• Adinias
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 00:51
Hallo allemaal,

Ik wil het in dit topic eens hebben over Microsoft en de manier waarop ze smileys toepassen. Ik heb namelijk het idee dat het af en toe iets te veel of ongepast gebruikt wordt (PERSOONLIJKE MENING).

Microsoft is namelijk al jaren groot op zowel de consumentenmarkt als op de zakelijke markt. Producten als het besturingssysteem Windows en haar applicaties binnen- en buiten het Office pakket als Word, PowerPoint, Excel, OneNote, Outlook, Visio en nog vele meer zijn namelijk niet meer weg te denken. Ik zie ook dat Microsoft natuurlijk moderniseert met Windows 10, nieuwe, simpele design-stijlen en fraaie nieuwe functies.

Echter valt mij sinds dat Windows 8 uitgekomen was iets op: Microsoft is smileys gaan gebruiken. Nu vond ik het totaal geen probleem dat deze bij mijn eerste Windows 8.1 bluescreen voor kwam. Ik zag dit schem natuurlijk:

Daar kon ik op zich wel om lachen, maar toen ik ze vaker tegenkwam, begon ik de errors uit Windows 7 wel de voorkeur te geven. Die van Windows 8, 8.1 en Windows 10 laten het zo lijken alsof een bluescreen helemaal geen probleem is. Vooral omdat ik voor deze systemen voortaan ook een programma als BlueScreenView nodig heb om op zich al duidelijke details te kunnen vinden wekt af en toe irritaties op.

Nu was de situatie van Windows 7 ook niet ideaal, maar het komt ook zakelijker over. Als ik Windows zou gebruiken in bedrijfssituatie zou ik zelf helemaal geen behoefte hebben aan een grote smiley die mijn scherm bedekt zodra er iets mis gaat.

Maar naast het feit dat bluescreens smileys vertonen, verbergt Microsoft zo langzamerhand steeds meer smileys. Ik heb in Office 365 en OneDrive al meerdere smileys gevonden. Zelf denk ik dat Microsoft dit allemaal iets te ver neemt en ik heb moeite om het af en toe nog serieus te kunnen nemen. Het is wel serieus, maar het voelt allemaal veel minder serieus en dat zou niet moeten. ICT werk mag leuk zijn, maar Microsoft hoeft het niet leuker voor mij te maken. Stel dat de smileys nu daadwerkelijk "Easter Eggs" waren die iedere nu en dan verschijnen, maar soms ook niet, dan zou het leuk blijven.

Ik heb mijn statement hier denk ik wel gemaakt, maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe jullie er ook over denken. Zijn jullie het met mij eens of juist niet?

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Om heel eerlijk te zijn: /care. Er is zat mis met Windows of andere operating systems om je druk te gaan maken over smileys.

Hou er rekening mee dat het wereldwijd gebruikt wordt, door mensen met verschillend opleidingsniveau, verschillende ervaring, kennis etc, en ook mensen die iets minder op dergelijke kleinigheidjes letten. Het komt nogal OCD over om je daar druk over te maken.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:10

mrsar

waar een sar is,is een wodka

gambieter schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:16:
Om heel eerlijk te zijn: /care. Er is zat mis met Windows of andere operating systems om je druk te gaan maken over smileys.

Hou er rekening mee dat het wereldwijd gebruikt wordt, door mensen met verschillend opleidingsniveau, verschillende ervaring, kennis etc, en ook mensen die iets minder op dergelijke kleinigheidjes letten. Het komt nogal OCD over om je daar druk over te maken.
dit dus :P

en als je meer wil weten dan kan je inderdaad even in de eventviewer kijken of idd blue screen viewer voor meer info.

Het is niet alsof de gemiddelde consument zich ervoor interesseert, die gaat alleen van klote ding en zet de pc uit en weer aan en als het dan nog niet werkt wordt er een neefje gebeld

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Die andere smileys waar je het over hebt in Office bijvoorbeeld zijn feedback knoppen btw.

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:17
Je kunt je beter storen aan het feit dat je BSOD's krijgt i.p.v. 2 tekens die je daarin te zien krijgt.

De gemiddelde consument zal zich er niet aan storen, die merkt alleen dat er iets mis is. Kun je weergeven wat je wilt op dat scherm, dat maakt voor de gebruiker niks uit. En eigenlijk is dat niet anders in een zakelijke omgeving. Want als een gebruiker hier een BSOD krijgt kan er de exacte oorzaak staan of een eenhoorn met alle kleuren van de regenboog, ze bellen dan toch de IT servicedesk en die zoekt wel in de eventlog of dumps.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:20

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

gambieter schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:16:

Je moet ergens beginnen toch?

Ik ben het wel eens met de TS dat die BSOD smiley de eerste keer misschien nog leuk is, maar als je écht een probleem hebt, dan heb je liever gewoon duidelijk de STOP code in beeld.

OCD vind ik het niet. Het is gewoon een mislukte poging van Microsoft om "mee te doen".

OCD zou zijn het feit dat er witruimte zit tussen de rechterkant van de rode omlijning van het kruisje om af te sluiten, en het venstereinde. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Dan lijkt het me beter ergens belangrijks of nuttigs te beginnen, en dat is dit niet. Ik erger me ook vele jaren later nog steeds aan de domme Ribbon in Office, maar het is nu eenmaal niet anders. Andere mensen hebben er geen last van, dan zal ik wel de uitzondering zijn.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:40
Totaal geen problemen mee. Niet mee eens dus.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14-10 20:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

gambieter schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:29:
[...]
Ik erger me ook vele jaren later nog steeds aan de domme Ribbon in Office, maar het is nu eenmaal niet anders. Andere mensen hebben er geen last van, dan zal ik wel de uitzondering zijn.
Dan zijn we nu al met zijn 2en de uitzondering :P

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• The_Ghost16
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:45
Smileys geven aan veel mensen een betekenis. Dus dat hiervoor gekozen is begrijp ik wel. Misschien al wel 10 jaar geleden zag je ze zelfs al langs de kant van de weg bij weg werkzaamheden. Naar mate je verder kwam werd het gezichtje steeds vrolijker en dat geeft toch een bepaalde indruk aan mensen. Een smiley is een visuele interpretatie. Dit is voor veel mensen een stuk duidelijker en uniformer.

Dat jij als technische jongen dit vervelend vind snap ik daarentegen ook. Je mist de benodigde informatie om te kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Hiervoor heb je extra tooling nodig.

Maar als je de verhouding gaat bekijken tussen gemiddelde consument en technische mensen dan is het op zich logisch dat Microsoft zich meer richt op de gemiddelde consument. Misschien dat ze in de Enterprise variant het iets minder hadden kunnen doen, maar ook daar geldt dat alleen een IT'er er wat aan heeft en de rest van het personeel wil gewoon een werkende PC.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
heuveltje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:38:
[...]

Dan zijn we nu al met zijn 2en de uitzondering :P
Ik vind de enkele keer dat ik in Office 2003 moet werken een verschrikking, leven de Ribbon :)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 22:58
Ik heb geen probleem met het nieuwe BSOD scherm wat in Windows 8 is geïntroduceerd. Voor leken is dit scherm duidelijker dan voorheen. Die brei aan tekst raakten veel mensen van in paniek zonder het te lezen.

Overigens geeft Windows 10 informatie op deze versie van het blauwe scherm. Er wordt in bepaalde gevallen gezegd dat je kan zoeken op <term>.

Je ziet in de schermprint onder de standaard melding een specifieke tekst waarom het mis is gegaan.

En bovendien, de crashdump file wordt nog altijd aangemaakt.

Microsoft is overigens niet de eerste met smileys hier. Apple deed dat al jaren op hun apparatuur. Denk aan happy Mac of sad Mac icoontjes. Ook iPods en dergelijken bedienen zich van deze icoontjes.

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-10 18:33
Ik heb een tijd geleden Windows 10 uitgeprobeerd, bleek dat er zo'n geel smiley kopje rechtboven op internet explorer zat. Erg irritant zo'n geel smiley kopje. Sowieso, zo'n kopjes, prima op een forum, maar daarbuiten...nou nee, een beetje teveel van het goede.

:) ;) >:) :> 8)7 :z ;w _/-\o_ :-( :O :)

[Voor 9% gewijzigd door 8mile13 op 12-05-2016 16:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-10 11:20

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Van de week was er toch het bericht dat Microsoft ook een QR code in het scherm gaat plaatsen? Zodat je hiermee kunt zoeken naar meer info?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sinds ik overstapte van 7 op 8 nooit meer een bluescreen gezien, draai nu sinds de release al Windows 10. Als je bluescreens krijgt is er of iets mis met je software of mis met je hardware. Maar alle OS fouten en bugs die een bluescreen veroorzaken zijn er wel uit.

Met dit in het achterhoofd is het bluescreen scherm helemaal te verklaren, jij bent een onwetende gebruiker en ziet een sad smiley face, dan weet je, dit is niet juist. Dan stelt het scherm je gerust door te vertellen dat het de errors aan het verzamelen is en dan opnieuw opstarten. Dat opnieuw opstarten is vaak voldoende want het is meestal hardware of software related maar het OS is verder prima. Dus het start weer op. Gebruiker opent weer de software en boem bluescreen. Nu belt ze IT en zegt ze, ik opende programma x en kreeg een blauw scherm.
Het vorige bluescreen bevatte allemaal vage teksten, tekens die over het scherm heen vlogen etc. Dan verstijfde de "domme" gebruiker en belde IT support of het handige neefje. Dan weet de IT desk nog niet of het aan het OS, de software of de hardware ligt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee