Internet delen met buurman - 2 gescheiden vlan's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hoi,

(boven) buurman en ik willen onze internet aansluiting gaan delen.
Dit omdat we in een pand wonen wat 1 kabel aansluiting heeft, en Ziggo hierdoor maar 1 aansluiting /abbo ondersteund.

Plan is als volgt :

de Ziggo router in bridge modus laten zetten, en hieraan gekoppeld een aan te schaffen eigen router hangen.
Het plan is om deze nog aan te schaffen router zo in te stellen dat er 2 gescheiden vlan's zijn, met ieder 50% van de bandbreedte.
Wat zou hiervoor een geschikte router zijn? Zelf even zitten rondkijken, de TP-link Archer C7 & Asus RT-N66U lijken mij interessant, maar ik weet niet of ik hierin bandbreedte limieten op kan instellen. Graag jullie advies hierin :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 15:32
Ik zou zelf een pfsense doos maken of kijken naar een edge router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
Bij een Cisco EPC3928AD kun je er trouwens 2 IP addressen uit toveren in bridgemodus bij Ziggo (in Ziggo gebied althans). Misschien ook een optie, knal je een switch op port 1 en ieder zijn eigen router op de switch ;)
Anders zijn inderdaad een EdgeRouter van Ubiquiti of een Mikrotik router (HAP AC) leuke routers ervoor voor een vriendelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Of een OpenWRT router zoals die van Draytek http://www.draytek.com/in...d=1806&Itemid=293&lang=en

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12
Ik zou ook voor een EdgeRouter gaan. Die heb je voor minder dan 100 euro en kun je alles mee, ook bandwidth limiting (QoS en shaping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dank allen voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een OpenWRT router van Draytek? Bij mijn weten is geen enkele router van Draytek ondersteund door OpenWRT, en draaien ze standaard een propriëtair OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijzelf schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:38:
Een OpenWRT router van Draytek? Bij mijn weten is geen enkele router van Draytek ondersteund door OpenWRT, en draaien ze standaard een propriëtair OS.
Ja en nee, er zijn een aantal modellen die OpenWRT draaien met custom binaries.
Echter, als je om de source vraagt gaat je aanvraag naar de :blackhole:
Ik heb zelf een Draytek 2130, als je de firmware zip uitpakt zit daar een ".all" bestand in wat eigenlijk een TAR is.
Pak je die uit, dan zit daar de "openwrt-vsc75xx-2.6-bin" in.
Andere routers gebruiken nu "dray os"

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
Verleden ook eens gedaan met een Mikrotik doosje.
Je hebt niet eens VLANS nodig, gewoon de switch poorten allemaal master maken van hun "eigen" poort.

eth0 -> ziggo (master etg0)
eth1 -> onder (master eth1)
eth2 -> boven (master eth2)

Dan 2 x NAT aanmaken eth1 <-> eth0 en eth2 <-> eth0 en twee DHCP servers.

Klaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor de Edgerouter van Ubiquity gaan de Edgemax voor 79 euro. Top ding en je kan hem zo instellen dat je elkaars netwerk echt niet kan zien. Voor het geld top apparaat en ook nog in staat om met VLANs te werken maar dat is niet nodig, kan alleen wel leuk zijn als je AP's eraan hangt die kan je dan ook voor beide netwerken laten werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Frogmen op 13-05-2016 11:30 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een RB951 van Mikrotik kan dat ook. Kost ook niet veel.

Je moet wel veel van netwerken weten om dat ding in te stellen, of gewoon heel goed de wiki's lezen. Voordeel: Je kan ook twee VPN servers opzetten, zodat ieder met zijn mobieltejs bijvoorbeeld via jouw eigen huislijn verbonden bent als je onderweg bent.
Pagina: 1