Het installeren van AMD drivers lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saego
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-02-2024
Hallo!

Al enige tijd, zeker al een jaar, lukt het installeren van drivers niet voor mijn AMD 7950. Wanneer ik mijn PC een factory reset geeft, lukt het wel. Echter na een paar dagen gebruiken al niet meer.

Mijn build:
GPU: Gigabyte HD7950 Radeon
CPU: Intel i5 3470 3.20 Ghz
Voeding: PRO550W XFX
Mobo: B75 Pro-3M
Ram: XMS3 Corsair DDR3 4GB (x2)

Omdat dit probleem al langere tijd loopt, heb ik het eerst zelf geprobeerd om op te lossen. Nadat het installeren van de driver niet lukte, probeerde ik de driver eerst veilig te verwijderen via Display Driver Uninstallation. Echter liep deze vast bij het zoeken naar andere drivers, of kreeg ik een blauw scherm met error code. Een van de errors die ik heb gekregen was MACHINE_CHECK_EXCEPTION.

Nu loop ik dus op een dood spoor en omdat ik helemaal klaar ben met dit probleem leek het me verstandig om het vragen op Tweakers met hoop dit probleem op te lossen uiteraard.

Daarnaast was ik er achtergekomen dat elke keer wanneer ik in apparaatbeheer zat, er een onbekend apparaat zat. Door middel van eigenschappen ben ik er achter gekomen dat dit te maken had met Intel Smart Technology die ik niet had. Weet niet of dit in verband staat, het heeft echter het probleem niet opgelost.

Ook freezed de AMD installer echt bij de display drivers, niet bij audio of iets anders.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Andere pc geprobeerd? Misschien is je kaart stervende en werkt het daarom niet? Ddu gedraaid in safe mode?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Welke versie van Windows gebruik je? Heb je DDU wel in veilige modus gedraait zonder video mogelijkheden (anders gaat het fout)? Lost dit het probleem niet op ga dan de stappen na die ik hieronder plaats.

Er zijn een aantal dingen die je eerst moet doen, namelijk kijk of de andere hardware stabiel draait. Dus haal je videokaart eruit en gebruik je IGP.
- Test geheugen met Memtestx86+ (niet de standaard Windows tool)
- Test je cpu met OCCT, Prime95 of een andere tool
- Ga na of je disk niet aan het overlijden is, test deze en lees de SMART gegevens uit
- Test of je voeding in orde is door deze te wisselen indien mogelijk (of draai OCCT).

Andere dingen die je kan nagaan (pas als je weet dat je pc stabiel is).
- Heeft je moederbord de laatste bios? Indien niet, updaten. Ik lees namelijk in de bios release notes van je moederbord dat er issues met videokaarten zijn opgelost.
- Heb je in je moederbord rare auto OC dingen aanstaan voor PCI-E apparaten of je videokaart?

Heb je al een schone installatie gedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-05-2016 17:18 ]

• Saego
Ik heb Windows 10 64 bit.
DDU uiteraard in safe modus gedraaid (zonder internet connectie).
Heb net me bios geupdate, zorgde wel voor wat fouten (kon Windows niet meer opstarten), maar die heb ik uiteindelijk wel weer opgelost. De BIOS heeft er voor gezorgd dat ik DDU normaal afsluit, zonder blauwscherm of dat ie vast loopt.

Driver probleem nog steeds niet verholpen.

Ga straks aan de slag met Memtestx86 en OCCT. Dan kan ik het gehuegen, cpu en de voeding even testen. Weet alleen niet hoe ik de disk kan testen, via welk programma of handeling.

Voor zover ik weet is er niks geks gebeurd met me moederbord, gebaseerd dat ik de term auto OC dingen niet ken, of iets in die richting. :P

Weet niet zoveel van computers, dus sorry daarvoor. Mij werd altijd aangeraden om niet te rotzooien met de BIOS, dus bleef ik daar ook maar van af.

EDIT: Schone install van Windows? Want ja, dat heb ik gedaan na dat het installeren van een driver eindigde dat ik alles opnieuw moest installeren en al mijn bestanden plotseling kwijt was.

[ Voor 10% gewijzigd door Saego op 11-05-2016 21:08 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is je geheugen stabiel? Er is een reden dat ik aanraade om pas later de bios te updaten, als je pc onstabiel is en dat gaat fout dan kan je een nieuw moederbord halen (tenzij je dual bios hebt).

• Saego
Ik heb zojuist mijn geheugen getest via Memtestx86 en die gaf geen errors aan.
Morgen even OCCT proberen, maar daar snapte ik nog minder van dan Memtest.

EDIT:
Ik had OCCT aangezet en die gaf allemaal foutmeldingen aan.
Toen PC stof vrij gemaakt, waardoor die foutmeldingen weg zijn gegaan. Driver installeren doet het nog steeds niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Saego op 12-05-2016 14:18 ]

• Saego
Heb het 'kennelijk' opgelost. Na het stofvrij maken, DDU aangezet (safe mode).
Toen Windows Defender uitgezet, want volgens AMD users kan je niet je driver updaten met virusscanner aan.
Niet alle drivers werken (de laatste versie bijv niet), maar heb er eentje van mei die het wel doet.
Hopelijk werken de komende drivers wel.
Pagina: 1