Soort SSD voor in bepaalde laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roel_81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01-2025
Geachte kenners,

Ik ga onderstaande laptop bestellen:
http://tweakers.net/price...6ub-dm139t/specificaties/

Nu wil ik hier graag de HDD vervangen voor een SSD.

Nu zijn mij een paar zaken niet duidelijk:

- Wat voor soort SSD past in deze laptop?
(mSATA / M.2)

- Moet er nog een speciale connector worden aangeschaft indien ik de HDD vervang voor een SSD?

- Wordt een bepaalde SSD aangeraden? (opslag +/- 250 GB) op internet lees ik namelijk tegenstrijdige berichten over snelheden.

Hopelijk kan iemand mij helpen met advies

Beste antwoord (via Roel_81 op 13-05-2016 14:42)

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Roel_81 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:42:
Vermoed dat ik door onderstaande e.e.a. door elkaar haal:

"sommige netbooks en kleine laptops hebben geen standaard SSD's aan boord. Bij deze apparaten kan het lastiger zijn om je schijf te wisselen. Toch bestaan ook hiervoor SSD-uitbreidingen, deze SSD's hebben geen behuizing en zien eruit als normale printplaten. Zo'n SSD wordt gekenmerkt als mSATA, oftewel mini-SATA. Ook hier heb je weer te maken met doorvoersnelheden, net als bij gewone SSD's. De opvolger van mSATA heeft zich ook alweer aangediend, het heet M.2 en is een stukje kleiner dan mSATA."

- Moet ik daar nog rekening mee houden en passen deze varianten uberhaupt in de laptop?

- Doel is puur om de laptop en programma sneller te laten opstarten en budget +/- 100 Euro
Als er een M.2 of mSATA aansluiting in zit, wordt dit vermeld bij de laptop zelf. In jouw geval, heb je dus gewoon SATA..

Daar is de Crucial BX200 perfect voor. Zie ook mijn reactie
Anonymoussaurus schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:15:
Aangezien HDD's in laptops, met SATA zijn verbonden, kun je de HDD gewoon vervangen zonder problemen of aanpassingen.

Wat betreft welke SSD, tsja, dat ligt aan je budget + doeleinden. Maar in de meeste gevallen is dit een meer dan prima SSD voor een mooie prijs. Zie ook: productreview: Crucial BX200 240GB review door Anonymoussaurus voor meer informatie.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Alle reacties

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 15:20
Ik kan er naast zitten, maar HDDs zijn altijd SATA niet M.2 of mSATA. Dus als je voor vervangen gaat is SATA 2.5" gewoon plug&play. Enige wat lastig kan zijn is dat een SSD vaak dunner is dan een HDD. Soms wordt er een opvulplaatje meegeleverd zodat de SSD goed vast zit in de behuizing.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Roel_81 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 08:50:
Geachte kenners,

Ik ga onderstaande laptop bestellen:
http://tweakers.net/price...6ub-dm139t/specificaties/

Nu wil ik hier graag de HDD vervangen voor een SSD.

Nu zijn mij een paar zaken niet duidelijk:

- Wat voor soort SSD past in deze laptop?
(mSATA / M.2)

- Moet er nog een speciale connector worden aangeschaft indien ik de HDD vervang voor een SSD?

- Wordt een bepaalde SSD aangeraden? (opslag +/- 250 GB) op internet lees ik namelijk tegenstrijdige berichten over snelheden.

Hopelijk kan iemand mij helpen met advies
Aangezien HDD's in laptops, met SATA zijn verbonden, kun je de HDD gewoon vervangen zonder problemen of aanpassingen.

Wat betreft welke SSD, tsja, dat ligt aan je budget + doeleinden. Maar in de meeste gevallen is dit een meer dan prima SSD voor een mooie prijs. Zie ook: productreview: Crucial BX200 240GB review door Anonymoussaurus voor meer informatie.

• Roel_81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01-2025

"sommige netbooks en kleine laptops hebben geen standaard SSD's aan boord. Bij deze apparaten kan het lastiger zijn om je schijf te wisselen. Toch bestaan ook hiervoor SSD-uitbreidingen, deze SSD's hebben geen behuizing en zien eruit als normale printplaten. Zo'n SSD wordt gekenmerkt als mSATA, oftewel mini-SATA. Ook hier heb je weer te maken met doorvoersnelheden, net als bij gewone SSD's. De opvolger van mSATA heeft zich ook alweer aangediend, het heet M.2 en is een stukje kleiner dan mSATA."

- Moet ik daar nog rekening mee houden en passen deze varianten uberhaupt in de laptop?

- Doel is puur om de laptop en programma sneller te laten opstarten en budget +/- 100 Euro

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Zo op het eerste zicht heeft die laptop geen M.2 aansluiting, dus moet de SSD op de SATA aansluiting, ter vervanging van de HDD. Ik vind er ook geen pagina van bij Asus zelf.

Acties:
  • Beste antwoord

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Roel_81 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:42:

Als er een M.2 of mSATA aansluiting in zit, wordt dit vermeld bij de laptop zelf. In jouw geval, heb je dus gewoon SATA..

Daar is de Crucial BX200 perfect voor. Zie ook mijn reactie
Anonymoussaurus schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:15:

Pagina: 1