Sorry hoor, maar naar mijn mening is het verhaal dat bluetooth niet voldoende bandbreedte heeft, ernstig achterhaald. We hebben het hier over een 2.1 speaker opstelling. Mp3 heeft een maximale bandbreedte van 320kbit/sec. Flac varieert van (normaal) ~800kbit/sec tot (high-res 24bit/196khz) ~8000kbit/sec.
Bluetooth 3.0 biedt volgens wikipedia 24mbit/sec. Zelfs bij ernstig verlies aan signaalsterkte zou je met 1/3 van die snelheid in nagenoeg alle denkbare gevallen voldoende bandbreedte moeten hebben. Dan nog hebben we het hier over een digitaal signaal, wat betekent dat de geluidskwaliteit niet achteruit gaat, maar dat je glitches krijgt. In het ergste geval kunnen stukjes wegvallen.
De reden waarom bluetooth (vroeger) bekend stond om zijn slechte geluidskwaliteit, heeft alles te maken met matige compressie van welleer. Door de kleinere bandbreedte, moest geluid aanzienlijk meer gecomprimeerd worden om het zonder glitches te kunnen versturen. Tegenwoordig is er een grotere markt voor bluetooth audio en daarmee ook verbeterde technieken voor wat betreft compressie.
Twee goede compressiemethoden zijn
A2DP SBC en AptX. Dit in combinatie met bluetooth 3.0 of hoger zal resulteren in een geluidskwaliteit vergelijkbaar met cd. Alleen iemand met een kritisch oor zal verschil kunnen horen met een bekabelde verbinding, en dan ook eigenlijk alleen wanneer beide methoden kort na elkaar vertoond worden.
Bron; Eigen ervaring met de Ruark Audio MR1 icm HTC one m7 (aptx) en Google nexus 7 (sbc). Zie evt mijn review voor mijn vergelijking.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk de vraag welke versie Bose heeft ingebouwd en of het overweg kan met sbc dan wel aptx. Hiervoor zou je evt een mailtje naar Bose kunnen sturen. Indien het versie 3.0 of hoger betreft (wat ik eigenlijk wel verwacht, gezien het nog een vrij recent product is) en sbc dan wel aptx ondersteund, dan kun je het prima inzetten via bluetooth, zonder echt hoorbare verschillen. Het is dan wel belangrijk dat je ook een bluetooth adapter koopt die dit ondersteund.
Overigens is dit mijn wifi 2.4ghz situatie. Ik vraag me dus af hoe storend deze zijn, aangezien bluetooth gewoon prima werkt;
edit:
thanks luukbartelet
[
Voor 19% gewijzigd door
LA-384 op 12-05-2016 20:49
]