Toon posts:

fx-8350 bottleneck voor nieuwe gtx 1070/1080?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He mensen,

ben dus van plan om begin juni de nieuwe gtx 1070 te halen en mijn (nog niet zo oude) gtx 970 te verkopen,

Echter, heb ik er wat aan met mijn huidige processor (fx-8350 stock)? of wordt deze dusdanig gebottlenecked dat ik helemaal niets tot weinig performancegain ga krijgen?

de games die ik meestal speel zijn vooral battlefield 4 (en straks bf1), Gta V en The division.

Wat mij vooral stoort is het spelen van GTA zonder MSAA om maar in de buurt te komen van 60fps... Dit valt me zo vies tegen van ofwel de kaart ofwel de processor.

Ook nog even de vraag tussendoor of ik met dit moederbord de cpu enigszins kan overclocken, mocht deze toch de bottleneck zijn?

Alvast bedankt :)

(edit: op tomshardware is deze vraag ook al gesteld, maar uit een vorige vraag merkte ik op dat de tweakers van tomshardware niets wilden weten, vandaar dat ik het hier nogmaals vraag.)

setup:
-Amd fx-8350 8core 4.0 ghz
-nvidia gtx 970 (palit, niet de jetstream versie)
-1tb hdd
-corsair vengeance 16gb 2133 mhz
-Ms-tech 650w voeding
-Gigabyte GA-970A-ud3p

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2016 08:32 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Je beseft dat zonder gamebenchmarks van die kaarten dit één groot glazenbollentopic wordt en je uiteindelijk zal besluiten te wachten tot ze daadwerkelijk uit zijn?

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk, echter leek het mij een logische vraag,

Ik zal m anders stellen:
ervanuitgaande dat de 1070 in dezelfde performance categorie als de titan x zit,
zou mijn cpu een titanx gaan bottlenecken? ;)

komt op tzelfde neer.
vind helaas geen degelijke benchmarks op YouTube.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat br00ky zegt ^

Maar het is zeker wel zo dat vrienden van mij die een 8350 hadden met b.v. een 780ti en toen overgingen naar een i7 4770K hogere gemiddelde fps haalde en hogere fps in het algemeen. En ja ze zijn fps geil dus hebben genoeg benchmarks gedraaid en ik geloof dat er wel wat benchmarks over te vinden zijn.

Dit is maar een voorbeeld : http://www.gamersnexus.ne...ge-performance-difference

Maar er is genoeg over te vinden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou je graka niet upgraden. Houd het geld lekker in je zak tot je je CPU en mobo kan vervangen. Een tweedehands Z87/4770K setje hoeft niet het einde van de wereld te kosten en dan ben je je bottleneck kwijt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-12 20:39
Ik heb ook eerste mijn CPU geupgrade van i5 naar i7.
Toen voor een leuke prijs een tweede GTX970 gescoord en mijn FPS is nu een stuk hoger en alle games!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Afgezien dat je niet vermeldt of die i5 en i7 van dezelfde of een andere generatie waren, kan ik wel verklaren waarom je hogere fps kreeg met een tweede 970 erbij ;).

TS hier vraagt zich echter af of zijn huidige cpu een bottleneck is. Het enige hoe je dat echt betrouwbaar kan weten is afwachten tot de benchmarks er zijn of zelf éérst de videokaart aan schaffen en kijken hoe de performance is/zich verhoudt. Juist als je eerst de cpu vervangt weet je nog niks ;).

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
https://translate.googleu...B8oOKCU6-1M_PdmSwopTncPtw

Is een vertaling uit het Pools.

Daar blijkt dat de 8350 al bijzonder slecht presteert in GTA V. (Mijn Intel core i7 860 uit 2009 doet het nog beter en een 2 generaties oude Core i3 dual core ook).

Ik zou inderdaad je nieuwe gpu laten zitten en eerst zorgen voor een goede cpubasis.

http://www.gamersnexus.ne...ark-4790k-3570k-9590-more

De gemiddelden zijn nog wel aardig, maar de minimum framerates zijn erg laag, waardoor je beeld gaat stotteren.

[ Voor 18% gewijzigd door White Feather op 14-05-2016 13:57 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De FX-8350 is nu in sommige games al een bottleneck voor de GTX 970, dat wordt bij snellere kaarten alleen maar erger.

Maar hetgeen wat je eerst moet vervangen is de voeding, voordat die de PC sloopt. Sowieso kan die voeding waarschijnlijk nu al niet genoeg stroom stabiel leveren voor jouw PC. Neem een kwaliteitsvoeding tussen de 400 en 550W. Die kan sowieso veel meer leveren dan deze PC slopende rommel.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:24
Heel rap die voeding vervangen. Als die klapt kan je direct een nieuwe systeem aanschaffen. Daarnaast levert hij die 650watt nooit minimaal de helft.. Bezuinig nooit maar ook nooit op je voeding.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:26:
Daarnaast levert hij die 650watt nooit minimaal de helft.. Bezuinig nooit maar ook nooit op je voeding.
Maximaal de helft stabiel waarschijnlijk. Je moet bij een MS-Tech "650W' voeding blij zijn als die 325W stabiel kan leveren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:24
-The_Mask- schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Maximaal de helft stabiel waarschijnlijk. Je moet bij een MS-Tech "650W' voeding blij zijn als die 325W stabiel kan leveren.
Haha ja daar is geen review voor nodig.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:18

Nemesizz

Untouchable

br00ky schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:45:
Je beseft dat zonder gamebenchmarks van die kaarten dit één groot glazenbollentopic wordt en je uiteindelijk zal besluiten te wachten tot ze daadwerkelijk uit zijn?
En al zijn de benchmarks er dan eindelijk, dan is het altijd met een overgeklokte i7 die hoger dan 4Ghz draait en dan weet je nog niet hoe een FX (of andere minder snelle CPU) het er vanaf brengt.

Zelfde verhaal zag je ook (voordat AMD met de Crimson drivers kwam) bij AMD Radeon kaarten zoals de 280x en dergelijke. Mooie hoge scores, maar benchmarks werden altijd gedraaid met een overgeklokte i7, maar als je dan ineens een minder snelle CPU gebruikte (zoals een non-K i5, i3, of een AMD FX) waren de scores ineens drastisch minder (al zijn die resultaten moeilijker te vinden, je komt altijd bij benchmarks uit die met een i7 gedraaid worden).

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:56
Als je bij een snellere kaart de resolutie en oogsnoepjes evenredig omhoog draait, dan blijft de cpu, als ik even simpel redeneer, net zo'n grote bottleneck als dat die nu is.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
wappiewappie schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:43:
Als je bij een snellere kaart de resolutie en oogsnoepjes evenredig omhoog draait, dan blijft de cpu, als ik even simpel redeneer, net zo'n grote bottleneck als dat die nu is.
Nee, als de kaart mee kan en moet doen, dan zal er dus meer info door de cpu aangeleverd moeten worden. Dus bottleneck wordt groter.

Alleen als de settings gelijk worden gehouden, dan zal de bottleneck gelijk blijven. Het is wel mogelijk dat de fps op gebieden waar de gpu toch de bottleneck was omhoog zullen gaan. Maar bij de minimum fps zul je altijd zien dat de cpu de bottleneck is.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:56
Een aantal instellingen zal inderdaad in meer of mindere mate invloed hebben op de cpu belasting, maar MSAA, waar Bluerox het over heeft is toch vooral een gpu dingetje.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Interessante vraag van TS aangezien ik ook nog een FX-8350 heb en aan het wachten ben op Zen. Er zijn op internet best goede CPU benchmarks te vinden zoals op de site van Techspot. Zij hebben cpu benchmarks uitgevoerd met een GTX 980 TI op 1080p met hoge instellingen om een representatief vergelijk te maken van processorprestaties. Op basis van 4 recente spellen kunnen we nu de gemiddelde en minimale framerates van de FX-8350 vergelijken met een i7-6700K (in theorie is deze tweemaal zo snel):

Spel FX-8350 [avg/min] i7-6700K [avg/min]
Dark Souls III 60 / 52 60 / 60
The Division 93 / 75 93 / 78
Rise of the TR 78 / 48 84 / 63
Fallout 4 67 / 54 113 / 91

(N.B. voor The Division heb ik het datapunt van de FX-8370 genomen. Deze draait ook 4 Ghz en heeft een turbo van 4.3 i.p.v. 4.2 )

Van deze vier games is Fallout 4 duidelijk de zwaarste en het meest gebaat bij een snellere CPU. Verder zien we dat de minimale framerates van de FX wat lager liggen dan de i7, maar dat het gemiddelde vaak niet eens zoveel scheelt. Deze verschillen zullen waarschijnlijk kleiner worden naarmate de resolutie hoger wordt. Een voorzichtige conclusie lijkt dan ook dat de FX-8350 niet voor alle spellen een bottleneck is, maar dat in de toekomst waarschijnlijk wel steeds meer zal worden.

Ik ben eigenlijk positief verrast door deze resultaten en wacht rustig verder af op Zzzen 8)

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:13

SG

SG surft naar info hardewaren

Ja de reviews afwachten.
Of de Pascal architectuur ook ACE verbetering brengt.
En migratie naar DX12 of Vulkan vlot.
Zelf de toekomst is nextgen API ACE zal belangrijker worden.
CPU zal door effecientere API er minder toedoen.
Voor DX11 op 1080P gamen waar je driver en CPU bound bent met slecht of single thread render backend dan kan CPU er in CPU bound titels wel toe doen.
Meeste games zijn meer GPU bound en met zware setting of hoge resoos 1440P en 4 K ook zelfs in DX11 minder relevant.

Maar uitgebreide CPU schaling reviews met veel titels moeten dat dan uitsluitsel over geven.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1