Toon posts:

Macbook Pro laadt niet meer op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u56zlrgcektpd.03.18.png

Heb hem al een tijdje in de oplader zitten maar hij blijft op 35%, hij stijgt niet in percentage.
Heb hem net even unplugged, en toen ging hij wel van 36% naar 35%.

Wat kan dit zijn en zou een eenvoudige herstart van mijn laptop het fixen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 16:01
Mag ik vragen wat jou tegenhoud om het gewoon te proberen (een reboot?)
Verder geen vloeistof overheen gegaan of op een andere manier nat geworden?

Vermeld ook even om wat voor MacBook het gaat.
Als je hem reboot voer dan gelijk een PRAM en SMC reset uit. (Dat laatste is belangrijker dan de PRAM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Macbook Pro 15" 2012. Hoe voer je een PRAM en SMC reset uit?
Ik heb er een SSD in zitten van Samsung, de EVO 750 of 850 (?).
Feit dat ik hem nog niet heb herstart was omdat er een paar dingen openstonden en het hier vragen gemakkelijker vond.

- edit -
Het is volgens mij wel een fake oplader, bij ViaDennis besteld, maar nooit problemen mee gehad.

- edit2 -
Herstart, maar probleem blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:11:
- edit -
Het is volgens mij wel een fake oplader, bij ViaDennis besteld, maar nooit problemen mee gehad.
Dan hoop ik voor je dat het geen lader is met el-cheapo componenten. De meeste namaak laders zijn zo onveilig als maar mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThomasG schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:24:
[...]
Dan hoop ik voor je dat het geen lader is met el-cheapo componenten. De meeste namaak laders zijn zo onveilig als maar mogelijk is.
In welke zin onveilig? Als in brandgevaarlijk of gewoon slecht voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 10:45
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:26:
[...]

In welke zin onveilig? Als in brandgevaarlijk of gewoon slecht voor de batterij?
Beide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:26:
[...]

De adapters van Apple, hoewel daar wel eens productiefouten bij voorkomen, hebben componenten van hoge kwaliteit. Een 85W adapter van Apple heeft componenten om gegarandeerd en veilig 85W te leveren. Een namaak 85W adapter levert vaak met moeite de helft, en bevat slechts een fractie van de componenten die Apple gebruikt. Al zijn er ook zeer goede namaak adapters, maar die zijn schaars en prijzig.

Ter illustratie: links een originele Apple adapter, rechts een willekeurige Chinese namaak adapter.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-RXb6yTnZauw/VkaSj7wVSVI/AAAAAAAAxX0/nql5QPa58F8/w850/top-comparison.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-eNLODWg7Ctk/VkaSjR-cLGI/AAAAAAAAxXw/14j0h9RMnZ0/w850/compare-back.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net thuis aangekomen, andere lader eraan gehangen en die laadt hem wel gewoon op.
Conclusie: de lader die ik mee had genomen was dus kapot, althans hij gaf wel stroom door maar gaf het niet door aan mijn accu. (of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
Waarschijnlijk was het een lader die maar 60W door gaf. Heb ik vaker gezien bij neppe laders ondanks dat er 85W op staat. Normaal zal die laden maar als je wat Macbook wat drukker is, is 60W net voldoende om de Macbook op 0% te houden.

Je zou via systeeminformatie en dan voeding kunnen zien hoeveel de Macbook daadwerkelijk binnen haalt aan Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pendora schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:17:
Waarschijnlijk was het een lader die maar 60W door gaf. Heb ik vaker gezien bij neppe laders ondanks dat er 85W op staat. Normaal zal die laden maar als je wat Macbook wat drukker is, is 60W net voldoende om de Macbook op 0% te houden.

Je zou via systeeminformatie en dan voeding kunnen zien hoeveel de Macbook daadwerkelijk binnen haalt aan Watt
Dit is de informatie die ik zie als ik hem wel goed kan opladen:

Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 2630
Volledig opgeladen: Nee
Bezig met opladen: Ja
Volledige laadcapaciteit (mAh): 6286
Statusinformatie:
Aantal cycli: 957
Conditie: Normaal
Batterij geïnstalleerd: Ja
Ampèrage (mA): 3771
Voltage (mV): 11941

En dit is de informatie die ik zie met de andere (kapotte) oplader:

Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 2738
Bezig met opladen: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 6264
Statusinformatie:
Ampèrage (mA): -743
Voltage (mV): 11399

Nu ben ik zelf niet zo'n techneut, maar als het Ampèrage in de min staat lijkt mij dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10 14:39
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:25:
[...]

Dit is de informatie die ik zie als ik hem wel goed kan opladen:

Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 2630
Bezig met opladen: Ja
Volledige laadcapaciteit (mAh): 6286
Statusinformatie:
Ampèrage (mA): 3771
Voltage (mV): 11941

En dit is de informatie die ik zie met de andere (kapotte) oplader:

Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 2738
Bezig met opladen: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 6264
Statusinformatie:
Ampèrage (mA): -743
Voltage (mV): 11399

Nu ben ik zelf niet zo'n techneut, maar als het Ampèrage in de min staat lijkt mij dat niet goed.
Ik neem aan dat het negatieve amperage aangeeft dat er meer stroom wordt verbruikt als dat er geleverd wordt. Als ik hier mijn MacBook loskoppel van het lichtnet, wordt het amperage ook negatief: er komt immers geen stroom meer binnen, maar hij verbruikt wel. Hoe meer programma's ik opstart, hoe groter het negatieve getal wordt (er wordt immers meer stroom verbruikt bij een hogere load).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
Nee dat betekend dat de accu leeg loopt.
Overigens is je accu wel bijna "op" wat er dus ook nog mee te maken kan hebben.

Staat er niet nog iets bij over de oplader? ik zit nu zelf achter een iMac en heb niet het zelfde overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
dan wordt het ook bijna tijd voor een nieuwe.
Als je tijd hebt draai dan even coconut battery, dan kan je netjes in de gaten houden wat er met de accu gebeurt en of deze nog redelijk capaciteit vast kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:26:
[...]

dan wordt het ook bijna tijd voor een nieuwe.
Als je tijd hebt draai dan even coconut battery, dan kan je netjes in de gaten houden wat er met de accu gebeurt en of deze nog redelijk capaciteit vast kan houden.
Ik heb op mijn laptop al Battery Health staan, is hetzelfde maar dan een ander uiterlijk lijkt mij.
Is het nodig als je de 1.000 cycli heb behaald dat je dan een nieuwe accu er in doet, omdat mijn accu nog gewoon goed werkt blijkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is niet nodig, maar je merkt écht wel dat een accu minder wordt bij zoveel cycles.

Die van mij staat op 1054, Ik ben écht blij dat deze anderhalf uur haalt op een acculading. Je MacBook zal het dus nog wel blijven doen alleen de tijd zonder externe voeding wordt steeds korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:51:
Het is niet nodig, maar je merkt écht wel dat een accu minder wordt bij zoveel cycles.

Die van mij staat op 1054, Ik ben écht blij dat deze anderhalf uur haalt op een acculading. Je MacBook zal het dus nog wel blijven doen alleen de tijd zonder externe voeding wordt steeds korter.
Weet je misschien nog hoe die het bij 950 deed dan?
Omdat ik hem vandaag nog makkelijk op een volle lading 6 uur zag berekenen. Maar nu staat Safari open, en geeft hij met 69% 2:41 aan.
Als ik thuis ben dan ligt die vaak aan de stroom en op school is er ook altijd wel een stopcontact te vinden.
Dus zal na mijn studie misschien een desktop kopen, Mac Pro of Mac Mini. Zit daar nog tussen te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:55:
[...]

Weet je misschien nog hoe die het bij 950 deed dan?
Omdat ik hem vandaag nog makkelijk op een volle lading 6 uur zag berekenen. Maar nu staat Safari open, en geeft hij met 69% 2:41 aan.
Als ik thuis ben dan ligt die vaak aan de stroom en op school is er ook altijd wel een stopcontact te vinden.
Dus zal na mijn studie misschien een desktop kopen, Mac Pro of Mac Mini. Zit daar nog tussen te twijfelen.
Een beetje accu houd het zo'n 1000 cycli vol. Soms 950 soms 1500. Maar als ie rond die 1000 gaat, dan gaatie hard. Dan is het ineens met iedere ontlading een dikke 5-10% eraf dus met een week is de accu gewoon op.
Pagina: 1