Casefan op een GPU?

Pagina: 1
Acties:

• Apiaan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2025
Hallo iedereen

Ik ben laatst op zoek gegaan naar een manier om mijn GPU (R9 390) zo stil mogelijk te maken. Ik zat denken aan een arctic accelero s3 of misschien noctua casefans aan de gpu vast maken. Nu is mij de vraag is het mogelijk om casefans te gebruiken op je videokaart ipv de fan die er al op zit. De msi r9 390 vind ik te luid als ik game. Nu heb ik wat research gedaan ik zag manieren waarop mensen casefans aan hun gpu vastmaakte. Maar is dat wel mogelijk en hebben de fans dan nog steeds twin frozer? Als iemand andere manieren weet om mijn gpu zo stil mogelijk te maken zou ik dat fijn vinden.
Mijn specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 168,95€ 168,95
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 94,95€ 94,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 351,95€ 351,95
1NZXT S340 Zwart€ 64,95€ 64,95
1be quiet! Shadow Rock Slim€ 37,95€ 37,95
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 29,95€ 29,95
1Corsair RM550x€ 87,95€ 87,95
1Crucial BX100 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 907,82

Windows 10 64bit.
Ik hoop dat jullie genoeg informatie hebben.
Alvast bedankt :)
Ohja zijn er überhaupt wel tyraps die geschikt zijn tegen dit soort taken? :p

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Zorg gewoon voor een goede airflow in je case. Het lijkt mij gekkenwerk om op die (al goede) koeler eigen fans te gaan monteren (die tevens al geoptimaliseerd zijn voor dat koelblok).

Als je 't echt stil wil hebben zal je aan de waterkoeling moeten gaan :D

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

yup betere airflow met een goede fan profile in msi afterburner bijvoorbeeld.
Kan je zo instellen hoe hard/snel hij moet draaien onder welke temperatuur.

Als dat gedoe met fans erop monteren kan je beter niet gaan proberen.

Je kan eventueel ook een aftermarket cooler kopen. (denk ik hangt ervan af welke msi je hebt) heb me er niet echt in verdiept bij jou gpu.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gewoon een custom fancurve maken (zo'n R390 mag wel lekker warm worden), in Afterburner.

En volgende keer vooral reviews lezen over de koeling van je kaart. Volgens mij heeft MSI namelijk behoorlijk onzuinige 390's.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik heb dit gedaan met een 7950 die flink aan het minen was (litecoins). Dus de ventilator(en) eraf, direct nieuwe koelpasta (mx4, /artic silver bijvoorbeeld) hiervoor moet de heatsink dus ook even los.. en toen 2 noctua 120mm casefans erop gezet met tiewraps. Stuk stiller en op 12v koeler ook. 140mm 'pastte' ook, maar dan was de luchtstroom / druk lager (lees heatsink te klein). Beter is nog bijvoorbeeld de fans van noctua te nemen die geschikt zijn voor heatsinks (minder cfm, maar meer druk / static pressure, dat is beter voor heatsinks).

Het aansluiten van de fans doe je op je moederbord, fancontroller of via een koppelstukje > molex. De aansluiting van de videokaart zou je misschien ook op een of andere manier kunnen gebruiken, maar ik vraag me af of deze qua capaciteit 2x120mm kan aansturen.

[ Voor 19% gewijzigd door ToFast op 11-05-2016 23:46 ]

• Apiaan
Waterkoeling kost al gou 400 a 500 euro. Ik zal vanavond even kijken in msi afterburner. Ik had ook een passive koeling gezien de arctic accelero s3 maar ik weet niet of dat goed is. Trouwens er zitten volgens mij drie pins connectors op de gpu zelf, dus dan hoeven ze niet op het moederbord.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Apiaan schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 07:55:
Waterkoeling kost al gou 400 a 500 euro. Ik zal vanavond even kijken in msi afterburner. Ik had ook een passive koeling gezien de arctic accelero s3 maar ik weet niet of dat goed is. Trouwens er zitten volgens mij drie pins connectors op de gpu zelf, dus dan hoeven ze niet op het moederbord.
Waterkoeling is helemaal niet zo reteduur, zeker niet omdat het hier over een aio setje gaat ;) dan heb je aan €80 wel genoeg.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Apiaan schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 07:55:
Die passieve Arctic Accelero S3 is bedoeld voor videokaartjes zoals de GTX 660 of R7 260X, die verbruiken pakweg de helft van je R9 390.

De drie pins connectors van de GPU kun je inderdaad gebruiken voor andere fans.

Ik weet ook niet of een aftermarket koeler of waterkoeling mogelijk is op de variant die jij hebt, is toch een custom PCB van MSI zelf.

Je kunt in elk geval het fanprofiel al wijzigen zodat de GPU wat warmer mag worden (tot 90°C in theorie) en een goede airflow (zet een extra input fan, je S340 heeft er maar één momenteel) zal er ook voor zorgen dat de GPU fans wat trager kunnen.

Moest je toch losse fans gaan monteren, tieraps zouden hier prima tegen moeten kunnen :p. Het is niet dat je die vastmaakt aan de GPU zelf, dus die worden geen 90° warm (maar hou ze wel wat weg van waar de GPU contact maakt met de heatsink).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
robogeeka schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:30:
[...]

Waterkoeling is helemaal niet zo reteduur, zeker niet omdat het hier over een aio setje gaat ;) dan heb je aan €80 wel genoeg.
Ja maar die zijn qwa koeling niet heel veel beter als luchtkoeling. tevens moet er een bracket gekocht worden.
Wil je alles super stil hebben kom je makkelijk aan de 500+ euro.

• Apiaan
Dankjewel, ik ga vanavond een beetje experimenteten met Msi Afterburner en als dit niet werkt plaats ik er Noctua fans op :p .

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Apiaan schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:36:
Dankjewel, ik ga vanavond een beetje experimenteten met Msi Afterburner en als dit niet werkt plaats ik er Noctua fans op :p .
dat kan inderdaad prima. de twin frozr fans die erop zitten hebben geen kogellagers? zie het niet op de site staan tenminste en degene die dat niet hebben zijn matig tot slecht. het is dan toch wachten tot ze kapot gaan.

casefans op cpu en gpu heb ik regelmatig gedaan en als je ze op het moederbord aansluit heb je ook via Speedfan (ff prutsen maar prima progje) temp gestuurde fans. met duurdere noctua fans is dat denk ik niet nodig, die zijn sowieso wel stil.

Aftermarket gpu koeler of goedkopere waterkoeler gaat niet veel helpen.
elke tyrip is goed genoeg trouwens, tis niet dat ze echt warm worden.

Nukezone FTW

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Powrskin schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:48:
[...]

dat kan inderdaad prima. de twin frozr fans die erop zitten hebben geen kogellagers? zie het niet op de site staan tenminste en degene die dat niet hebben zijn matig tot slecht. het is dan toch wachten tot ze kapot gaan.

casefans op cpu en gpu heb ik regelmatig gedaan en als je ze op het moederbord aansluit heb je ook via Speedfan (ff prutsen maar prima progje) temp gestuurde fans. met duurdere noctua fans is dat denk ik niet nodig, die zijn sowieso wel stil.

Aftermarket gpu koeler of goedkopere waterkoeler gaat niet veel helpen.
elke tyrip is goed genoeg trouwens, tis niet dat ze echt warm worden.
Twin Frozr fans hebben bij mijn weten glijlagers. Kogellagers hebben dan misschien een superieure levensduur (dat hangt wel van de toepassing af, een goed gesmeerd glijlager kan ook heel lang mee, maar dan heb ik het niet meer over ventilators), maar maken meer lawaai dan glijlagers.

Noctua gebruikt bv wat zij SSO-lagers noemen (http://noctua.at/en/sso-bearing), maar als je die uitleg bekijkt is dat ook een variant van een glijlager, en je gaat van Noctua's nu niet zeggen dat ze niet lang mee gaan.

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Die twin frozr fans zijn op zich al heel goed ontworpen en het zou idioterie zijn om casefans op je gpu te monteren. Wat je het best kan doen, zorg ervoor dat er genoeg koele lucht in je case word aangevoerd dmv case fans.

Stel via MSI Afterburner een betere fan curve in zodat je gpu minder luid is, je kan ook de fan speed beperken zodat de kaart gaat terugclocken wanneer die niet warmer wil worden en de fan speed niet omhoog kan.

• Apiaan
De fan curve die ik nu heb is net zo stil als mijn casefans die ik nu heb. 75C na Unigine Benchmark. Heel erg bedankt! Ik ga over paar maandjes upgraden na een Be Quiet Silent Base 600 en zet ik m onder mijn bureau. :P heeft iemand enig idee of de komende generaties videokaarten stiller zullen worden?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
Apiaan schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:54:
De fan curve die ik nu heb is net zo stil als mijn casefans die ik nu heb. 75C na Unigine Benchmark. Heel erg bedankt! Ik ga over paar maandjes upgraden na een Be Quiet Silent Base 600 en zet ik m onder mijn bureau. :P heeft iemand enig idee of de komende generaties videokaarten stiller zullen worden?
Dat is altijd lastig. Ze worden zuiniger. Dus kunnen ze in theorie stiller worden. Of dit in de praktijk iets gaat op leveren is de vraag.

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Yeah! Mooi ding hoor, die Silent Base 600 :)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MacPoedel schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:07:
[...]

Twin Frozr fans hebben bij mijn weten glijlagers. Kogellagers hebben dan misschien een superieure levensduur (dat hangt wel van de toepassing af, een goed gesmeerd glijlager kan ook heel lang mee, maar dan heb ik het niet meer over ventilators), maar maken meer lawaai dan glijlagers.

Noctua gebruikt bv wat zij SSO-lagers noemen (http://noctua.at/en/sso-bearing), maar als je die uitleg bekijkt is dat ook een variant van een glijlager, en je gaat van Noctua's nu niet zeggen dat ze niet lang mee gaan.
De twin frozr fans zijn/waren wel slechte fans. Als er vervangingskits te koop zijn is der wat mis.

Nukezone FTW

Pagina: 1