Ik start er maar een topic over want ik breek mijn hersenen er over.
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar zonnepanelen.
De keuze is daarin gevallen op de panelen van EC-Solar. Deze panelen zijn namelijk groter (bijna 2m) en passen uitstekend op mijn dak. Hierdoor kan ik met een nette indeling simpelweg de meeste Wp neerleggen. Ook heeft een buurman dezelfde panelen dus dat is esthetisch ook het best verantwoord.
Waar gaat de twijfel dan over, 2 dingen:
- Zelf plaatsen of laten installeren
- Duitse of Chinese omvormer
Installatie kost €650,- excl btw dat vind ik best een hoop geld want ik denk dat ze er voor een pro binnen een halve of in ieder geval een hele dag op liggen. Zelf ben ik redelijk handig, maar sta er ook niet om te springen mijn redelijk stijle dag te bewandelen met panelen van 20 kilo... Hoe zwaar en moeilijk is het?
Alternatief is misschien een zelfstandig installateur die ik mee kan helpen.
iemand een idee waar deze te zoeken? (omgeving Tilburg)
Dan de omvormer, daar heb ik 2 keuzes:
Steca Coolgrid 4200 : Duitse kwaliteit, allerhoogste rendement
nadelen: Kan ook stuk, slechts 7 jaar garantie, geen Wifi, €280,- duurder.
Hosola Bright 4200: Heeft wel Wifi, 10 jaar garantie, ook een erg goed rendement maar net een fractie minder. €280,- goedkoper.
In dit topic ben ik benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen.
Hoe goed ging het zelf leggen voor de eerste keer?
Zouden jullie de Chinese of Duitse omvormer pakken?
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar zonnepanelen.
De keuze is daarin gevallen op de panelen van EC-Solar. Deze panelen zijn namelijk groter (bijna 2m) en passen uitstekend op mijn dak. Hierdoor kan ik met een nette indeling simpelweg de meeste Wp neerleggen. Ook heeft een buurman dezelfde panelen dus dat is esthetisch ook het best verantwoord.
Waar gaat de twijfel dan over, 2 dingen:
- Zelf plaatsen of laten installeren
- Duitse of Chinese omvormer
Installatie kost €650,- excl btw dat vind ik best een hoop geld want ik denk dat ze er voor een pro binnen een halve of in ieder geval een hele dag op liggen. Zelf ben ik redelijk handig, maar sta er ook niet om te springen mijn redelijk stijle dag te bewandelen met panelen van 20 kilo... Hoe zwaar en moeilijk is het?
Alternatief is misschien een zelfstandig installateur die ik mee kan helpen.
iemand een idee waar deze te zoeken? (omgeving Tilburg)
Dan de omvormer, daar heb ik 2 keuzes:
Steca Coolgrid 4200 : Duitse kwaliteit, allerhoogste rendement
nadelen: Kan ook stuk, slechts 7 jaar garantie, geen Wifi, €280,- duurder.
Hosola Bright 4200: Heeft wel Wifi, 10 jaar garantie, ook een erg goed rendement maar net een fractie minder. €280,- goedkoper.
In dit topic ben ik benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen.
Hoe goed ging het zelf leggen voor de eerste keer?
Zouden jullie de Chinese of Duitse omvormer pakken?