Vifa Vivace optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin_x
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-10-2023
Hallo allemaal.

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een set Vifa Vivace 94 speakers.

Toen ik ze destijds in de winkel hoorde was ik helemaal verzot van deze speakers, maar kon ze thuis niet plaatsen vanwege gebrek aan ruimte. nu met een groter huis toch maar eens de gok gewaagd. en een set 2e hands gekocht.
ze doorlopen vlekkeloos alle tonen van een toongenerator. Geen afwijkingen daar.
de boxen worden ook automatisch ingeregeld. ( Onkyo tx-nr 646)
Wat mij nu thuis opvalt is een zeer nadrukkelijk aanwezige bas maar een gebrek aan definitie detail en helderheid in het midden en hoog.
Heeft er iemand een idee hoe ik e.e.a. kan oplossen?
btw ik heb de speakers bi-amp aangesloten.

grtz John.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:33
Problemen met de bas weergaven komt volgens mij meestal door de plaatsing van de luidsprekers of dat de versterker te weinig vermogen kan leveren.

Meestal krijg je minder bas als je de speakers verder van de muur/hoeken zet. Ook zou je de baspoort kunnen dempen met een sok/stofzuigerzakken maar dan verander je de klank wel.

De versterker is niet super zwaar, en heeft veel opties (EQ) daar zou je ook naar kunnen kijken. (ff een PA versterker eraan)

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-05-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:02

Jag

Meestal is het de invloed van de staande golven die dit effect geeft. Andere positie van de luidsprekers dan wel luisterpositie kan je proberen. Heeft je receiver nog automatische correctie voor het laag?

Is het het hele diepe laag wat te hard is? Of is het bonjerig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 13:00
Zo'n av-receiver heeft vaak zoveel instellingen voor het geluid, dat het moeilijk is om dit goed te krijgen. Destijds met mijn denon av receiver de handdoek in de ring gegooid en maar een aparte stereo set zonder toonregeling of wat dan ook neer gezet. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin_x
De andere plaatsing in de kamer (meer van muur en achterwand af) helpt al iets. maar het mag nog wat transparanter.
Ik heb niet het idee dat de onkyo 646 het niet aan kan. maar zal het eens proberen met een oudere integra 807. misschien dat dat iets op levert.
alvast bedankt voor het mee denken.
Grtz John.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een versterker maakt niet hoe een speaker klinkt, maar wel hoe je hem instelt (small/large, EQ). Ik zou beginnen met neutraal / pure direct. Als dat niet klinkt, proberen positie aan te passen. En als dat onvoldoende helpt kijken of je versterker EQ voor staande golven heeft. En evt BR poort dicht stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

twin_x schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:47:

Wat mij nu thuis opvalt is een zeer nadrukkelijk aanwezige bas maar een gebrek aan definitie detail en helderheid in het midden en hoog.
duidelijk een gebrek aan demping.

[ Voor 24% gewijzigd door Lip op 12-05-2016 19:20 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin_x
Leg uit: gebrek aan demping?
demping van wat?
dempingsfactor van de versterker of gebrek aan dempingsmateriaal in de speaker of in zijn omgeving?
Help me ff.
Ik ben ook maar een leek.
Grtz John.
Btw de speakers een meter van de achterwand af zetten levert al en heel ander geluidsbeeld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een gebrek aan demping in je luisterruimte, de overdaad van reflecties (RT60) verpulveren het oorspronkelijke geluid wat van je luidspreker afkomstig is. In "beter geluid voor iedereen" ga ik aan de slag met de Mini DSP UMIK1 en met glaswol.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het klinkt alsof hij vooral een overdaad aan laag heeft, klopt dat?

BR Port al dichtgestopt? Beetje minder laag eruit gehaald met EQ? Demping achter speaker kan ook helpen maar moet wel flink dik zijn anders doet het niks.
Pagina: 1