Vraag

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik ben ICT-beheerder en nu is mij gevraagd om enkele tientallen collega's uit te rusten met een Android-toestel.

Tot nu toe heb ik vooral Apple-toestellen uitgeleverd en wat ik bij die altijd doe is het toestel volledig voor de gebruiker klaar maken inclusief Apple ID met een initieel standaardwachtwoord, MDM, geconfigureerde email, etc. Dat wilde ik dus bij die Android-toestellen ook doen maar al snel liep ik tegen een probleem aan:

Tijdens het maken van een Google-account moet je namelijk een telefoonnummer invullen. Vervolgens stuurt Google een SMS met een verificatiecode naar dat telefoonnummer. Dat ging enkele accounts goed, maar toen liep ik tegen een limiet aan: mijn telefoonnummer is te vaak gebruikt voor het verifiëren van een Google-account en kan dus niet meer gebruikt worden.

Wat is nu de methode waarop ik voor tientallen collega's Google accounts kan maken zodat ik hun Android-toestellen helemaal kant en klaar geconfigureerd aan ze af kan leveren?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:52

Detmer

Professioneel prutser

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:54:
Ik ben ICT-beheerder en nu is mij gevraagd om enkele tientallen collega's uit te rusten met een Android-toestel.

Tot nu toe heb ik vooral Apple-toestellen uitgeleverd en wat ik bij die altijd doe is het toestel volledig voor de gebruiker klaar maken inclusief Apple ID met een initieel standaardwachtwoord, MDM, geconfigureerde email, etc. Dat wilde ik dus bij die Android-toestellen ook doen maar al snel liep ik tegen een probleem aan:

Tijdens het maken van een Google-account moet je namelijk een telefoonnummer invullen. Vervolgens stuurt Google een SMS met een verificatiecode naar dat telefoonnummer. Dat ging enkele accounts goed, maar toen liep ik tegen een limiet aan: mijn telefoonnummer is te vaak gebruikt voor het verifiëren van een Google-account en kan dus niet meer gebruikt worden.

Wat is nu de methode waarop ik voor tientallen collega's Google accounts kan maken zodat ik hun Android-toestellen helemaal kant en klaar geconfigureerd aan ze af kan leveren?
Alle collega's hebben een eigen nummer? Dan hun eigen nummer gebruiken?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom het device niet configureren zonder Play account, wel opnemen in MDM, en het aanmaken cq. inloggen met Google account aan de eindgebruiker over laten? Mijn ervaring is dat veel (eind) gebruikers al reeds in het bezit zijn van een, al dan niet, privé Gmail account. Alles waar je invloed op zou willen hebben kun je managen vanuit je MDM portal.

Terugkomend op je vraag: Google biedt geen oplossing voor dit concrete probleem.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij kan Google at Work ook CSV bestanden importeren om direct meerdere accounts (met adres/nummer) aan te maken, maar geen idee of dat ook standalone google accounts worden.

Andere kant, waarom niet direct hun nummer gebruiken? Als ze de telefoon niet direct krijgen, kan je dat ook even met kort belletje doen (waar ze de code doorgeven), zodat jij alle toestellen kan prepareren voordat ze worden afgehaald.

[ Voor 39% gewijzigd door SinergyX op 13-05-2016 14:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Detmer schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:58:
Alle collega's hebben een eigen nummer? Dan hun eigen nummer gebruiken?
Dat klinkt logisch natuurlijk, en uiteraard hebben ze ook allemaal een eigen mobiele nummer. Alleen het zijn auditoren in inspecteurs die bijna nooit op kantoor zijn. Ik wil juist al die Android-toestellen "afconfigureren" zodat ze gebruiksklaar in de kast liggen, dat als ze eens op kantoor komen, ze het ding meteen mee kunnen nemen. Dat verificatiescherm waarin je de SMS-code moet invullen moet open blijven staan totdat je de code invult dus aan de collega's vragen de code naar mij door te sturen is ook geen werkbare optie, helaas.

Bij Apple is dit allemaal niet nodig, die doen verificatie via het opgegeven emailadres. Bij veel collega's kan ik als ICT-beheerder in hun email kijken om die verificatiemail eruit te pikken, en als het afgeschermd is dan kan de user het in zijn eigen tijd zelf doen maar dat kan dan ook een paar dagen later zijn. Deze SMS-verificatie moet "direct" gebeuren en dat maakt het zo lastig.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Bulldog schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:00:
Waarom het device niet configureren zonder Play account, wel opnemen in MDM, en het aanmaken cq. inloggen met Google account aan de eindgebruiker over laten? Mijn ervaring is dat veel (eind) gebruikers al reeds in het bezit zijn van een, al dan niet, privé Gmail account. Alles waar je invloed op zou willen hebben kun je managen vanuit je MDM portal.

Terugkomend op je vraag: Google biedt geen oplossing voor dit concrete probleem.
De MDM die we gebruiken is BES12 dus ik moet die app downloaden uit de play store.

Bovendien wil ik de toestellen uitleveren met een reeds geconfigureerd Google account zodat ze allemaal een Google-account gebruiken dat gekoppeld is aan hun zakelijke emailadres en zonder GMail account eraan vast.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
Wat wij doen, is de gebruiker laten langskomen en dan ter plekke de laatste handelingen doen, we laten hem/haar zelf al van te voren een Google account aanmaken. Nadeel krijg je dan echter wel wanneer ze allen tegelijk komen maar gezien ze maar af en toe op kantoor zijn volgens jouw bericht, denk ik dat dat de meest klantvriendelijke optie is.

Opties voor vooraf configureren en compleet gebruiksklaar maken ken ik verder niet... hoewel, we laten een gebruiker ook wel eens zijn google credentials mailen zodat eea alsnog zonder aanwezigheid van de gebruiker kan worden geconfigureerd. Wel moet ik opmerken dat die mailbox hier verder niet gebruikt wordt.)

[ Voor 5% gewijzigd door Gadgeteer op 13-05-2016 14:37 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nou ja, "de laatste handelingen" zijn dan eigenlijk alle handelingen: aanmaken van het Google account, downloaden van BES12 en het configureren daarvan, downloaden van andere zakelijke apps die op het toestel moeten staan. En dat is nou juist alles wat ik al van tevoren gedaan wil hebben...

Het is wel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend als dat met Android niet kan terwijl dat met Apple wel kan; ik wil gewoon mbt die Android-toestellen de zelfde service kunnen leveren als met iPhones en iPads: turn-key oplevering zodat bij levering alleen nog maar eventueel een simwissel gedaan hoeft te worden als de oude sim niet in het nieuwe toestel past...

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
een oude topic maar ik zit min of meer in dezelfde situatie... hoe heb je dit opgelost?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
JustSys schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:51:
een oude topic maar ik zit min of meer in dezelfde situatie... hoe heb je dit opgelost?
Ik heb gewoon individueel voor elke user een Google account aangemaakt op hun zakelijke emailadres en met hun zakelijke telefoonnummer. Irritant, maar de enige manier helaas.

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Mx. Alba schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:32:
[...]

Ik heb gewoon individueel voor elke user een Google account aangemaakt op hun zakelijke emailadres en met hun zakelijke telefoonnummer. Irritant, maar de enige manier helaas.
Daar ga ik niet aanbeginnen :) zal handleiding worden en “trek u plan” :)

Nee, ik zoek eigenlijk een gratis of betalend tool om een aantal apps op voorhand local te installeren, toestellen worden toch eerst voorzien van de patchen en inventaris dan zou ook handig zijn om die apps al direct erop te pushen

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
JustSys schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:34:
[...]

Daar ga ik niet aanbeginnen :) zal handleiding worden en “trek u plan” :)

Nee, ik zoek eigenlijk een gratis of betalend tool om een aantal apps op voorhand local te installeren, toestellen worden toch eerst voorzien van de patchen en inventaris dan zou ook handig zijn om die apps al direct erop te pushen
Handleiding en mensen het zelf laten doen is een garantie voor nog veel meer gezeur achteraf. Mensen hebben al een Google account, bijvoorbeeld, dus waarom zouden ze een nieuwe aanmaken op hun zakelijke emailadres? Het is veel makkelijker om hun privé-google-account te gebruiken. (Alleen niet de bedoeling natuurlijk...)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:52
Gsuite Alstu, de oplossing van google voor bedrijfsmatige accounts.

Wil je dit niet dan zit je er toch echt aan vast om prive accounts aan te maken voor iedereen. Waarom gebruik je hun eigen zakelijke nummer niet voor het account? Is ook makkelijker voor het geval ze het wachtwoord vergeten oid.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1