| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-6100 Boxed | € 114,95 | € 114,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | € 121,- | € 121,- |
| 1 | Sapphire HD 6850 2GB GDDR5 | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 83,95 | € 335,80 |
| 1 | Toshiba MD04ACA400, 4TB | € 116,95 | € 116,95 |
| 1 | Cooler Master Elite 330U | € 32,- | € 32,- |
| 1 | Logitech Z333 | € 48,90 | € 48,90 |
| 2 | Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm | € 3,99 | € 7,98 |
| 1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Samsung Writemaster SH-224FB Zwart | € 12,51 | € 12,51 |
| 1 | Cooler Master Elite Power 400W | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | OCZ ModXStream Pro 700W | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | Samsung SM951 (AHCI) 256GB | € 133,15 | € 133,15 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.092,09 | |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, spelletjes, muziek luisteren, video kijken, plaatjes bewerken en programmeren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 500 Euro, eventueel wat meer met een nieuwe videokaart.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- De videokaart (maar dan een model met 4 GB geheugen).
- De harde schijven.
- De behuizing (een iets ander model, maar deze lijkt er het meeste op, met veel interne bays).
- De speaker set.
- De DVD speler.
- De voedingen (maar de OCZ is 600W, volledig modulair en was een stuk duurder). Ik weet nog niet welke ik ga gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had hiervoor een vet AMD systeem met 8 kernen, dat was heel fijn. Maar dat werd toch wel heet, waardoor het na een paar jaar is gesneuveld. Dus nu Intel, ook omdat het verschil in prestatie te groot is geworden.
Ik wil minimaal 1x een snelle SSD, 1x een DVD speler (voor de oudere spelletjes) en 5x HDD (voor alle media en archieven) aan kunnen sluiten.
Voor het programmeren heb ik het liefste veel kernen, maar dat kan ik eventueel ook op servers uitproberen.
Dus eigenlijk vooral spelletjes en multi-media. De plaatjes zijn vooral voor websites en zo, dus niet heel spannend. De spelletjes zijn vaak wat ouder, maar ik speel ook soms moderne AAA spellen. Skyrim en Metro 2033 zijn goede benchmarks.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor het moederbord: Asus, Gigabyte en MSI, voor de opslag Samsung en Crucial. Het moet degelijk zijn. Maar ik sta open voor alternatieven.
Ik ben voor Gigabyte gegaan, omdat die de enige zijn met de juiste hoeveelheid SATA en M.2 aansluitingen. De rest heeft vaak wel de juiste hoeveelheid connectors, maar je kunt maar de helft daarvan tegelijkertijd gebruiken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet niet te warm worden en lang meegaan.
Ga je overklokken?
Dat beperkt de levensduur, dus ik denk het niet.
Wat verwacht je van ons?
Mijn belangrijkste vragen:
1. Is dit de beste processor? Voor wat ik er mee ga doen, lijkt me vooral de single-core snelheid het belangrijkste. En dan kan ik voor 40 Euro nog 5% sneller met een i3-6320, of 250 Euro extra uitgeven aan een i7. En ik denk niet dat ik daar wat van ga merken.
2. De M.2 SSD. Ik zou het liefste voor de 512 GB versie gaan, of er nog liever 2 van 512 GB in RAID zetten, omdat dat waarschijnlijk de belangrijkste snelheidsverbetering is. Maar dan wordt het wel heel duur.
3. Het geheugen: 8 GB is te weinig (dat heb ik nu in mijn laptop), dus 16 GB. Dat had ik in de vorige computer ook. Maar is dat wel genoeg, en maakt het veel verschil in snelheid als ik overgeklokt geheugen zou gebruiken?
4. De videokaart. Ik heb er vier jaar geleden of zo ~150 Euro voor betaald, en ik zie nergens een betere voor dat bedrag (of betaalbaar). Ook heeft hij 4 GB RAM geheugen, dat zie je niet vaak meer. Maar zelfs mijn laptop heeft 4 GB videogeheugen alleen voor de GPU (8 + 4). Alhoewel ik niet weet hoe veel dat nu uitmaakt.
5. Welke voeding is het beste? De OCZ is wel vet, maar al ongeveer zes jaar oud. De Cooler Master is nu bijna drie jaar oud.
Kortom, ik wil gewoon een nieuwe, vette bak, maar ik wil er niet meer aan uitgeven dan nodig.