[Testcase] Posers; all show, no go

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:16

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7087/26391254193_af2a213d3b_c.jpg
1 DSC_5605C by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7175/26918968305_196a96c76a_c.jpg
2 DSC_5490C by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7592/26621923940_c6d6487844_c.jpg
3 DSC_5666C by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7707/26621924730_c782451d2d_c.jpg
4 DSC_4299C by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7286/26621924290_b7b7588df4_c.jpg
5 DSC_5546C by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7119/26918969945_b8245a2900_c.jpg
6 DSC_4327C by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7744/26900880862_4a7284e253_c.jpg
7 DSC_5694C by Vishari Beduk, on Flickr

Foto's zouden voor zich moeten spreken, nog wel een uitleg over de gemaakte keuzes:
Subject distance Mijn voorkeur is om zo dicht mogelijk op het voorwerp te zitten. En zo lang mogelijk wachten het maken van de foto. Dus zo min mogelijk tele.
Depth of field De achtergrond (industrie terrein) moest zo wazig mogelijk worden. En daarom voor een zo groot mogelijk diafragma gekozen. Nadeel is wel dat dan meestal ook de voorkant van de motor al onscherp wordt.
Frozen speed Normaal gesproken is het mooi om de snelheid in de foto's te houden door of de achtergrond horizontaal bewogen te maken of door de wielen draaiend wazig te maken (pannen en een 'lange' sluitertijd). Maar dit lukt alleen op grote afstand en met echt tele. Met deze afstand gaat dat niet lukken en daarom voor een zo kort mogelijke sluitersnelheid gekozen.

Link naar het complete album https://www.flickr.com/ph.../albums/72157665913845453

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
``Mooie fietsen. De composities zijn wat rommelig, soms half afgesneden motoren of een achtergrond die de aandacht echt wegtrekt. Nummer 6 is wel lekker met dit DOF, alleen jammer van de motor die afgesneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:25
MF Mega meeting? Leuk!

[ Voor 7% gewijzigd door __Erik__ op 14-05-2016 17:39 ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Welke lens gebruik je eigenlijk? Ik denk dat je dit soort foto's wel echt mooi kan maken met een 70-200 2.8 (zachte bokeh). Misschien dat 'subject distance' dan niet meer voldoet. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Luxicon op 15-05-2016 02:26 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 21:29

BLN

Bekijk je foto's eens in zwart wit. Je zal zien dat je onderwerp in veel foto's donker is ten opzichte van andere objecten. Dan trekt de aandacht daar naar toe in plaats van je onderwerp. Probeer als je verkeerd verlicht hebt, je belichting achteraf wat bij te trekken op basis van je onderwerp. Verder zijn je kleur contrasten wel fel, maar je helderheidscontrast is vrij laag, daardoor spreken de motorblokken minder en ziet de weg er war vlak uit. Op dit soort zonnige dagen zou ik een polarisatie filter gebruiken om het asfalt meer diepte te geven.

Je wijde shots vind ik heel gaaf, lijkt echt alsof de motoren je scherm uit komen rijden. Maakt veel meer indruk dan Tele shots inderdaad.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
RobbieHifi schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:20:
``Mooie fietsen. De composities zijn wat rommelig, soms half afgesneden motoren of een achtergrond die de aandacht echt wegtrekt. Nummer 6 is wel lekker met dit DOF, alleen jammer van de motor die afgesneden is.
De vraag is hoe het beter te krijgen. Het zijn rijdende motoren op korte afstand. Ik ben wel zo gaan zitten dat de achtergrond zo min mogelijk stoort. En ik heb zelf mijn motor aan de andere kant zodanig gezet dat er geen lelijke auto kon parkeren.
:Y
Luxicon schreef op zondag 15 mei 2016 @ 02:25:
Welke lens gebruik je eigenlijk? Ik denk dat je dit soort foto's wel echt mooi kan maken met een 70-200 2.8 (zachte bokeh). Misschien dat 'subject distance' dan niet meer voldoet. :P
1, 2, 3, 5, 7 met D7100 + Sigma 18-35 f1.8 op 35mm en f/2.2
4, 6 met D750 + Nikkor 70-200 f/2.8 op 100-140mm en f4
Ik heb wel geprobeerd om het diafragma verder open te zetten maar dan krijg ik te weinig scherpe foto's. En daarbij vind ik de dichtbij foto's zelf mooier. Met die 70-200 is het nog moeilijker om dichtbij foto's te maken.
BLN schreef op zondag 15 mei 2016 @ 02:33:
Bekijk je foto's eens in zwart wit. Je zal zien dat je onderwerp in veel foto's donker is ten opzichte van andere objecten. Dan trekt de aandacht daar naar toe in plaats van je onderwerp. Probeer als je verkeerd verlicht hebt, je belichting achteraf wat bij te trekken op basis van je onderwerp. Verder zijn je kleur contrasten wel fel, maar je helderheidscontrast is vrij laag, daardoor spreken de motorblokken minder en ziet de weg er war vlak uit. Op dit soort zonnige dagen zou ik een polarisatie filter gebruiken om het asfalt meer diepte te geven.

Je wijde shots vind ik heel gaaf, lijkt echt alsof de motoren je scherm uit komen rijden. Maakt veel meer indruk dan Tele shots inderdaad.
Interessante tips, bedankt :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ah, leuk om te weten. :) De foto's die je met de 70-200 hebt gemaakt hebben zachte bokeh zie ik! Die ogen superlekker vind ik. Die met de 18-35 is misschien lastig om op deze manier / setting fijne bokeh te krijgen, omdat die groene blaadjes aan de boom denk ik niet goed meewerken (vind ik persoonlijk). Een omgeving zonder bomen (of gevuld met bladeren, maar liever niet denk ik, tenzij het palmbomen zijn o.i.d.), lijkt me een ervoor zorgen dat de motors eruit knallen, zonder dat de achtergrond afleidt. De motoren en rijders staan er wel erg lekker scherp op met de 18-35.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Vishari Beduk schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:28:
[...]

De vraag is hoe het beter te krijgen.
Ben je niet een fotograaf om daar antwoord op te geven?

Zo'n gelegenheid lijkt me uitgelezen om mooie en interessante foto's te maken. Daar ben je naar mijn idee niet in geslaagd. Ik zie nu zeven keer dezelfde slordige foto, een gemiste kans naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

lateef schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:59:
[...]

Zo'n gelegenheid lijkt me uitgelezen om mooie en interessante foto's te maken. Daar ben je naar mijn idee niet in geslaagd. Ik zie nu zeven keer dezelfde slordige foto, een gemiste kans naar mijn idee.
Laten we even lief blijven :> Dit soort opmerkingen helpen niet en het commentaar dat je zelf geeft brengt niks constructiefs mee waar Vishari wat mee kan. Niet reageren is altijd nog een optie hier!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Ventieldopje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:11:
[...]
Dit soort opmerkingen helpen niet en het commentaar dat je zelf geeft brengt niks constructiefs mee waar Vishari wat mee kan.
Dat was niet mijn insteek, mijn insteek was om Vishari zelf kritisch over zijn beeld na te laten denken en daarmee opbouwend bedoeld. Dat soort opmerkingen zouden naar mijn idee heel goed kunnen helpen, maar dan moet je er wel voor open staan. Technisch valt er weinig op te merken op de foto's - ze zijn keurig belicht en netjes scherp - maar zowel esthetisch als inhoudelijk is hij er naar mijn idee niet in geslaagd om interessante foto's te maken. Dat heeft te maken met de keuzes die hij maakte voor dat hij ging zitten om zijn foto's te maken. Daar ligt het antwoord op de vraag hoe hij de foto's beter kan maken. En ik ben van mening dat die keuzes je onderscheiden als fotograaf. Door die keuzes niet of nauwelijks te maken, is hij gekomen tot een serie nagenoeg dezelfde en helaas ook slordige foto's. Terwijl ik denk dat zo'n evenement een mooie gelegenheid is om interessante foto's te maken, zeker wanneer je zelf tot de 'in-crowd' behoort. Het zijn allemaal mensen met een passie en die die passie graag willen tonen. Dat kan bijvoorbeeld hele interessante portretten of een mooi document van zo'n dag opleveren.

Geen foto's maken en/of plaatsen is overigens ook altijd nog een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Luxicon schreef op zondag 15 mei 2016 @ 12:38:
Ah, leuk om te weten. :) De foto's die je met de 70-200 hebt gemaakt hebben zachte bokeh zie ik! Die ogen superlekker vind ik. Die met de 18-35 is misschien lastig om op deze manier / setting fijne bokeh te krijgen, omdat die groene blaadjes aan de boom denk ik niet goed meewerken (vind ik persoonlijk). Een omgeving zonder bomen (of gevuld met bladeren, maar liever niet denk ik, tenzij het palmbomen zijn o.i.d.), lijkt me een ervoor zorgen dat de motors eruit knallen, zonder dat de achtergrond afleidt. De motoren en rijders staan er wel erg lekker scherp op met de 18-35.
Op één af andere manier worden de 70-200 foto's een beetje saai. Twee jaar geleden maakte ik onderstaande foto en die vond ik (persoonlijk) erg geslaagd. Het doel van deze sessie was om deze foto te evenaren. Maar nu realiseer ik mij dat onderstaande foto aan het eind van de meeting was en daarom weinig mensen (afleiding) op de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7424/13928673990_86d4d5aefa_c.jpgDSC_4289C by Vishari Beduk, on Flickr
lateef schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:59:
[...]

lateef schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:21:
[...]

Dat was niet mijn insteek, mijn insteek was om Vishari zelf kritisch over zijn beeld na te laten denken en daarmee opbouwend bedoeld. Dat soort opmerkingen zouden naar mijn idee heel goed kunnen helpen, maar dan moet je er wel voor open staan. Technisch valt er weinig op te merken op de foto's - ze zijn keurig belicht en netjes scherp - maar zowel esthetisch als inhoudelijk is hij er naar mijn idee niet in geslaagd om interessante foto's te maken. Dat heeft te maken met de keuzes die hij maakte voor dat hij ging zitten om zijn foto's te maken. Daar ligt het antwoord op de vraag hoe hij de foto's beter kan maken. En ik ben van mening dat die keuzes je onderscheiden als fotograaf. Door die keuzes niet of nauwelijks te maken, is hij gekomen tot een serie nagenoeg dezelfde en helaas ook slordige foto's. Terwijl ik denk dat zo'n evenement een mooie gelegenheid is om interessante foto's te maken, zeker wanneer je zelf tot de 'in-crowd' behoort. Het zijn allemaal mensen met een passie en die die passie graag willen tonen. Dat kan bijvoorbeeld hele interessante portretten of een mooi document van zo'n dag opleveren.
Ik vind dat als je negatieve kritiek levert dat je dat dan ook moet onderbouwen. Met de opmerking 'slordig' kom ik niet verder. En hoe kom je erbij dat ik er niet voor open sta?

Wat betreft mijn keuzes; ik wil uitsluitend foto's van mensen op de rijdende motor. Ik heb bij dit evenement totaal geen interesse in portretten.
Dus binnen dat kader ben ik op zoek naar mooie foto's. Ik probeer ook diverse standpunten uit om het beter te krijgen, maar dat valt dus tegen.

By the way; ik behoor niet tot de 'in-crowd' :X . Ik rij heel soms zelf een rondje op de motor en daar wil ik het bij laten.
Volgende editie ga ik er zeker weer zitten en ga ik weer proberen er iets moois van te maken. Dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik die graag.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Misschien is het een idee de motoren vast te leggen op een andere plek / achtergrond. Wat iemand mooi vind is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de foto's met de 70-200 de motoren / rijders mooi naar voren brengen en is de achtergrond daarbij niet afleiden door de zachte bokeh. Je hebt dan geen verdere aanvulling inderdaad, dat het misschien saai maakt, maar ik vind het persoonlijk erg mooi hoe je het onderwerp dan isoleert.

Met de 18-35 zou ik op zoek gaan naar verschillende settings / achtergronden en kijken hoe dat bevalt (als dat mogelijk is, want misschien is de meeting alleen op die plek?)

Die foto van vorig jaar vind ik wat lekkerder ogen, doordat er meer blad aan de bomen zit en dat er geen mensen verder op staan, het wat rustiger laat kijken. Die foto ziet er geslaagd uit ja 8).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Vishari Beduk schreef op zondag 15 mei 2016 @ 23:14:
En hoe kom je erbij dat ik er niet voor open sta?
Dat suggereer ik nergens, dat zei ik alleen tegen Ventieldopje om aan te geven dat mijn opmerking ook opbouwend kan zijn.

Wat betreft de 'slordig' opmerking, tja, heel anders kan ik het niet omschrijven. Ik weet niet goed wat ik daar aan toe moet voegen om je verder te brengen. De composities kunnen zorgvuldiger, de kadrering netter en de afsneden wat minder ongelukkig. Maar of dat je veel verder brengt? Je zou dan zeven keer dezelfde nette(re) foto krijgen.
Wat betreft mijn keuzes; ik wil uitsluitend foto's van mensen op de rijdende motor. Ik heb bij dit evenement totaal geen interesse in portretten.
Dus binnen dat kader ben ik op zoek naar mooie foto's. Ik probeer ook diverse standpunten uit om het beter te krijgen, maar dat valt dus tegen.
Ook van iemand die op een rijdende motor zit, kan je een portret maken. Daarnaast was een portret slechts een suggestie. Waar het mij om gaat, is dat een goede serie meer is dan de keuze voor je onderwerpsafstand, scherptediepte en sluitertijd en dat die keuzes je als fotograaf kunnen onderscheiden en dat je daar andere keuzes voor moet maken.
By the way; ik behoor niet tot de 'in-crowd' :X . Ik rij heel soms zelf een rondje op de motor en daar wil ik het bij laten.
Ik zette 'in-crowd' ook tussen haakjes, ik heb geen idee hoe in-crowd je bent, maar je bent in elk geval ook een motorrijder. Je heb een raakvlak met ze, een aanspreekpunt ook. Maar wellicht is dat alleen maar belemmerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Totaal (edit) niet mijn cup of photography dus ik kijk er wellicht anders tegen aan.

In eerste instantie dacht ik: lekkere kleuren en scherpte.
Maar bij een 2e blik is het een beetje slordig qua afsnijden qua voorwielen zeker bij #4 omdat daar de blik van de rijder helemaal niet zichtbaar is en de motor dus dan het onderwerp zal worden. Maar die staat dan niet lekker op de foto met een afgehakte voorkant en achterkant.

Andere hebben dat ook veel maar dan biedt de (intense) blik van de rijders nog voldoende compensatie voor het afhakken van wielen/motors om het interessant te houden.

5, 6 en 7 zijn de meest aansprekende foto's voor mij. De rest zou bij mij de pré selectie niet hebben doorstaan door de wringende composities of bij gebrek bij contact met de rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

lateef schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:21:
[...]

Tsja, leuk een retorische vraag stellen, de boel nog wat afkraken en vervolgens blijft het constructieve commentaar uit. Wat vind JIJ dat hij kan verbeteren en hoe kan hij dit doen?

Als fotograaf kom je hier ook voor je feedback en dan heb je weinig aan negatieve dingen die niet constructief zijn. Zoveelste keer dat ik reacties van je zie die niet constructief zijn in enige zin.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Moet lateef het dan voorkauwen?

Denk dat er voldoende aanwijzingen in zijn relaas zitten die handvatten geven in hoe het anders kan.

Zeker als je in ogenschouw neemt dat dit de 2e keer is waarbij TS dezelfde soort foto's maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Niet echt mijn type onderwerpen/fotografie maar ik moest lachen om die laatste. Hij trekt echt zo'n gezicht van 'o kut wat heb ik nou weer aan mijn fiets hangen' als hij die politiewagen in zijn spiegel ziet :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Barrycade schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:20:
Moet lateef het dan voorkauwen?

Denk dat er voldoende aanwijzingen in zijn relaas zitten die handvatten geven in hoe het anders kan.

Zeker als je in ogenschouw neemt dat dit de 2e keer is waarbij TS dezelfde soort foto's maakt.
Constructief kritiek geven is geen voorkauwen, enkel je mening onderbouwen met constructieve punten (let hier en hier op, ik zou het zo doen etc.), punten waar je wat aan hebt voor de volgende keren.

Het is onzin om te denken dat de ts het al in 2x helemaal in de vingers moet hebben, zeker als je dit soort kritiek krijgt. We zijn hier om werk te laten zien en van elkaar te leren.

Nogmaals om heel duidelijk te zijn, je mag alles van de fotos vinden (positief of negatief) maar weet ook _waarom_ je iets vind en hoe je het graag anders wil zien. De beste stuurlui staan aan wal maar laten we niet tot dat niveau zinken hier. Daar zijn genoeg andere plekken op het internet voor (kan je er gerust wat sturen als je je hart wil luchten).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Ventieldopje schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:39:
[...]
Als fotograaf kom je hier ook voor je feedback en dan heb je weinig aan negatieve dingen die niet constructief zijn. Zoveelste keer dat ik reacties van je zie die niet constructief zijn in enige zin.
Dat jij de opbouwende kritiek niet ziet, betekent niet dat die er niet is. Er lijkt vooral een blinde waas bij je op te treden wanneer ik hier reageer, dat is mijn fout niet. Ondertussen doe je zelf geen enkele inhoudelijke bijdrage aan dit topic en kom je niet verder dan blinde kritiek op mijn opmerkingen.

Zoals Barrycade opmerkte zitten er in mijn relaas voldoende aanwijzingen die je als handvatten op kunt pakken. Het is aan Vishari of hij daar wel of niet iets mee wilt doen. Opmerkingen als let hier en hier op heeft hij niet zo gek veel aan. Dat je een keer wat slordige foto's maakt, kan gebeuren, gezien zijn ervaring hoef ik hem daar niet op te wijzen. Technisch is hij in staat om goede foto's te maken, ze zijn allemaal goed belicht en goed scherp.

Wanneer hij nu betere/mooiere foto's wilt maken, gaat het om andere keuzes. Dat zijn keuzes die ik niet voor hem kan maken en hoe ik het zou doen, is ook niet relevant. Het gaat om het verhaal wat hij wilt vertellen en de keuzes die hij daarbij maakt om tot dat verhaal te komen. Wat ik wel kan doen - en wat ik ook heb gedaan - is hem handvatten geven voor die keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Niet leuk om hier het woord 'slordig' te lezen. Bij slordig denk ik aan onverzorgd en niet zorgvuldig. Daar is bij deze foto's zeker geen sprake van. Ik had mij vantoveren goed voorbereid door nog eens oude foto's van voorgaande keren te bekijken om na te denken over hoe het ditmaal beter kan. Vervolgens tijdens de meet diverse instellingen van de camera's en diverse standpunten geprobeerd om het maximale eruit te halen. En na thuiskomt 5 avonden een paar uur bezig geweest met de nabewerking.
Barrycade schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:22:
Maar bij een 2e blik is het een beetje slordig qua afsnijden qua voorwielen zeker bij #4 omdat daar de blik van de rijder helemaal niet zichtbaar is en de motor dus dan het onderwerp zal worden. Maar die staat dan niet lekker op de foto met een afgehakte voorkant en achterkant.
Er is geen sprake van afhakken; het is (voor mij) heel moeilijk om én zo dicht mogelijk een foto te maken én de motor in zijn geheel op de foto te krijgen. Hierbij een aantal voorbeelden. Met de tijden erbij zodat je kan zien dat ik minder dan een seconde de tijd heb om de foto te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/Foto2_zpseqnxhk5a.jpg

5488 op 13:37:25:50
5489 op 13:37:26:10
5490 op 13:37:26:50

Op foto 5489 staat de berijdster er volledig op maar de achtergrond is niet voldoende geblurred. Foto 5490
is naar mijn smaak veel mooier en dat het wiel er niet volledig op staat vind ik geen probleem.
Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/Foto3_zpsucweeyji.jpg

5665 op 13:42:48:00
5666 op 13:42:48:60

Hier weer hetzelfde probleem met als extra die lelijke auto op de achtergrond. Daarom verticaal gecropped om die auto weg te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/Foto4_zpsivp65bhi.jpg

4298 op 11:58:50:15
4299 op 11:58:50:50

En hier zat ik met dat lelijke verkeersbord.

De oplossing hiervoor zou kunnen zijn om te gaan bursten (spray and pray). Maar ik vind dat te gemakkelijk en wil het bij 'single shot' houden.
marceltuit schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:50:
Niet echt mijn type onderwerpen/fotografie maar ik moest lachen om die laatste. Hij trekt echt zo'n gezicht van 'o kut wat heb ik nou weer aan mijn fiets hangen' als hij die politiewagen in zijn spiegel ziet :7
Dat was de politie begeleiding van die groep. Reed ook op de heenweg mee. Dus daar zal die motorrijder verder geen aandacht aan hebben gegeven.
lateef schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:13:
[...]
Zoals Barrycade opmerkte zitten er in mijn relaas voldoende aanwijzingen die je als handvatten op kunt pakken. Het is aan Vishari of hij daar wel of niet iets mee wilt doen. Opmerkingen als let hier en hier op heeft hij niet zo gek veel aan. Dat je een keer wat slordige foto's maakt, kan gebeuren, gezien zijn ervaring hoef ik hem daar niet op te wijzen. Technisch is hij in staat om goede foto's te maken, ze zijn allemaal goed belicht en goed scherp.

Wanneer hij nu betere/mooiere foto's wilt maken, gaat het om andere keuzes. Dat zijn keuzes die ik niet voor hem kan maken en hoe ik het zou doen, is ook niet relevant. Het gaat om het verhaal wat hij wilt vertellen en de keuzes die hij daarbij maakt om tot dat verhaal te komen. Wat ik wel kan doen - en wat ik ook heb gedaan - is hem handvatten geven voor die keuzes.
Ik kan hier echt helemaal niets mee, met geen enkele aanwijzing die jij gaf. Ik wil best geloven dat je het positief bedoelt maar 'verhaal vertellen'?? Nee, dat is niet wat ik wil.
Zoals ik al heb aangegeven probeer ik (binnen het kader van een chaotische meeting) poser foto's te maken. En de richting die ik op wil is zoals die laatste Ducati foto.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je bursts geven wel iets meer achtergrond info.
Uiteindelijk moet de conclusie denk ik dan zijn: bij de gekozen locaties geven de achtergronden te veel "ruis" om een geschikte locatie te zijn voor het soort foto''s dat je wilde maken.

Qua uitvoering vraag ik me dan wel af waarom je de foto's op grotere afstand neemt terwijl je toch steeds voor de laatste uit de "burst" gaat. En je niet alleen focused dat die laatste goed is. Wellicht levert dat meer op.

Zijn er trouwens niet door anderen die ook foto's hebben gemaakt die dag wat inspiratie voor locaties?

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 16-05-2016 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 21:29

BLN

Je hebt nu foto's gemaakt van motorrijders op een motor. Dat is leuk.

Je vraagt nu: "Hoe kan ik dit verbeteren" en mijn antwoord is het volgende. Wat wil je vertellen met deze foto's? Dat motor rijders op motoren zitten? Dat motoren mooi zijn? Dat motorrijders stoer zijn? Dat motoren rijden? Of zit er iets heel anders achter je foto's, zoals een gevoel van onder de indruk zijn (neem je foto's met een lager standpunt) of een gevoel van trots (dan heb je wel een gezicht onder een helm nodig of een bepaalde houding) als je op die manier over je foto's nadenkt dan ontstaat er iets wat je kunt over brengen op de kijker. En dat maakt het ook makkelijker om te bepalen wat je foto beter maakt. Foto 4289 spreekt aan omdat die berijder zijn hoofd naar de camera draait en er zo een soort interactie ontstaat. Dat hoeft niet per se je bedoeling te zijn, maar dat kan wel een manier zijn om iets over te brengen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Vishari Beduk schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:28:
[...]

De vraag is hoe het beter te krijgen. Het zijn rijdende motoren op korte afstand. Ik ben wel zo gaan zitten dat de achtergrond zo min mogelijk stoort. En ik heb zelf mijn motor aan de andere kant zodanig gezet dat er geen lelijke auto kon parkeren.
Nu ik meer beelden heb gezien vraag ik mij af of er niet een betere locatie is. De locatie is rommelig door de achtergrond en dan zijn je platen misschien wel het maximaal haalbare. De motoren komen de bocht om, zit daar nog een stuk weg met minder storende achtergrond? Zo ja kun je daar de motor isoleren en een sterker beeld maken. Misschien ook nog beelden als de heren en dames van de fiets zijn afgestapt. Is daar nog iets mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 21:58
Meer conceptueel gezien vraag ik me af of het zin had om hier een serie van te maken. Naar mijn mening moet in een serie elke volgende foto iets toevoegen aan de voorgaande. Dat is hier niet het geval als je het mij vraagt. Elke foto is op zichzelf staand best aardig, maar voegt steeds zeer weinig toe t.o.v. de vorige. In de basis zien we zeven keer iemand op een motor, steeds op vrijwel dezelfde manier. Ik bedoel het niet onaardig, maar één foto in het testcase topic (of thematopic indien van toepassing) zou ook volstaan, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
@Vishari toffe foto's en het groothoek effect werkt hier echt heel goed!

Ik vind de (al dan niet opbouwende) kritiek wat aan de harde kant, maar kan wel wat tips bedenken die ze mogelijk zelf in hun achterhoofd hadden toen ze het schreven:

- Probeer bijvoorbeeld eens een eerdere foto uit de 'burst' bij te snijden zodat je de regel van derden er op nahouden (meer ruimte in de kijk/rij-richting) en bijvoorbeeld ook iets meer ruimte aan boven en 'achterkant' van de motorrijder overhoud.
- als je 'kiest' af te snijden het dan ook met overtuiging te doen: Bijvoorbeeld foto 4 is aan de achterkant van de motor prima gecropt (al staat de schoen er nog wat krapjes op), de voorkant had best wat meer ruimte mogen krijgen.

Neemt niet weg dat de timing lastig is en ik het stoer vind dat je daar bent gaan fotograferen. Blijf er van genieten!

Ik vind de tips van BLN ook erg goed. Die ga ik zelf ook onthouden :*)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Het is bijzonder lastig dit soort foto's goed te krijgen. Je plek, richting en helemaal het onderwerp zelf heb je in regel niet onder controle. Maar ik vind ook in deze omstandigheden dat je als fotograaf kritisch op je eigen resultaten moet zijn. Mijn vuistregel in het algemeen en helemaal bij actiefotografie als deze is: durf weg te gooien. Dat het vaak niet lukt om een perfect shot te maken bij dit soort onderwerpen is helemaal niet erg, aard van het beestje bij dit soort fotografie.

De enige foto die ikzelf van jouw serie bewaard (of in ieder geval ter beoordeling getoond zou hebben) zou no 5 geweest zijn. 6 is veelbelovend maar helaas is deel van achterwiel buiten beeld waardoor die voor mij als mislukt zou geleden. Of je zou de foto helemaal sterk moeten croppen, bijvoorbeeld op deze manier, maar dan krijg je wellicht een heel andere foto dan die je voor ogen had:

Afbeeldingslocatie: http://asimonis.home.xs4all.nl/photos/motor-exp.jpg

Op foto's 1, 2 en 7 zijn de blikken van de motorrijders gericht op de camera - die zouden voor mij meteen afvallen, voor mij moet de blik in de rijrichting zijn, een beeld van de motorrijder die volop met het berijden van zijn/haar motor bezig is. Daarom zo jammer van het afgekapte achterwiel van 6, daar is de blik perfect, met name omdat de ogen zo goed zichtbaar zijn. (er zijn uiteraard uitzonderingen op die blik-in-de-rijrichting bijvoorbeeld als je komische foto's wil maken, maar dat is zo te zien duidelijk niet je bedoeling geweest)

Ik maak zelf geen foto's van motoren maar wel van o.a. wielrenners en daar heb ik hetzelfde probleem als ik geen ideale spot heb - meer dan 90% van de foto's zijn dan - ondanks dat ze in regel scherp en goed belicht zijn - in mijn ogen gewoon mislukt. Het hoort er gewoon bij.

Just my 2 cents.
Pagina: 1