Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 07:15
Gister is mijn topic gesloten, toch wil ik mijn vraag nog eens stellen met daarbij extra toelichting.

Deze week de RFXcom binnen gekregen en aan de slag gegaan met de draadloze stopcontacten van de Action.

Op Windows 7 kan ik prima de signalen van de afstandsbediening oppikken met de RFXcom in RFXmngr. bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Packettype    = Lighting2
subtype       = AC
Sequence nbr  = 11
ID            = 0294C02 decimal:2706434
Unit          = 1
Command       = On
Signal level  = 7  -64dBm
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Packettype    = Lighting1
subtype       = ARC
Sequence nbr  = 12
housecode     = M
unitcode      = 10
Command       = On
Signal level  = 7  -64dBm

Let op dit is bij 1x op de knop drukken. Het lijkt erop dat hij dan twee commando's verzend. 1x ARC en 1x AC?

Als ik dat signaal aanleer met Domoticz door op 'leren' te drukken, pikt Domoticz het commando netjes op. Protocol type komt op AC te staan.

Ik kies type on/off en klik vervolgens op het lampje om het stopcontact uit te schakelen. Er gebeurd niets.

Als ik het commando verzend met de afstandsbediening zie ik in Domoticz log:
code:
1
2
2016-05-13 20:23:41.832 (RFXcom) Lighting 2 (Knop B)
2016-05-13 20:23:42.240 (RFXcom) Lighting 1 (Unknown)

weer die twee commando's en het stopcontact schakelt wel (dus door de AB)

Zet ik het stopcontact in de leermodus en maak een zelfverzonnen code aan, doet het stopcontact ook niets.

Ik vermoed dat:

- Of de RFXcom niets zend,
- Of de RFXcom een verkeerde firmware heeft?
- Of de RFXcom stuk is...
- Of ik Domoticz de twee commando's op hetzelfde moment moet laten sturen, maar hoe doe ik dat?

Wat kan ik nog proberen? Andere tips?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Beste antwoord (via ThinkPad op 14-05-2016 10:21)

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Als het een PROmax module is gebruik dan Ext2 firmware.
Maak op de Switches pagina manual een IT device aan in Domoticz. Kies daarbij een willekeuige ID.
Zet de module op inleren en verstuur een ON commando.

De PROmax (en FA500) remote verstuurt meerdere protocollen. Het IT protocol, waar de PROmax mee werkt, wordt niet ontvangen in de RFXtrx433E maar AC en ARC wel. Je kunt deze dus in Domoticz gebruiken.

Zie hfdstk 2.2.2. in de RFXtrx User Guide welk protocol ontvangen en verzonden wordt en welke devices ondersteund worden in de diverse firmware types, Type1, Type2, Ext en Ext2.

[ Voor 17% gewijzigd door b_weijenberg op 13-05-2016 20:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kan je niet gewoon onder de RFXCOM hardware eigenschappen alle protocollen aanzetten en dan het apparaat dat je ziet als je de de afstandsbediening gebruikt toevoegen ipv aanleren? Het zal toch wel een soort kaku variant zijn ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Maak op de Switches pagina manual een IT device aan in Domoticz. Kies daarbij een willekeuige ID.

De PROmax (en FA500) remote verstuurt meerdere protocollen. Het IT protocol, waar de PROmax mee werkt, wordt niet ontvangen in de RFXtrx433E maar AC en ARC wel. Je kunt deze dus in Domoticz gebruiken.

Zie hfdstk 2.2.2. in de RFXtrx User Guide welk protocol ontvangen en verzonden wordt en welke devices ondersteund worden in de diverse firmware types, Type1, Type2, Ext en Ext2.

[ Voor 17% gewijzigd door b_weijenberg op 13-05-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26
Probeer eens vanuit de RFXManager de schakelaar aan te sturen. Sommige commando's komen dubbel binnen, zo heb ik een Elro AB400D set, die wat betreft ontvangen als Lighting4 door het leven gaat, maar qua verzenden heb ik het Lighting1 protocol nodig!

Als je vanuit de manager de schakelaar werkend kan krijgen, dan moet je zien hoe het vanuit Domoticz kan (eventueel handmatig als dat mogelijk is??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 07:15
b_weijenberg schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 20:54:
Dit was de oplossing. Ik had de EXT firmware geïnstalleerd, maar wist niet of ik mijn rfxcom zou kunnen bricken als ik een andere firmware zou gebruiken. Gelukkig niet dus.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter