Douche/toiletruimte ruikt (on)regelmatig naar riool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Goed...ten einde raad.

Ik zit hier in een drie hoog appartementje, jaren 40-50, is de bovenste verdieping. De toilet/doucheruimte ruikt met vlagen extreem sterk naar riolering - een weeïge, sterke lucht, soms ook naar (pas) gekookt voedsel. Met name zodra mensen net thuis komen en gaan koken/douchen/naar het toilet gaat het extreem sterk geuren.

Sochtends/snachts ruikt het gewoon fris, en met een beetje ventileren (alle ramen open, dagje met wind) is de geur op zich ook vrij snel weg. Doe je het douche/toiletraampje + deur dicht, dan ruikt het binnen een uur heel bedompt.

Wat staat er in de douche?
- Douchebak
- Bidet
- Toilet
- Wasbak (met kastje er om heen)

Wat heb ik geprobeerd?
- *alle* lucht/afvoergaatjes hermetisch dicht tapen (ook de overspoelgaatjes van wasbak, bidet enz)
Resultaat : Niks, rook precies het zelfde (tot mijn verbazing).

Toilet/etc in de ruimte zijn redelijk nieuw, i.t.t. het gebouw zelf. In de ruimte bevind zich ook een roestvrijstalen dekseltje welke de afvoer laat zien (naast het toilet, zit ie). Deze heb ik ook al grondig afgetaped, waar voor mijn gevoel de geuroverlast wat van verminderde. Maar kan ook gewoon placebo-effect zijn.

In de winter is de geur veel minder dan in de zomer. Mijn theorie is dat de opbouw van gassen in het afvoersysteem dan veel minder is, en ik dus minder er van ruik. Nu de lente er aan komt merk ik dat het echt met vlagen heel smerig wordt weer...en ik ben ten einde raad.

De verhuurder heeft al twee loodgieters langs laten komen, die stonden een beetje met hun handen in hun zakken te mompelen en zeiden vervolgens 'tsja, dit kan niet. Er kan geen gaslucht komen vanuit het riool, dus ik kan er niks aan doen' en zijn vervolgens weer weg gegaan. De huurbaas die is de moeilijkste niet, maar zegt dat ie niet heel de vloer gaat openbreken als de loodgieters zeggen dat er niks aan de hand is.

Zijn er hier misschien mensen met enige kennis van zaken/vergelijkbare situatie die mij advies kunnen geven? Ik verhuur ook regelmatig een kamer als extra inkomstenbron, maar dat gaat eigenlijk niet meer nu het warmer wordt :(

Thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je al eens water in alle afvoerputjes gegooid zodat de watersloten weer vol staan? Vergeet ook de sifon bij je wasmachine/ketel e.d. niet. Voor afvoeren die maar zelden gebruikt worden kun je er een drupje slaolie/olijfolie bij in doen, dan verdampt het water minder snel.

En heb je centraal geregelde mechanische ventilatie? Als er iemand is die een afzuigkap met eigen motor op het kanaal heeft aangesloten dan is heel de drukverdeling over de zeik. Lucht die ergens anders wordt afgezogen wordt dan door die afzuigkap ergens geforceerd heen geduwd waar het normaal niet heen zou moeten. Als de beluchting van het riool ook op dat kanaal zit dan kan je rioollucht ruiken.

Dat is ook de reden dat ik in mijn appartement alleen een motorloze afzuigkap op het centraal geregelde ventilatiesysteem mocht aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2016 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hebben alle afvoerputjes een sifon? Zit daar genoeg water in? Als je zelden een bepaalde afvoer gebruikt dan verdampt het water eruit waardoor je een open verbinding met het riool hebt.

edit:
met hierboven dus

[ Voor 6% gewijzigd door OnTracK op 13-05-2016 14:16 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43
Als het goed is heeft het rioolkanaal een beluchting op het hoogste punt (bijvoorbeeld op zolder of op het dak). Als die dicht zit zoekt de beluchting gewoon de makkelijkste weg, en trekt het misschien bij jou ergens lucht/water weg waardoor het naar riool gaat stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Dank allen voor de reacties!

@thinkpad : Ik gebruik alle afvoerkanalen dagelijks (bidet : schoonmaken van duikspullen ;-).
Ik heb zelf een afzuigkap zonder motortje, in principe zou iedereen z'n eigen afvoer moeten hebben die direct vanaf de keuken naar de buitenmuur loopt per huishouden. Als ze een raampje hebben open staan mag dat toch geen effect hebben op de riolering? Dan zou een bepaalde windrichting veel drastischer gevolgen moeten hebben! Of begrijp ik je verkeerd?

@ontrack : Ik heb alle afvoerkanalen al een keer met tape grondig afgeplakt, de stank was t' zelfde als normaal. Ik heb één suspect : Onder de wasbak zie ik een beetje houwtje-touwtje constructie van plastic. De foto staat hier: http://i.imgur.com/shopZJh.jpg

@_hades_ Ik heb toevallig zojuist de euhm...tsja, voorzitter? van het gehele pand/blok gesproken (het is een soort semi coöperatief geheel, ik huur weer van de koop-eigenaar). En die claimde dat door z'n leeftijd er géén ventielatieschacht op het dak was (ik kan zelf niet kijken helaas). Echter de andere 4 personen die op de 3de/bovenste verdieping wonen hebben absoluut geen stankoverlast :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Als eerste zou ik de afvoer vd wasbak vervangen door een afvoer met sifon !
Want die zie ik hier niet zitten.
Dus de lucht kiest de kortste weg ipv het hoogste punt ( beluchting van je afvoer/riool ) .

Als dus nu een " waterslot " ertussen zet, weet je zeker dat het niet je wasbak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
teunijff schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:37:
Als eerste zou ik de afvoer vd wasbak vervangen door een afvoer met sifon !
Want die zie ik hier niet zitten.
Dus de lucht kiest de kortste weg ipv het hoogste punt ( beluchting van je afvoer/riool ) .

Als dus nu een " waterslot " ertussen zet, weet je zeker dat het niet je wasbak is.
Ach...dat is dom van me. Ik ben geen ster in dit soort dingen, maar ik had me ook wel kunnen bedenken dat er geen sifon zit :D Maak er notabene net een foto van (had nog niet eerder goed gekeken). Dit zou het dus zomaar kunnen zijn ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Misschien de mof van de aansluiting van het toilet die niet goed in elkaar steekt?

Maar die wasbak zonder sifon is een betere kandidaat. Daar kun je ook je neus boven houden...

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 13-05-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die wasbak heeft geen sifon dus dat klopt sowieso niet, laat ze die maar vervangen.
Hoop voor je dat het dan over is.

En anders als het weer opspeelt even wachten met ventileren en eens goed door huis heen snuffelen bij afvoeren e.d. of je de veroorzaker kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik denk echt dat dit misschien wel de boosdoener is !
Ze hebben kant en klaar setjes met sifon bij de doe het zelf....en ander iemand vragen die er wel handig in is ?
Of idd een ZZP'er :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
teunijff schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:49:
Ik denk echt dat dit misschien wel de boosdoener is !
Ze hebben kant en klaar setjes met sifon bij de doe het zelf....en ander iemand vragen die er wel handig in is ?
Of idd een ZZP'er :)
Hij huurt z'n woning, dan is de verhuurder gewoon aansprakelijk voor dit soort zaken.
Zelf niet aan gaan klooien en kosten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Alsnog raar dat twee "loodgieters" dit probleem niet hebben ontdekt :?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De bovenste verdieping heeft ook de ontluchter op de riolering. Vaak een t-splitsing op een aansluiting van jezelf. Als die stuk is en permanent open staat (ipv 1 weg ventiel) dan kan het flink gaan stinken, maar dat doet het binnen je muur en trekt het je ruimte in via alle kieren die jij niet gaat vinden.
Die ontluchter kan je niet altijd even goed bij, maar is zeker iets wat ik mee zou nemen als optie en mocht je er wel bij kunnen, dan zeker controleren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Nomad schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:56:
De bovenste verdieping heeft ook de ontluchter op de riolering. Vaak een t-splitsing op een aansluiting van jezelf. Als die stuk is en permanent open staat (ipv 1 weg ventiel) dan kan het flink gaan stinken, maar dat doet het binnen je muur en trekt het je ruimte in via alle kieren die jij niet gaat vinden.
Die ontluchter kan je niet altijd even goed bij, maar is zeker iets wat ik mee zou nemen als optie en mocht je er wel bij kunnen, dan zeker controleren.
Hmm...nouja het probleem is dat dit dus niet in NL is, en ik dat met geen mogelijkheid krijg uitgelegd aan ze hier. Ook al is m'n Spaans heel goed :/ Waar zou ik zo'n ontluchter kunnen vinden?

Ik merk dat in beide slaapkamers er een 'schimmel/vocht' lucht uit de muren komt, laag bij de grond (maar absoluut geen schimmelvorming, overigens). En soms inderdaad ook etenslucht, maar dat is maar heel zelden.

Een ervaren loodgieter moet dat weten, in principe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:43
YouTube: How a Plumbing Trap Can Lose Water
Goed filmpje om te kijken, leggen ze een hoop in uit ;)
Dat tapen dat zal niet echt helpen om de bron te lokaliseren lijkt me.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maverick schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:07:
YouTube: How a Plumbing Trap Can Lose Water
Goed filmpje om te kijken, leggen ze een hoop in uit ;)
Dat tapen dat zal niet echt helpen om de bron te lokaliseren lijkt me.
Goed filmpje!
De ontluchter gaat ideaal gezien tot aan het dak. waar hij onder de pannen zijn werk doet. Maar zeker in het buitenland zou ik daar niet vanuit gaan en moet je niet raar opkijken als die gewoon als t-splitsing bij een wc zit. Het filmpje legt het verder mooi uit :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 19:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kun je niet ruiken waar de stank vandaan komt? Als het die wasbak (met ontbrekende sifon) is dan zou je dat toch makkelijk moeten kunnen bevestigen door even aan die wasbak te ruiken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Heel erg bedankt iedereen voor de hulp en advies! Ik ga hoe dan ook die wasbak van sifon laten voorzien. En verder ook nog eens op zoek naar de ontluchter. Thx :)
Pagina: 1