Nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:25

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Momenteel heb ik in de kamer beneden waar het signaal binnenkomt een router/modem (MikroTik hAP lite) staan die het huis van Internet moet verzorgen. Echter is ie in dat laatste niet zo goed: het signaal is beneden prima, komt tot in de tuin, maar boven heb je amper tot geen signaal. Indien ik in een bunker zou wonen zouden de dikke muren het verklaren, maar dat is niet geval. Ik vind het nogal bijzonder dat het signaal niet door het plafond heen lijkt te komen, en de meest logische verklaring zal zijn dat het apparaat dat we nu hebben van lage kwaliteit is (standaard meegeleverd door onze ISP). Daarom wil ik deze graag vervangen, echter heb ik geen idee wat een geschikt modem zou zijn. De afstand die het moet kunnen overbruggen is ongeveer 20m de tuin in en 1 verdieping omhoog (het huis is 120m2 dus niet achterlijk groot).

Hier een paar foto's van de huidige router, het signaal van de antenne buiten ons huis komt dus binnen op de grijze kabel waar 'Internet' bij staat:

GoT
Router 3Router 2Router 1

Ik heb al gezocht naar specificaties maar kom alleen omschrijvingen tegen met een foto die net wat anders is dan deze, dus twijfel wat voor apparaat het precies is. Gezien ik niet echt thuis ben in routers, weet ik niet goed wat voor type router ik moet hebben om deze te vervangen.

;tldr: Wat voor type router kan ter vervanging van die in bovenstaande foto dienen, en geeft een fatsoenlijk signaal (20m horizontaal, 1 verdieping omhoog)? Zelf leek deze mij leuk, maar ik weet niet zeker of deze past:

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link Archer D20 AC750 Wireless Dual Band ADSL2+ Modem Router€ 49,75€ 49,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,75

Alvast bedankt voor het advies! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wil je je hele huis voorzien van snel, betrouwbaar wifi dan moet je toch al gauw richting de €100+ prijsklasse gaan kijken. De TP-Link C8 wordt erg goed beoordeeld door smallnetbuilder.
Waarom niet een 2e router erbij en instellen als AP?
Hiervoor is er wel een bedraade aansluiting boven nodig maar dan heb je wel overal top signaal.

Trouwens, ik zie dat het internet binnen komt via RJ45. Komt het vanaf een glasvezel kastje?
Wordt het vervangen van het modem wel ondersteund door de ISP?

[ Voor 12% gewijzigd door Bonthouse op 12-05-2016 19:33 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:25

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bonthouse schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:22:
Wil je je hele huis voorzien van snel, betrouwbaar wifi dan moet je toch al gauw richting de €100+ prijsklasse gaan kijken. De TP-Link C8 wordt erg goed beoordeeld door smallnetbuilder.
Waarom niet een 2e router erbij en instellen als AP?
Hiervoor is er wel een bedraade aansluiting boven nodig maar dan heb je wel overal top signaal.

Trouwens, ik zie dat het internet binnen komt via RJ45. Komt het vanaf een glasvezel kastje?
Wordt het vervangen van het modem wel ondersteund door de ISP?
Ter verduidelijking: ik woon in Tsjechië net boven Praag in een klein dorpje, en daar hebben ze dus geen koper of glasvezel. Ik ontvang een draadloos signaal (5GHz heb ik me laten vertellen, lijkt me vreemd toch?) via een antenne aan de voorkant van het huis. Die loopt vervolgens (volgens mij zonder tussen verbinding, of die moet verwerkt in de muur zitten) naar een RJ45 kabel die in mijn modem steekt.

Kun je me vertellen hoe ver de router die ik had geselecteerd ongeveer zend in vergelijking met die jij aanraad? Ons huis is niet heel groot, en de verste afstand die de router door muren heen moet afleggen is max 10m, en door een plafond en 2 muren. De huidige haalt dat net niet zeg maar, en tegelijkertijd vind ik 100E voor een router een best bedrag :+

Er loopt hier wel bekabeling door de muur, maar dat is allemaal telefoonlijn en weet niet precies of ik daar een netwerk op kan aanleggen (los van het feit dat ik niet goed snap hoe het aangesloten zit, er steken bij de voordeur simpel 3 kabels zonder label uit de muur). Ik heb al aan de huisbaas gevraagd hoe dit precies zit, en hij zou daar nog op terug komen (lang verhaal kort heeft hij een mannetje die komt kijken over een paar weken die bij zijn nieuwe woning ook bekabeling aan gaat leggen). Ik weet dus niet of een dubbele opstelling mogelijk is..

-EDIT- ik bedenk me net dat het handig zou zijn wanneer ik het apparaat aan de muur kan bevestigen. Ik lijk dat niet in de specificaties terug te kunnen zien, is er een manier om er achter te komen of dat standaard kan? Of zijn er ook wel algemene oplossing waardoor je het plat aan de muur kunt maken?

[ Voor 6% gewijzigd door LankHoar op 12-05-2016 21:55 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat Miktrotik routertje vervangen lijkt me niet zo'n verstandig idee, vooral gezien we geen idee hebben wat daar op staat ingesteld.

Als er toch een mannetje die kabels kan leggen langskomt, vraag hem eens hoeveel het gaat kosten om een CAT5E/CAT6 lijntje naar boven te leggen. Of probeer het desnoods zelf.

Beste en waarschijnlijk goedkoopste oplossing lijkt me dan AP bij plaatsen.
1x middenmoot router erbij kopen + 1x kabel trekken is waarschijnlijk eenvoudiger als 1x dure router kopen en vervolgens ontcijferen wat die Mikrotik (redelijk geavanceerde router) doet en die gegevens vervolgens in een consumenten router in te voeren. Met alle gevolgen en downtime van dien.

Lijkt er op dat je via een wirelss point to point verbinding je internet ontvangt. 5Ghz is dan best mogelijk.
Een ADSL2 modem is dan niet nodig, dan kan ik je eigenlijk beter de TP-Link TL-WR1043ND aanraden. Een bewezen router met behoorlijke output. Heeft helaas geen 5Ghz ondersteuning maar heeft je huidige Mikrotik ook niet. Ondersteund wel OpenWRT en DD-WRT, erg leuke firmwares als je nog eens wil spelen met geadvanceerde wifi instellingen.