Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Uitleg
Ik ben van plan om voor school een Dell XPS 13 te bestellen bij Dell. Nu heb ik contact gehad met Dell en ik heb de 10% studentenkorting ontvangen. Ik wil gaan voor het model met de i5 processor, 256 gb ssd en 8gb ram geheugen.

Reeds gevonden
Nu heb ik buiten het Windows based machine ook een Linux (Ubuntu) based machine gevonden op de dell webiste. http://www.dell.com/nl/be...-laptop-ubuntu&l=nl&s=bsd

Zelf heb ik thuis een legale kopie van windows liggen met actievatiecode etc.

Mijn vraag is:
Is het mogelijk de Ubuntu laptop te bestellen, en hier via een Externe cd drive (Die aangeschaft moet worden omdat de laptop geen DVD drive heeft) Windows op te installeren? (De linux versie kost 1099,- de windows versie 1249,-)

Ik vind het prijsverschil erg aanzienlijk mocht dit alleen te maken hebben met het OS.

Alvast bedankt voor de respons _/-\o_

Beste antwoord (via Jordakoes op 19-05-2016 17:10)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Apart dat er zo'n prijsverschil is zonder verschil in specs, Ik heb even snel gekeken maar kan ook niet zo maar iets ontdekken. Een legitieme windows versie lijkt in ieder geval goedkoper dan het prijsverschil.

Ik kijk ook naar de xps 13 om op termijn mijn huidige te vervangen maar ik hik wel een beetje tegen de prijs aan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Kan ook nog verschil zit in resolutie van display.

Verder doe je met je laptop wat je wil natuurlijk en kan je er windows op installeren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Lij

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik hou niet van bootable USB's heb een aantal keer gewerkt met Multi-USB voor Linux. (meerdere distro's op een usb) maar het installeren vanaf een DVD vind ik toch prettiger werken. En zo een externe dvd drive kost nog geen 30 euro, als ik daarmee dan 150euro spaar op het os wat ik thuis klaar heb liggen dan is dat zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
@mehist, volgends de website zijn de specs exact hetzelfde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Apart dat er zo'n prijsverschil is zonder verschil in specs, Ik heb even snel gekeken maar kan ook niet zo maar iets ontdekken. Een legitieme windows versie lijkt in ieder geval goedkoper dan het prijsverschil.

Ik kijk ook naar de xps 13 om op termijn mijn huidige te vervangen maar ik hik wel een beetje tegen de prijs aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
@indoubt, Ik vind het zelf ook erg raar dat er zo een prijs verschil in zit. Met de studentenkorting kan ik de Ubuntu unit bestellen voor: €989,10. (dan moet ik natuurlijk wel nog zo een DVD drive bestellen voor +- 30euro)

Dit is nog altijd beter als €1249 betalen voor exact dezelfde laptop. Maar inderdaad vind ik het toch een beetje een raar idee omdat er €150 euro prijsverschil in zit..

Ben benieuwd of iemand hier in zekerheid kan zeggen dat mijn idee om Win10 te installeren op dit Ubuntu machine via een Externe drive werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:08
Ik vind zelf de media creation tool van Microsoft heel goed werken. Dit programma downloadt de versie die bij je serial hoort, maakt de usb en klaar. Zou ik geen externe drive voor kopen. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Heb deze zelf ook gebruikt voor een schone installatie op mijn xps 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Hmm, Dan misschien een USB aanschaffen in plaats van die drive. Bij mij gingen de meeste installaties met mijn huidige USB helemaal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 17:15

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

valentijn12 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:37:
Ik vind zelf de media creation tool van Microsoft heel goed werken. Dit programma downloadt de versie die bij je serial hoort, maakt de usb en klaar. Zou ik geen externe drive voor kopen. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Heb deze zelf ook gebruikt voor een schone installatie op mijn xps 15
Werkt dit ook als de key al in de bios zit van de laptop? Ideale manier om van bloatware af te komen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Goh, interessante theorie dit. Vreemd dat het prijsverschil zo groot is zonder verschillen tussen dit model en het Windows model.
Windows 10 is overigens voor studenten sowieso gratis te downloaden, dus dit zou zelfs werken als je er niet toevallig één hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Wat ik zo lees, is dat niemand aangeeft dat mijn theorie onmogelijk is. (Mocht het totaal niet werken kan ik de XPS 13 alsnog terug sturen en ruilen voor een windows model.) Ik denk niet dat dell het onmogelijk kan maken om een andere os te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Overigens wel goed om aan te geven dat je linkt naar de zakelijke pagina's van Dell, met prijzen exclusief BTW. Op de consumentenpagina is het prijsverschil een stuk lager.
Electrotechniek schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:49:
Wat ik zo lees, is dat niemand aangeeft dat mijn theorie onmogelijk is. (Mocht het totaal niet werken kan ik de XPS 13 alsnog terug sturen en ruilen voor een windows model.) Ik denk niet dat dell het onmogelijk kan maken om een andere os te installeren.
Uiteraard zal dit gewoon werken. Een laptop is op geen enkele wijze 'beveiligd' tegen het installeren van een ander OS. Het enige wat soms tegenwerkt is de hardware, maar dat is vaker andersom het geval (Windows naar Linux) dan deze richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ah Tralapo, daar was ik me dus totaal niet van bewust! Stom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Tralapo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:51:

Uiteraard zal dit gewoon werken. Een laptop is op geen enkele wijze 'beveiligd' tegen het installeren van een ander OS. Het enige wat soms tegenwerkt is de hardware, maar dat is vaker andersom het geval (Windows naar Linux) dan deze richting.
Ik heb wel een instelling moeten aanpassen in m'n bios om een live linux usb stick op m'n xps 13 (windows) te kunnen starten. Had iets te maken met uefi ofzo. Soms moet je dus wel iets op voorhand aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Electrotechniek schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:53:
Ah Tralapo, daar was ik me dus totaal niet van bewust! Stom...
Sterker nog, in de openingspost vergelijk je de Ubuntu-versie zonder BTW (€1099) met de consumentenversie inclusief BTW met Windows, namelijk €1249 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Windows: 1249
http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC
Linux: 1179
http://www.dell.com/nl/p/...aptop-ubuntu/pd?ref=PD_OC

(Alsnog €70 euro prijsverschil)

Zo, dit zijn de prijzen Incl btw en verzendkosten als ik me nu niet opnieuw vergis. (Als ik het goed heb krijg ik bovenop deze prijzen dan mijn 10% korting.)

Ps, bedankt voor de link naar https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html heb me even aangemeld. Kan inderdaad 1x gratis windows 10 downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jordakoes op 12-05-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Anoniem: 759877 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:56:
[...]

Ik heb wel een instelling moeten aanpassen in m'n bios om een live linux usb stick op m'n xps 13 (windows) te kunnen starten. Had iets te maken met uefi ofzo. Soms moet je dus wel iets op voorhand aanpassen
Ik heb al vaker een Linux live USB gemaakt zoals ik al eerder aangaf. Het probleem is voornamelijk dat mijn USB heel raar doet. Misschien toch maar eens een wat sterkere usb aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
Electrotechniek schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Ik heb al vaker een Linux live USB gemaakt zoals ik al eerder aangaf. Het probleem is voornamelijk dat mijn USB heel raar doet. Misschien toch maar eens een wat sterkere usb aanschaffen.
Ik installeer al jaren Windows en Linux uitsluitend via USB-sticks. Hiervoor gebruik ik Rufus of de tool van Microsoft. Nóóit problemen ervaren tijdens de installatie.

Ik zie niet in waarom je Windows niet kan installeren op de Linux-variant, als de hardware hetzelfde is.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ook met rufus ben ik bekend, maar ervaringen verschillen. Ik heb nu op een aantal laptops via DVD win10 geinstalleerd en geen enkel probleem gehad. Maar goed ik zal zorgen voor een goede USB stick. Daar zal ik de legale win10 op iso op installeren en de code gebruiken van mijn dvd. Dan bespaar ik me op die manier €70euro. (In een ideale situatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:08
Frank1973 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:44:
[...]

Werkt dit ook als de key al in de bios zit van de laptop? Ideale manier om van bloatware af te komen zo.
Ja zeker, ik heb niks in hoeven voeren en was meteen van al die zooi af, ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Ik heb vanmorgen mijn USB bootable gemaakt met Rufus. Zal vanavond kijken of ik hiermee Windows kan installeren. Mocht het allemaal werken ga ik toch binnenkort de Ubuntu Dell XPS 13 bestellen ipv de Windows 10 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
Electrotechniek schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:43:
Ik heb vanmorgen mijn USB bootable gemaakt met Rufus. Zal vanavond kijken of ik hiermee Windows kan installeren. Mocht het allemaal werken ga ik toch binnenkort de Ubuntu Dell XPS 13 bestellen ipv de Windows 10 versie.
De XPS 13 ( en 15) zijn vanaf vandaag ook in de aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
@jeku13, Bedankt zie inderdaad dat er een korting is van €100 euro op de XPS modellen. Weet jij of iemand anders toevallig of mijn VIP (Studenten) korting hier nog bovenop komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
Electrotechniek schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:59:
@jeku13, Bedankt zie inderdaad dat er een korting is van €100 euro op de XPS modellen. Weet jij of iemand anders toevallig of mijn VIP (Studenten) korting hier nog bovenop komt?
Nee, ben ik zelf ook wel benieuwd naar, zit er zelf ook over na te denken om de XPS 15 of 13 te kopen. Ben er alleen nog niet uit. De 15" voor de GTX 960m of toch voor iets goedkoper en kleiner gaan en toch de 13 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Nja, voor mij is de keuze snel gemaakt. Ik heb geen videokaart nodig, en als een 13,3 inch laptop deze specs heeft ben ik verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Dell xps 13 gisteren besteld, de VIP korting komt bovenop de 100 euro actie van Dell + gratis verzending. Dit betekend bijna 250 euro korting! Als er iemand twijfeld over het bestellen zou ik er absoluut nu voor gaan. Hij wordt maandag waarschijnlijk verstuurd geen idee hoelang de verzending duurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
Jordakoes schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:09:
Dell xps 13 gisteren besteld, de VIP korting komt bovenop de 100 euro actie van Dell + gratis verzending. Dit betekend bijna 250 euro korting! Als er iemand twijfeld over het bestellen zou ik er absoluut nu voor gaan. Hij wordt maandag waarschijnlijk verstuurd geen idee hoelang de verzending duurd.
Hoe heb je de VIP geregeld? Heb nog geen antwoord op mij mailtje.
P.S Gefeliciteerd met je aankoop! Welke heb je uiteindelijk nog gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door jeku13 op 15-05-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
jeku13 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:26:
[...]

Hoe heb je de VIP geregeld? Heb nog geen antwoord op mij mailtje.
P.S Gefeliciteerd met je aankoop! Welke heb je uiteindelijk nog gedaan?
Ik heb mijn school, studentenmail, privé Mail, en schoolpasje gemaild naar het dellema Mail adres. Ik kreeg hier 3 werkdagen later een Mail met een wachtwoord. Deze heb ik een week na ontvangst verzilverd.

Ik ben gegaan voor het matte scherm, i5 6200, 8GB Ram en 256 gb ssd.

Alle reviews en filmpjes hebben mijn verwachtingen redelijk hoog gelegd, Ben benieuwd hoe het toestel me gaat bevallen. Zal een Review schrijven op tweakers mocht iemand geïnteresseerd zijn in mijn review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Geschatte lever datum staat op 23 mei, denk dat hier nog wel wat dagen bijgeteld mogen worden als ik de ervaringen van andere lees. Nog ff afwachten dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Laptop is binnen, ben erg tevreden na het eerste gebruik. Zal binnekort een review achterlaten op tweakers.

Topic mag gesloten worden, allemaal bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Is het je gelukt om de €100 studentenkorting te krijgen?

Ik wil mijn XPS '13 eigenlijk op een USB-C docking station (zoals deze) aansluiten voor thuis. Dan heeft ie een tweede beeldscherm van 1440p, maar ik vraag me af of die videokaart dat wel goed aan kan. Het is mij overigens uit het overzicht ook niet duidelijk welke video kaart er nou in zit, de Intel® HD Graphics 520 of 5500.

Ik ben niet echt een gamer, maar speel graag een potje Trackmania Turbo op z'n tijd. Denken jullie dat dat soepel draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

(jarig!)
aufbakanleitung schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:31:

Ik wil mijn XPS '13 eigenlijk op een USB-C docking station (zoals deze) aansluiten voor thuis. Dan heeft ie een tweede beeldscherm van 1440p, maar ik vraag me af of die videokaart dat wel goed aan kan. Het is mij overigens uit het overzicht ook niet duidelijk welke video kaart er nou in zit, de Intel® HD Graphics 520 of 5500.

Ik ben niet echt een gamer, maar speel graag een potje Trackmania Turbo op z'n tijd. Denken jullie dat dat soepel draait?
6th gen Intel heeft op zijn minst de Intel HD520 (op de intel i5-6200U), ga je voor de duurdere variant met de i7-6560U dan krijg je een Intel HD540 (Iris genaamd). Deze heeft wat meer grafische kracht dan de HD 520. Persoonlijk is voor een "basic" game de HD520 wel genoeg, wil je meer zekerheid voor langere tijd neem de HD540. Deze zit op ongeveer het niveau van een nVidia GT 940m (paar procent lager geloof ik).

Voor wat het waard is... Op mijn vaders Probook 440 G3 met i3-6100U en 8gb DDR3 1600mhz (HD520) speelt CoD: Black Ops 2 op 1280x720 Medium (2xAA, FXAA, ambient occlussion, lijken, medium, DoF, schaduwen,) vrij goed op ongeveer 30-45fps. Met 1866mhz zal je hooguit 2-3fps meer krijgen... Het is vloeiend speelbaar maar verwacht geen hoogvliegers ;).

Wil je wat beter gamen kies dan voor de Iris 540... Dit zou mijn keuze in elk geval zijn vanwege de hogere 3200x1800 resolutie die de iGP aan moet sturen in combinatie met een 1920x1200 scherm in mijn situatie.

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik zit ook onderzoek te doen naar nieuw mobiel systeem om mijn 2011 MacBook Pro te vervangen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
aufbakanleitung schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:31:

Ik heb de studentenkorting (VIP) korting gekregen en deze heb ik bovenop de toen geldende aanbieding kunnen plaatsen. Hierdoor heb ik €250 euro korting gekregen.

Ik heb zelf het instapmodel gekozen met de i5 processor. Deze heeft inderdaad de HD520 grapische kaart. Zelf heb ik een game-pc voor de zwaardere games. Ik heb wel een aantal lightweight games geinstalleerd zodat ik in de trein iets te doen heb.

(Ori and the blind forest werkt bijvoorbeeld prachtig!)

Edit: Een tweede scherm kan de laptop goed verdragen. Maar als je op dat grote scherm games wilt gaan spelen dan ga je geen fijne frame rates krijgen. Deze laptop is niet gemaakt voor zware games, anders had er wel een gtx960 in gelegen. (Zoals de xps15)

Als je nadruk ligt op gamen zou ik een game-pc in elkaar zetten en met het overgebleven bedrag een budget laptop kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jordakoes op 27-05-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Jordakoes schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:30:
[...]

Ik heb de studentenkorting (VIP) korting gekregen en deze heb ik bovenop de toen geldende aanbieding kunnen plaatsen. Hierdoor heb ik €250 euro korting gekregen.

Ik heb zelf het instapmodel gekozen met de i5 processor. Deze heeft inderdaad de HD520 grapische kaart. Zelf heb ik een game-pc voor de zwaardere games. Ik heb wel een aantal lightweight games geinstalleerd zodat ik in de trein iets te doen heb.

(Ori and the blind forest werkt bijvoorbeeld prachtig!)

Edit: Een tweede scherm kan de laptop goed verdragen. Maar als je op dat grote scherm games wilt gaan spelen dan ga je geen fijne frame rates krijgen. Deze laptop is niet gemaakt voor zware games, anders had er wel een gtx960 in gelegen. (Zoals de xps15)

Als je nadruk ligt op gamen zou ik een game-pc in elkaar zetten en met het overgebleven bedrag een budget laptop kopen.
Dus wat was dan het totaal bedrag? Mijn pa heeft namelijk een eigen bedrijf dus ik kan 'm via zijn bedrijf kopen voor de excl. btw prijs van €1099. Ik zie die actie niet trouwens.

Ik game eigenlijk niet zo vaak en graphics vind ik niet belangrijk, maar fijn om te weten dat het in ieder geval wel kan. Ik wil mijn desktop pc dus gaan vervangen met deze XPS 13 9350 developers edition, en dan al randapparatuur aan een docking station. Het lijkt mij namelijk vervelend om twee computers te hebben. Als later blijkt dat ik toch wil gamen kan ik altijd nog voor zo'n externe video kaart gaan:
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.mos.techradar.futurecdn.net//art/laptops/Razer/Blade%20Stealth/Razer%20Blade%20Stealth-10-650-80.jpg
:9~

Ik kan natuurlijk flink geld besparen door mijn desktop te houden en een Chromebook te nemen. Keuzes keuzes...

(Ori and the Blind Forest is zonder overdrijven het mooiste spel wat ik ooit heb gespeeld. O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
Voor mij was het totaalbedrag €1030,- Een externe grapische kaart is ook een optie, maar wel een dure.
Dan moet je als eerste gaan voor een razer core of dergelijke voor ca 300 euro. Daarnaast moet je nog de grapische kaart aanschaffen... Voor die 300 euro van de core kun je een pc met een oude processor in elkaar zetten die net je grapische kaart niet bottleneckt..

Het is erg lastig maar ik denk dat je met de dell xps13 een solide keuze maakt voor een laptop. Ik heb hem nu een weekje in gebruik en vind het heerlijk werken. Moet wel zeggen dat ik games toch liever op mijn pc doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Ik kan niet vinden hoe je die korting krijgt. Hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
De vip korting heb ik gekregen op de volgende manier:

Mailtje sturen naar:
Dell_EMEA_VIP@Dell.com

Gevraagd werd:
School e-mail adres:
Professionele e-mail adres:
Scan van studenten kaart:

(Buiten deze vip korting was er op dat moment een korting van 100 euro op alle xps modellen)

[ Voor 76% gewijzigd door Jordakoes op 28-05-2016 20:46 ]

Pagina: 1