[C/C++] Geschikte cursus voor C/C++ programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-06 22:37

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Ik zoek een cursus die me in het zadel helpt om C en eventueel ook C++ te gaan programmeren.

Achtergrond: ik heb een technische master gedaan aan een technische universiteit in Nederland waar programmeren niet echt aan bod is gekomen (maar logisch nadenken gelukkig wel). Echter heb ik het als hobby altijd erg leuk gevonden en mezelf PHP, SQL en Python aangeleerd (of dat "echt" programmeren is wil ik graag even buiten beschouwing laten). Ik ben dus wel bekend met veel voorkomende syntax en object geörienteerd programmeren. Met projectjes heb ik ook een klein beetje Java, C, C#, Matlab en JavaScript gebruikt, maar meestal in de orde zoeken op Google tot ik alle goede stukjes aan elkaar kon plakken en het deed wat ik wilde.

In mijn huidige functie is het de bedoeling dat ik drivers ga ontwikkelen in C en ik merk dat van een high-level taal (bijvoorbeeld Python) naar een low-level taal (zoals C) een wat grotere stap is dan andersom ;) Ik heb inmiddels wel wat functionerende C code geschreven en geleerd over data types en pointers, maar voor mijn gevoel mis ik een basis. Ik heb dus met mijn leidinggevende afgesproken dat ik een cursus ga doen om ervoor te zorgen dat het wat natuurlijker voor me word.

Ik heb gekeken op Google en een aantal sites gevonden waar dergelijke cursussen worden aangeboden, een mooi overzicht hiervan wordt door deze site gegeven, echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn veel verschillende cursussen op verschillende niveaus, met tijdsduren van en dag tot orde maanden (en de ratings vertrouw ik eigenlijk sowieso niet). Voor zover ik het kan inschatten mag ik er iets van ordegrootte 1-2k€ aan uitgeven (hoewel goedkoper waarschijnlijk gewaardeerd gaat worden) en wil ik er het liefst niet maanden mee bezig zijn, 2-3 dagen zou mijn voorkeur hebben (mits relevant is korter geen probleemn en als een betere cursus een week duurt is dat ook prima). Ook zou het fijn zijn als ik de cursus op korte termijn zou kunnen volgen.

Waar de onzekerheid bij mij vooral zit is welk niveau ik moet kiezen en hoeveel praktisch nut ik eruit haal. Ik heb niet zo'n zin om bij een cursus terecht te komen waar hoe een if statement werkt (om maar wat te noemen) het moeilijkste is wat ze gaan uitleggen en ik daarna eigenlijk niets nieuws geleerd heb. Ik weet ook niet goed wat het verschil tussen MBO/HBO/Bachelor is. Ik snap dat een groot deel ook uit ervaring moet gaan komen, maar het zou fijn zijn als er een stoomcursus bestond die me, zoals gezegd, in het zadel helpt.

Overigens heb ik in ieder geval 2 collega's die vrij bedreven zijn in C/C++, dus in die zin is er altijd een vangnet voor als ik er niet uit kom of code wil laten checken. Ik heb thuis het boek Accelerated C++ liggen waarin ik al een beetje aan het lezen geslagen was, maar we zijn nu specifiek meer met C bezig, dus het sluit niet perfect aan bij wat ik wil gaan doen. Ik hoop dat iemand hier begrijpt waar ik naar zoek en me de goede richting op kan duwen en eventueel wat ervaringen kan delen over hoe dergelijke cursussen in elkaar zitten. Ik ben niet echt op zoek naar tutorials op internet, omdat er dan geen sturing is en ik niet goed kan aantonen (middels een certificaat oid) wat ik nou geleerd heb.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Beste antwoord (via Shapeshifter op 13-05-2016 17:12)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 21:52
Denk dat je aan een cursus van 1 ~ 3 dagen niet zo veel hebt eigenlijk, hoeveel meer ga je daar van leren dan een goede online "C quickstart"? Ik bedoel, in drie dagen kun je niet veel meer dan vertellen over datatypes en flow control statements en dat soort dingen.

Ik denk, met jouw achtergrond, dat je beter af bent met online tutorials, C programming language, C faq en je ervaren collega's. De rest komt met ervaring, zoals de meeste dingen :)

Laat je dat niet weerhouden om geld te spenderen btw :P, maar ik heb geen beter antwoord voor je.

[ Voor 13% gewijzigd door farlane op 12-05-2016 10:22 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 21:52
Denk dat je aan een cursus van 1 ~ 3 dagen niet zo veel hebt eigenlijk, hoeveel meer ga je daar van leren dan een goede online "C quickstart"? Ik bedoel, in drie dagen kun je niet veel meer dan vertellen over datatypes en flow control statements en dat soort dingen.

Ik denk, met jouw achtergrond, dat je beter af bent met online tutorials, C programming language, C faq en je ervaren collega's. De rest komt met ervaring, zoals de meeste dingen :)

Laat je dat niet weerhouden om geld te spenderen btw :P, maar ik heb geen beter antwoord voor je.

[ Voor 13% gewijzigd door farlane op 12-05-2016 10:22 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Natuurlijk is het niet mijn doel om geld uit te geven maar om wat te leren :P Het is voor mij vooral belangrijk dat ik het juiste meepak en dat mag best wat kosten als dat nodig is.

Heb het nog wat meer besproken met een collega en die dacht dat ik wel baat zou hebben bij een meer architecturele cursus. In de zin van: "hoe los je iets op met C" en minder "hoe werkt C", want dat laatste kom ik op een gegeven moment wel uit. Opzich zou dat ook wel goed aansluiten bij de mogelijkheden om richting software architectuur te gaan binnen het bedrijf waar ik nu werk...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 15:59
Ik denk dat het belangrijkste is dat je er gewoon mee aan de slag gaat. Je kent de basis van algemeen programmeren, nu moet je nog de mindset krijgen van low-level programmeren. Dit krijg je niet van een cursus van een aantal dagen. Je zegt dat je collega's je altijd te hulp kunnen schieten, dat scheelt al een hele hoop. Deze kunnen je dan in de juiste richting sturen.

Het ligt er ook een beetje aan wat voor driver je moet gaan ontwikkelen. Heb je het over linux drivers, of echt over embedded drivers van adc's, interrupts etc.

TLDR; Het probleem zit hem niet echt in de taal(volgens mij), maar meer in de stijl van programmeren. Dus -> oefening baart kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Laatst online: 19-05 10:05
Misschien dat je een abonnement op Pluralsight kunt krijgen. Hier kun je veel presentaties/filmpjes/tutorials vinden over technische onderwerpen. Ik weet zeker dat er van C en C++ genoeg te vinden is. Volgens mij is de eerste maand gratis dus je kunt altijd even kijken.

http://www.pluralsight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01

Super_ik

haklust!

Als je voor linux drivers gaat ontwikkelen zou ik zeker eens kijken het linux device drivers boek van o'reilly. Er is inmiddels al een revisie 4 uit, maar rev 3 is gratis te downloaden: http://free-electrons.com/doc/books/ldd3.pdf

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-07 20:18
Ik zou beginnen met de volgende introducties:

http://www.cprogramming.com/tutorial/c-tutorial.html
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Dan om C te leren is het volgende boek een echte aanrader:

http://www.amazon.com/Pro...W-Kernighan/dp/0131103628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
Zelf Ben ik momenteel bezig met het boek: de programmeertaal c (vierde editie)

https://m.bol.com/nl/p/de...rtaal-c/1001004006192021/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17
Stackoverflow heeft een goede lijst met boeken: https://stackoverflow.com...ive-c-book-guide-and-list Persoonlijk lees ik liever een boek dan dat ik een cursus volg...

Maar ik weet in elk geval dat AT Computing enkele goede cursussen geeft (op basis van ervaring van collega's) m.b.t. C, van beginner tot device driver ontwikkeling, zie: http://www.atcomputing.nl/Training/Kies#PR_schema

Leren programmeren in C of in C++ is behoorlijk anders, een beetje zoals een bakker vs een banketbakker, aan Accelerated C++ zul je dus inderdaad niet zoveel hebben om C te leren, zoals je zelf eigenlijk al aangeeft...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Dat aan de slag er mee gaan zit wel goed, ik ben er momenteel volop mee bezig en dat gaat best aardig :) Wat die drivers betreft, dit zijn geen embedded dingen oid, maar meer in de orde uitlezen van IP camera's, aansturen van controllers van elektronische apparatuur en seriële communicatie. De fabrikanten leveren meestal voldoende documentatie mee om dat aan de praat te krijgen.

Ik denk dat ik jullie advies ter harte ga nemen en gewoon online een introductie lees en daarna The C Programming Language ga lezen.

Pagina: 1