Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 07:36
Mijn vraag:
Heb deze week op een PC Ubuntu 16.04 geïnstalleerd en probeer nu vanop afstand de PC/server over te nemen met een VNC client. Op zich lukt dit perfect met de standaard Vino app. Maar bij Vino moet de gebruiker telkens ingelogd zijn om verbinding te kunnen maken. Ik zou graag deze PC/server headless willen draaien en telkens vanop afstand afsluiten en terug opstarten via WOL.
Dus eerst inloggen met keyboard is niet echt mogelijk.

Ik heb allerlei tutorials gevolgd via google en andere app (o.a. x11vnc) maar bij de meeste app's moet je config scripts schrijven en bij het uitvoeren gaat er meestal iets mis en krijg ik een error waar ik niet wijs uit geraak.

Is er nergens een out of de box programma die gewoon werkt en waarmee je de server kan overnemen zonder er eerst iemand moet ingelogd zijn.

P.S. Ik heb weinig ervaring met Linux / Ubuntu, daarom is dit een testmachine om mijn kennis verder uit te breiden.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Niet helemaal het antwoord dat je zoekt waarschijnlijk maar SSH is normaal de methode om remote op een Linux computer in te loggen.

In het begin zal je misschien wel wat aan de command line moeten wennen maar als je je kennis van Linux wil verbeteren lijkt mij dat een perfecte methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
Begrijp ik en SSH is hier prefect voor. Maar ik heb voor deze machine de grafische interface nodig..
Mogelijks kan ik wel telkens de VNC server starten via SSH, maar ik probeer de stappen telkens te beperken voor men gebruiksgemak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:56

ikvanwinsum

/dev/null

Misschien leuk om te kijken naar X11-forwarding? Zie dit antwoord op Stackexchange: http://unix.stackexchange.com/a/12772

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Ik denk dat X2Go wel eens uitkomst zou kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
VNC-server als service starten i.p.v. op gebruikers niveau. Dan zal de VNC-server starten als de machine opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
tightvncserver, xtightvncviewer, of als je RDP wil gebruiken xrdp. x11vnc is een optie als je het steeds via SSH wil starten.

[ Voor 30% gewijzigd door johnkeates op 11-05-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Als je met meerdere mensen op deze server wilt gaan werken heb je met sommige VNC implementatie het probleem dat je maar 1 sessie hebt waar je mee kunt werken.

Oplossingen als Thinlinc (www.cendio.com) geven je meer een soort terminal server idee. Iedereen heeft zijn eigen sessie. En dit kun je zelfs nog in een HTML5-capable webbrowser doen :-)

P.S. De eerste 10 concurrent users zijn gratis ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Thulium op 12-05-2016 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
Ook altijd leuk om naar te kijken http://guac-dev.org/ (HTML5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:40

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik gebruik xrdp. Werkt prima in combinatie met de RPD client van Ubuntu zelf en die van Windows 7. Geen extra software nodig, dus dat vond ik zelf wel erg prettig.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
via X11 heb ik gelezen dat dit enkel de grafische interface van de app zelf kan "forwarden" en niet de hele desktop?

ik probeer nu met xrdp, eerst kreeg ik een grijs scherm bij inloggen.. Opzoeken van dit probleem bleek dat de volgorde van tightvncserver en xrdp belangrijk is. Heb nu volledig tightvncserver en xrdp removed en opnieuw geïnstalleerd met eerst tightvncserver en daarna xrdp.. Maar krijg nog altijd het grijze scherm..
(btw heb ook xfce desktop geïnstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Ik denk dat je beter naar X2GO kan kijken. Beter dan VNC en je sessie blijft gewoon bestaan. Beste te vergelijken met RDP op Windows.

http://wiki.x2go.org/doku.php

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

speedy090 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:38:
Begrijp ik en SSH is hier prefect voor. Maar ik heb voor deze machine de grafische interface nodig..
Mogelijks kan ik wel telkens de VNC server starten via SSH, maar ik probeer de stappen telkens te beperken voor men gebruiksgemak :-)
ssh ip -X

volgens mij hoef je vnc alleen als service te zetten

tool die ik jaren gebruik ipv vnc, nx/ssh (zoek nomachine)

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 16-05-2016 11:54 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik heb onderstaand script gemaakt voor x11vnc met lightdm, misschien kun je er wat mee ;)

x11vnc neemt je scherm over net als dat je vnc gebruikt op windows.

----
#!/bin/bash
#

VNCPASSWORD=<YOUR PASSWORD>

# 1. Install Package(s)
apt-get install x11vnc -y

# 2. Set Password

echo $VNCPASSWORD

x11vnc --storepasswd $VNCPASSWORD /etc/vncpasswd

# 3. Set on startup
echo "start on login-session-start
script
x11vnc -xkb -noxrecord -noxfixes -noxdamage -repeat -display :0 -auth /var/run/lightdm/root/:0 -forever -shared -bg -o /var/log/x11vnc.log -rfbauth /etc/vncpasswd -rfbport 5900
end script" > /etc/init/x11vnc.conf

----

[ Voor 7% gewijzigd door powerboat op 16-05-2016 12:01 . Reden: Aanvulling antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Op 16.04 gebruik ik sinds kort NoMachine (hierboven al eerder genoemd).

- De PC wordt wakker met WOL;
- Je logt in op een account op de PC en vervolgens krijg je het scherm van de console in beeld (waarop je dan kunt inloggen voor een desktop);
- Door een port forward naar poort 4000 is NoMachine bereikbaar vanaf internet;
- Er draait een cron-job die de PC terug in de slaapstand zet als er meer dan 5 minuten lang niemand meer ingelogd is.

NoMachine en xrdp zijn sneller/soepeler met screenupdates dan VNC en Xwindows forwarding, maar het snelste is natuurlijk SSH. xrdp heb ik onder 16.04 helaas nog niet aan de praat gekregen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:40

arie_papa

Running on Ubuntu

aawe mwan schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:22:
Op 16.04 gebruik ik sinds kort NoMachine (hierboven al eerder genoemd).

- De PC wordt wakker met WOL;
- Je logt in op een account op de PC en vervolgens krijg je het scherm van de console in beeld (waarop je dan kunt inloggen voor een desktop);
- Door een port forward naar poort 4000 is NoMachine bereikbaar vanaf internet;
- Er draait een cron-job die de PC terug in de slaapstand zet als er meer dan 5 minuten lang niemand meer ingelogd is.

NoMachine en xrdp zijn sneller/soepeler met screenupdates dan VNC en Xwindows forwarding, maar het snelste is natuurlijk SSH. xrdp heb ik onder 16.04 helaas nog niet aan de praat gekregen.
Nomachine heb ik ook lange tijd gebruikt. Met het stoppen van de ondersteuning van V3.x nog een tijd gebruik gemaakt van Neatx en later FreeNX op mijn RPi. Werkt inderdaad erg vlot en weinig overhead. Ik zie nu op hun site dat ze zelfs ondersteuning bieden voor ARM6 en ARM7 wat op zich best interessant is. Toch vind ik het nu prettiger om met xrdp te werken juist omdat ik gewoon gebruik kan maken van de standaard rpd-client in Windows en Ubuntu.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb via een kameraad toch de xrdp in werking gekregen..
Werkt nu vlot via een RDP sessie uit Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Nice! Deze kende ik nog niet

http://www.xbmcfreak.nl/

Pagina: 1