Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 435770

Topicstarter
Hallo!

Ik ben aan het rondkijken voor zonnepanelen en ik heb een aantal offertes aangevraagd en heb ondertussen aardig wat gelezen op allerlei sites. De afgelopen jaren druk verbouwd in ons huis en het volgende project is kijken in hoeverre de energie rekening omlaag kan! (misschien ooit helemaal weg ^^)

De situatie:
Gem. vebruik rond de 5000 kWh
Dak van de schuur (met pannen) voor de panelen ligt op het zuiden, geen schaduw. Afmeting 12x5 met +/- 45 graden helling.
Krachtstroom aansluiting aanwezig in de schuur
Zoek een kwalitatief goed systeem wat naast het onderhoud weinig aandacht vereist en dat lang meegaat. Als dat wat extra kost is dat niet erg.

Rond de 10 offertes aangevraagd en tot nu toe van 2 partijen antwoord.
Alle gegevens komen rechtstreeks uit de offertes

Offerte Zon7:

Aanbevolen Offerte A:
Panelen: SolarFrontier 170 PowerSet + SolarFrontier CIS Techniek
Omvormer: Solar_Frontier_Steca_turbo_omvormer
Geschatte opbrengst: 4998 kWh
Besparing: € 975 per jaar
Terugverdientijd: 7,3 jaar
Montage: Alles inbegrepen
Totaal: €8585.67 incll. BTW

Alternatief Offerte B:
Panelen: AEG 260 Poly,
Omvormer: Goodwe 4600-DS + Wifi
Geschatte opbrengst: 4914 kWh
Besparing: € 958 per jaar
Terugverdientijd: 7,0 jaar
Totaal: € 8115.66 incl. BTW

Offerte Zonneplan:

Panelen: 20x Trina Solar 265WP Poly (5300Wp)
Omvormer: Zeversolar TLC5000 omvormer
Geschatte opbrengst: 5039 kWh
Besparing: € 1008 per jaar
Totaal: € 7578.74 incl. BTW

Gezien alle info en kennis die ik hier voorbij zie komen op het forum ben ik nieuwsgierig naar wat jullie van de volgende offertes vinden en of er nog andere/betere ideeën/tips zijn. Helaas is zelf installeren geen optie ivm werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Via internet zijn goedkopere sets te krijgen inclusief montage.

Optie 1:
20 stuks 260 Wp Poly Kristallijn BenQ Zonnepanelen
1 stuks omvormer Hosola Bright 5000 MTL met WiFi en 2 MPPT
Chiko montage systeem voor plat of schuin dak
Bekabeling en connectoren
Installatie verzorgd door erkende installateurs van ZonnepanelenCentra

Totaal: € 6450,- incl. BTW
https://zonnepanelencentr...nnepanelen-pakket-5200-wp

Ik zou, als de panelen in het zicht komen, wel voor zwarte panelen kiezen.

Optie 2:
18 stuks 270 Wp Mono Kristallijn All Black JA Solar Zonnepanelen
1 stuks omvormer Hosola Bright 5000 MTL met WiFi en 2 MPPT
Chiko montage systeem voor plat of schuin dak
Bekabeling en connectoren
Installatie verzorgd door erkende installateurs van ZonnepanelenCentra

Totaal: € 6295,- incl. BTW
https://zonnepanelencentr...nnepanelen-pakket-4860-wp

[ Voor 55% gewijzigd door Ernemmer op 13-05-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Offertes beoordelen is niet zo leuk..vind ik.

Is toch meer het standaard verhaaltje.
Wat uiteindelijk te duur is..
Ik vind 7 jaar al erg lang.

Ik heb wel een paar vragen, gezien je dakoppervlak groot genoeg is voor 7800 kWh op te wekken
(24 panelen van 325 wp ECsolar bijvoorbeeld)

1. Je verbruik is ongeveer 5000 kWh per jaar. Heb je nog een gas aansluiting? Wil je daar vanaf, middels een l/w warmtepomp, inductiekoken en all-electric?

2. Heb je ook andere dakvlakken dan enkel die zuid? Mocht salderen op houden is het interessanter om de opbrengst over de dag te verdelen ipv de hoogst haalbare opbrengst op enkel zuid.

3. Wat kun je zelf doen aan installatie? Bespaart je een hoop kosten en moeilijk is het niet.

4. Er staat maar 1 3-fase omvormer bij? Staan soms ook leuke 3-fase sma's op markplaats voor minder dan nieuw..

5. Zwarte of blauwe panelen? Hoe moet het eruit komen te zien? Poly bijvoorbeeld (blauw) is voor een leuke prijs te krijgen op markplaats.

Kortom.. meer info...

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2016 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 435770

Topicstarter
Beide al bedankt voor de goede feedback! :)

Ik had zelf inderdaad het idee om het hele dak te gebruiken maar dat werd mij sterk afgeraden door de benaderde bedrijven, zelfs niet na uitleg over toekomst plannen.

1. Er is nog gas aanwezig voor de CV en de keuken. Mijn idee is om in de (nabije) toekomst naar een warmtepomp of combinatie CV met zonneboiler te kijken, er hangt nu nog een 12 jaar oude ketel. Het grootste deel van het huis is voorzien van vloerverwarming en daarnaast hebben wij een dichte Flam houthaard die de warmte actief de woonkamer en de hal inblaast. Het huis (uit 1870) is nu hoogwaardig geïsoleerd en mijn idee is wel om zoveel mogelijk externe kosten de nek om te draaien.

2. Andere dakvlakken zijn vrij op Oost en West, maar deze zijn op het huis en aanzienlijk kleiner door dakkapellen (1 op de oost kant, 2 op de westkant). Daar zouden evt ook nog panelen op en naast kunnen. Het spreiden van opbrengst is misschien geen slecht idee.

3/5. Qua kleur panelen maakt het mij niet uit, ze komen op het dak van de schuur uit het directe zicht. Cosmetisch doet mij zeer weinig, kwaliteit vindt ik wel belangrijk. Zelf installeren zou kunnen maar vanwege mijn werk ben ik veel weg en ben ik bang dat dit project te lang gaat duren.

4. Volgens mij zijn de omvormers 3 fase, of bedoel je kijken een losse omvormer kopen? (Ben mij druk aan het inlezen maar er is zeer veel info over deze zaken XD )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 776873

Heb je al offerte aangevraagd bij *knip*, spam? Ik heb van mijn kennis begrepen dat zij aardig snel reageren.

*knip*, spam was de website volgens mij..

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2016 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 776873 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:39:
Heb je al offerte aangevraagd bij *knip*, spam? Ik heb van mijn kennis begrepen dat zij aardig snel reageren.

*knip*, spam was de website volgens mij..
Aandelen in die site? >:) (aangezien het je eerste post hier op Tweaker is en vandaag geregistreerd bent ;) )

De SF kost daar 155 inc btw, elders 135. Gewone poly's etc ook al rond 230/240euro p.stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2016 19:53 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
Atomic2005 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:57:
[...]

Aandelen in die site? >:) (aangezien het je eerste post hier op Tweaker is en vandaag geregistreerd bent ;) )

De SF kost daar 155 inc btw, elders 135. Gewone poly's etc ook al rond 230/240euro p.stuk.
lol, lekkere reclame. >:)

(maar een 260Wp poly gaan vandaag de dag al onder de 165€ inc BTW over de toon bank. >:)
dus ja zelfs goedkoper als een SF in €/Wp.
SF zal zijn prijzen moeten laten zakken, anders gaan ze het niet redden ben ik bang. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1