Toon posts:

verschill wattage? volume?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb een redelijk hifi set nu met lekkere boxen. Mijn eindversterker is 2x75 watt. Als ik het volume 3kwart zet is het al behooooorlijk hard.

De boxen hebben een bereik van 25 - 250 watt. Nu is mijn vraag, als ik een nieuwe eindversterker aanschaf, laten we zeggen 200watt, krijg ik dan 'mooier' geluid of alleen harder geluid (niet echt boeiend).

Alvast bedankt voor de reacties.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

vaak alleen maar harder of je lichtere versterker moet een slechte invloed hebben op zijn signaal overspraak ruis toeveoging frequentie bandbredte flakke frequentie band

Dus als die al hifi kwaliteit geeft zou het met die zwaardere zelf slechter kunnen in geval van goedkoop en krachtig.

Ps bedoel je bij 200 Watt 2x 200 (3 á 4 DB) of 2x 100Watt (1-2 db)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 17:19

JT

VETAK y0

Het is meestal wel zo, dat versterkers die echt die 200 kunnen leveren (dus geen vaag kutmerk) door de grotere voeding betere controle hebben over de speakers wat de kwaliteit wel ten goede komt. Meestal is het zo, dat des te duurder de versterker des te beter die kwalitatief is, maar het vermogen gaat meestal ook mee omhoog.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Het gaat om de vervorming tussen het ingang signaal en uitgang THD van de versterker in zijn werk gebied dat is de kwaliteits factor samen met de overspraak van versterkers de lichte zal eerder clippen terwijl de zwaardere nog dynaniek over heefd en wat meer db kan produceren .

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op zondag 24 juni 2001 17:59 schreef Neo het volgende:
Goed ik heb een redelijk hifi set nu met lekkere boxen. Mijn eindversterker is 2x75 watt. Als ik het volume 3kwart zet is het al behooooorlijk hard.

De boxen hebben een bereik van 25 - 250 watt. Nu is mijn vraag, als ik een nieuwe eindversterker aanschaf, laten we zeggen 200watt, krijg ik dan 'mooier' geluid of alleen harder geluid (niet echt boeiend).

Alvast bedankt voor de reacties.
Dat ze hard gaan komt, omdat je luidsprekers waarschijnlijk gevoelig zijn en dan heb je niet echt een krachtige versterker nodig.

Dus als je een versterker van 200 Watt eraan hangt dan gaan ze alleen harder, maar of het mooi klinkt hangt van de versterker af. Niet elke versterker klinkt hetzelfde. Gezien wat die luidsprekers aan kunnen, zou het geen probleem zijn met een 200 Watt versterker.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Als je van een 75 naar een 200 Watt versterker gaat, heb je ongeveer een toename in geluidsniveau van 3 dB. Als je wilt horen hoeveel dat is, moet je maar eens in Winamp het volume 3 dB omlaag preampen.

Of die versterker beter klinkt is niet te zeggen, maar ga er vanuit dat de verschillen zoiezo klein zijn. Ik zou in ieder geval geen super hoog vermogen versterker gaan kopen. Als je per se echt hard wilt, zijn daar wel efficientere manieren voor.

Verwijderd

Kwaliteit en Volume staan los van elkaar, behalve dan in de hierboven genoemde gevallen (S/N ratio etc).

Je zou dus een hele dure versterker kunnen kopen, omdat ie mooier klinkt, die misschien als bijkomstigheid ook wat meer watts levert. Het verschil in volume zal alleen niet zo heel groot zin (zie Jag's voorbeeld).

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Wanneer heb jij ooit 75 Watt nodig?? Laat staan 200! Ik heb 2x175 (echte) Watts tot mijn beschikking, maar zelfs al draai ik extreem hard zit ik slechts tussen de 20 en 30 Watt (met 92dB/W/m speakers).
Je kunt er wel een betere controle voor verwachten, maar als je al een goede versterker hebt, zou ik niet veel verwachten....

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 24 juni 2001 23:01 schreef JvdBosch het volgende:
Je kunt er wel een betere controle voor verwachten, maar als je al een goede versterker hebt, zou ik niet veel verwachten....
Voor een betere controle heb je niet eens meer Watts nodig. Toen ik mijn versterker aan het uitzoeken was, heeft de verkoper mij gedemonstreerd: een receiver 2x65 watt en een gewone versterker 2x50 watt, beide van Denon.

Die versterker van 50 watt ging harder dan die receiver op dezelfde speakers. Die verkoper had het erover dat je dit kon vergelijken met autos: de ene had meer pk's, de andere meer koppel.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Enige voordeel ipv van meer watts zou kunnen zijn als je een twin-voeding hebt.. Deze zorgt ervoor dat de lagere frequenties bij een lager volume goed klinken.. (als ik het goed heb) Wattage is niet iets waar je echt van uit moet gaan bij een nieuwe versterker.
De opbouw is interessanter..

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een eindversterker, dat is nu een NAD 214 en een 118 voor versterker. Ik wilde daar een sterkere nad eindversterker voor hebben maar ik hoor vooral dat het volume scheelt. Khad meer gehoopt op betere kwaliteit.

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Wat is "wattage"?? :? Of bedoel je "vermogen"?? :o

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op zondag 24 juni 2001 23:01 schreef JvdBosch het volgende:
Ik heb 2x175 (echte) Watts tot mijn beschikking, maar zelfs al draai ik extreem hard zit ik slechts tussen de 20 en 30 Watt (met 92dB/W/m speakers).
Precies, 92dB/W/m... daar zit de crux... het rendement van je speakers....

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Op maandag 25 juni 2001 09:16 schreef Varienaja het volgende:
Die versterker van 50 watt ging harder dan die receiver op dezelfde speakers. Die verkoper had het erover dat je dit kon vergelijken met autos: de ene had meer pk's, de andere meer koppel.
Sure. Vergelijkingen zijn echt heel erg verneukratief, met een vergelijking kan je namelijks alles wel "bewijzen".

Als je een speaker hebt, met een bepaald rendement, en een bepaalde impedantie. En je hebt een 2 amps die evenveel vermogen leveren bij dezelde impedantie en op dezelfde manier gemeten, dan kan de ene wel een fancy Tag Mclaren zijn en de ander een Fony, maar het zal hetzelde spl opleveren.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 26 juni 2001 04:02 schreef Jag het volgende:
...dan kan de ene wel een fancy Tag Mclaren zijn en de ander een Fony, maar het zal hetzelde spl opleveren.
Vind je het goed dat ik dan wel de TagMclaren neem? :+

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 17:19

JT

VETAK y0

Op dinsdag 26 juni 2001 04:07 schreef JvS het volgende:

[..]

Vind je het goed dat ik dan wel de TagMclaren neem? :+
Tuurlijk niet, we gaan met zo allen voor de Fony !!! :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1