Water in systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 01:08
Ha,

Vette pech vandaag. Vanwege de warmte de aircooler bovenop m'n PC gezet, tot ik na kwartier ineens plas op vloer zie. Direct aircooler eraf, bleek dat waterreservoir niet goed zat en er van alles langs en door m'n PC liep.

Het bizarre was dat m'n PC gewoon doordraaide alsof er niets aan de hand was, terwijl ik de druppels via de 200mm fan aan de bovenkant langs de kabelboom op de GPU zag lopen, die daar sissend bleven liggen.

Uiteraard direct stekker eruit, GPU eruit, en alles zo goed mogelijk drooggeveegd. Maar je raadt al, kater komt later. M'n videokaart wil niet meer, zodra ik aanzet draaien alle fans in systeem voor een halve seconde, dan stopt t. Veronderstel dat GPU nog niet helemaal droog is, dus voorlopig maar aan de kant gelegd. Stomme is echter dat het systeem op de iGPU prima draait, en met andere videokaarten in de PCIE slots krijg ik weliswaar geen beeld, maar systeem blijft wel draait en boot.

Welke stappen kan ik nemen om mn PCIe slots en GPU weer tot leven te wekken? Nogmaals, ik heb geen kortsluiting gezien, PC liep tot ik zelf stekker eruit trok.

Specs:
CM HAF 922
CM Silent Pro 600M
Gigabyte Z87X-UD3H
Intel i5 4670K
Crucial Ballistix DDR3 - 16GB
Samsung 850 EVO - 250GB
Seagate HDD - 500GB

MSI R9 270 TwinFrozr

Ook HD7850 en oude HD4670 getest

Zelfde symptomen bij beide PCIe slots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MOBO in de zon leggen en laten drogen!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 10:34
Sinds wanneer heeft een aircooler een reservoir? Je kan je gpu in een zak rijst leggen dat haalt het meeste vocht uit de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
mss nog wat vocht in de pci socket. Waterschade komt vaak pas later door corrosie, dus zorg dat je de hele boel goed droog hebt voordat je er weer spanning op doet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Ja, Vanochtend FF geprobeerd maar systeem en GPU gaven exact zelfde reacties. Dus zit nog wat niet goed. Kan ik mijn GPU uit elkaar halen of verloopt dan garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 13:45
Die garantie is al verlopen toen er water door je systeem heen liep....Daar zou ik mij niet langer druk over maken. Geduld oefen en een paar dagen laten drogen is het beste wat je mijns inziens kunt doen.

Sterkte!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Hm okee, mobo ligt buiten in de zon en de GPU in een bak rijst. Ga 'm dan zo ook nog wel even uit elkaar halen om te kijken of er nog zichtbaar vocht onder zit (scheelt wel dat water op de achterkant liep / stond, als t daar bleef zou t ooit weer moeten werken denk ik).

Hoop echt dat het weer gaat werken, zijn niet de meest goedkope onderdelen.. Neem aan dat het ook niet onder m'n inboedelverzekering valt.. Moederbord heb ik pas anderhalf jaar draaien en als PCIe voorgoed onbruikbaar is kan ik 'm wel weg doen natuurlijk :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 13:45
Nope, valt onder geen enkele verzekering. Het wel proberen op te geven door niet de waarheid te vertellen is overigens gewoon FRAUDE.

Dit is gewoon zelf veroorzaakte domme schade. Je hebt in ieder geval geleerd dat je geen vloeistoffen op je pc moet zetten. Hopelijk blijft het leergeld dat je moet betalen door kapotte onderdelen beperkt voor je ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Hoef je mij niet te vertellen. Ben op zoek naar nuttig advies, hier niet om me de les te laten lezen of om de oren geslagen te worden met dingen die ik zelf ook wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
Mocht je echt desperate zijn:
isopropyl alcohol (99% alcohol) verdrijft water, en geleid niet.
Ik heb ooit mijn verwassen GPS tracker (die niks meer deed) er in gedaan. Zodra die erin lag, sprong die weer tot leven (ging automatisch aan). Daarna meteen uit gezet, eruit gehaald en laten drogen. En hij werkt (jaar later) nog prima.

Ik weet alleen niet hoe je er aan komt. Ik heb een blik vol via een vriend... en die heeft het van zijn werk meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MuFFIN 007 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:32:
Hoef je mij niet te vertellen. Ben op zoek naar nuttig advies, hier niet om me de les te laten lezen of om de oren geslagen te worden met dingen die ik zelf ook wel weet.
Tut tut tut, je bent hier duidelijk wel om je een les te laten leren, want alles wat hier voorgesteld word had je met een Google search ook zelf kunnen achterhalen. Om dan vervolgens zo te happen op mensen die je proberen op weg te helpen is zeer ondankbaar gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12
Panzer_V schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:32:
Nope, valt onder geen enkele verzekering. Het wel proberen op te geven door niet de waarheid te vertellen is overigens gewoon FRAUDE.

Dit is gewoon zelf veroorzaakte domme schade. Je hebt in ieder geval geleerd dat je geen vloeistoffen op je pc moet zetten. Hopelijk blijft het leergeld dat je moet betalen door kapotte onderdelen beperkt voor je ;)
Dit is gewoon pure pure onzin. Misschien voor jouw budget verzekering. Hij zegt toch niet dat hij de waarheid wil achterhouden? Aannames. Opgeven kan altijd, de verzekeraar gaat er dan naar kijken, een goede verzekeraar keert niet zelden dit soort zaken uit.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 13-05-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:13:
Hm okee, mobo ligt buiten in de zon en de GPU in een bak rijst. Ga 'm dan zo ook nog wel even uit elkaar halen om te kijken of er nog zichtbaar vocht onder zit (scheelt wel dat water op de achterkant liep / stond, als t daar bleef zou t ooit weer moeten werken denk ik).

Hoop echt dat het weer gaat werken, zijn niet de meest goedkope onderdelen.. Neem aan dat het ook niet onder m'n inboedelverzekering valt.. Moederbord heb ik pas anderhalf jaar draaien en als PCIe voorgoed onbruikbaar is kan ik 'm wel weg doen natuurlijk :'(
inboedel meestal niet, kan wel onder kostbaarhedenverzekering vallen. Moet je dus checken bij je verzekering

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heijmenberg99 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:40:
Sinds wanneer heeft een aircooler een reservoir?
Ik denk dat hij daarmee de radiator van z'n waterkoeling bedoelt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 16:33
Tens schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:05:
[...]

inboedel meestal niet, kan wel onder kostbaarhedenverzekering vallen. Moet je dus checken bij je verzekering
Je hebt tegenwoordig ook veel inboedelverzekeringen die schade door eigen schuld dekken.

Kan nooit kwaad om even na te vragen bij de verzekering. Uiteraard wel netjes vertellen wat er echt is gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 07:54
Inboedel kan dit waarschijnlijk ook wel dekken. Mijn telefoon is ook vergoed door waterschade. Zal de verzekeraar / tussenpersoon zeker even benaderen om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Vaak meer dan je denkt.

Wat Panzer_V aangeeft is een beetje kort door de bocht in mijn ogen... Een kenmerk van fraude is dat het met opzet gebeurt, dat is hier duidelijk niet het verhaal. Gewoon domme pech, even je verzekering checken dus! Succes!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Dank voor de adviezen tot nu toe. Ik heb ook nog een busje contact spray voor elektronica liggen, zou dat de PCI-e sloten kunnen reanimeren?

Wat betreft de bron van lekkage, ik heb geen waterkoeling in mijn systeem. Ik bedoel gewoon een losse airco-unit die ik toevallig even op mijn behuizing had staan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MuFFIN 007 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:09:
Wat betreft de bron van lekkage, ik heb geen waterkoeling in mijn systeem. Ik bedoel gewoon een losse airco-unit die ik toevallig even op mijn behuizing had staan ;)
Oh wacht, je bedoelt zo'n soort aircooler? 8)7

Dat is geen airco... hij koelt de lucht ook niet. Het enige wat hij doet is het bevochtigen van lucht (waardoor de warmtegeleiding van de lucht toeneemt). Ja, met water ja.

Je hebt een apparaat dat de lucht bevochtigt op je PC gezet...

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 13-05-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Panzer_V schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:32:

Dat ligt maar net aan je verzekeraar, moraalriddertje ;)

OT: informeer, zoals een aantal hierboven al aangeven, even bij je verzekeringsmaatschappij/tussenpersoon wat de opties zijn. De ene verzekeraar is wat coulanter dan de ander. Een hoop verzekeren ook "zelf veroorzaakte domme schade" (om Panzer_V's eloquente woordkeuze te gebruiken).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:00

Esumontere

Floep, banaan.

Waah schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:37:
Mocht je echt desperate zijn:
isopropyl alcohol (99% alcohol) verdrijft water, en geleid niet.
Ik heb ooit mijn verwassen GPS tracker (die niks meer deed) er in gedaan. Zodra die erin lag, sprong die weer tot leven (ging automatisch aan). Daarna meteen uit gezet, eruit gehaald en laten drogen. En hij werkt (jaar later) nog prima.

Ik weet alleen niet hoe je er aan komt. Ik heb een blik vol via een vriend... en die heeft het van zijn werk meegenomen.
Isopropyl alcohol verdrijft geen water. Het mengt met water, waardoor het water effectiever weg te halen is. Ik zou echter niet zomaar een plens isopropyl alcohol erop gooien (want dat suggereer je, toch?). Isopropyl alcohol is namelijk ook een behoorlijk goed oplosmiddel voor bepaalde soorten lijm en coatings, dus de kans dat je daarmee veel meer kapotmaakt dan repareert is erg groot.

[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 13-05-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Esumontere schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:41:
[...]

Isopropyl alcohol verdrijft geen water. Het mengt met water, waardoor het water effectiever weg te halen is. Ik zou echter niet zomaar een plens isopropyl alcohol erop gooien (want dat suggereer je, toch?). Isopropyl alcohol is namelijk ook een behoorlijk goed oplosmiddel voor bepaalde soorten lijm en coatings, dus de kans dat je daarmee veel meer kapotmaakt dan repareert is erg groot.
Volgens mij kun je een moederbord prima onderdompelen of afwassen met isopropanol. Het is een goede manier om het water eruit te krijgen en verdampt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Het is inderdaad ook een schoonmaakmiddel. Daarom zeg ik ook: Last ditch effort. Maar het voorkomt corrosie van je bord... Wat het doet met koelpasta geen idee. Maar op telefoons en kleine electronica (moederborden, oude consoles etc) wordt het veelvuldig gebruikt.

Onderdompelen is het beste, maar dan heb je dus een redelijke hoeveelheid nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 13-05-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik zou nooit, maar dan ook nooit, mijn moederbord onderdompelen in isopropanol. Het is een oplosmiddel dat met alle liefde lijm, plastic, coatings, etcetera aantast en oplost. Als je je moederbord onderdompelt in isopropanol kan je hem gegarandeerd weggooien, omdat je de volledige coating die alle contacten en lanes afdekt, oplost.

Je kunt het inderdaad gebruiken om contactpunten en dergelijke schoon te maken, maar meer absoluut niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Esumontere op 13-05-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Esumontere schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:55:
Ik zou nooit, maar dan ook nooit, mijn moederbord onderdompelen in isopropanol. Het is een oplosmiddel dat met alle liefde lijm, plastic, coatings, etcetera aantast en oplost. Als je je moederbord onderdompelt in isopropanol kan je hem gegarandeerd weggooien.

Je kunt het inderdaad gebruiken om contactpunten en dergelijke schoon te maken, maar meer absoluut niet.
Volgens mij overschat je de kracht van isopropyl ethanol. Zo goed lost het nu ook weer niet op.
Het is geen Vanish Oxy Action :+

Bij mijn GPS tracker, en heel veel smartphones werkt het top, en die blijven ook werken. Die hebben allemaal moederborden....

Persoonlijk denk ik dat waterschade, enkel laten drogen en hopen dat geen corrosie geeft een grotere kans geeft op problemen, dan een kort bad in Isopropyl ethanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Waah schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Volgens mij overschat je de kracht van isopropyl ethanol. Zo goed lost het nu ook weer niet op.
Het is geen Vanish Oxy Action :+

Bij mijn GPS tracker, en heel veel smartphones werkt het top, en die blijven ook werken. Die hebben allemaal moederborden....

Persoonlijk denk ik dat waterschade, enkel laten drogen en hopen dat geen corrosie geeft een grotere kans geeft op problemen, dan een kort bad in Isopropyl ethanol.
Nee, dat overschat ik niet. Ik ben organisch chemicus van beroep (promovendus, om precies te zijn) en werk dagelijks met dergelijke chemicaliën. Oplosmiddelen als ethanol en isopropanol zijn bijzonder geschikt om bijvoorbeeld de coating van een printplaat op te lossen en dus het bord te 'strippen'.

Ik zeg niet dat corrosie geen probleem gaat opleveren na waterschade, maar een isopropanol-bad gaat gegarandeerd veel meer problemen veroorzaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Esumontere op 13-05-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Esumontere schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:55:
Ik zou nooit, maar dan ook nooit, mijn moederbord onderdompelen in isopropanol. Het is een oplosmiddel dat met alle liefde lijm, plastic, coatings, etcetera aantast en oplost. Als je je moederbord onderdompelt in isopropanol kan je hem gegarandeerd weggooien, omdat je de volledige coating die alle contacten en lanes afdekt, oplost.
Ik betwijfel het (al heb ik het nog nooit geprobeerd). Wat voor coatings zitten er allemaal op een PCB dan?

Isopropanol is trouwens milder (tast minder plastics e.d. aan) dan ethanol.

Waah schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:00:
[...]
Volgens mij overschat je de kracht van isopropyl ethanol.
Het is juist geen ethanol... het is isopropanol/2-propanol. "Isopropyl alcohol" en "ethyl alcohol" zijn de verouderde namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Compizfox schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:03:
[...]

Ik betwijfel het. Wat voor coatings zitten er allemaal op een PCB dan?

Isopropanol is trouwens milder (tast minder plastics e.d. aan) dan ethanol.

[...]

Het is juist geen ethanol... het is isopropanol. "Isopropyl alcohol" en "ethyl alcohol" zijn de verouderde namen.
Isopropanol is niet milder, het tast enkel andere plastics aan dan ethanol. Ik zou het er niet op gokken om mijn moederbord onder te dompelen, omdat het 'wellicht' niet erg is.

Het is inderdaad geen ethanol, maar isopropanol. Isopropyl alcohol (isopropanol of beter nog, 2-propanol) en ethyl alcohol (ethanol) zijn geen verouderde namen maar geaccepteerde systematische namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Esumontere schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:05:
[...]

Isopropanol is niet milder, het tast enkel andere plastics aan dan ethanol. Ik zou het er niet op gokken om mijn moederbord onder te dompelen, omdat het 'wellicht' niet erg is.

Het is inderdaad geen ethanol, maar isopropanol. Isopropyl alcohol (isopropanol of beter nog, 2-propanol) en ethyl alcohol (ethanol) zijn geen verouderde namen maar geaccepteerde systematische namen.
Dan zou ik het sprayen/poetsen. volgens mij is alles beter dan water in je moederbord laten zitten 8)7
Anyway voor ts:

Eerst contact opnemen met de verzekering dus. Misschien komen zij je tegemoet. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Laten drogen (was je al mee bezig)
Eventueel schoonmaken met Isopropyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Onderdompelen in isopropanol of ethanol kan geen kwaad, tenzij je hem voor langere tijd erin laat liggen. Het verdrijft inderdaad mooi het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Interessante discussie hoor :P

Voorlopig wordt er sowieso weinig ondergedompeld, want ik heb het spul niet in huis.

Wel heb ik de PCI-E lanes inmiddels behandeld met dit goedje, want had ik nog staan: http://www.griffon.nl/nl-...roduct/946-contact-spray/

Zou ook kunnen werken, want is zowel vochtverdrijvend als oxideoplossend. Daarnaast tast het metaal niet aan, dus veilig voor de contacten. Ik ken mensen die het gebruiken voor smerige micro-USB aansluitingen op hun telefoon.

Zo even aansluiten en testen, het bord zou nu wel droog moeten zijn. GPU ligt nog in de rijst, nog geen tijd gehad de heatsink te demonteren. Verzekering ga ik ook even checken, hoewel ik me nu realiseer dat ik natuurlijk ook een eigen risico heb en ik weet niet om het daarom zinvol is te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Kleine doorbraak, in BIOS het tweede (x8) PCI-E slot aangemerkt als default, en inmiddels geeft mijn HD4670 beeld via die lane.

Blijkbaar is het PCI Express gedeelte van het moederbord toch niet helemaal naar de filistijnen. Of het kan ook de contact spray een positieve uitwerking had, want gisteren werkte dit trucje nog niet.

Zo proberen of ik het eerste slot ook in werking krijg, want het idee van x16, x8 en x4 is toch dat alleen de x16 volledige snelheid kan leveren? Dat dacht ik althans..

EDIT: Nog meer progressie, inmiddels is PCI-E 1 (x16) ook weer bij ons. Lijkt er sterk op dat de slots eerst even goed warm moesten worden om het resterende vocht te verdampen, want ging niet in één keer goed. Bleef eerst hangen in een bootloop bij debugcode 15 (IDE Initialisation), pas na keer of tien opspoelen, uitgaan, en vanzelf weer opstarten schoof hij door naar debugcode A2 (IDE detection). Vervolgens stroom eraf en opnieuw zelf starten, en voila, debugcode AE (boot to legacy OS) en ik had beeld!

Ga zo eerst verder met de GPU, kijken wat daar nog aan te redden valt. Ga voor zekerheid wel even op ander bordje testen, kijken of ik verder kom dan 2 seconden draaien en dan uitval. Hoop dat het rijstbad en de behandeling van de backplate met contactspray hem goed gedaan hebben..

[ Voor 44% gewijzigd door MuFFIN 007 op 13-05-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
EDIT>

[ Voor 98% gewijzigd door MuFFIN 007 op 15-05-2016 21:08 ]

Pagina: 1