kg/m2 kan hebben.....
Nu is dit gemiddeld maar het lijkt me niet heel veel:(
Dat is wel aan de krappe kant. Over het algemeen heeft het ballast een gewicht van 20 tot 50 kilo per vierkante meter. Daar komt het gewicht van je constructie en panelen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Even een laatste update:
Afgelopen vrijdag samen met Zonnekompas de installatie geplaatst:)
18x285 AEG panelen met een Goodwe omvormer en het draait als een zonnetje (pun intended 8) )
Geplaatst op ZZW/NNO opstelling (zegmaar oost/west maar dan op een andere hoek).
er waren slechts 4 tegels per hoek nodig en verders is het een volledig solide framewerk dus er zit geen beweging in :*)
Mooi spul en sinds vrijdag ruim 55kWh uit de lucht getrokken O+
Dank voor alle reacties en adviezen!
Ze hebben zeker geholpen!!!! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door DRuw op 13-06-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

DRuw schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:54:
Even een laatste update:
Afgelopen vrijdag samen met Zonnekompas de installatie geplaatst:)
18x285 AEG panelen met een Goodwe omvormer en het draait als een zonnetje (pun intended 8) )
Geplaatst op ZZW/NNO opstelling (zegmaar oost/west maar dan op een andere hoek).
er waren slechts 4 tegels per hoek nodig en verders is het een volledig solide framewerk dus er zit geen beweging in :*)
Mooi spul en sinds vrijdag ruim 55kWh uit de lucht getrokken O+
Dank voor alle reacties en adviezen!
Ze hebben zeker geholpen!!!! _/-\o_
Feli. Benieuwd naar de foto's

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Okidoki: 8)
panelen
omvormer
vanaf tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Netjes! Welk bevestigingssysteem is er precies gebruikt?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Atomic2005 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:09:
[...]

Netjes! Welk bevestigingssysteem is er precies gebruikt?
Volgens mij heet het solarstell maar heb als particulier nergens gevonden...
Prima spul en staat muurvast.
Vraag anders even aan zonnekompas;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Ik heb dat nog niet gezien van solarstell, ziet er netjes uit iig!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tnx, ik kende het ook niet (wel het dure clickfit en volgens mij is het principe niet veel anders)
Alles van alu met rvs boutjes en kleinwerk dus gaat prima lang mee en is niet zwaar van zichzelf.
In de diepte zijn het profielen van ruim 6 meter en vervolgens in de breedte aan elkaar gekoppeld.
Hierdoor is het 1 geheel en is er bijzonder weinig extra balast nodig:)

Pagina: 1