Thuiskopieheffing versus downloaden?

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views

• dubstepjoris
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11 21:06
Sinds een jaar of twee staat het illegaal downloaden van vooral films, maar ook muziek, games en software onder vuur. Brein dreigt met grote boeten voor degene die illegaal materiaal downloaden van sites als bijvoorbeeld the piratebay. Klinkt allemaal nog vrij logisch in mijn oren.

Daarnaast heb je de thuiskopieheffing, deze is er al wat langer dan het download verbod (dit stond al mooi op het bonnetje van mij Galaxy S4). Dit is een klein bedrag wat de consument betaalt bij aankoop van een digitaal apparaat met opslag, als vergoeding voor het eventueel downloaden van illegaal materiaal. Een soort borg dus (als ik het goed begrijp) .

Aangezien downloaden nu illegaal is, lijkt mij dat de thuiskopieheffing afgeschaft is, toch? Immers, je kan een boete krijgen als je illegaal downloadt (aldus Brein), dus dan hoef je die thuiskopieheffing toch niet meer op te hoesten als je een apparaat met opslag koopt?
Nou zie ik hier op station Leeuwarden een enorm billboard staan van telecombedrijf KPN, betreft een Galaxy S7 met abonnement. Echter staat hier in kleine lettertjes onder dat er nog €4,23 thuiskopieheffing overheen komt. Is dit correct? Zo ja, kan je gebruikmaken van het argument dat je al thuiskopieheffing betaalt hebt, mocht er een brief van Brein op de mat vallen? Zo nee, wiens fout is dit?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. De heffing is, volgens de overheid, bedoeld als:
De thuiskopieheffing compenseert auteurs en artiesten voor kopieën van hun muziek en films voor privégebruik. De vergoeding bestaat uit een heffing op lege cd’s en dvd’s.
.
Afgezien van het feit dat het meer betreft dan lege DVD's/CD's, lijkt het mij dat ik dus een kopie mag maken van mijn CD en die op een DVD mag plaatsen. Om het wegvallen van inkomsten van die ene kopie te compenseren betaal ik die heffing.

Downloaden vanuit een illegale bron is sinds kort verboden. Dat staat dus los van de heffing.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit lijkt meer een trollbait topic. De TS mag inderdaad eerst beginnen met opzoeken van de thuiskopieheffing is, en de onzin over Brein weglaten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Dit topic is gesloten.