Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke Dell XPS 13 FHD of QHD

Pagina: 1
Acties:

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Eigenlijk al het bovenstaande genoemde wil ik er mee doen alleen gamen in een hele lichte vorm (is zeker geen must)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

NVT

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Zeker, komende vakantie moet de laptop mee en daarom ga ik voor de 13 inch versie. De DELL XPS 15 is misschien nog interessanter maar die vind ik gewoonweg te duur en 13 inch is een zeer mooi formaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik zit te denken aan de DELL XPS 13 FHD of de 13 QHD. De keuze voor Dell is voor mij simpel, ik heb al een XPS 17 (4 jaar oud) en die bevalt reuze goed, nooit problemen mee gehad en daarom is voor mij Dell vertrouwd. Ik heb even gekeken naar een Macbook maar eigenlijk vind ik die ook gewoon te duur, het zijn prachtige dingen maar ik vind een Dell XPS zeker net zo mooi. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat het prijsverschil tussen de XPS QHD en Macbook niet groot meer is maar dan heb je wel touch en dat heeft een Macbook weer niet.

Waarom twijfel ik, ik wil deze laptop langer gaan gebruiken, touch screen is voor nu geen must-have maar misschien dat het reuze handig is? of naar de toekomst gericht...Ik weet het gewoon niet. De resolutie van de QHD is veel hoger, maar ja...heb je dat echt nodig? Voor Photoshop is het waarschijnlijk mooi maar zou ik dit veel doen op een 13 inch scherm? Dat betwijfel ik namelijk.

Wat ik wil weten, zijn er mensen met ervaringen tussen de FHD en de QHD en waarom zou je moeten gaan voor de QHD of zou je het juist niet moeten doen (overkill o.i.d.). Ik wil niet dat ik straks spijt krijg waarom ik niet ben gegaan voor het touchscreen.

ik ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door martin484 op 13-05-2016 12:41 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
De XPS 13 en 15 zijn op dit moment in de aanbieding. Misschien dat de XPS 15 nu wel in je budget valt.

• martin484
jeku13 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:11:
De XPS 13 en 15 zijn op dit moment in de aanbieding. Misschien dat de XPS 15 nu wel in je budget valt.
Ja klopt maar dan begint deze nog bij de EUR 1549,00 en dat vind ik teveel van het goede.
Ik zag dat jij vanmorgen ook reageerde bij de kortingsbonnen en dat jij ook interesse hebt in een XPS 13, welke versie wil jij eventueel voor gaan?

• jeku13
martin484 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Ja klopt maar dan begint deze nog bij de EUR 1549,00 en dat vind ik teveel van het goede.
Ik zag dat jij vanmorgen ook reageerde bij de kortingsbonnen en dat jij ook interesse hebt in een XPS 13, welke versie wil jij eventueel voor gaan?
Ik ben zo'n eeuwige twijfelaar. Ik ga volgend jaar studeren en wil ipv mijn imac een goede laptop.

De XPS 15 spreekt mij aan vanwege de screen real estate, batterij en de GTX 960m ( Op z'n tijd speel ik wel eens wat games). Het nadeel van de XPS 15 is dat hij iets groter is en geen touchscreen heeft en natuurlijk duurder is.

Daarnaast heb je de XPS 13. Deze is kleiner en goedkoper ( wat handiger is om mee te nemen). Dan zit ik te twijfelen tussen de 1080p variant met i5 en 256 GB SSD of een stapje hoger de QHD met touch en een i7. Aan de ene kant is Touch screen toch wel vet en ziet het scherm er prachtig uit. Maar als ik toch geen videokaart heb en toch geld wil besparen zou de eerste en goedkoopste XPS 13 ook wel voldoen, met deze ben ik alleen bang dat hij over een paar jaar niet meer mee kan.

Het geld maakt mij in principe niet uit, of het mij nou 1400 euro kost of 1800 euro maakt mij niet zo veel uit.
Maar als de studentenkorting stapelt met deze (tijdelijke) korting moet ik toch maar eens gaan beslissen.
Dat is mijn dilemma, keuzes *zucht* keuzes ....

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 22:54

Blauw

De Schreeuw

Ik heb de XPS13 met 1080p scherm en ik ben heel erg tevreden met de beeldkwaliteit. Bovendien is ie erg compact en qua formfactor nog handiger dan bijvoorbeeld een macbook air (die laatste lijkt een beetje clunky ivm de XPS13).

Als je echt Photoshop wil gebruiken dan zou ik je dit afraden, of je koopt er een mooi Dell 25 inch scherm bij en werkt vanaf daar. Dat doe ik zelf ook, heerlijk :)

• martin484
jeku13 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:25:
[...]

Daarnaast heb je de XPS 13. Deze is kleiner en goedkoper ( wat handiger is om mee te nemen). Dan zit ik te twijfelen tussen de 1080p variant met i5 en 256 GB SSD of een stapje hoger de QHD met touch en een i7. Aan de ene kant is Touch screen toch wel vet en ziet het scherm er prachtig uit. Maar als ik toch geen videokaart heb en toch geld wil besparen zou de eerste en goedkoopste XPS 13 ook wel voldoen, met deze
Dat vind ik dus ook dat het "vet" is dat touch screen, maar om nu een laptop met dat scherm alleen aan te schaffen omdat het "vet" is gaat me denk ik iets te ver haha.
Ik vraag me serieus af of ik het wel vaak zal gebruiken, in het begin denk ik zeker wel maar of je dat blijft doen....

• martin484
Blauw schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:07:
Ik heb de XPS13 met 1080p scherm en ik ben heel erg tevreden met de beeldkwaliteit. Bovendien is ie erg compact en qua formfactor nog handiger dan bijvoorbeeld een macbook air (die laatste lijkt een beetje clunky ivm de XPS13).

Als je echt Photoshop wil gebruiken dan zou ik je dit afraden, of je koopt er een mooi Dell 25 inch scherm bij en werkt vanaf daar. Dat doe ik zelf ook, heerlijk :)
Bedankt voor je reactie! Het scherm van de 1080P versie lijkt mij ook prima en zeer mooi. Ik twijfel nog wel erg over de QHD versie en de 1080P versie, touch screen lijkt me mooi maar of ik het veel zal gebruiken is de vraag....

Ik werk nu veel met een 17" XPS laptop, uitstekend ding. Zal een 13 inch versie ook zo prima werken? Of is het scherm te klein om daar hele avonden achter te zitten? (optie is natuurlijk koppelen aan een monitor)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik stond onlangs ook voor de keuze voor een XPS 13 of 15, met of zonder QHD scherm. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een XPS 15 met QHD. Ik heb geen spijt van deze keuze maar wil vanuit mijn ervaring wel twee zaken noemen:

- Het spiegelende scherm van de QHD versie is echt irritant, dit wordt licht gecompenseerd door het feit dat het wel sjiek oogt zolang je er niet op hoeft te werken :).
- De ondersteuning van win10 voor display scaling is behoorlijk buggy (in combinatie met bugginess in veel applicaties). Ik ga er vanuit dat dit een tijdelijk probleem is dat in de toekomst als meer mensen overstappen op een high-dpi scherm vanzelf wordt opgelost.

Als budget een belangrijke factor is in je overweging lijkt een FHD scherm logischer. Het gaat in de toekomst nooit zo zijn dat je bepaalde toepassingen niet kunt gebruiken omdat deze persé een QHD scherm vereisen, het is alleen maar luxe. Ook zal de accuduur op FHD beter zijn.

• jeku13
martin484 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 22:46:
[...]

Dat vind ik dus ook dat het "vet" is dat touch screen, maar om nu een laptop met dat scherm alleen aan te schaffen omdat het "vet" is gaat me denk ik iets te ver haha.
Ik vraag me serieus af of ik het wel vaak zal gebruiken, in het begin denk ik zeker wel maar of je dat blijft doen....
Ik heb mijn keuze gemaakt, ik ga voor de XPS 15, 1080p, 16gb, i7 en 512 gb ssd. Nu hopen dat de korting te stapelen is met de studentenkorting en dan ben ik helemaal blij!

• martin484
Nikel schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:39:
Ik stond onlangs ook voor de keuze voor een XPS 13 of 15, met of zonder QHD scherm. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een XPS 15 met QHD. Ik heb geen spijt van deze keuze maar wil vanuit mijn ervaring wel twee zaken noemen:

- Het spiegelende scherm van de QHD versie is echt irritant, dit wordt licht gecompenseerd door het feit dat het wel sjiek oogt zolang je er niet op hoeft te werken :).
- De ondersteuning van win10 voor display scaling is behoorlijk buggy (in combinatie met bugginess in veel applicaties). Ik ga er vanuit dat dit een tijdelijk probleem is dat in de toekomst als meer mensen overstappen op een high-dpi scherm vanzelf wordt opgelost.

Als budget een belangrijke factor is in je overweging lijkt een FHD scherm logischer. Het gaat in de toekomst nooit zo zijn dat je bepaalde toepassingen niet kunt gebruiken omdat deze persé een QHD scherm vereisen, het is alleen maar luxe. Ook zal de accuduur op FHD beter zijn.
Bedankt Nikel voor je reactie! Je hebt me wel behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Is het spiegelende scherm echt zo irritant? Ik moet er wel bij vermelden dat ik hem voornamelijk in huis zal gebruiken. Alleen komende vakantie gaat hij zeker mee naar buiten.

Ik heb wat youtube filmpjes bekeken en je ziet inderdaad een spiegeling, zal ik daar echt last van krijgen? En zelfs spijt? Ik neig nu heel erg naar de 1080 versie omdat deze de spiegeling niet heeft.

Laat ik het ook anders zeggen, heb jij spijt van de qhd versie?

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
jeku13 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:49:
[...]

Ik heb mijn keuze gemaakt, ik ga voor de XPS 15, 1080p, 16gb, i7 en 512 gb ssd. Nu hopen dat de korting te stapelen is met de studentenkorting en dan ben ik helemaal blij!
Kost vandaag voor gewone stervelingen €1598,- zie ik. Hoeveel extra korting voor een student?
Een prachtig en krachtig apparaat! Heb er ook al een paar keer naar gekeken.
Wat me 'tmeest aanspreekt is dat ie kleiner is dan mijn 8 jaar oude HP Pavilion (met 15.4" 1200x800).
Het grootste nadeel voor mij is dat ie maar 2 USB poorten heeft. Een 3e poort is USB-c. Heel krachtig, maar kennelijk alleen te gebruiken met een raar adapter ding. Waar blijft de compactheid dan? Als ik ergens een hekel aan heb zijn het die hulpkastjes-rondslinger-rommel. :(

Verder heb ik een aantal commentaren gelezen over problemen. Dat het apparaat niet uitontwikkeld zou zijn, kinderziektes.
Ik zou je erg dankbaar zijn als je er op Tweeakers een flinke en eerlijke review over schrijft. :*)
Vertel wat je standaard meegeleverd krijgt aan voeding en accessoires, want daar is Dell niet erg duidelijk over.

[ Voor 5% gewijzigd door Bruin Poeper op 14-05-2016 13:23 ]

• jeku13
Bruin Poeper schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:18:
[...]

Kost vandaag voor gewone stervelingen €1598,- zie ik. Hoeveel extra korting voor een student?
Een prachtig en krachtig apparaat! Heb er ook al een paar keer naar gekeken.
Wat me 'tmeest aanspreekt is dat ie kleiner is dan mijn 8 jaar oude HP Pavilion (met 15.4" 1200x800).
Het grootste nadeel voor mij is dat ie maar 2 USB poorten heeft. Een 3e poort is USB-c. Heel krachtig, maar kennelijk alleen te gebruiken met een raar adapter ding. Waar blijft de compactheid dan? Als ik ergens een hekel aan heb zijn het die hulpkastjes-rondslinger-rommel. :(

Verder heb ik een aantal commentaren gelezen over problemen. Dat het apparaat niet uitontwikkeld zou zijn, kinderziektes.
Ik zou je erg dankbaar zijn als je er op Tweeakers een flinke en eerlijke review over schrijft. :*)
Vertel wat je standaard meegeleverd krijgt aan voeding en accessoires, want daar is Dell niet erg duidelijk over.
Ben op dit moment bezig ( mailtje gestuurd naar Dell) om de studentenkorting te krijgen. Meer dan 2 usb's heb ik niet nodig en een adapter voor ethernet (vrij slecht internet hier) koop ik er sowieso bij. Nu eerst maar hopen op de studentenkorting.

P.S studentenkorting is 10%en kinderziektes heb je met elk apparaat, gelukkig zijn velen met software op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeku13 op 14-05-2016 13:29 ]

• Bruin Poeper
  • Niet online
jeku13 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:27:
[...]

... en een adapter voor ethernet (vrij slecht internet hier) koop ik er sowieso bij...

P.S studentenkorting is 10%en kinderziektes heb je met elk apparaat, gelukkig zijn velen met software op te lossen.
Die ontbrekende ethernet aansluiting had ik nog even over het hoofd gezien.
Ik werk altijd bekabeld dus dat hulpkastje moet er voor mij dan wel bij. Wat erg! :(

• jeku13
Bruin Poeper schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:35:
[...]

Die ontbrekende ethernet aansluiting had ik nog even over het hoofd gezien.
Ik werk altijd bekabeld dus dat hulpkastje moet er voor mij dan wel bij. Wat erg! :(
Ach met die korting van nu maakt dat niet zo heel veel meer uit :P

• Bruin Poeper
  • Niet online
Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik hoop dat ik mijn kooplust kan bedwingen tot de verbeterde versie uitkomt met meer gewone USB-poorten en een LAN.

• jeku13
Bruin Poeper schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:43:
Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik hoop dat ik mijn kooplust kan bedwingen tot de verbeterde versie uitkomt met meer gewone USB-poorten en een LAN.
Moet hem nog daadwerkelijk bestellen, zit nu nog te wachten op de studentenkorting.

• chrismeister
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-01-2021
Bruin Poeper schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:18:
[...]
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe laptop, en was ook aan het kijken naar de Dell XPS modellen.

Nu lees ik inderdaad ook moederbordproblemen, blue screen, flikkerend scherm, ongevoelig touchpad, problemen die in meerdere reacties op Dell terugkomen.

Met hoeveel korrels zout moet ik dat nemen?

Mijn vorige laptops waren HP ultrabook, in reacties stond fragiel scherm, uiteindelijk is scherm losgekomen en scharnier losgekomen. Laten fixen en een tijd later opnieuw. Deze week is fan uitgevallen en scherm hangt los, dus na 3 jaar tijd voor een nieuwe.

Daarvoor had ik een Dell XPS 16, deze was goed en stevig, maar ik ervaarde een heel warm wordende processor, net zoals men vooraf in de online reacties had geschreven.

Dus er moet toch iets van waar zijn?

• martin484
Gefeliciteerd met de aankoop, gaaf!

Wel leuk dat mijn topic nu wordt overgenomen over een aankoop van een xps 15 terwijl ik vragen heb over de 2 schermen van een xps 13.

Ik wil graag weten hoe erg het spiegelende beeld is van de qhd tov de fhd. Is de mate van spiegelen echt zo erg?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik merk dat ik regelmatig mijn scherm onder een andere hoek zet om minder last van spiegeling te hebben, dus ja, ik vind het wel echt een nadeel. Het oogt opzich wel luxe, das dan weer een voordeel. De meeste tijd werk ik op een externe monitor, als je dat ook van plan bent is het juist logischer om voor het FHD scherm te gaan, want goedkoper.

Verder heeft mijn XPS15 geen last van kinderziektes voor zover ik heb kunnen merken (heb hem nu een maand geloof ik), en ik werk er zo'n 12 uur per dag op.

Geen ethernetpoort is inderdaad erg irritant, maar dat probleem hebben alle dunne laptops. Ik loop op het werk met zo'n kastje rond als ik niet op mijn plek zit.

Het probleem van de weinige usb poorten heb ik op kunnen lossen door er meteen maar een bluetooth muis bij te kopen.

Al met al zou ik deze laptop alleen aanraden als je iets moois en speciaals wilt. Qua praktisch nut en rationeel beschouwde value is een iets dikkere laptop met ethernet aanlsuiting, vga en een beter toetsenbord een betere aanschaf.

• martin484
Nikel schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:47:
Ik merk dat ik regelmatig mijn scherm onder een andere hoek zet om minder last van spiegeling te hebben, dus ja, ik vind het wel echt een nadeel. Het oogt opzich wel luxe, das dan weer een voordeel. De meeste tijd werk ik op een externe monitor, als je dat ook van plan bent is het juist logischer om voor het FHD scherm te gaan, want goedkoper.

Verder heeft mijn XPS15 geen last van kinderziektes voor zover ik heb kunnen merken (heb hem nu een maand geloof ik), en ik werk er zo'n 12 uur per dag op.

Geen ethernetpoort is inderdaad erg irritant, maar dat probleem hebben alle dunne laptops. Ik loop op het werk met zo'n kastje rond als ik niet op mijn plek zit.

Het probleem van de weinige usb poorten heb ik op kunnen lossen door er meteen maar een bluetooth muis bij te kopen.

Al met al zou ik deze laptop alleen aanraden als je iets moois en speciaals wilt. Qua praktisch nut en rationeel beschouwde value is een iets dikkere laptop met ethernet aanlsuiting, vga en een beter toetsenbord een betere aanschaf.
Thanks voor je uitgebreide reactie Nikel, wat zou een betere/dikkere laptop kunnen zijn?

Ik neig naar de fhd versie (xps 13) want aan die spiegeling ga ik me denk ik irriteren, of misschien moet ik mijn aandacht ook verleggen naar een ander merk/model, al heb ik zelf erg goede ervaringen met een dell (xps 17 2012)

Verder vul ik nog even aan dat ik hem denk ik zelden zal aansluiten op een extern beeldscherm, hij is voornamelijk bedoeld voor in de woonkamer (op tafel maar misschien ook eens op de bank)

[ Voor 5% gewijzigd door martin484 op 15-05-2016 01:34 ]

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik liep gisteren even zo'n Apple winkel binnen.
Dell XPS is wel heel erg een imitatie van Macbook Pro, in ieder geval qua filosofie.
Exact dezelfde poorten.

Die USB-c is eigenlijk een non-oplossing, tenzij je van lego-spelletjes met je apparatuur houdt.
Altijd heb je dongles en adapters nodig. Dat is 10 jaar terug in de tijd.
Dit vinden ze er op CNET van: http://www.cnet.com/news/...rt-on-your-new-macbook/#!
Ik dacht dat we van die draadjes af wilden met Bluetooth enzo; heb ik een draad nodig dan graag een gewone USB want dat zit op al mijn spullen.
Van mij mag die ene USB-c wel blijven hoor. Hij neemt niet veel ruimte in. Ze zijn er nu eenmaal mee begonnen, dus zal hij ooit wel 'nodig' zijn ook.
Het is nu eigenlijk een soort docking station+stroom aansluiting. Ik zie als streefoplossing daarvoor liever een snelle radioverbinding, en laat die docking dan zn eigen powersupply hebben.

Als Dell tov Apple wil scoren moeten ze er (weer) extra 'ouderwetse' USB poorten bij op zetten.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Die mooie thin bezel schermen vind je ook in LG latops.

http://www.lg.com/us/laptops

(Al in 2011, waar bleven ze al die tijd?): http://techcrunch.com/201...nue-the-thin-bezel-trend/

[ Voor 44% gewijzigd door Bruin Poeper op 15-05-2016 13:58 ]

• martin484
Ik ben voor de Dell XPS 13 i7 QHD gegaan.

Topic kan gesloten worden.

• K3N8
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 09:51
Ik heb vorige week mijn XPS 13 in ontvangst genomen. Aangezien ik linux draai heb ik de Core i5 8GB 256 PCIe 1080p versie genomen. Het is inmiddels mijn 3e XPS. Heb eerder een XPS 14 L421x en een XPS 13 9333 gehad.
Pagina: 1