Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:14
Onlangs heb ik een kist gemaakt met wat foam om m'n camera en lenzen in te bewaren.
Het idee dat ik had was om deze kist in de kofferbak van m'n auto te plaatsen en zodoende altijd m'n gear bij me zou hebben.

Nu is het de laatste dagen al redelijk warm aan het worden en besefte mij ineens dat het wellicht geen goed idee om de spullen overdag in de auto te bewaren in verband met hitte. Door de Googlen zag ik dat bij sommige mensen de hand grips (lijm) los lieten bij temperaturen boven de 70 graden Celcius

Op verschillende sites zie ik dat de temperatuur in de auto op een warme dag na 30 minuten al snel kan oplopen naar ~55 graden Celcius. In de kist zal het dan nog we iets koeler zijn in verband met isolatie, maar dat zal ook niet eeuwig duren.
Na een werkdag (9 uren) zal het in die kist ook wel redelijk warm zijn geworden (na een werkdag gaat de climate control weer aan en wordt het vanzelf weer 20 graden). Helaas kan ik niet echt een grafiekje vinden hoe warm het in een auto wordt als je deze langere tijd in de zon hebt staan.

De vraag is dan ook, kan ik m'n camera + gear veilig in een kist in de kofferbak van de auto bewaren als deze auto in de zon staat?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Beste antwoord (via Jan_V op 17-05-2016 20:19)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waardevolle spullen in de auto zou ik sowieso niet doen, maar dat heeft meer te maken met andere factoren dan de temperatuur.

Wat helpt, is als je van die zonwerende folie onder je ramen schuift, dan weerkaats je een boel zonlicht, en daarmee warmte (of zet je dakraam op een kiertje, deed ik altijd met een zwarte auto in de volle zon scheelt dat alsnog een boel graden).

Een snelle zoekactie leverde me dit plaatje op
Afbeeldingslocatie: https://www.vab.be/~/media/vab/images/artikels/vragen%20van%20joni/hitte/zon%20overzicht.ashx?la=nl&hash=9A8777A4645744F5CCE437143B6C5E03BCD4F4D5
70 graden kan het dus best worden op sommige plekken in de auto. Nu zal dit niet in de kofferbak gemeten worden, maar misschien wel eens interessant om te kijken wat de temperaturen zijn waarbij je je apparatuur kan opslaan (meestal is er wel een bedrijfstemperatuur en opslagtemperatuur te vinden van dit soort zaken).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waardevolle spullen in de auto zou ik sowieso niet doen, maar dat heeft meer te maken met andere factoren dan de temperatuur.

Wat helpt, is als je van die zonwerende folie onder je ramen schuift, dan weerkaats je een boel zonlicht, en daarmee warmte (of zet je dakraam op een kiertje, deed ik altijd met een zwarte auto in de volle zon scheelt dat alsnog een boel graden).

Een snelle zoekactie leverde me dit plaatje op
Afbeeldingslocatie: https://www.vab.be/~/media/vab/images/artikels/vragen%20van%20joni/hitte/zon%20overzicht.ashx?la=nl&hash=9A8777A4645744F5CCE437143B6C5E03BCD4F4D5
70 graden kan het dus best worden op sommige plekken in de auto. Nu zal dit niet in de kofferbak gemeten worden, maar misschien wel eens interessant om te kijken wat de temperaturen zijn waarbij je je apparatuur kan opslaan (meestal is er wel een bedrijfstemperatuur en opslagtemperatuur te vinden van dit soort zaken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 11:16

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zou dit idee ten zeerste afraden. Een maat van mij is pro fotograaf en bij hem is al 2-3 keer z'n hele auto leeggehaald voor €10k+, nadat vergat z'n auto leeg te halen na een lange werkdag. Sluit iig een hele goede verzekering af...

Kan mij ook voorstellen dat constante(grote) temperatuur verschillen ook niet echt lekker is voor je gear.

[ Voor 18% gewijzigd door jd1987 op 13-05-2016 20:38 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Sommige verzekeringen keren ook niet uit als je je spullen onbeheerd in je auto laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10
Zou eerst maar eens kijken naar de voorwaarden van je verzekering inderdaad, in veel gevallen dekken ze zoiets niet.

Nog een praktische tip: vergeet ook de condens niet.
Ik had het op vakantie: koude hotelkamer (airco) waar de camera in kluis lag. Toen naar buiten (31 graden, 80% luchtvochtigheid) waarop de camera helemaal besloeg. Duurde een minuut of 5 voordat het over was.

Als jij uit de koele auto stapt en gelijk gaat fotograferen dan zou je daar ook last van kunnen hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:44
Mijn ervaring met hitte en camera's is dat idd de rubberen pads/grips het erg ongemakkelijk vinden. Bij 46 graden buiten temp merkte ik dat de focusring van mijn 35mm f/1.4 z'n rubber los liet. Toen het kouder werd ging het weer beter. Hitte lijkt mij niet erg prettig. Even los van wat de verzekering eist.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Heb eens een mountainbiketocht gedaan op vakantie met een graadje of 30 buiten. We kregen toen oa ook wat chocolademeuk mee, die zat binnen in mijn tas, en was aan het eind van de dag nog in prima staat. Wat wel aangeeft dat het met een beetje deftige tas of andere isolatie best wel mee zal vallen. Zou het eerder afraden vanwege diefstal risico.

[ Voor 5% gewijzigd door jip_86 op 15-05-2016 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:47
ferrywijn schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:46:
Sommige verzekeringen keren ook niet uit als je je spullen onbeheerd in je auto laat liggen.
De meeste verzekeringen, zo niet alle, keren niet uit na het stelen van spullen uit een onbeheerde auto.
Pagina: 1