Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14
Ik start er maar een topic over want ik breek mijn hersenen er over. :)
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar zonnepanelen.

De keuze is daarin gevallen op de panelen van EC-Solar. Deze panelen zijn namelijk groter (bijna 2m) en passen uitstekend op mijn dak. Hierdoor kan ik met een nette indeling simpelweg de meeste Wp neerleggen. Ook heeft een buurman dezelfde panelen dus dat is esthetisch ook het best verantwoord. >:)

Waar gaat de twijfel dan over, 2 dingen:
- Zelf plaatsen of laten installeren
- Duitse of Chinese omvormer

Installatie kost €650,- excl btw dat vind ik best een hoop geld want ik denk dat ze er voor een pro binnen een halve of in ieder geval een hele dag op liggen. Zelf ben ik redelijk handig, maar sta er ook niet om te springen mijn redelijk stijle dag te bewandelen met panelen van 20 kilo... Hoe zwaar en moeilijk is het?

Alternatief is misschien een zelfstandig installateur die ik mee kan helpen.
iemand een idee waar deze te zoeken? (omgeving Tilburg)

Dan de omvormer, daar heb ik 2 keuzes:

Steca Coolgrid 4200 : Duitse kwaliteit, allerhoogste rendement
nadelen: Kan ook stuk, slechts 7 jaar garantie, geen Wifi, €280,- duurder.

Hosola Bright 4200: Heeft wel Wifi, 10 jaar garantie, ook een erg goed rendement maar net een fractie minder. €280,- goedkoper.

In dit topic ben ik benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen.
Hoe goed ging het zelf leggen voor de eerste keer?
Zouden jullie de Chinese of Duitse omvormer pakken?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:01
Zitten er bij het installeren door de installateur ook materialen die bij zelf installeren nog niet meegenomen zijn? Denk aan bevestigingsmaterialen voor kabels, materialen voor in de meterkast.... Dit zijn vaak materialen die een installateur veel goedkoper inkoopt (grotere aantallen) dan je dat als particulier kan.

Afgezien daarvan is zelf installeren zeker goed zelf te doen, maar op het dak werken is niet iets wat iedereen even prettig doet. Zeker als jouw panelen ook nog eens groter zijn en dus zwaarder, maar ook nog meer wind vangen.

Wat omvormers betreft, mijn ervaring met A- en B-merken is dat qua opbrengst ze allemaal wel het zelfde doen en ook qua betrouwbaarheid elkaar niet zo omlopen. Dat zijn dan ook de factoren waarop omvormers in het algemeen beoordeeld worden. Wel zie je bij het wifi deel grote verschillen in kwaliteit en hebben sommige B-merken dat waardeloos opgelost. Binnen Chinese merken heb je overigens ook A- en B-merken, dus puur op het verschil of het Duits of Chinees is kan je naar mijn mening nog niet een oordeel hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 12-05-2016 15:26 ]

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14
Bedankt voor je reactie.
De prijzen van montage zijn zonder materiaal. De materialen voor meterkast, kabels etc komen er dus nog bij. Ik kan me voorstellen dat een schroefje (bij wijze van) niet in rekening gebracht wordt.

Is Hosola dan een Chinees A of B merk? En iemand ervaring hoe goed de wifi is?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Tja, die pro komt met een bus, steiger, ladders en andere hulpmiddelen, is verzekerd voor valpartijen en daklekkages, weet hoe het snel en in 1x goed moet, zorg ervoor dat je panelen netjes aansluiten enzovoorts.

Zelf leggen kan, vooral als je afgekeken hebt hoe het bij de buurman ging. Maar als ik heb nog steeds slechte herinneringen aan het omhoog dragen van zonnepanelen op een ladder. De stap van ladder naar dak, met zo'n paneel in je handen, is echt niet zo fijn.Dus ik zou in ieder geval het niet alleen doen en een fatsoenlijke steiger huren etc. Dat loopt bij elkaar ook wel in de papieren, natuurlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Als ik zag hoe die 2 berggeiten bij mij op het dak liepen en met speels gemak een PV paneel oppakte en zichzelf corrigeerde als de wind vat kreeg op het paneel ben ik blij dat ik het niet zelf heb gedaan.

En wat thunder7 ook zegt; de pro komt met een bus vol spullen en ervaring.

Als het nou een plat dak was......dan had ik het ook wel zelf gedaan (misschien).

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:48

Theo

moederbord

Als je met een hoogwerker goed bij je dak kan komen kun je ook overwegen om een hoogwerker te huren en het zelf te doen. Ik heb op die manier de panelen op mijn garage kunnen plaatsen (18 stuks), waarbij ik alles vanuit de hoogwerker kon doen. Het heeft mij 200 euro gekost voor een hoogwerker, maar wel een veelvoud aan installatiekosten bespaard.

offtopic:
En natuurlijk even het dak van het huis bekeken en wat panoramafoto's van de buurt gemaakt daar ik de hoogwerker toch had)

7400 Wp op het dak

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:01
thunder7 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:20:
Zelf leggen kan, vooral als je afgekeken hebt hoe het bij de buurman ging. Maar als ik heb nog steeds slechte herinneringen aan het omhoog dragen van zonnepanelen op een ladder. De stap van ladder naar dak, met zo'n paneel in je handen, is echt niet zo fijn.Dus ik zou in ieder geval het niet alleen doen en een fatsoenlijke steiger huren etc. Dat loopt bij elkaar ook wel in de papieren, natuurlijk.
Ja precies! Wij hadden toen de beschikking over een rolsteiger die we mooi vanaf de grond tot aan de dakrand konden toepassen zodat we in ieder geval fatsoenlijk tot aan het dak konden komen. Maar het geklooi op de ladders zelf... ook niet mijn hobby.

Wat de omvormers betreft. Ik zelf heb een apart meetsysteem in de meterkast op basis van een Arduino (kan ook met raspberry Pi) welke niet alleen de energie die bij de omvormer wegkomt meet (met een klein kWh-metertje waar voor elke 1/1000 kWh een puls gegenereerd wordt die de Arduino opvangt), maar ook via de seriële poort de slimme meter uitleest en upload naar pvoutput.org. Daar kan ik dus niet alleen de opbrengst van de panelen zien (wat je anders via wifi uit de omvormer zal halen), maar ook mijn verbruik en zelf mijn gasverbruik (gasverbruik komt ook uit de slimme meter).

Dat levert zulke plaatjes op 8) (De paarse lijn is het gasverbruik wat eens per uur geupdate wordt)
Afbeeldingslocatie: http://quatreforte.nl/UPLOAD/chart.png

Voor mij is de kwaliteit van het wifi deel van de omvormer dus niet zo belangrijk, gebruik het alleen voor diagnose eventueel. Ik heb zelf een Omnik omvormer, maar daar valt de wifi-verbinding regelmatig van uit en raakt zijn instellingen steeds kwijt. Maar qua efficiency heb ik daar weinig over te klagen. Omnik is ook Chinees. Daarnaast ben ik zelf werkzaam in de industriële automatisering en kom daar vaak in aanraking met soortgelijke apparatuur en daarbij is het echt niet alsof Duits per definitie beter is dan Chinees ofzo. Het merk SMA bijvoorbeeld wordt door velen gezien als hét topmerk in omvormers, maar daar heb ik ook weer de nodige verhalen over gehoord dat die veel lawaai zouden produceren.

Lang verhaal kort, je bent beter uit in van de desbetreffende types op internet ervaringen na te gaan zoeken dan om te zeggen dat een Duits A-merk per definitie beter is dan een Chinees A-merk. Duits is dus zeker niet een garantie voor geen problemen.
Pagina: 1