Usenetsnelheid omlaag na aansluiten 2e apparaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende.

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een thuisnetwerk aangelegd met kwaliteits CAT 6 kabels in mijn nieuwbouwwoning. Ik heb een Ziggo zakelijk abonnement van 500Mb. Op alle speeedtests haal ik deze snelheid ook netjes. Echter gebeurd het volgende. Wanneer ik een 2e apparaat (of het nou een switch, mediaspeler, tv of laptop is_ bedraad aansluit op het netwerk, zakt mijn downloadsnelheid via Usenet (maakt niet uit welke provider) drastisch in. Als de PC alleen is aangesloten op de router is het geen probleem, dan haal ik gewoon 500mb downloadsnelheid.

Ik ben al 2 weken bezig met uitzoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb de bekabeling gisteren opnieuw laten aanleggen door een professional omdat ik eerst dacht dat het daar aan lag. Dat bleek het dus niet te zijn. Vervolgens een dik uur met Ziggo aan de lijn gezeten, maar ook zij konden niks zien. Dat is op zich logisch want het signaal komt goed binnen en de speedtest blijft netjes 500mb aangeven, ongeacht hoeveel apparaten ik via LAN heb aangesloten.

Alleen dus wanneer ik via Usenet download zakt de snelheid in bij het aansluiten van een 2e apparaat. Ook in de modem van Ziggo lijkt alles goed te staan. Het lijkt erop dat er ergens iets gebeurd dat het 2e apparaat de doorvoer naar de poort van Usenet behoorlijk en soms volledig blokkeert. Ik snap er niks van, omdat in mijn vorige woning ik precies dezelfde configuratie had en alles gewoon werkte.

Heeft er iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen?

Dit zijn de stappen die ik heb ondernomen
- Talloze factory resets in het Ziggo modem (Hitron CGN4)
- Alle bekabeling in de muur vervangen door shielded cat 6 kabels
- Alle apparaten losgekoppeld van de modem en alleen de PC erop gelaten (dan werkt t wel goed)
- Aansluiten van slechts 1 extra apparaat (laptop, switch, TV, mediaspeler)

Dit is mijn configuratie

- Windows 10x64 PC rechtstreeks aangesloten op modem
- Alle andere hardware is ook rechtstreeks aangesloten op het modem maar zoals gezegd zodra ik er 1 bijgooi zakt de downloadsnelheid bij usenet in

Enige optie die nog rest is Windows opnieuw installeren.

Graag hoor ik van jullie wat jullie denken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:40
Heb je al een andere poort geprobeerd? Welke usenet provider gebruik je, het zou kunnen dat ze maar 1 apparaat toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb alle poorten al geprobeerd (119, 563 en 443). Ik heb Sunny Usenet, XS News, Usenet Pro en Giganews geprobeerd, allemaal zelfde resultaat. Zoals gezegd zodra er een 2e apparaat met LAN wordt aangesloten, of deze nou echt actief is of niet zakt de boel in. Heel vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik mis een beetje de harde cijfers, wat is het snelheidsverlies etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Kan het zijn dat er QoS op je modem/router zit welke een deel van je snelheid vrij houd voor je 2e apparaat?
Zou niet zo veel effect mogen hebben normaal gesproken, maar mischien is het erg ruim ingesteld....

Je zou eens kunnen kijken of er zoiets op ziet en zo ja even uitschakelen. Pas echter wel op dat dit mogelijk ook gevolgen kan hebben voor de vaste telefoonlijn van ziggo (als je die hebt) dus als dit het oplost kun je het beste gaan kijken of je de instellingen ervan kan aanpassen en het weer aan zetten zodat je telefoon het goed blijft doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer de PC alleen is aangesloten is de snelheid op Usenet tussen de 460 en 510Mbps, wanneer ik er een 2e apparaat bij zet loopt het soms op tot max 30-35mbs en soms zelfs niet meer dan 200kbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
Probeer ook eens of een andere pc/laptop hetzelfde effect geeft

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via deze link vind je de handleiding van de modem, ik ben geen netwerkexpert, maar misschien vinden jullie iets hier wat invloed zou kunnen hebben?

https://www.upc.ro/pdf/ma...V1-1_DRAFT_2014-01-28.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Is de modem nieuw of had je deze ook al in je vorige locatie (zie dat het een nieuw huis is). Zou ook nog een defect modem kunnen zijn wat een defect heeft waar je alleen last van hebt bij meerdere apparaten.... zag ergens een verhaal voorbij komen over ook zo'n modem waarbij de snelheden gelijk waren aan die van jou en een nieuwe modem het probleem oploste. Ik weet echter niet of hij/zij er ook meerdere apparaten aan hadden hangen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit modem had ik inderdaad al in het vorige huis. Ik ga nog proberen om windows opnieuw te installeren, misschien is er iets in windows veranderd door de aansluiting in het nieuwe huis. De computer is een paar dagen offline geweest en is door de aansluiting iets in windows plotseling veranderd zonder dat ik het weet. Al heb ik geen idee wat. Zoals gezegd werkte de configuratie wel in het oude huis, dat is de enige variabele die veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist geprobeerd met een laptop te kijken wat er gebeurd maar ook met de laptop werkt het niet. Ik heb alle apparaten losgekoppeld, factory reset gedaan op de modem maar nog steeds hetzelfde resultaat. Laptop alleen op de modem geeft gewenste snelheid, zodra ik er een apparaat bij zet zakt ook de speedtest in naar 40mbps ipv 500. Ik weet nu eigenlijk zeker dat het aan het modem ligt maar ziggo wilt hier niet aan. In de Hitron modem kun je geen qos instellingen maken of aanpassen dus ik ben eigenlijk door mijn opties heen. Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:01:
...ik ben eigenlijk door mijn opties heen...
Heb je verschillende kabels geprobeerd? Wie weet zit er sluiting in één van je kabels
Heb je alle vier de LAN poorten geprobeerd? Misschien is een LAN poort stuk
Heb je het log van de modem geraadpleegd?
Heb je met wireshark gekeken of er iets vreemds gebeurt op je netwerk?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Leen een router , en zet deze er nog tussen, en test met meerdere pc's, aan deze 2e router.

Misschien van de modem/router, de router gedeelte uit laten zetten via ziggo(bridge mode), ik weet niet of dit via de website van ziggo kan, vroeger kon je hier voor bellen, en dan via een andere router werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 17:06
Ik zou het ook gokken op de QoS van de ziggo router, of wellicht energiebesparing (poorten naar 100mbit)?

Hij kan een firmware update hebben gehad wat kan verklaren dat hij het eerder wel goed deed.

Ik zou hem inderdaad zoals hierboven voorgesteld bridgen en een andere router erachter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor jullie tips. Ik heb net weer met Ziggo aan de lijn gehangen en deze keer had ik een wat vriendelijker en behulpzamer werknemer aan de lijn. Ik had inderdaad gevraagd naar de mogelijkheid om hem in bridge mode te zetten zodat ik even een andere router kon kopen en die kon uitproberen. Echter dit doen ze niet bij ZZP abbonementen. Het probleem is overduidelijk de modem, ik heb het met de laptop getest met een patchkabel rechtstreeks op de modem. Laptop alleen, speedtest prima. 2e apparaat erbij -> drama. Zo ook dus met PC.

Na wederom het probleem uitgelegd te hebben komt er volgende week vrijdag een monteur langs om een en ander door te meten. Dan kan hij ook met zijn eigen ogen zien dat er wel degelijk wat aan de hand is. De medewerker zei ook dat zo'n monteur andere modems bij zich heeft, dus dan komen we er zeer waarschijnlijk wel uit.

Wordt vervolgd, ik zal een update posten wanneer hij is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren goedenavond,

afgelopen vrijdag was de monteur van Ziggo langs geweest. Echter was dit nogal een teleurstelling want de monteur had helemaal geen meetapparatuur bij zich, laat staan een andere modem. Ik had hem uitgelegd en laten zien wat het probleem was, maar de monteur kwam met het standaard antwoord dat het aan de kabels lag. Niet dus, want we hebben alle kabels geprobeerd (tevergeefs). Dat probeerde ik hem uit te leggen maar ik kreeg niet echt de indruk dat hij het begreep. Jammer... Na aandringen heeft hij toch een nieuw modem voor mij besteld. Dit modem heb ik vanmiddag aangesloten en zowaar; alles werkt. Precies wat ik al zei.

Helaas kan ik niet meer met die monteur in contact komen, want hij zei tegen mij dat hij ZEKER wist dat het niet aan het modem lag, maar niets bleek minder waar. Je vraagt je af en toe wel eens af wat dan precies de 'expertise' is bij deze monteurs en soms ook bij de mensen van de klantenservice. Ondanks het feit dat je met duidelijke uitleg aantoonbaar hebt laten zien dat het probleem wel aan hun kant MOET liggen, blijven ze toch volharden in het feit dat het aan jezelf ligt.

Anyway het probleem is dus opgelost.
Pagina: 1