Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbes
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-08 14:11
Hallo,

Binnenkort komen er nieuwe types WIFI Accessoints op de markt.

Ze gebruiken termen als Wifimesh, Surround wifi, turbo-charged wifi,...

Mij lijkt het wel iets, het zou woningen voorzien van performant wifisignaal in elke uithoek.

Voorbeelden hiervan zijn:
Eero
Luma
Amplifi by Ubiquiti
Ze zijn wat soortgelijk, maar elke heeft zijn eigen focus.

Zouden jullie dit overwegen, of toch bij het klassieke AP/router blijven?

Mvg,
Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ben ik nou gek, of lijken die homepages wel erg op elkaar?
Lijkt net alsof dit van één bedrijf afkomt?

Dit is niet echt iets nieuws, Ubiquiti heeft dit al langer. WDS bestaat ook al een tijdje.
Volgensmij werken deze op basis van een app, die switch tussen het sterkste netwerk, met zo weinig mogelijk onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het zijn veredelde repeaters, maar dan foolproof en omgeven met veel marketing. Wel noemenswaardig aan de Eero is dat het beide radio's kan inzetten voor 5 GHz (een als backhaul, de ander voor clients). Het wordt pas interessant als deze georganiseerde systemen clients op precies het goede moment laten roamen, zonder zelf een statische RSSI threshold te moeten instellen. Eero doet dat (nog) niet: "We don't currently have any support for forced roaming, but this is something we are certainly looking at.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In dezelfde categorie al beschikbaar (maar niet in NL retail):
AirTies

In CH ongeveer EUR 100 per AP, in TR ongeveer EUR 50 per AP - en management 'in the cloud'.

Hun unique selling point is dat ze verder gaan dan Eero en alle beschikbare media (dus 5GHz WiFi, 2.4GHz WiFi, Ethernet en evt Powerline) gebruiken en op basis van een algoritme bepalen welke link het beste is. "Hybrid Mesh" noemen ze het. Qua prijs/prestatie beste wat ik tot nu toe gezien heb.

Nadeel blijft echter dat dit soort concept bedacht is voor Amerikaanse luciferhouten huisjes. NL zit aan andere uiterste qua bouwmaterialen, met overal beton, tegels en vooral isolatielagen. Dat betekent dat alle draadloze links door muren en vloeren zwaar gedempt worden en dus niet performant zijn. Oplossing is natuurlijk om een kabel door de obstakels heen te trekken, maar als je dat gedaan hebt, is de meerwaarde van zo'n mesh natuurlijk uitermate beperkt.

Kortom: beter dan een 'domme' repeater, maar niet veel meer dan dat - tenzij deze apparaatjes zo goedkoop worden dat je erg veel kunt plaatsen om dat op te vangen, ben je veel beter af om als je zelf niet in staat denkt te zijn op werkspot.nl iemand in te huren om voor EUR 100 of minder een netjes afgewerkte kabel naar boven te trekken en daar een fatsoenlijk AP aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbes
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-08 14:11
Is het met dit soort oplossing niet zo dat je tablet/phone/... vanzelf van de ene wifi zone naar de andere overgaat zonder dat je het merkt?

Momenteel heb ik thuis 2 AP en dat lukt wel, maar er is altijd een happering van 20-30 seconden.
Soms connecteert mijn toestel met het AP waar ik het minste bereik van heb, En moet dan manueel de andere AP kiezen. (zou ook kunnen omdat ik 2 AP heb van een ander merk)

Ik dacht dat dit soort intelligente opstelling (waar de AP met elkaar cumuniceren) dit kan verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Tbes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 07:57:
Is het met dit soort oplossing niet zo dat je tablet/phone/... vanzelf van de ene wifi zone naar de andere overgaat zonder dat je het merkt?

Momenteel heb ik thuis 2 AP en dat lukt wel, maar er is altijd een happering van 20-30 seconden.
Soms connecteert mijn toestel met het AP waar ik het minste bereik van heb, En moet dan manueel de andere AP kiezen. (zou ook kunnen omdat ik 2 AP heb van een ander merk)

Ik dacht dat dit soort intelligente opstelling (waar de AP met elkaar cumuniceren) dit kan verhelpen.
Ja dat is het idee. De access points regelen onderling de verbinding, en hebben over het algemeen veel meer antennes ingebouwd dan standaard access points (zodat de snelheid niet wordt gehalveerd bij Wifi-Wifi verbindingen).

Las op Reddit dat er iemand al Eero gebruikte in zijn woning in Amsterdam (had ze meegenomen uit USA).

Kun je nu niet al iets soortgelijks maken met Ubiquiti apparatuur? (alhoewel deze maar 3x3 antennes hebben op 5Ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huidige Ubiquiti apparatuur kan geen mesh maken. Het doet wel managed WiFi met client management.

Ubiquiti's aankomende Amplifi gaat dat wel kunnen.

Je gaat er alleen zoals ik hierboven aangaf in NL weinig aan hebben: het probleem is beton, tegels en isolatielagen. Daar gaat geen WiFi doorheen. Een mesh gaat je daar niet zinnig bij helpen. Ja, het is theoretisch mogelijk om in ieder trapgat op iedere verdieping een mesh-geval neer te zetten en dan ook nog eentje bij je router, maar dan geef je een ton uit aan hardware, meer dan het zou kosten om op werkspot.nl iemand in te huren om UTP voor je te trekken en dan een degelijk AP bedraad aan te sluiten.

Dat producten als dit gemaakt en gehyped worden heeft twee redenen:
1) in de VS kennen ze nauwelijks beton, tegels of isolatielagen. Demping komt door hout en gips waar genoeg signaal doorheen komt om aan de andere kant op te vangen en opnieuw uit te zenden.
2) in EU, specifieker NL (echt worst-case scenario) weten marketeers dondersgoed dat dit soort zooi niet goed gaat werken, maar weten ze ook dat gebruikers enorm opzien tegen kabels laten trekken en geld overhebben voor de kans dat het wel met een (al dan niet via mesh veredelde) repeater gaat lukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
dion_b schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:29:
Huidige Ubiquiti apparatuur kan geen mesh maken. Het doet wel managed WiFi met client management.

Ubiquiti's aankomende Amplifi gaat dat wel kunnen.

Je gaat er alleen zoals ik hierboven aangaf in NL weinig aan hebben: het probleem is beton, tegels en isolatielagen. Daar gaat geen WiFi doorheen. Een mesh gaat je daar niet zinnig bij helpen. Ja, het is theoretisch mogelijk om in ieder trapgat op iedere verdieping een mesh-geval neer te zetten en dan ook nog eentje bij je router, maar dan geef je een ton uit aan hardware, meer dan het zou kosten om op werkspot.nl iemand in te huren om UTP voor je te trekken en dan een degelijk AP bedraad aan te sluiten.

Dat producten als dit gemaakt en gehyped worden heeft twee redenen:
1) in de VS kennen ze nauwelijks beton, tegels of isolatielagen. Demping komt door hout en gips waar genoeg signaal doorheen komt om aan de andere kant op te vangen en opnieuw uit te zenden.
2) in EU, specifieker NL (echt worst-case scenario) weten marketeers dondersgoed dat dit soort zooi niet goed gaat werken, maar weten ze ook dat gebruikers enorm opzien tegen kabels laten trekken en geld overhebben voor de kans dat het wel met een (al dan niet via mesh veredelde) repeater gaat lukken.
Heb zelf ook een goedkope repeatr voor de 1ste verdieping die nog net wat bereik heeft op zolder en goed bereik heeft op de 1ste verdieping. Maar het is heus niet dat ik bang ben om kabels te leggen op de 1ste verdieping heb er al een aantal liggen. Het punt is echter ik zie mijn mobiel of tablet nog niet werken met een kabeltje. En omdat mijn modem gewoon rommel is, ben ik dus wel genoodzaakt om iets dergelijks te kopen voor enigszins normaal verbinden met internet op de 1ste verdieping. Het opnieuw verbinden maakt me ansich niet veel uit. Het is of de zelfde verbinding met super traag internet of eventjes 10 sec opnieuw verbinden en normaal internet.

Keuze voor mij snel gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door CCJJVV op 29-05-2016 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CCJJVV schreef op zondag 29 mei 2016 @ 00:00:
[...]

Heb zelf ook een goedkope repeatr voor de 1ste verdieping die nog net wat bereik heeft op zolder en goed bereik heeft op de 1ste verdieping. Maar het is heus niet dat ik bang ben om kabels te leggen op de 1ste verdieping heb er al een aantal liggen. Het punt is echter ik zie mijn mobiel of tablet nog niet werken met een kabeltje. En omdat mijn modem gewoon rommel is, ben ik dus wel genoodzaakt om iets dergelijks te kopen voor enigszins normaal verbinden met internet op de 1ste verdieping. Het opnieuw verbinden maakt me ansich niet veel uit. Het is of de zelfde verbinding met super traag internet of eventjes 10 sec opnieuw verbinden en normaal internet.

Keuze voor mij snel gemaakt.
Nooit gehoord van een Access Point? Dat is wat je boven nodig hebt aan uiteinde van zo'n kabel 8)7

Verder is het onzin om je modem rommel te noemen omdat het geen WiFi-dekking tot in de achterste nok van je zolder geeft. Probeer het maar eens met zo'n 2x 4x4 MiMo monsters van EUR 500 per stuk. Gaat waarschijnlijk evenmin dekking geven op zelfde plek als je modem.
En verder: een modem doet per definitie niets met WiFi, als je modem rommel is, is je bedrade verbinding zonder routering brak. Zo niet heb je het alvast niet over de modemfunctionaliteit maar over je AP beneden, waar toevallig ook modem en router ingebakken zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 29-05-2016 12:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
Weet iemand of de UTP in/uitgangen bedoeld zijn om apparatuur aan te koppelen of om de EERO's aan het bedrade netwerk te koppelen om zodoende een heel stabiel wifi netwerk te krijgen?

Dat laatst zou mijn voorkeur hebben. Ik heb een prima bedraad netwerk maar de wifi is in huis niet optimaal. Suggesties zijn welkom.

gr.Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Roy.v.Lieshout schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:48:
Weet iemand of de UTP in/uitgangen bedoeld zijn om apparatuur aan te koppelen of om de EERO's aan het bedrade netwerk te koppelen om zodoende een heel stabiel wifi netwerk te krijgen?

Dat laatst zou mijn voorkeur hebben. Ik heb een prima bedraad netwerk maar de wifi is in huis niet optimaal. Suggesties zijn welkom.

gr.Roy
Beste Roy, het lijkt mij het beste als je gewoon een eigen topic start waarin je uitlegt wat je vraag nu precies is.

Nu schop je een 4 jaar oud topic op omhoog :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.