Toon posts:

Complete hardeschijf 'leeg'

Pagina: 1
Acties:
  • 4.510 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Enige tijd geleden had ik een virus op mijn computer wat allerlei reclame toevoegde aan mijn computer. Zonder eerst te googlen naar de oplossing hiervoor ben ik naar mijn software lijst gegaan en heb daar enkele bestanden verwijderd die recentelijk op de computer geïnstalleerd waren, in de hoop daarmee het virus ook te verwijderen. (Ik gebruik Windows 10.) Toen heb ik schijnbaar enige windows-programma's mee gedelete, waaronder foto viewer. Het virus was hiermee niet verdwenen. Daarna alsnog gegoogled, de oplossing gevonden, en het virus alsnog met succes gedelete. Probleem opgelost zou je zeggen.

Nadat ik de PC opnieuw had opgestart, was mijn bureaublad achtergrond verdwenen, map 'mijn documenten', 'downloads' en 'mijn afbeeldingen' ieder leeg, en startpagina van mijn browser veranderd. "Zijn mijn bestanden nu allemaal gewist?" dacht ik. Echter in Verkenner > Deze pc, stond aangegeven dat de schijf (2TB) halfvol was. Daarna ben ik naar C:\Gebruikers\*username* gegaan, en daar stonden mijn bestanden. Deze heb ik vervolgens geknipt en geplakt in de bijbehorende mappen. Dus wat er in 'downloads' stond heb ik in downloads gezet, mijn documenten in mijn documenten, etc. De bureaublad achtergrond heb ik niet terug gezet.

Daarna gaan slapen (ik laat de PC altijd aan snachts). Toen ik wakker werd was de PC vanzelf gaan rebooten. Ik logde in op mijn account. Mijn oude bureaublad achtergrond was weer terug, mijn de downloads map was leeg, net als de mijn documenten map, etc. Verkenner > Deze pc geeft nu aan dat mijn complete hardeschijf op zo'n 0,1TB na helemaal leeg is. De andere 0,9TB data kan ik nergens vinden. Standaard apps zoals paint en kladblok kan ik eveneens niet meer openen. Wanneer ik in Verkenner onder snelle toegang op een van mijn 'voormalige mappen' klik, krijg ik de volgende error:

C:\Users\*username*\Desktop\*map naam* is niet beschikbaar. Als de locatie op deze pc is, zorg er dan voor dat het apparaat of station is verbonden of de schijf is verplaatst, en probeer het vervolgens opnieuw. Als de locatie zich in het netwerk bevindt, zorg er dan voor dat u met het netwerk of internet bent verbonden, en probeer het vervolgens opnieuw. Als ook dan de locatie niet kan worden gevonden, is die mogelijk verplaatst of verwijderd.

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aanmoet. Praktisch alle data die ik niet direct in de C schijf geplaatst heb is weg. Al mijn video's, foto's en downloads zijn verdwenen. Toen ik de eerste keer mijn bestanden kwijt was al hevig gegoogled, maar ik vind slechts problemen die geen betrekking hebben op dit probleem. Wie heeft de oplossing?

Alvast bedankt.

ps. Ik heb dit topic maar in dit subforum neergezet omdat ik ontdekte dat mijn bestanden in de map met mijn username staan, dus ik vermoedde dat het probleem waarschijnlijk in het switchen van accounts zou zitten. Ik heb niet, althans niet bewust, een andere account gebruikt en voor zover ik weet is er slechts 1 account op deze pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Is de data die je kwijt bent kritisch? Zo ja, die PC niet meer opstarten en de schijf veiligstellen - elke keer als je dat ding gebruikt maak je het moeilijker om je data terug te krijgen, al helemaal op de bootschijf die constant word beschreven. Sowieso; ik kan je haast verzekeren dat dat (of een ander) virus nog aanwezig is. Standaard programma's van Windows kan je niet zomaar verwijderen (enkel uitzetten), en folders verdwijnen ook niet magisch.

Maaruhm, tenzij jij een paar €100 wil neerleggen om die data terug te krijgen bij een professioneel recovery bedrijf ben ik er bang voor dat die data niet meer te redden is. In dat geval zou ik overgaan op een schone Windows installatie en zou ik in het vervolg backups maken.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 11-05-2016 23:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het kan toch niet zo zijn dat al mijn data zonder dat ik op delete druk gewoon verdwijnt met 900GB tegelijk? Ik heb de computer al een aantal keer opnieuw opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:45:
Het kan toch niet zo zijn dat al mijn data zonder dat ik op delete druk gewoon verdwijnt met 900GB tegelijk? Ik heb de computer al een aantal keer opnieuw opgestart.
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:27:
Daarna gaan slapen (ik laat de PC altijd aan snachts).
D4NG3R schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:36:
Sowieso; ik kan je haast verzekeren dat dat (of een ander) virus nog aanwezig is. Standaard programma's van Windows kan je niet zomaar verwijderen (enkel uitzetten), en folders verdwijnen ook niet magisch.
Wat er ook gebeurt is, en of je dat nu zelf gedaan hebt of niet, het heeft heel de nacht de tijd gehad om in alle rust lekker de boel te verwijderen.

En zoals ik eerder al aangaf:
D4NG3R schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:36:
Is de data die je kwijt bent kritisch? Zo ja, die PC niet meer opstarten en de schijf veiligstellen - elke keer als je dat ding gebruikt maak je het moeilijker om je data terug te krijgen, al helemaal op de bootschijf die constant word beschreven.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2016 00:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:45:
Als je toch nog IETS wil gaan terughalen, stop dan met opstarten van de interne HDD en ga recoveren op een andere PC of via een andere HDD of bootable WINPE USB/DVD omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe weet je zeker dat de data daadwerkelijk verwijderd is? Het staat vast dat ik er niet meer bij kan en dat de schijf aangeeft maar voor 100GB vol te zijn. Daarmee is de kous af. Staat het niet gewoon ergens verstopt?

Als ik trouwens op Foto's klik dan zegt het "App kan niet worden geopend met het ingebouwde administrator account. Meld u aan met een ander account en probeer het opnieuw." Dit gebeurde direct nadat ik programma's ging verwijderen en gebeurde na beide keren opnieuw opstarten.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2016 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je zou undelete-tooltjes kunnen proberen maar de resultaten daarvan zijn niet altijd even goed. Ik denk dat het makkelijker is om te restoren vanaf backup.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Plus Windows opnieuw installeren, want zoals je merkt is eea niet betrouwbaar meer te gebruiken.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
Restoren kan ook het virus of de malware weer restoren op een nieuwe installatie. Goed op letten dus.

Het beste is om ook nog uit te zoeken wat voor virus of malware je hebt, want dan weet je waar je aan toe bent.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:07
Als het alleen verwijderd is, kun je wellicht met een programma als recuva of getdataback en de Explorer die erbij hoort je bestanden nog terug krijgen. Maar, die schijf moet je niet meer van booten.
Het is wel iets om je over in te lezen. Of het iemand laten doen die er verstand van heeft. De kans is groot dat je niets meer terug gaat krijgen, maar er bestaat toch een kans dat een deel van de data nog wel bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt een virus gekregen, daar niet adequaat op gereageerd en nu ben je je data kwijt. Verse installatie, backup terugzetten en je verlies nemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Het is handig om de schijf in een andere pc te zetten en te laten scannen op virussen om te achterhalen welk virus of virussen je nu hebt. Hiermee kun je achterhalen wat je kan doen om je bestanden terug te halen. Als het virus alleen maar verwijderd, dan is het wellicht niet echt weg.

Gelijk roepen dat iemand maar moet formatteren en dan backups terug zetten welke er waarschijnlijk niet zijn, is niet de meest nuttige uitspraak. Ik ben het er mee eens dat zodra de TS alles geprobeert heeft, dat de schijf leeg moet en opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
- Ga naar de winkel en koop een SSD en een externe disk van minimaal 2 TB.
- Boot je PC met een livedisk om een discclone te maken (CloneZilla, TrueImage etc.)
- Maak van je harddisk een 1-op-1 kloon naar de externe disk (FullDisk, sector-by-sector copy) Dit is cruciaal, je wil ALLE sectoren kopiëren, kan best wel even duren. Uren!!!

Nu heb je op je externe disk een exacte kopie van je 2 TB disk.
- Schakel je PC volledig uit
- Ontkoppel je externe disk en leg deze veilig weg!
- Ontkoppel je interne 2 TB disk, en koppel de SSD aan.
- Installeer hierop Windows 10 of wat je wil opnieuw. Installeer de benodigde software. Recuva, Undelete etc. Google maar. Hoe meer programma's je hebt hoe meer kans.
- Meld je PC af van het netwerk (wifi / LAN). Je wil geen updates etc ontvangen.
- Schakel je PC uit
- Koppel nu ook je interne 2 TB schijf aan.
- Zet je PC aan. Zorg er wel voor dat je boot van je SSD!!!

Succes met je getdataback / recuva / NTFSundelete!

Houdoe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik vermoed dat je met je verplaats actie je bestandend naar een 'tijdelijk' profiel hebt verplaatst. Deze wordt bij het uitloggen weer opgeschoond.

Beste is om nu te doen wat hier boven staat (undelete). Vergeet niet dat wanneer je HDD stuk was gegaan je deze data ook (definitief) kwijt was geweest.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Een aantal vragen om je te kunnen helpen:

Wat was de naam van het virus?
Welke programma's heb je gedraaid?

En zoals ik hier boven al lees lijkt het er op dat je data deleted is en dat je je HDD veilig moet stellen en recoveryen. Dus volgende keer een back-up maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Wat DukeBox aangeeft. In bepaalde situaties na installatie/refresh van Win10 kom je eerst in een tijdelijk profiel terecht, wat met een popup window ook gemeld wordt als ik het goed heb. Als je dan alles van jouw account knipt en plakt in dit tijdelijke account, wordt alles inderdaad verwijderd wanneer je weer opnieuw opstart.

Enige redding is dus een undelete tool, maar ga ervan uit dat er best wat zal zijn dat niet meer terug te halen is.

Ik zou niet alleen opnieuw installeren, maar vooral eerst alle partities compleet weggooien. Nadat je je data waar mogelijk veilig hebt gesteld natuurlijk.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Windows 10
*knip* NIET doen!
In bepaalde situaties na installatie/refresh van Win10 kom je eerst in een tijdelijk profiel terecht, wat met een popup window ook gemeld wordt als ik het goed heb. Als je dan alles van jouw account knipt en plakt in dit tijdelijke account, wordt alles inderdaad verwijderd wanneer je weer opnieuw opstart.
*knip* NIET nuttig inderdaad

En om nog wat nuttigs te melden: Ik denk dat je het beste de aanpak van Witte kunt doen.
En volgende keer als je een virus/malware/whaterver hebt -> Backup van je documenten maken en schijf leeg + herinstallatie. Altijd. Geen uitzonderingen.

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 18-02-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 16:24
Het klinkt eerder dat bij de eerste keer opstarten nadat je het virus had verwijderd, een tijdelijk profiel heb gekregen van windows omdat die jouw profiel niet kon laden.

De actie voor het knippen en plakken naar het tijdelijk profiel heeft er voor gezorgd dat het in je eigen profiel niet meer aanwezig is. Na de herstart in de nacht is het tijdelijke profiel verwijderd.

Hierna logde je in met jouw user en lade windows wel het profiel welk echter de dag er voor leeg is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dan kun je het dus met die reden via een undelete ofwel de bovengenoemde programma's wellicht nog terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:52

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 00:38:
Als ik trouwens op Foto's klik dan zegt het "App kan niet worden geopend met het ingebouwde administrator account. Meld u aan met een ander account en probeer het opnieuw." Dit gebeurde direct nadat ik programma's ging verwijderen en gebeurde na beide keren opnieuw opstarten.
Met deze post lijk je duidelijk te maken dat je de pc nog rustig aan laat staan. Heb je begrepen uit alle eerdere comments dat dit ver van handig is, en je z.s.m. alles uit moet zetten en aan een oplossing wil werken? Dat is, mits je geen recente backup hebt, want dat zou alles veel makkelijker maken.

Er zijn twee soorten mensen: zij die regelmatig backups draaien, en zij die wensten dat ze dat gedaan hadden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Persoonlijk zou ik ddrescue gebruiken om de hele schijf te schrapen (bit-per-bit copy)
en daarna testdisk omdat je toch al in Linux zit en dan pas ntfsundelete, recuva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Goed onderbouwd ook...

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 18-02-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBVisual
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-08 16:13
probeer anders ook eens recuva (https://www.piriform.com/recuva) uit. met dit programma kan je bestanden herstellen op je harde schijf nadat deze verwijderd zijn geweest. (tot een bepaalde mate)

Het recover proces duurt uren omdat het bit voor bit gaat, maar hij doet zijn werk wel.
Zorg wel dat je een extra medium hebt om de data op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:07
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 00:38:
Maar hoe weet je zeker dat de data daadwerkelijk verwijderd is? Het staat vast dat ik er niet meer bij kan en dat de schijf aangeeft maar voor 100GB vol te zijn. Daarmee is de kous af. Staat het niet gewoon ergens verstopt?

Als de computer aangeeft dat de ruimte vrij is dan zal die ruimte worden gebruikt.

Stel je verwijdert en bestand. In eerste instantie staat er dan alleen bij het bestand dat hij is verwijdert. Ook al is hij uit de prullenbak, met undelete software kun je het bestand terughalen. Echter zodra er een nieuw bestand binnen komt dan kan deze (deels) op de plek van het oude bestand worden gezet. Die ruimte is immers gemarkeerd als beschikbaar. Daarna kun je het bestand niet meer terug halen.

Daarom raad iedereen jou aan je Windows niet langer te gebruiken. Elke keer dat er iets wordt geschreven ben je namelijk meer data min of meer permanent kwijt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Wat anderen ook al zeggen : blijf even van je systeem af.
Maak een rescue disk aan, boot vanaf die disk en kijk of je je Windows-systeem kunt benaderen.
Kans is dat je data in een ander profiel staan of als 'verborgen' zijn gedefinieerd.

Zie ook o.a. http://www.techrepublic.c...-windows-or-mac-machines/ , http://www.makeuseof.com/...s-windows-system-restore/ en https://sourceforge.net/projects/systemrescuecd/

[ Voor 10% gewijzigd door PJW9779 op 12-05-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 08:38
hallo luitjes, ik heb op dit moment een soortgelijk probleem. in no time is mijn d schijf dus leeggemaakt door iets maar ik weet dus niet wat. het is niet de eerste keer dat dit is ik heb het al eerder gehad op dezelfde schijf. ik had een film gemount en die staat er nog wel op. ook wat directory's staan er nog maar het meeste is allemaal leeg. de files die nog in de mappen staan zijn die eindigen op .dll of die ik open had staan zoals multicommander.exe die staat er nog wel maar als ik die opstart mis ik een hoop. zou ik ook een virus ergens hebben of zou er een programma zijn dat dit om de zoveel tijd zelf doet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zou gewoon even een nieuw topic aanmaken @zwerfkater, nergens voor nodig om een twee jaar oud topic te kicken en te kapen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.